Speakers in de deuren .
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 21
- Laatste bezoek: 13 mei 2016 20:20
- Actief als: particulier
- Contacteer:
Speakers in de deuren .
ik ben van plan om de huidige standaard speakers te gaan vervangen in de Espace uit 2005 . ik heb begrepen dat dit de 13 cm modellen zijn . echter is er een bepaalde inbouw diepte waar ik rekening mee moet houden . ik zit te denken aan een FOCAL set .de polyglas serie is er in een diepe en speciale ondiepe maat te krijgen , maar de ondiepe versie is wel flink duurder ! wie heeft hier ervaring mee ? is het heel moeilijk om de speakers te vervangen en zijn er dingen waar ik rekening mee moet gaan houden tijdens de montage ?
Met groeten , Jeroen
Met groeten , Jeroen
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 3
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Als je nu de paneeltjes eraf haalt en 1 speaker demonteerd, dan kan je zo meten wat erin past. SUC6
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 18
- Laatste bezoek: 24 jun 2017 01:20
- Contacteer:
Inderdaad zijn het 13cm speakers die er in passen.
Zodra het mooie weer wat langer aanhoudt ben ook ik van plan de standaard speakers te vervangen (heb wel een Cabasse-Auditorium-systeem maar vind het prut).
Waar je rekening mee dient te houden is een beperkte inbouwdiepte ivm het raam. Dit beperkt zich tot 58mm. Tevens hebben de standaard speakers maar 2 bevestigingspunten, die "in" het plastic van het deurpaneel vallen. Voor de duidelijkheid een plaatje van Pioneerspeakers, welke dus wel 1-op-1 passen in de Espace:

Mijn idee is om een mal te maken van mdf en deze middels draadeinden te bevestigen in het deurpaneel en daar dan de nieuwe speakers (waarschijnlijk JBL's) op te schroeven. Dit zorgt ervoor dat je alle 4 de bevestigingspunten van de nieuwe speakers kunt gebruiken, je inbouwdiepte vergroot wordt en dat de speakers minder "dreunen" in de deur. De standaard stekkertjes van de Espace passen uiteraard ook niet op de nieuwe speakers maar daar doet een kniptang en een paar nieuwe steekstekkers wonderen uiteraard.
Hetgeen ik nog niet uit ben is de filtering voor de tweeter, die wil ik namelijk actief gaan filteren maar kan het aftakpunt naar de tweeter nergens vinden. Waarschijnlijk trek ik daar wel een nieuw kabeltje voor.
Zodra het mooie weer wat langer aanhoudt ben ook ik van plan de standaard speakers te vervangen (heb wel een Cabasse-Auditorium-systeem maar vind het prut).
Waar je rekening mee dient te houden is een beperkte inbouwdiepte ivm het raam. Dit beperkt zich tot 58mm. Tevens hebben de standaard speakers maar 2 bevestigingspunten, die "in" het plastic van het deurpaneel vallen. Voor de duidelijkheid een plaatje van Pioneerspeakers, welke dus wel 1-op-1 passen in de Espace:

Mijn idee is om een mal te maken van mdf en deze middels draadeinden te bevestigen in het deurpaneel en daar dan de nieuwe speakers (waarschijnlijk JBL's) op te schroeven. Dit zorgt ervoor dat je alle 4 de bevestigingspunten van de nieuwe speakers kunt gebruiken, je inbouwdiepte vergroot wordt en dat de speakers minder "dreunen" in de deur. De standaard stekkertjes van de Espace passen uiteraard ook niet op de nieuwe speakers maar daar doet een kniptang en een paar nieuwe steekstekkers wonderen uiteraard.
Hetgeen ik nog niet uit ben is de filtering voor de tweeter, die wil ik namelijk actief gaan filteren maar kan het aftakpunt naar de tweeter nergens vinden. Waarschijnlijk trek ik daar wel een nieuw kabeltje voor.
Mon voiture: 2017 Grand Scenic
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Contacteer:
speakers
Met dank !
als ik het goed begrijp kan het roostertje gewoon los van de deur , of moet echt het hele binnen werk van de deur er uit ? ik heb de pioneers idd al gezien en vond het mooie speakers , maar voel veel voor de focal units , ik heb zelf thuis ook focal en ben gek op de franse sound . bovendien ben ik leverancier van focal , vandaar .
ik ga dit weekend eens rommelen .
Jeroen
als ik het goed begrijp kan het roostertje gewoon los van de deur , of moet echt het hele binnen werk van de deur er uit ? ik heb de pioneers idd al gezien en vond het mooie speakers , maar voel veel voor de focal units , ik heb zelf thuis ook focal en ben gek op de franse sound . bovendien ben ik leverancier van focal , vandaar .
ik ga dit weekend eens rommelen .
Jeroen
Hide post links |
-
- lid
- Contacteer:
Yep, roostertje is gewoon (voorzichtig) los te klikken. Schroevendraaiertje ertussen en een beetje wrikken.
In tegenstelling tot wat sommige mensen er van vinden, heb ik de ervaring dat die Pioneers niet in de buurt komen van JBL's of Focals. Het is handig dat ze in één keer passen, maar voor het geluid hoef je het niet te doen, zeker als je Focals kunt waarderen. Mijn inziens zijn Focals nog beter dan JBL's, maar ik blijf een zwak hebben voor JBL.
In tegenstelling tot wat sommige mensen er van vinden, heb ik de ervaring dat die Pioneers niet in de buurt komen van JBL's of Focals. Het is handig dat ze in één keer passen, maar voor het geluid hoef je het niet te doen, zeker als je Focals kunt waarderen. Mijn inziens zijn Focals nog beter dan JBL's, maar ik blijf een zwak hebben voor JBL.
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Contacteer:
rooster
ik heb vandaag ook de speakers en de inbouw ruimte bekeken in de deuren . wat zit er een minimaal speakertje in die deuren zeg .. was echt verbaast dat daar nog zo.n herrie uit kan komen .. materiaal is heel minimaal . na wat pas en meet werk ben ik tot de conclusie gekomen dat er met wat kleine aanpassingen een veel betere 13 cm in die ruimte past .
door een heel klein beetje kunstof te verwijderen crieer je ruimte voor een grotere magneet zonder dat je de deur "water lek "maakt . dan vergroot je de diepte tot ruim 8 cm .. het raam zit 10 cm diep .. de hele deur is 17 cm diep !! kortom . met wat paswerk aan de speaker en aan de deur ruimte past er een veel betere speaker in !
ik heb de eenvoudige focal polyglas 130 VB bestelt winkel prijs ong 190 euro . maar dan crieeer je wel gelijk een concet zaal in je auto ... als mensen er behoefte aan hebben wil ik wel een "how -to " reportage maken .
Jeroen
door een heel klein beetje kunstof te verwijderen crieer je ruimte voor een grotere magneet zonder dat je de deur "water lek "maakt . dan vergroot je de diepte tot ruim 8 cm .. het raam zit 10 cm diep .. de hele deur is 17 cm diep !! kortom . met wat paswerk aan de speaker en aan de deur ruimte past er een veel betere speaker in !
ik heb de eenvoudige focal polyglas 130 VB bestelt winkel prijs ong 190 euro . maar dan crieeer je wel gelijk een concet zaal in je auto ... als mensen er behoefte aan hebben wil ik wel een "how -to " reportage maken .
Jeroen
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 22 jan 2024 15:18
Graag,als je dast zou willen doen.Ben zeer benieuwd.Wil zelf er ook andere speakers inzetten maar heb nog geen tijd gehad om te kijken hoe het zit.
Stephan
Stephan
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 17 mar 2012 22:47
Daar is ook wel een oplossing voor: http://cgi.ebay.nl/PC2-805-Renault-Vaux ... _781wt_939fgrooten schreef:Inderdaad zijn het 13cm speakers die er in passen.
De standaard stekkertjes van de Espace passen uiteraard ook niet op de nieuwe speakers maar daar doet een kniptang en een paar nieuwe steekstekkers wonderen uiteraard.
Hoef je je originele speakerdraden ook niet te verknippen

En die Pioneers die speciaal voor Renault ontwikkeld zijn hebben wij ook in de Espace zitten (voorin de deuren). Komt wel goed geluid uit!
Renault Espace III (JE) 3.0 V6 24V Benzine, Automaat ---- > Ingeruild op een Peugeot 206 CC
Hide post links |
-
- lid
- Contacteer:
@jeroentune: Laat die how-to maar komen! We kunnen allicht van elkaar leren.
Dus je gaat alleen de speakers in de deuren vervangen? En niet de tweeters in het dashboard?
Houdt er ook rekening mee dat je, als de nieuwe speakers erin zitten, je gaat irriteren aan de speakers in de achterdeuren....
Dus je gaat alleen de speakers in de deuren vervangen? En niet de tweeters in het dashboard?
Houdt er ook rekening mee dat je, als de nieuwe speakers erin zitten, je gaat irriteren aan de speakers in de achterdeuren....

Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Contacteer:
tweeters
Hahaha .. nee de tweeters worden natuurlijk ook vervangen . ik denk dat ik ga proberen om het filter (doosje) te plaatsen bij de tweeters in de buurt , daar zag ik wat ruimte . en dan de boel door verbinden naar beneden .
echt hifi kmt alleen van voor, dus eigenlijk moet ik de achter speakers uit zetten , maar ja dan hebben de kids niet altijd muziek .. maar met de fader ga ik wel degelijk werken ... en anders gewoon de woofers in de achterdeur vervangen voor betere en laag af filteren . en gen tweeter plaatsen .. alles kan .. ik ga er nog eens over na denken .
eerst moeten mijn focals nog binnen komen ...
Jeroen
echt hifi kmt alleen van voor, dus eigenlijk moet ik de achter speakers uit zetten , maar ja dan hebben de kids niet altijd muziek .. maar met de fader ga ik wel degelijk werken ... en anders gewoon de woofers in de achterdeur vervangen voor betere en laag af filteren . en gen tweeter plaatsen .. alles kan .. ik ga er nog eens over na denken .
eerst moeten mijn focals nog binnen komen ...
Jeroen
Hide post links |
-
- lid
- Contacteer:
Mee eens dat hifi alleen van voor komt, maar toch bieden een setje (goede) speakers in de achterdeur een wat voller geluid in de auto. Het "hoog" van achter hoor je niet als je voorin zit....
Ben je er al uit van waar je je aftakking ten aanzien van het filter gaat pakken?
Ben je er al uit van waar je je aftakking ten aanzien van het filter gaat pakken?
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Contacteer:
binnen
de Focals zijn binnen , en ze zien er erg goed uit , ik heb de 2 woofers al aangepast op de deur gaten waarvan ik snel foto's zal plaatsen ..
filter komt bovenin bij de tweeters , en 2 nieuwe draden naar de deuren ...
wordt vervolgt !
filter komt bovenin bij de tweeters , en 2 nieuwe draden naar de deuren ...
wordt vervolgt !
Hide post links |
-
- lid
- Contacteer:
-
- Gerespecteerd lid
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Kijk hier eens: http://www.pioneer.eu/nl/products/car_a ... index.html
Prahctig he, inclusief inbouwbeschrijving
Prahctig he, inclusief inbouwbeschrijving

Hide post links |
-
- lid
- Contacteer:
Euhm, als je de tekst hierboven leest zul je begrijpen dat het stomweg vervangen van een setje speakers bij ons niet de bedoeling is.... Bedankt voor je input, maar wellicht dat het iets meer in de context gezocht mag worden.WillemS schreef:Hoe simpel kan het zijn.
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Contacteer:
vervolg
zo vanavond eindelijk even wat voorwerk kunnen doen ..
aan de woofers moeten 2 van de 4 montage "oren" verwijderd worden , dus met een kleine ijzer zaag en een grove vijl aan de slag en hup weg zijn de oortjes , ineens lijkt de focal op de standaard speaker die past in de deur maar dan in een high end versie .
de tweeters komen gewoon op het dashboard maar ik wilde ze niet onder dat plastic roostertje .. daar zitten plastic bruggen in en ik ben ban dat dat wellicht het afstraal gedrag van de mooie focals verstoord . dus de kleine roostertjes uit de auto gehaald en er 40 mm gaatjes in gezaagd .. een heel voorzichtig karweitje want de roostertjes zijn flinterdun . daarna de focal tweeters op de plek gemonteerd . nu moet de oude tweeter nog uit de auto en daar de ruimte aangepast worden , ook het filter komt hier . daarna trek ik de bedrading door naar beneden , door de deur rubbers naar de speaker gaten ..
hier wat foto.s ,
wordt vervolgd , Jeroen
aan de woofers moeten 2 van de 4 montage "oren" verwijderd worden , dus met een kleine ijzer zaag en een grove vijl aan de slag en hup weg zijn de oortjes , ineens lijkt de focal op de standaard speaker die past in de deur maar dan in een high end versie .
de tweeters komen gewoon op het dashboard maar ik wilde ze niet onder dat plastic roostertje .. daar zitten plastic bruggen in en ik ben ban dat dat wellicht het afstraal gedrag van de mooie focals verstoord . dus de kleine roostertjes uit de auto gehaald en er 40 mm gaatjes in gezaagd .. een heel voorzichtig karweitje want de roostertjes zijn flinterdun . daarna de focal tweeters op de plek gemonteerd . nu moet de oude tweeter nog uit de auto en daar de ruimte aangepast worden , ook het filter komt hier . daarna trek ik de bedrading door naar beneden , door de deur rubbers naar de speaker gaten ..
hier wat foto.s ,
wordt vervolgd , Jeroen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Laatste bezoek: 26 feb 2025 20:06
Zeer netjes gedaan met die tweeters! 

Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000
Hide post links |
-
- lid
- Contacteer:
Heel strak gedaan Jeroen, vooral van die tweeters lijkt me perfect.
Is de bedrading goed bereikbaar?
Is de bedrading goed bereikbaar?
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Contacteer:
tweeters
dank u , we doen ons best om het mooi te maken ,
er is ruimte genoeg om ook de filterbox kwijt te kunnen raken ergens onder het dashboard . het bekabelen van de bas unit van het dashboard naar de deur zal het moeilijkst worden . ik heb al delen van de bekabeling gesoldeerd en met krimpkous afgewerkt .
morgen gaan we weer verder .
Jeroen
er is ruimte genoeg om ook de filterbox kwijt te kunnen raken ergens onder het dashboard . het bekabelen van de bas unit van het dashboard naar de deur zal het moeilijkst worden . ik heb al delen van de bekabeling gesoldeerd en met krimpkous afgewerkt .
morgen gaan we weer verder .
Jeroen
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Contacteer:
en klaar .
Vanmorgen vroeg begonnen met de montage van de speakers . Ik heb eerst de auto maar gestript en bekeken wat er mogelijk was , hoe nu de bedrading te doen enz .. De Espace IV is duidelijk moeilijker voor de hifi liefhebber dan ik dacht ! De bedrading uit de radio komt via de kabelboom uit in de voorpot bij de deur . In deze ruimte komen alle draden bij elkaar die naar de deur(en) gaan . Denk aan de climate control , spiegels ,ramen enz .. best een hoop draden dus . De verbinding van de auto naar de deur geschied via een grote connector . Een draadje erbij trekken is dus geen optie , het kan simpelweg niet . Dus werd het voor mij tijd voor een andere strategie . In de pot bij de deur komen de speakerkabels aan vanuit de radio . Hier worden ze gescheiden door een splitter voor de woofers en de tweeters . Ik besloot om hier de bedrading te onderbreken en het filter in de deur pot te plaatsen . Een betere zilver speaker kabeltje omhoog getrokken voor de tweeters . De woofers moeten (helaas) op de orginele bedrading aangesloten worden . Op deze manier hebben we toch het maximale rendement uit de set .
Eerst de tweeters op de 2 dashboard kapen gemonteerd en geplaatst . Daarna het filter compleet gesoldeerd en geplaatst in de potten . Toen potten weer dicht gemaakt en bekleding weer terug geplaatst . Het meeste werk zit in de woofers . Ik heb wat lucht doorlatende stof weg gehaald en met een zaklampje bekeken waar de bedrading loopt . Daarna heb ik de orginele speaker behuizing wat groter gemaakt voor de nieuwe speaker. De grotere magneet heeft flink wat ruimte nodig . Ik heb wat gaatjes met een boortje (4) gemaakt en de tussenruimtes met een scherp kniptangetje doorgeknipt . Zo ontstond er genoeg ruimte voor de nieuwe speaker . Ook heb ik wat dempings materiaal weg gehaald zodat er een goeie lucht stroom kan ontstaan . Je kan nu makkelijk met je hand in het gat om eens goed te voelen wat je tegen komt en hoe de deur resoneert . Daarna de binnenkant van de deur schoon gemaakt met remmenreiniger en 4 stukken van 10 bij 5 cm loodbitumen geplakt op de binnen kant van de deur . Dit zorgt er voor dat trillingen nauwelijks meer hoorbaar zijn en je dus ongestoord hard kan draaien !
Daarna de rand van de speakeropening een laagje siliconen kit gegeven om de boel goed lucht dicht te kunnen afsluiten . Speaker monteren , en daarna alle gaatjes nog eens afdichten met siliconen . Ook bij het plaatsen van het rooster hier en daar een sleufje vullen met siliconen . En dan de finishing touch met het logo van Focal op de woofers en tweeters . Al met al een flinke klus van een uur of 3 . maar het was het werk waard ..
En dan luisteren ! Wat direct opvalt is dat stemmen en zang helemaal los komen van de speakers Norah Jones staat voor je , het hele spul artiesten staan voor je op de buhne en met je ogen dicht hoor ik waar de drums en piano staan . Diana Krall en haar band komen uit de voorruit , stage-ing is erg goed bij Focal . Het laag(bastonen voor de niet hifi kenners) is niet meer met een dreun en trilling maar heel diep zonder protest . Zodra we moderne muziek spelen , zoals de Black eyed Peas of Alain clark dan krijgen we een heel "vet " laag voor onze kiezen , en dat uit die 13 cm tjes ... bijzonder !
Wat het meest opvalt is dat de set heel hard kan spelen zonder te dreunen of te vervormen , waar het eerst op volume 19 tot 21 wel op hieldmet de standaard Renault speakertjes , kan je nu rustig door tot 30 zonder enkele vervorming of bijgeluiden ! De fader functie staat nu iets meer naar voren , de achter speakers staan niet voluit , ik ben wel aan het twijfelen of ik achter niet ook zo'n fijn Focal setje zal gaan plaatsen !!
Jeroen .
Eerst de tweeters op de 2 dashboard kapen gemonteerd en geplaatst . Daarna het filter compleet gesoldeerd en geplaatst in de potten . Toen potten weer dicht gemaakt en bekleding weer terug geplaatst . Het meeste werk zit in de woofers . Ik heb wat lucht doorlatende stof weg gehaald en met een zaklampje bekeken waar de bedrading loopt . Daarna heb ik de orginele speaker behuizing wat groter gemaakt voor de nieuwe speaker. De grotere magneet heeft flink wat ruimte nodig . Ik heb wat gaatjes met een boortje (4) gemaakt en de tussenruimtes met een scherp kniptangetje doorgeknipt . Zo ontstond er genoeg ruimte voor de nieuwe speaker . Ook heb ik wat dempings materiaal weg gehaald zodat er een goeie lucht stroom kan ontstaan . Je kan nu makkelijk met je hand in het gat om eens goed te voelen wat je tegen komt en hoe de deur resoneert . Daarna de binnenkant van de deur schoon gemaakt met remmenreiniger en 4 stukken van 10 bij 5 cm loodbitumen geplakt op de binnen kant van de deur . Dit zorgt er voor dat trillingen nauwelijks meer hoorbaar zijn en je dus ongestoord hard kan draaien !
Daarna de rand van de speakeropening een laagje siliconen kit gegeven om de boel goed lucht dicht te kunnen afsluiten . Speaker monteren , en daarna alle gaatjes nog eens afdichten met siliconen . Ook bij het plaatsen van het rooster hier en daar een sleufje vullen met siliconen . En dan de finishing touch met het logo van Focal op de woofers en tweeters . Al met al een flinke klus van een uur of 3 . maar het was het werk waard ..
En dan luisteren ! Wat direct opvalt is dat stemmen en zang helemaal los komen van de speakers Norah Jones staat voor je , het hele spul artiesten staan voor je op de buhne en met je ogen dicht hoor ik waar de drums en piano staan . Diana Krall en haar band komen uit de voorruit , stage-ing is erg goed bij Focal . Het laag(bastonen voor de niet hifi kenners) is niet meer met een dreun en trilling maar heel diep zonder protest . Zodra we moderne muziek spelen , zoals de Black eyed Peas of Alain clark dan krijgen we een heel "vet " laag voor onze kiezen , en dat uit die 13 cm tjes ... bijzonder !
Wat het meest opvalt is dat de set heel hard kan spelen zonder te dreunen of te vervormen , waar het eerst op volume 19 tot 21 wel op hieldmet de standaard Renault speakertjes , kan je nu rustig door tot 30 zonder enkele vervorming of bijgeluiden ! De fader functie staat nu iets meer naar voren , de achter speakers staan niet voluit , ik ben wel aan het twijfelen of ik achter niet ook zo'n fijn Focal setje zal gaan plaatsen !!
Jeroen .
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Contacteer:
laatse foto,s
en nog een paar foto's .
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Laatste bezoek: 26 feb 2025 20:06
Mooi werk 

Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Hide post links |
-
- lid
- Contacteer:
Potjandorie Jeroen, wát ziet dat er gaaf uit! Helemaal my kind of thing.... Wat zul jij een plezier hebben gehad bij het inbouwen (heb ik ook altijd
) en wat zul je nog meer plezier beleven aan de autoritjes.
Lekker setje trouwens, die 130VB's. Ik denk dat ik voorzichtig mag inschatten dat het twijfelen over een setje Focals in de achterdeuren niet lang gaat duren... hahaha.
Goed bezig!
Mijn Espace vraagt qua mijn financiële uitspattingen eerst even om een apk, een grote beurt en 4 nieuwe banden.... Dus de speakers moeten wachten.
Mag ik voorzichtig informeren wat je voor die Focals betaald hebt? Kan ik die eventueel al op mijn verlanglijstje zetten....

Lekker setje trouwens, die 130VB's. Ik denk dat ik voorzichtig mag inschatten dat het twijfelen over een setje Focals in de achterdeuren niet lang gaat duren... hahaha.
Goed bezig!
Mijn Espace vraagt qua mijn financiële uitspattingen eerst even om een apk, een grote beurt en 4 nieuwe banden.... Dus de speakers moeten wachten.
Mag ik voorzichtig informeren wat je voor die Focals betaald hebt? Kan ik die eventueel al op mijn verlanglijstje zetten....
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Contacteer:
focals !
vandaag nog wat rondjes gereden en ik ben nog steeds erg enthausiast over de Focals , sjonge wat klinkt dat lekker . ik denk dat ik inderdaad heel snel een tweede setje ga bestellen voor de achter deuren . dat zal wat makkelijker inbouwen zijn verwacht ik .
volgens mij kost de 130 VB set een euro of 190 in de winkel , ik lever zelf (zakelijk ) Focal home hifi speakers dus ik heb aardig wat korting ..
ook ik wil voor Juni een setje nieuwe voorbanden gaan plakken onder de Espace .. ik heb HELE goeie dingen gehoord over de Pirelli Cent P7 .. nog effe sparen dus .......
intussen heb ik de Parrot Carkit bedieningsunit geplaats bij het kunstof huisje waar de alarmlichten knop zit .. is erg mooi geworden , en de bedrading is erg makkelijk weg werken langs de dak/deur rubbers .
jeroen
volgens mij kost de 130 VB set een euro of 190 in de winkel , ik lever zelf (zakelijk ) Focal home hifi speakers dus ik heb aardig wat korting ..
ook ik wil voor Juni een setje nieuwe voorbanden gaan plakken onder de Espace .. ik heb HELE goeie dingen gehoord over de Pirelli Cent P7 .. nog effe sparen dus .......
intussen heb ik de Parrot Carkit bedieningsunit geplaats bij het kunstof huisje waar de alarmlichten knop zit .. is erg mooi geworden , en de bedrading is erg makkelijk weg werken langs de dak/deur rubbers .
jeroen
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 22 jan 2024 15:18
tweeters
Wat een idee zeg,ziet er leuk uit en het geluid dat geloof ik wel dat het flinke verbetering is,maar effe een vraagje ; die kappen waarop de tweeters zitten hoe krijg je die van het dashboard af.Is het een klik systeem of zitten er ergens schroeven die je eerst los moet draaien.
Groetjes
Stephan
Groetjes
Stephan
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Contacteer:
-
Topic author - Lid
- Contacteer:
focals , deel II
na een aantal weken genoten te hebben van de Focals in de voordeuren moeten de achterdeur speakers ook maar vervangen worden , dus nog een Setje focals besteld en de boel voorbereid , de tweeters zitten al op hun plek , de gaten voor de woofers al vergroot , nu even wachten op dempings materiaal wat in de deur geplakt moet worden en dan kan de rest er in .. ik heb er zin in !!
iemand intresse in 4 renault woofers en tweeters ? hahaha
Jeroen
iemand intresse in 4 renault woofers en tweeters ? hahaha
Jeroen
Hide post links |
-
- lid
- Contacteer:
Goed om te horen dat je nog steeds tevreden bent over de Focals! (heb ze nog steeds op mn verlanglijstje staan
)
Wat heb je als dempingsmateriaal gebruikt?

Wat heb je als dempingsmateriaal gebruikt?
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Contacteer:
focals
als we elkaar ooitens treffen dan nodig ik je bij deze uit om eens te luisteren , het is echt een hoog high end gehalte in geluid terwijl de speakers echt niet heel erg duur zijn . de opwaardering van standaard naar dit is qua geluid enorm !
ik gebruik loodbitumen als demping . ik versnijd 2 plaatjes van 25 bij 25 cm (per deur ) in strookjes en plak die op de binnen en buiten deur . daarnaast kit ik alles dicht met transparante kit . ook de speakers zuigen vast op hun plaats in de kit . zo krijg je echt een mooie geluidsdichte klankkast , het laag is verrassend diep , iedereen zoekt de subwoofer !
met groeten !
ik gebruik loodbitumen als demping . ik versnijd 2 plaatjes van 25 bij 25 cm (per deur ) in strookjes en plak die op de binnen en buiten deur . daarnaast kit ik alles dicht met transparante kit . ook de speakers zuigen vast op hun plaats in de kit . zo krijg je echt een mooie geluidsdichte klankkast , het laag is verrassend diep , iedereen zoekt de subwoofer !
met groeten !
Hide post links |
-
- lid
- Contacteer:
Die uitnodiging neem ik graag aan! Ben altijd geïnteresseerd in de oplossingen van anderen. We kunnen op die manier nog eens wat elkaar leren.
Loodbitumen heb ik ook al aan zitten denken, 't blijft toch frans pisbakkenstaal... LOL. Die kit is inderdaad ook wel een heel goed idee.
Loodbitumen heb ik ook al aan zitten denken, 't blijft toch frans pisbakkenstaal... LOL. Die kit is inderdaad ook wel een heel goed idee.
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Contacteer:
dempingsmat
ik heb net nieuwe dempingsmat binnen , dit is een hele dunne lood bitumen ong 2 mm dik , heel makkelijk te vouwen over allerlei on efffenheden in je deur .. met een fohn zacht en zoepel te krijgen zodat je het makkelijk verwerkt .
foto.s volgen !
Jeroen
foto.s volgen !
Jeroen
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Contacteer:
13
helaas geen foto.s maar de speakers achterin zitten er in ..
op deze set heb ik de tweeters 3 db gedempt in het filter (schakelaartje ) , dit zorgt er voor dat het hoog echt wat meer voorin blijft , zo houdt je het stereo beeld voorin , het mid en laag is lekker strak en het diep laag is weer aangevuld . het is verassend hoe diep de 4 woofers samen gaan . het is bij sommige tracks echt zoeken naar de subwoofer , de Demping in de deuren en de kaarten vakken zorgen er voor dat de boel niet gaat trillen en resoneren . dit zorgt voor een dreun en trilvrije deur en dus alleen puur hifi wat je overhoud . en dat is precies wat ik zoek .... !
ik moet zeggen dat ik verrast ben van de kwaliteit van de radio en de versterkers die er in zitten , wellicht rommel of niet , maar het klinkt strak ! wat mis ik dan nog ? het ultra diepe laag dat je voelt , het laag wat ik ooit had toen ik 22 was en alleen maar de guldens van het dak wilde stuiteren .. wellicht dat ik ooit nog naar een compacte sub er bij zet (zie andere draadje ) om alles af te maken , maar dat heb ik alleen nodig bij Tiesto enz .. voor het normale werk zoals dire straits en jason Mraz heb ik het echt niet nodig ..
Focal ... fantastisch !!
Jeroen
op deze set heb ik de tweeters 3 db gedempt in het filter (schakelaartje ) , dit zorgt er voor dat het hoog echt wat meer voorin blijft , zo houdt je het stereo beeld voorin , het mid en laag is lekker strak en het diep laag is weer aangevuld . het is verassend hoe diep de 4 woofers samen gaan . het is bij sommige tracks echt zoeken naar de subwoofer , de Demping in de deuren en de kaarten vakken zorgen er voor dat de boel niet gaat trillen en resoneren . dit zorgt voor een dreun en trilvrije deur en dus alleen puur hifi wat je overhoud . en dat is precies wat ik zoek .... !
ik moet zeggen dat ik verrast ben van de kwaliteit van de radio en de versterkers die er in zitten , wellicht rommel of niet , maar het klinkt strak ! wat mis ik dan nog ? het ultra diepe laag dat je voelt , het laag wat ik ooit had toen ik 22 was en alleen maar de guldens van het dak wilde stuiteren .. wellicht dat ik ooit nog naar een compacte sub er bij zet (zie andere draadje ) om alles af te maken , maar dat heb ik alleen nodig bij Tiesto enz .. voor het normale werk zoals dire straits en jason Mraz heb ik het echt niet nodig ..
Focal ... fantastisch !!
Jeroen
Hide post links |
-
- lid
- Contacteer:
Het kwijl loopt me uit de mond..... hahaha.
Naaah, is gezonde jaloezie hoor!
En het is natuurlijk een onwijs compliment als zelfs je leverancier verbaasd is over z'n eigen spullen.
Heb trouwens je ervaring qua bitumenmatten gekopieerd en mijn Espace gisteren ook voorzien van een extra stukje demping dmv die matten. Wat een verschil! Zelfs die kartonnen Cabasse-speakertjes klinken ineens een stuk beter. Het geluid komt veel meer los van de auto en vult de ruimte heel veel beter.
Mocht je nog de behoefte hebben zo'n klein subje in te bouwen, ik kan het je aanbevelen. Houd er wel rekening mee dat je dan de achterklep ook onderhanden moet gaan nemen. De mijne is nu ook gevult met bitumen en de kentekenplaat is nu op 8 plekken gepopnageld om het trillen tegen te gaan. Mocht je aansluitgegevens nodig hebben, let me know!
Naaah, is gezonde jaloezie hoor!
En het is natuurlijk een onwijs compliment als zelfs je leverancier verbaasd is over z'n eigen spullen.
Heb trouwens je ervaring qua bitumenmatten gekopieerd en mijn Espace gisteren ook voorzien van een extra stukje demping dmv die matten. Wat een verschil! Zelfs die kartonnen Cabasse-speakertjes klinken ineens een stuk beter. Het geluid komt veel meer los van de auto en vult de ruimte heel veel beter.
Mocht je nog de behoefte hebben zo'n klein subje in te bouwen, ik kan het je aanbevelen. Houd er wel rekening mee dat je dan de achterklep ook onderhanden moet gaan nemen. De mijne is nu ook gevult met bitumen en de kentekenplaat is nu op 8 plekken gepopnageld om het trillen tegen te gaan. Mocht je aansluitgegevens nodig hebben, let me know!
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 10 sep 2013 20:10
Ja sorry maar ik vind het een beetje lach wekend.
Je zou een civic moeten kopen.
Je zou een civic moeten kopen.

Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut