Geïnteresseerd in de Renault 17..

met betrekking tot het R15/R17 gedeelte
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Oscar
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 feb 2005 16:29
Actief als: particulier
Locatie: Leiden

Geïnteresseerd in de Renault 17..

Bericht door Oscar »

Dag beste R17 liefhebbers,

Ik ben nieuw op dit forum, maar ben al een tijdje geïnteresseerd in de R17. Ik ben momenteel nog een arme student die met enige moeite wel al een paar jaar een R4 op de weg kan houden. Toch vind ik de R17 découvrable, en dan vooral die van de eerste serie (met stoer dashboard en mooiere gril) heel erg gaaf.
Daarom zou ik graag wat willen gaan sparen om over een jaar of zo ook zo'n bolide te mogen bezitten.
Maar....
Wat voor problemen kan ik dan allemaal gaan tegenkomen? En waar zit die roest dan vooral? Wat voor kosten komen er zoal kijken als je een R17 rijdt? Ennuh, wat weten jullie eigenlijk van de Renault 17's die op dit moment in Nederland te koop staan?
R17 TL coupe te koop

en de TS en de TL automaat die je tegenkomt als je op http://www.marktplaats.nl zoekt onder auto's, oldtimers, renault?

Of kun je, als je een betaalbare R17 in goede staat wil hebben, beter een ritje naar Frankrijk maken?

Groeten van Oscar


edit admin : even de url voor je gefixt, zat een klein foutje in de syntax.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 3
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Bericht door renault15.17 »

Hoi Oscar,

Renault 17 rijden is een genot. En ik ben het met je eens dat de eerste types het fraaiste zijn (idd dat geweldige dashboard en het front), maar dat is natuurlijk persoonlijk. Maar een R17 is natuurlijk nog wel een Renault "uit de oude doos", dus roest is een lastig en veel voorkomend probleem. Als voorzitter van de Renault 15/17 vriendenclub Nederland raad ik dan ook niemand aan om dagelijks in een Renault 17 te gaan rijden. Het zijn inmiddels echte klassiekers (en erg zeldzaam) en als we dat willen houden, moeten we zuinig zijn op de auto's die er nog zijn.

Begrijp me goed, ik gun je graag een R17 maar een goede R17 kost geld, zeker een découvrable. [later meer]

Dave
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Oscar
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 feb 2005 16:29
Actief als: particulier
Locatie: Leiden

Bericht door Oscar »

Hoi Dave

Bedankt voor je antwoord. Het feit dat roest en renault synoniemen zijn weet ik helaas al. Ik bezit nu 3 jaar een Renault 4 die vanaf het moment dat hij de productieband verliet NOOIT in een garage heeft gestaan.
Ik ben zelf al vrij lang besmet met het renault-virus en heb al mooie ideeën om ooit in de toekomst in een eigen garage de mooiste projecten te beginnen en de meest afgeschreven renaults te restaureren.

Voorlopig heb ik twee linkerhanden, geen garage en ouders die me sterk onder druk zetten met deze "onzin" op te houden.
Niettemin heb ik al een behoorlijk bedrag uitgegeven om de totaal doorgeroestte bodem van mijn viertje dicht te laten lassen waarover de eerste garagehouder letterlijk zei: "Dat ding durf ik nog niet eens naar de sloop te rijden".
(Ik zou daarom ook erg graag op korte termijn zelf leren lassen. )
Ik ben vast nog een groentje in de renault-wereld, maar dat betekent niet dat ik de waarde van deze auto's niet weet te schatten.
Ik rij met mijn R4 ongeveer 12.000 km per jaar waarvan een kwart in de zomervakantie. Werk en woonverkeer gebruik ik hem eigenlijk niet voor.

Mijn wens een R17 te rijden is niet eentje die uit de lucht is komen vallen. Het is niet zo dat ik voor hetzelfde geld een manta of capri of VW zou gaan rijden. NOOIT.

Ik hoop dat ik over een jaar (of 2) genoeg geld opzij heb gezet om een R17 te kunnen kopen en rijden. Tegen de tijd dat ik mijn droom verwezenlijk zal ik ook wel lid willen worden van de R15/R17 club.

Ik zal over een tijdje trouwens een leuke website de lucht in gooien over mijn Renault-gekte en veel plaatjes van oude renaults waar ouders en grootouders in hebben gereden. Helaas heb ik al even weinig verstand van HTML/PHP als van lassen dus daarbij ben ik weer afhankelijk van vrienden.

Dave, ik heb jouw website trouwens al eens bewonderd. Leuke site. Je kent geloof ik wel de problemen waarmee ik zit gezien jouw ervaringen met je eerste fuego. Je hebt misschien ook weleens met mijn vriendin gemailed die (helaas) een vergeefse poging heeft gedaan een Renault 7 naar Nederland te halen...

Verder wil ik iedereen die een oude renault bezit succes wensen en uitnodigen een bezoekje te brengen aan mijn website als die eenmaal af is.

Groeten,
Oscar

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 3
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Bericht door renault15.17 »

Hoi Oscar,

Zwakke punten van de R17, tja :( Let als je bij een R17 gaat kijken naar roest bij de A-stijlen, de binnenschermen, dorpels, enz. Het eventueel benodigde laswerk kan al gauw in de papieren lopen. Nieuw plaatwerk is NIET te krijgen. Chroomlijsten en rubbers ook steeds moeilijker. Motorisch heeft Renault natuurlijk altijd veel motoren in verschillende auto's gehad en ook voor de R17 motoren geldt dat onderdelen nog niet echt een probleem zijn. De andere technische delen zijn veelal uitwisselbaar met de R12 (onderstel) of R16. Specifieke interieurdelen zijn natuurlijk weer erg lastig.

De blauwe R17 automaat die nu te koop staat op marktplaats is geen echte découvrable! Deze is later omgebouwd en dat houdt in dat de versterkingsbalken die een découvrbale af fabriek heeft, er niet in zitten..... Verder, tja die schade is natuurlijk lastig, de motor loopt niet echt mooi en de bestuurdersstoel is vreselijk doorgezakt. € 1.000,- is sowieso te veel...

De andere R17 ken ik niet, maar de eigenaar is hier ook op het forum aanwezig...

Hopelijk kan ik je ooit begroeten op een van onze R15/17 meetings....

Groeten Dave
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

wlaguna
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 6
Berichten: 1228
Lid geworden op: 27 nov 2004 19:24
Actief als: particulier
Locatie: Edam

Bericht door wlaguna »

hoi oscar erg leuk dat je interesse heb in een r17 en wat renault15-17 opnoemt klopt.
ik vind een 17 nu al een echte klassieker en klassiekers kosten nu eenmaal geld en tijd.
maar als je echt een liefhebber bent neem je dat voor lief en jij lijkt me een liefhebber.
maar besef wel dat een totale restauratie erg veel tijd in beslagneemt zelfs jaren.
maak ,t op m,n werk mee dat klanten na 4 jaar of langer langskomen om ,t resultaat te laten zien
en je weet dan bij god niet meer wie de klant is en om wat voor auto ,t ging.
maar om ,t verhaal niet te lang te maken: ga ervoor, oscar.




groeten waylon
laguna grand tour 2.0 16V techline phase1 2005

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Oscar
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 feb 2005 16:29
Actief als: particulier
Locatie: Leiden

Bericht door Oscar »

Hoi bedankt voor de reacties.

Het lijkt me erg leuk om jullie over een tijdje te ontmoeten op een evenement. De foto's die ik op internet van de afgelopen clubevenementen bekeken heb zien er veelbelovend uit.

Als ik straks een R17 koop zal het trouwens waarschijnlijk een rijdend model in redelijke staat worden. Reparaties, onderhoud en laswerkzaamheden zijn geen probleem en ik heb ook wel vrienden die me helpen, maar stalling kan ik voorlopig nog niet regelen.

Het helemaal restaureren van een oude renault (17) zal ik uitstellen tot ik een eigen garage heb. Ik zal daarvoor toch echt eerst mijn studie willen afronden en een betere financiële basis willen hebben.

Het model op marktplaats ziet er redelijk uit (op de parkeerschade na). Het feit dat het dak later cabrio is gemaakt en dat deze geen versteviging vanuit de fabriek heeft betekent dat je drempels beter niet te hard moet afrijden?

Ik heb trouwens nog een mooie advertentie gevonden van een R17 TL découvrable uit 1974 en volgens de advertentie (en de prijs) in goede staat. Kijk maar even op http://www.oldtimernederland.nl/index.p ... ek=Renault

Tegen de tijd dat ik genoeg gespaard heb en een mooie R17 te koop zie staan zal ik graag met jullie contact willen opnemen voor advies.

Met vriendelijke groeten,
Oscar

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Oscar
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 feb 2005 16:29
Actief als: particulier
Locatie: Leiden

Bericht door Oscar »

Bij het surfen op internet kwam ik vandaag een vrij unieke R17 tegen die te koop staat in Erlangen. Het gaat om een découvrable met hardtop uit 1977 (ja, het tweede type) met slechts 36.000 km op de teller. Mooie foto's staan erbij. De auto ziet er op de foto's zeer goed uit en de prijs is dan ook niet niks: 6500 euro:

http://www.autoscout24.de/home/index/de ... pyf31xdwlh

Helaas nog een eindje buiten mijn budget.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

wlaguna
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 6
Berichten: 1228
Lid geworden op: 27 nov 2004 19:24
Actief als: particulier
Locatie: Edam

Bericht door wlaguna »

idd heel uniek maar ook erg prijzig :!:
laguna grand tour 2.0 16V techline phase1 2005

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

renoldie
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 333
Lid geworden op: 15 okt 2004 20:15
Actief als: particulier
Locatie: Witteveen

Bericht door renoldie »

een R17 restaureren kost meer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

wlaguna
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 6
Berichten: 1228
Lid geworden op: 27 nov 2004 19:24
Actief als: particulier
Locatie: Edam

Bericht door wlaguna »

klopt renoldie maar deze r17 mag er wel goed uit zien maar dat wil nog niet zeggen dat ie dat ook is.
heb al vaker mensen de mist in zien gaan met zoiets.
als ik zoiets tegen ,t lijf loop zou ik de auto in kwestie toch in ,t echt willen zien en ,m kritisch bekijken en desnoods met nog iemand erbij die er verstand van heeft.
laguna grand tour 2.0 16V techline phase1 2005

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Oscar
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 feb 2005 16:29
Actief als: particulier
Locatie: Leiden

Bericht door Oscar »

wlaguna schreef: als ik zoiets tegen ,t lijf loop zou ik de auto in kwestie toch in ,t echt willen zien en ,m kritisch bekijken en desnoods met nog iemand erbij die er verstand van heeft.
Ja, maar dat is toch wel vrij logisch? Als je 6500 euro gaat uitgeven rijd je toch eerst even naar die garage om te kijken of die auto ook echt in zo'n goed staat is? De bodem kan veel vervelende geheimen bevatten. Maar dat neemt nog niet weg dat deze auto in een zeer bijzonder unieke staat lijkt te zijn.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Oscar
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 feb 2005 16:29
Actief als: particulier
Locatie: Leiden

Bericht door Oscar »

Ter vergelijking. Op een franse website staat de onderstaande auto te koop voor maar liefst 1.000,- euro!!!! Zou deze ook in de "goede" staat zijn als op de foto? :roll: :lol:

Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 3
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Bericht door renault15.17 »

Tja, over prijzen van klassiekers kun je altijd discussieren. Maar als je oude Renaults vergelijkt met andere (franse) merken, dan zijn de prijzen van klassieke Renaults nog erg laag. Vergelijk maar eens een Renault 30 met een Citroën CX..... of de prijzen van een Renault 12 met een GS.
Ik denk dat de € 6500,- weliswaar aan de bovengrens is voor een R17 découvrable, maar dat zo'n auto (mits idd in goede staat) dat echt wel waard is.

En over de R17 op anciennes.net, daar zit de prijs meer in de bijbehorende onderdelen volgens mij :wink:
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

wlaguna
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 6
Berichten: 1228
Lid geworden op: 27 nov 2004 19:24
Actief als: particulier
Locatie: Edam

Bericht door wlaguna »

dat ben ik met je eens oscar.
en wat die onderdelen betreft renault15-17 daar zou je nog wel ,s gelijk in kunnen hebben.
laguna grand tour 2.0 16V techline phase1 2005

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

jasper11turbo
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 769
Lid geworden op: 31 aug 2004 17:45
Actief als: particulier

Bericht door jasper11turbo »

1000 euro ? :shock: :?:

heb weer even last van m,n "tik"nu

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

wlaguna
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 6
Berichten: 1228
Lid geworden op: 27 nov 2004 19:24
Actief als: particulier
Locatie: Edam

Bericht door wlaguna »

gaat ,t jasper of moet ik effe 112 bellen :?: :D
laguna grand tour 2.0 16V techline phase1 2005

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

jasper11turbo
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 769
Lid geworden op: 31 aug 2004 17:45
Actief als: particulier

Bericht door jasper11turbo »

:D
nee , heb het aardig onder controle :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

wlaguna
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 6
Berichten: 1228
Lid geworden op: 27 nov 2004 19:24
Actief als: particulier
Locatie: Edam

Bericht door wlaguna »

dan is ,t goed jasper.
laguna grand tour 2.0 16V techline phase1 2005

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in