Scenic gekocht ; aantal vragen

Plaats reactie

Topic author
BitProcessor
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 5
Laatste bezoek: 24 jul 2010 22:09
Actief als: particulier

Scenic gekocht ; aantal vragen

Bericht door BitProcessor »

Even een korte introductie :-)
Mijn auto-carriere begonnen met een Ford Sierra 1.8TD die ik van m'n vader had gekregen, toen samen gaan wonen en met een Daewoo Matiz 0.8 aan rijden, die mijn vrouw net had gekocht. Twee auto's was zwaar overkill, dus moest het oudje (de Ford) er aan geloven :(

Na 8 jaar met de Daewoo vonden we het hoog tijd om een veiliger wagen te kopen. Ik wou persoonlijk al sinds jaar en dag een Scénic en mijn vrouw was daarmee akkoord, dus dan maar op zoek :-)

Na een beetje zoeken bij een Renault dealer een 1.5dci Expression Luxe uit 2005 op de kop kunnen tikken met net geen 80000km op de teller en 1 jaar volledige garantie - meevaller dus :-)

Dit ter inleiding, ik heb echter volgende vraagjes :

1. de regensensor (die er zou moeten opzitten), hoe werkt die in hemelsnaam ? Ik zet de ruitenwisser in eerste stand (interval) en daar heb je een aantal mogelijkheden qua 'druppeltjes' ; het lijkt er op dat hij initieel van het ingestelde interval gebruikt maakt, maar naarmate het harder regent hij toch versnelt, kan dat ?

2. mijn stuur staat ietwat naar links gedraaid als ik rechtdoor rijdt - niet zo héél veel, maar toch genoeg om het te zien - de wagen rijdt natuurlijk wel mooi rechtuit en heeft geen afwijking als ik het stuur loslaat. Vandaag bij de garage langs geweest om dit te laten corrigeren, maar veel verschil merk ik niet - komt dit nog voor ? Gaat over verdraaiing van 1 à 2 cm tov "nulstand"

3. de achterruitsproeier - in tegenstelling tot de voorruit komt daar absoluut geen krachtige straal uit, maar stroomt het water over de ruit, klopt dit ? In had dit ook bij de garage gemeld omdat er slechts héél weinig water uitkwam en volgens werkbon hebben ze het pompje vervangen maar echt spuiten doet het nog steeds niet. Hoe zit dat ?

Zo - alvast hartelijk bedankt om bovenstaande te willen lezen :-)

Alweer een scenic rijder bij dus (wel in België :p )

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Renier
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 26 feb 2025 20:06

Re: Scenic gekocht ; aantal vragen

Bericht door Renier »

BitProcessor schreef:Even een korte introductie :-)
Welkom op het forum :D
BitProcessor schreef: 1. de regensensor (die er zou moeten opzitten), hoe werkt die in hemelsnaam ? Ik zet de ruitenwisser in eerste stand (interval) en daar heb je een aantal mogelijkheden qua 'druppeltjes' ; het lijkt er op dat hij initieel van het ingestelde interval gebruikt maakt, maar naarmate het harder regent hij toch versnelt, kan dat ?
De interval stand = de automatische stand. Je kan deze zelf testen door met een gieter wat water op de ruit ter hoogte vd sensor te gooien. Die zit achter de ruit ter hoogte vd binnenspiegel (je ziet de 3 sensors vd regen/licht sensor zitten als het goed is)
De "druppeltjes" zijn de standen voor de gevoeligheid. Hoe meer druppeltjes hoe eerder/vaker hij zal gaan wissen.
Ik heb hem zelf altijd op 3/4 druppels staan. Je mot hem waarschijnlijk na uitzetten vd auto altijd handmatig weer op de intervalstand zetten om de autom. stand te activeren. Dat is uit beveiliging gedaan
BitProcessor schreef: 2. mijn stuur staat ietwat naar links gedraaid als ik rechtdoor rijdt - niet zo héél veel, maar toch genoeg om het te zien - de wagen rijdt natuurlijk wel mooi rechtuit en heeft geen afwijking als ik het stuur loslaat. Vandaag bij de garage langs geweest om dit te laten corrigeren, maar veel verschil merk ik niet - komt dit nog voor ? Gaat over verdraaiing van 1 à 2 cm tov "nulstand"
Geen idee, maar ik heb zoiets, ben je niet tevreden: ga dan gewoon terug. :wink:
BitProcessor schreef: 3. de achterruitsproeier - in tegenstelling tot de voorruit komt daar absoluut geen krachtige straal uit, maar stroomt het water over de ruit, klopt dit ? In had dit ook bij de garage gemeld omdat er slechts héél weinig water uitkwam en volgens werkbon hebben ze het pompje vervangen maar echt spuiten doet het nog steeds niet. Hoe zit dat ?
Dit is gewoon normaal, had ik ook bij Cllio en de Megane en nu bij de Laguna.
Het spuit er niet hard uit, maar loopt over de ruit. Is op zich voldoende om de ruit voldoende nat te maken :wink:
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

CPTR
lid
lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 05 mar 2018 21:32

Bericht door CPTR »

1. De wissers gaan in stand 1 afhankelijk van hoeveel regen er valt sneller of langzamer wissen. Dit is geheel automatisch, gestuurd door de sensor.

2. Mijn stuur staat wat naar rechts en gaat ook naar rechts. Heel vervelend. Jouw situatie is veel gunstiger, als die gewoon netjes rechtuit loopt zou ik me er niet zoveel zorgen over maken.

3. Op onze Scenic uit 2005 stroomt het ook over de achterruit, niet met zo'n mooi straaltje (en kracht) als op de voorruit. Gelukkig is wel alles gewoon netjes schoon na een aantal malen wissen.

Succes en veel rijplezier!! 8)
Renault Captur 1.2 TCe 120 EDC (2014), two-tone, zilver, zwart dak.
Ex: Renault Grand Scénic 2.0 Dynamique Luxe Aut. (2005), Renault Mégane Scénic 2.0 RT Aut. (1999).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
BitProcessor
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

ah - punt 1 en 3 zijn dus "normaal" - ben ik blij mee ! :D

Hoewel ik de gedachtengang van die Fransen niet volg : een automatisch systeem (met die regensensor) - waar je toch nog zelf de gevoeligheid van moet instellen met die druppeltjes... Logisch vind ik het niet :roll:

IVM het stuur : tja, ik hoor sommigen zeggen : trek je dat niet aan, komt nogal voor (ook bij andere merken) - maar ik heb zoiets van : ze moeten het maar recht zetten - wat ze deze morgen normaal gezien dus ook gedaan hebben, maar verschil merk ik niet.

Ben alvast benieuwd naar reactie van andere forumleden !

Bedankt voor jullie snelle reacties !

Oja, voor ik het vergeet : die scénic is echt wel relaxed ! :-) (al helemaal na een daewoo matiz :wink: )

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco
Laatste bezoek: 03 mei 2025 19:29

Bericht door mechanic »

Als je stuur niet recht staat kan dit gevolgen hebben voor diverse electronische hulpsystemen die o.a informatie over de stuurhoek/uitslag gebruiken. Indien je stuur naar links staat moet de garage dit even recht zetten, zoals je zelf al aangeeft is de sporing van je auto goed.
Linker spoorstang moet ingedraaid worden,en rechter spoorstang uitgedraaid. Doe dit aan beide kanten evenveel en je sporing veranderd niet, alleen de positie van het stuurwiel. Naderhand uitlijnen is dus niet nodig, en je bent met paar minuutjes al geholpen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Renier
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 26 feb 2025 20:06

Bericht door Renier »

BitProcessor schreef:Hoewel ik de gedachtengang van die Fransen niet volg : een automatisch systeem (met die regensensor) - waar je toch nog zelf de gevoeligheid van moet instellen met die druppeltjes... Logisch vind ik het niet :roll:
Zo gek is dat niet, niet iedereen heeft dezelfde wis behoefte :lol:
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
BitProcessor
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

mechanic schreef:Als je stuur niet recht staat kan dit gevolgen hebben voor diverse electronische hulpsystemen die o.a informatie over de stuurhoek/uitslag gebruiken. Indien je stuur naar links staat moet de garage dit even recht zetten, zoals je zelf al aangeeft is de sporing van je auto goed.
Linker spoorstang moet ingedraaid worden,en rechter spoorstang uitgedraaid. Doe dit aan beide kanten evenveel en je sporing veranderd niet, alleen de positie van het stuurwiel. Naderhand uitlijnen is dus niet nodig, en je bent met paar minuutjes al geholpen.
Eén van de komende dagen toch nog meer even opnieuw contact opnemen met de garage, ik weet niet WAT ze woensdag hebben uitgevoerd, maar véél is er niet veranderd. Misschien ben ik wel een perfectionist, maar goed, zo te horen is het echt niet zo moeilijk om dat goed te krijgen...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Verwijderd43

Bericht door Verwijderd43 »

BitProcessor schreef:

2. mijn stuur staat ietwat naar links gedraaid als ik rechtdoor rijdt - niet zo héél veel, maar toch genoeg om het te zien - de wagen rijdt natuurlijk wel mooi rechtuit en heeft geen afwijking als ik het stuur loslaat. Vandaag bij de garage langs geweest om dit te laten corrigeren, maar veel verschil merk ik niet - komt dit nog voor ? Gaat over verdraaiing van 1 à 2 cm tov "nulstand"
Als je de auto hebt laten uitlijnen gewoon mee terug gaan! Een garage die uitlijnt zonder het stuur recht te zetten is imho niet goed bezig

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
BitProcessor
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Dinsdag bel ik naar de verkoper - ik was trouwens naar de garage geweest voor het rechtzetten van het stuur, had zelfs aangeduid hoe het stuur stond als ik rechtdoor reed (met krijtje)

Ik hou jullie in ieder geval op de hoogte !
Collin schreef:
BitProcessor schreef:

Als je de auto hebt laten uitlijnen gewoon mee terug gaan! Een garage die uitlijnt zonder het stuur recht te zetten is imho niet goed bezig

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
BitProcessor
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

precies beter

Heb de indruk dat het deze keer (na nieuw bezoek aan garage) wel recht staat - binnenkort even uittesten op een lang recht stuk, maar op 't eerste zicht ziet het er OK uit...

:D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Woquter
Net ingestapt
Net ingestapt
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00

Wat is dit voor slang?

Bericht door Woquter »

Ik heb een Renault Scenic bij de garage zien staan. Alles ziet er tip top in orde uit, alleen zag ik dat er onder de motorkap een slang ontbrak (zie foto, mét slang). Het lijkt er op dat het te maken heeft met koele lucht voor de motor. Heb hier niet direct over nagedacht om aan de dealer te vragen wat dit onderdeel is.

Kan iemand mij vertellen hoe deze slang heet? En is dit ontbrekende onderdeel essentieel?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Rossy
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Laatste bezoek: 30 jul 2017 19:22

Bericht door Rossy »

Dat is de slang die koude lucht naar het luchtfilter aanvoert.
Het is niet zo dat de auto er niet om loopt maar hij zit er niet voor niks.
Deze slang is tweedehands bijna niet in een bruikbare staat te vinden.
Een nieuwe slang bestellen bij de dealer of zelf creatief zijn is in dit geval de oplossing.

Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut