Dagverlichting februari 2011 verplicht

Stel hier de overige vragen die met Twingo techniek te maken hebben.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
R.Wilco
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 4
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jan 2011 23:08
Actief als: particulier

Dagverlichting februari 2011 verplicht

Bericht door R.Wilco »

Ik zit vol ongeduld te wachten op mijn oliestoker, aflevering begin februari verwacht (?)
Nu lees ik dat auto''s, verkocht na januari 2011, verplicht, moeten zijn uitgerust met een dagverlichting-inrichting.

Ga ik dat aan mijn nieuwe oliestokertje zien ?

bij Iemand iets over bekend ??
To boldly go where no Twingo has gone before.....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hema
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 427
Lid geworden op: 20 nov 2006 23:56
Actief als: particulier
Locatie: Gelderland

Re: Dagverlichting februari 2011 verplicht

Bericht door Hema »

Bij mijn oliestokertje kon ik dat al in november 2009 zien (xenon af fabriek). Hoe dat bij jou gaat weet ik niet, maar verplicht is verplicht. Als Renault een auto levert zonder dagrijverlichting hebben ze door hoe ze eronderuit konden, of het zit er gewoon op.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Scénic III dCi 130 Privilege, Brun Moka

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



CPTR
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1049
Lid geworden op: 22 feb 2008 19:24
Actief als: particulier
Locatie: Kalslagen

Re: Dagverlichting februari 2011 verplicht

Bericht door CPTR »

Als ik met de Fiat 500 boodschappenwagen rij met de running daylights aan gaat bijna iedereen naar me seinen omdat het lijkt dat je je mistlampen aan hebt :?:

Ik vraag me af wat voor zin deze maatregel heeft :cry2:
Renault Captur 1.2 TCe 120 EDC (2014), two-tone, zilver, zwart dak.
Ex: Renault Grand Scénic 2.0 Dynamique Luxe Aut. (2005), Renault Mégane Scénic 2.0 RT Aut. (1999).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
R.Wilco
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 4
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jan 2011 23:08
Actief als: particulier

Re: Dagverlichting februari 2011 verplicht

Bericht door R.Wilco »

Mooi oliestokertje heb jij zeg... poeppoep.
Onderwijl, ietjes, wijzer geworden.
Het betreft (waarschijnlijk) alleen nieuw uitgebrachtte MODELEN.
De Twingo 3 (?) zal die verlichting dus wel standaard geïnstalleerd meekrijgen.
Het is wel iets aparts die Dagverlichting, het gaat branden zodra de motor draait en schakeld uit zodra de normale verlichting wordt aangezet. Lastig om zoiets, naderhand, in te bouwen.
Maarja, ik vind het toch wel een mooi iets. (de oliestoker die er voor mij zit aan te komen is "kaal" van buiten maar heeft alle denkbare veiligheidsopties die verkrijgbaar zijn, dus "daglichtverlichting" had ik ook wel willen hebben - ik ben nm helemaal voor veiligheid en comfort - 0 naar 1000 in 4.32 sec. zegt mij niet zoveel. De kilometerteller vind ik dus ook veeel belangrijker dan de snelheidsmeter - het voituretje moet natuurlijk wel vrolijk voorbij de 100 kunnen trekken - zonder warm te lopen ..!!!. )
To boldly go where no Twingo has gone before.....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Socrates
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 447
Lid geworden op: 04 aug 2008 10:59

Re: Dagverlichting februari 2011 verplicht

Bericht door Socrates »

scenic schreef:Ik vraag me af wat voor zin deze maatregel heeft :cry2:
Geen, het kost (een beetje) extra brandstof en vermindert de zichtbaarheid van de andere verkeersdeelnemers. Maar goed, Europa moet zich ook laten gelden toch :)

Volgens mij heeft de Scenic III (met Xenon) al vanaf het begin dagverlichting. Er zitten twee van de lelijke gloeilampjes die de hele dag branden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hema
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 427
Lid geworden op: 20 nov 2006 23:56
Actief als: particulier
Locatie: Gelderland

Re: Dagverlichting februari 2011 verplicht

Bericht door Hema »

Als je wil kun je ze ook gewoon uitzetten in een menu. Ik zie ze nooit als ik onderweg ben.
Scénic III dCi 130 Privilege, Brun Moka

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Rossy
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 2825
Lid geworden op: 30 sep 2004 00:34
Actief als: particulier
Locatie: Emmeloord

Re: Dagverlichting februari 2011 verplicht

Bericht door Rossy »

Verplicht of niet, ik vind het maar onzin.
Dingen zitten vaak op plekken waar je mistlampen verwacht, zijn bovendien dusdanig fel dat het ook lijkt of de mistlampen aanstaan en het zijn alleen 2 lampen aan de voorzijde die branden wat bij minder goed weer erg prettig is als je achterop komt :Gun:
Bovendien heb ik mezelf aangeleerd om gelijk na het starten de verlichting aan te doen, ongeacht het weer.
Die 150 watt die ik dan verbruik is mij in veiligheid meer waard dan die ene kilometer die ik per tank verder kom.

Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
R.Wilco
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 4
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jan 2011 23:08
Actief als: particulier

Re: Dagverlichting februari 2011 verplicht

Bericht door R.Wilco »

Het gaat mij niet om het nut Y/N van dagverlichting.
Ik rij ook nog blokjes om op de motor en ik vind het argument dat, indien alle auto's dagverlichting zouden gaan voeren, de motorrijder daardoor minder zichtbaar word zowiezo een zeer sterk TEGEN-agument. Want inderdaad, zichtbaarheid is op een motorfiets nog een tandje belangrijker dan rondrijdend in onze metalen huisjes.
Nee, daar gaat het mij niet om.
Ik dacht zo.... mid.feb. komt m'n oliestokert, en dan zal het toch niet zo zijn dat er dan direkt een veranderd model uitgebracht word ??? Zou toch een tikkie jammer zijn.
Maar ik begrijp het al... het betreft compleet nieuwe modellen (Twingo III, dus).
Bedankt voor jullie info.
To boldly go where no Twingo has gone before.....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hema
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 427
Lid geworden op: 20 nov 2006 23:56
Actief als: particulier
Locatie: Gelderland

Re: Dagverlichting februari 2011 verplicht

Bericht door Hema »

Wat ik niet begrijp is dat er bij dagrij verlichting aan de achterzijde niets brandt. Er zou een soort onderzoek zijn dat beweerd dat licht overdag veiliger is. Zal allemaal wel, maar achter zit toch ook veiligheid? Ik doe gewoon altijd mijn licht aan.
Scénic III dCi 130 Privilege, Brun Moka

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

ricardo
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 aug 2010 19:23
Actief als: particulier

Re: Dagverlichting februari 2011 verplicht

Bericht door ricardo »

De reden dat gewone verlichting overdag niet verplicht gesteld is heeft te maken met milieu bezwaren. Dat iedereen die overdag verlichting voert beter zichtbaar is, is allang bewezen. Als alle voertuigen overdag gewone verlichting zouden voeren gaat het collectief brandstofverbruik met 3 % omhoog, en daarmee ook de uitstoot van schadelijke gassen. En precies om die reden wordt er al 20 jaar over gediscussieerd of we nu wel verlichting overdag moeten voeren. De oplossing is gevonden in dagrijverlichting. Die verbruikt minder energie waardoor het milieu bezwaar is komen te vervallen.


R.Wilco schreef: "zichtbaarheid is op een motorfiets nog een tandje belangrijker dan rondrijdend in onze metalen huisjes."
Volgens mij zie jij iets over het hoofd. Waarom zou het alleen voor de motorrijder belangrijk zijn om goed zicht baar te zijn en voor het overige verkeer niet? Ook de motorrijder kan een andere verkeersdeelnemer over het hoofd zien wanneer deze niet goed zichtbaar is. Het is ook het belang van de motorrijder dat het overige verkeer goed zichtbaar is. Het mes snijd aan twee kanten zeg maar. Jou belang is mijn belang, en mijn belang is ook jou belang.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
R.Wilco
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 4
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jan 2011 23:08
Actief als: particulier

Re: Dagverlichting februari 2011 verplicht

Bericht door R.Wilco »

Tuurlijk... helemaal mee eens. Goed zichtbaar zijn is vooriedere verkeersdeelnemer van belang.
Het is alleen dat wanneer een motorrijder over het hoofd word gezien de consequenties voor de berijder vaak vele malen ernstiger zijn dan als er een auto over het hoofd word gezien. Vandaar dat goed zichtbaar zijn in het verkeer voor een motorrijder (m.i.) toch net dat kleine tikkie belangrijker is.
To boldly go where no Twingo has gone before.....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht