In mijn Espace III, 2.0 16V 2002 ging gisteren zo'n 15 km van huis een lampje branden van een motorblokje. Ik merkte niets aan de auto, alles leek normaal te funtioneren. Voor de zekerheid wel meteen gestopt en even de klep open (in het donker) om te luisteren + te ruiken of iets opmerkelijks gaande was. Maar alles klonk normaal en draaide eigenlijk als het vertrouwde zonnetje. Het boekje geeft aan LUCHTVERONTREINIGING maar ik vind die wel vaag. Voor de zekerheid rij ik er nu maar even niet in en zal de garage benaderen. Is overigens toch nodig want sinds vorige beurt weer 20k gereden en 2 februari moet ie weer apk gekeurd zijn. Maar om verassingen en misleidingen te voorkomen vroeg ik me af of iemand dit verschijnsel herkent en een suggestie heeft waar gezocht moet worden. Ik las al bij andere renaults types dat het vaak de penbobine is. Maar dan zou ik toch moeten horen en merken dat 1 van de cylinders slecht loopt..? Daar is niets van te merken. Of is het een vervuiling in het inlaatsysteem dat met goede reiniging weer weg te halen is?
Gr
Leon
Geel motorbloklampje dashboard brandt...
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
Re: Geel motorbloklampje dashboard brandt...
Geel is een waarschuwing, dus je kunt wel doorrijden maar toch onderzoeken wat er adh is.
Wat veel voorkomt bij deze Espace's is dat de uitlaatbuis net achter de katalysator(maar nog voor de 2e lambda sonde) naast de lasnaad gaat scheuren, je ziet het haast niet maar de Lambda meet teveel zuurstof(dus lampje). Je kunt het laten lassen.
SUC6
p.s. als dit de oorzaak is dan wel meteen de ophangrubbers vd motor controleren want het kan komen dat er een is versleten waardoor de motor wat meer dan normaal kan kantelen, daardoor schreurt het bij de lasnaad.
Wat veel voorkomt bij deze Espace's is dat de uitlaatbuis net achter de katalysator(maar nog voor de 2e lambda sonde) naast de lasnaad gaat scheuren, je ziet het haast niet maar de Lambda meet teveel zuurstof(dus lampje). Je kunt het laten lassen.
SUC6
p.s. als dit de oorzaak is dan wel meteen de ophangrubbers vd motor controleren want het kan komen dat er een is versleten waardoor de motor wat meer dan normaal kan kantelen, daardoor schreurt het bij de lasnaad.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 12 jan 2012 23:17
- Actief als: particulier
- Contacteer:
Ik heb hetzelfde gehad dat het lampje brandde, deze laten uitlezen, een injector van de eerste cilinder was vervuild.Mijn espace rijdt op lpg,dus bij het starten wordt alleen benzine gebruikt daarna automatisch op lpg, daardoor was mijn benzine vervuild, een toevoeging middel in de benzine tank gedaan, nieuwe benzine erin, een paar honderd kilometer met benzine gereden. Tijdens het uitlezen van de computer deze weer gereset, vanaf die tijd brandt het lampje niet meer,dus lpg rijders 1 of 2 keer per mnd de auto op benzine laten rijden.
groet Henk
groet Henk
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 03 jan 2011 13:48
Dank je voor deze tips. Ik heb een afspraak gemaakt bij mijn garagist en zal hem deze tips meegeven!
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-