Xenonverlichting komt niet hoog genoeg
-
Topic author - lid
- Posts in topic: 6
- Laatste bezoek: 24 jun 2017 01:20
- Actief als: particulier
- Contacteer:
Xenonverlichting komt niet hoog genoeg
Sinds een week of 2 merk ik dat de automatische hoogteverstelling van de xenonverlichting in mijn EspaceIV "anders" reageert. Bij het starten, in het donker, schakelt de verlichting gelijk in en worden de lampen "op hoogte gezet". Alleen is dit véél minder hoog dan voorheen met als gevolg dat de lampen echt niet ver genoeg schijnen om fatsoenlijk in het donker mee te kunnen rijden.
Enig idee wat dit zou kunnen zijn?
Enig idee wat dit zou kunnen zijn?
Mon voiture: 2017 Grand Scenic
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 10 mei 2025 12:21
Re: Xenonverlichting komt niet hoog genoeg
Linksvoor en rechtsachter zit een hoogtesensor. Die kan kapot zijn of loszitten. Dan gaat het ligt bij het starten niet omhoog. Als je het wiel naar links draait zou je het zo moeten kunnen zien. Waar hij achter zit weet ik niet precies.
Succes
Succes
Hide post links |
-
Topic author - lid
- Contacteer:
Mwah, dat van die sensoren is me bekend. Het gekke is alleen dat de lichten dus wél omhoog gaan, maar ineens niet meer hoog genoeg. Kan dat dan ook door zo'n sensor komen?
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 3
- Laatste bezoek: 09 mei 2025 21:21
Als de lampen nog wel de "disco" vertonen, het automatisch op hoogte brengen, maar niet hoog genoeg komen denk ik dat er een sensor niet goed is ingeregeld of defect is. Namelijk als 1 stang los zit zou er eigenlijk niks meer afgeregeld kunnen worden. De stang op de lv draagarm zie je zo zitten, de achterste is iets moeilijker te zien zonder ver onder de auto te kruipen.
Eigenlijk zou ik zeggen laat de auto even uitlezen, en als er geen bijzonderheden zijn de sensoren opnieuw inlezen.
Eigenlijk zou ik zeggen laat de auto even uitlezen, en als er geen bijzonderheden zijn de sensoren opnieuw inlezen.
Hide post links |
-
Topic author - lid
- Contacteer:
Fijn, ben er dus achter dat het stangetje op de draagarm lv ontbreekt.
Ik zie daar wel de sensor zitten, met een "kaal" armpje. Als ik dat armpje beweeg gaan ook de koplampen omhoog en omlaag. Vermoedelijk ben ik dus dat stangetje ergens verloren. Ik kan alleen slecht achterhalen waar dat stangetje naar toe zou moeten gaan, naar de draagarm zelf?
En zijn deze stangetjes los te krijgen bij de dealer?
Ik zie daar wel de sensor zitten, met een "kaal" armpje. Als ik dat armpje beweeg gaan ook de koplampen omhoog en omlaag. Vermoedelijk ben ik dus dat stangetje ergens verloren. Ik kan alleen slecht achterhalen waar dat stangetje naar toe zou moeten gaan, naar de draagarm zelf?
En zijn deze stangetjes los te krijgen bij de dealer?
Hide post links |
-
Topic author - lid
- Contacteer:
GEVONDEN!!!
Het stangetje zat nog vast aan de kant van de draagarm en lag "in" de draagarm. Door deze opnieuw te koppelen aan het armpje van de sensor werkt alles weer.
Ter verduidelijking:

Het stangetje zat nog vast aan de kant van de draagarm en lag "in" de draagarm. Door deze opnieuw te koppelen aan het armpje van de sensor werkt alles weer.
Ter verduidelijking:

Hide post links |
-
- Gouden Bahco
Ga er toch maar vanuit dat een van de 2 klemmen waar de stang opzit in matige staat verkeerd en onvoldoende klemkracht levert. Het klemmetje op de draagarm is bij sommige types los te leveren, maar die op de as van de sensor niet. Een nieuwe sensor incl monteren en inlezen zal tussen de 150-200e zitten.
Het tussenstangetje is ook niet los te leveren, als het nu goed blijft is het prima, maar grote kans dat het binnenkort weer losschiet. Uiteraard zou ik dan pas toch reparatie overgaan
Het tussenstangetje is ook niet los te leveren, als het nu goed blijft is het prima, maar grote kans dat het binnenkort weer losschiet. Uiteraard zou ik dan pas toch reparatie overgaan

Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Wellicht kan je met een ijzerdraadje dat asje "borgen"zodat het er niet af kan vallen, in ieder geval zo doen dat als het eraf komt je het niet kwijt raakt.
SUC6
SUC6
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Laatste bezoek: 10 mei 2025 12:21
die van mij zit vast met tiewraps. Werkt tot nu toe goed
Hide post links |
-
Topic author - lid
- Contacteer:
Had inderdaad al het idee dat een tiewrappie niet verkeerd zou zijn. 

Hide post links |
-
- Gouden Bahco
De stang mooet wel kunnen scharnieren over de klemmen!
Eigenlijk is het namelijk belachelijk om voor een stangetje wat misschien 3euro kost een complete sensor à prijzig te moeten kopen.
Eigenlijk is het namelijk belachelijk om voor een stangetje wat misschien 3euro kost een complete sensor à prijzig te moeten kopen.
Hide post links |
-
Topic author - lid
- Contacteer:
Tuurlijk moet het stangetje nog wel kunnen bewegen, anders werkt de hele afstelling niet meer.
Zal morgen eens kijken of het te fixen is met een tiewrap, en anders ff een gaatje boren en een boutje/moertje er door heen. Als het maar niet weer los schiet, da's het belangrijkste...
En inderdaad, blijkbaar ben ik niet de enige met dit euvel en is het belachelijk dat er een complete sensor voor geleverd dient te worden. Gelukkig ben ik redelijk handig en kan ik dit probleem dus zelf oplossen maar de gemiddelde Tienus Tussengas gaat met dit probleem naar de dealer en mag dus 190,- (excl BTW) voor de sensor + arbeidsloon betalen. Voor eigenlijk een plastic stangetje van 3 piek dat in 2 minuten gemonteerd is.... zucht....
Zal morgen eens kijken of het te fixen is met een tiewrap, en anders ff een gaatje boren en een boutje/moertje er door heen. Als het maar niet weer los schiet, da's het belangrijkste...
En inderdaad, blijkbaar ben ik niet de enige met dit euvel en is het belachelijk dat er een complete sensor voor geleverd dient te worden. Gelukkig ben ik redelijk handig en kan ik dit probleem dus zelf oplossen maar de gemiddelde Tienus Tussengas gaat met dit probleem naar de dealer en mag dus 190,- (excl BTW) voor de sensor + arbeidsloon betalen. Voor eigenlijk een plastic stangetje van 3 piek dat in 2 minuten gemonteerd is.... zucht....
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
@ fgrooten, Dit nu noemen ze "Economie"
Ikzelf ben van de generatie die echt repareert en zelfs veel defekte onderdelen nog bewaard om daar dan een deel van te gebruiken. Overigens is dat pas "duurzaam" in de ware betekenis van het woord.
Dit doet mij herinneren aan een veel jongere collega die na de aardbeving en grote brand in Kobe(Japan) waarbij zowat de hele stad verwoest werd, opmerkte dat dat goed was voor de economie, had hij op school geleerd, de lul.
Ikzelf ben van de generatie die echt repareert en zelfs veel defekte onderdelen nog bewaard om daar dan een deel van te gebruiken. Overigens is dat pas "duurzaam" in de ware betekenis van het woord.
Dit doet mij herinneren aan een veel jongere collega die na de aardbeving en grote brand in Kobe(Japan) waarbij zowat de hele stad verwoest werd, opmerkte dat dat goed was voor de economie, had hij op school geleerd, de lul.
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-