Garantie op remmerij ?

Versnellingsbakken, assen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, etcetera
Forumregels
-Vermeld het type/model(!!) Renault in de posting
-Vul svp de gevraagde gegevens aan
Gesloten
Gebruikersavatar

Topic author
Meganieker
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 240
Lid geworden op: 19 mar 2009 21:44
Actief als: particulier

Garantie op remmerij ?

Bericht door Meganieker »

Onze Clio Phase III is nu net een 1/2 jaar oud.
Heeft nu ca. 36000 km gelopen.

Nu zijn echter de schijven voor krom.

wat zijn de garantie bepalingen in deze bij aanschaf van een nieuwe auto ?
Valt dit binnen de garantie gezien de termijn/km's

de km's die gemaakt zijn overigens zijn Autoweg km's dus niet stads gebruik.
Er zit nog zeker de helft van de remvoeringen op de blokken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pleiades
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 2668
Lid geworden op: 08 jun 2008 19:05
Actief als: particulier

Re: Garantie op remmerij ?

Bericht door Pleiades »

Valt niet onder garantie. Slijtage onderdeel. Maar sommige dealers/garages regelen dit wel onder garantie. Ik zou eens laten kijken naar de oorzaak van het kromtrekken. Als er een reden is voor het kromtrekken die wel onder garantie valt...
2000 Renault Laguna 1.6 16v RXI ~ 2010-2012 ~
2006 Renault Mégane RS 225 ~ 2012-2014 ~
2006 Renault Mégane CC 2.0 Exception ~ 2014-2015 ~
2018 Renault Clio Limited TCe90 ~ 2018-2021 ~
2021 Renault Arkana Hybrid R.S. Line ~ 2021-Heden ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Garantie op remmerij ?

Bericht door WillemS »

Het kromtrekken kan verschillende oorzaken hebben zoals bv. Fabricafout; wielmoeren verkeerd aangehaald; door plas water gereden met hete schijven; na de snelweg afrit voet op de rem houden bij stoplicht; Al met al een mix van materiaal en gebruik.
Wellicht dat je en beroep op couance kunt doen.
SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Meganieker
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 240
Lid geworden op: 19 mar 2009 21:44
Actief als: particulier

Re: Garantie op remmerij ?

Bericht door Meganieker »

A.s. maandag een afspraak bij de dealer. Ben eens benieuwd hoe dit gaat aflopen.
Zeker gezien het feit dat bij normaal gebruik schijven toch wel een 60 dkm mee zouden moeten kunnen gaan.

Maar verder heeft er niemand een ervaring met hoe renault hiermee omgaat.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Ebber
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 143
Lid geworden op: 08 jan 2011 19:19
Actief als: particulier

Re: Garantie op remmerij ?

Bericht door Ebber »

Ik kan jou wel vertellen dat met 36.000 km renault geen coulance meer geeft en al helemaal geen garantie.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renier
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Berichten: 3879
Lid geworden op: 23 feb 2007 13:45
Actief als: particulier
Locatie: Groningen

Re: Garantie op remmerij ?

Bericht door Renier »

Meganieker schreef: Zeker gezien het feit dat bij normaal gebruik schijven toch wel een 60 dkm mee zouden moeten kunnen gaan.
Mijn voorste remschijven gaan al meer dan 100.000 km mee :lol:
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Garantie op remmerij ?

Bericht door WillemS »

Die van mij heb ik bij 140.000 km vervangen was nog niet echt nodig maar de blokken waren op, de boel was toch los.
Is trouwens een Safrane automaat.
SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 16030
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Garantie op remmerij ?

Bericht door mechanic »

Ebber schreef:Ik kan jou wel vertellen dat met 36.000 km renault geen coulance meer geeft en al helemaal geen garantie.
Beetje raar als er 2jaar garantie met een max van 100-150dkm op de auto zit :?:
Over het algemeen worden de schijven onder garantie vervangen, en zul je de blokken zelf moeten betalen. Ook al zit er nog voldoende voering op zal ik toch adviseren dit mee te vernieuwen gezien je er dan zeker van bent het opgelost is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Ebber
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 143
Lid geworden op: 08 jan 2011 19:19
Actief als: particulier

Re: Garantie op remmerij ?

Bericht door Ebber »

mechanic schreef:
Ebber schreef:Ik kan jou wel vertellen dat met 36.000 km renault geen coulance meer geeft en al helemaal geen garantie.
Beetje raar als er 2jaar garantie met een max van 100-150dkm op de auto zit :?:
Over het algemeen worden de schijven onder garantie vervangen, en zul je de blokken zelf moeten betalen. Ook al zit er nog voldoende voering op zal ik toch adviseren dit mee te vernieuwen gezien je er dan zeker van bent het opgelost is.
We zullen het wel zien dan, mijn ervaring is anders.
Remmen zijn afhankelijk hoe je er mee omgaat, voor renault is het nooit te controleren hoe er mee gereden is.
En het is al helemaal lastig bij deze km stand.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Garantie op remmerij ?

Bericht door WillemS »

Nooit geschoten is altijd mis :D
Rijstijl is idd heel belangrijk, maar bij 36.000 km is wel heel snel.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 16030
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Garantie op remmerij ?

Bericht door mechanic »

Heb laatst nog een setje schijven van een grand espace 3.5 V6 onder garantie vervangen welke al 70.000km gelopen had en 2jaar oud was.
Het is heel makkelijk, als je last hebt van trillingen tijdens remmen is dat niet conform het product dat verkocht is en moet het vernieuwd worden. Coulance is over het algemeen voor auto's buiten de garantie en jonger dan 5jaar met minder dan 150.000km, afhankelijk van het type.
Het trillen tijdens remmen is 99% van de gevallen een kromme remschijf dus die wordt vergoed. De remblokjes hebben er niks mee te maken dus die zijn voor eigen rekening indien nodig. Gezien ze toch los liggen en vaak al een stuk zijn versleten wordt geadviseerd ze toch te vernieuwen. Evt kan je ze vlakschuren en weer hergebruiken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Meganieker
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 240
Lid geworden op: 19 mar 2009 21:44
Actief als: particulier

Re: Garantie op remmerij ?

Bericht door Meganieker »

vandaag bij Kerres in heerlen geweest.
En zoals verwacht doen ze helemaal niks.

Kerres deelt mede dat ze normaal uit coulance werken.
Maar omdat ik mijn auto elders laat onderhouden ivm lpg doen ze hier helemaal niks aan.

(Vraag me dan ook af wat dit met onderhoud heeft te maken --> Halen ze de schijven en blokken los bij een Beurt ? )

Vandaag dan ook zelf maar eens gaan zoeken.
Heb nu Brembo schijven met Ferodo blokken gemonteerd (goede ervaringen mee icm de Subaru WRX).

Alles gedemonteerd en rarara, Niks te herkennen.
CQ no name Brakes en Schijven.
Hierop hebben ze zeker weer bezuinigd naar mijn mening.

Maar het loopt weer als een zonnetje !

Mijn Dealer is kerres in iedergeval niet meer.
Eens gekocht is none after Sales.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Ebber
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 143
Lid geworden op: 08 jan 2011 19:19
Actief als: particulier

Re: Garantie op remmerij ?

Bericht door Ebber »

Precies wat ik al voorspelde. Alleen jammer dat jij (en zo veel mensen) dit toeschrijft aan Kerres.
Bij een coulance regeling betaalt de dealer ook een deel mee, mits het onderhoud daar gebeurd.
Maar niet dat het mij iets uitmaakt maar ik zie geen reden waarom jouw auto persee elders onderhoud moet hebben ivm lpg, dat snap ik even niet helemaal.

Geen een garage is happig op het feit dat mensen elders voor onderhoud gaan maar wel bij de dealer aankloppen voor allerhande garantieverhalen. Zo werkt het natuurlijk niet.

En zoals ik al zei, garantie verhalen op in dit geval remonderdelen van zeker 36000 km oud zal weinig tot nooit gebeuren.
Het is immers niet te controleren hoe de mensen omgegaan zijn met hun spullen. Daarmee is 36000 km gewoon veel te veel.

En je reactie van no-name remonderdelen waar ze klaarblijkelijk op bezuinigd hebben is onzin.
Dit zijn gewoon originele renault onderdelen. Het verschilt veel of er wel of niet iets op staat van een merk.
Vorige week heb ik nog remschijven en blokken voor en achter vervangen bij een laguna III. Deze kamen nieuw uit de doos en daar stond ook niets op, complete onzin dus.

Dit soort reactie's is wat wij noemen echte borrel/verjaardagspraat...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Garantie op remmerij ?

Bericht door WillemS »

Als het goed is staat op de rand van de originele schijf het onderdeelnummer en de min. toegestane dikte.
Verder ben ik het wel eens met Ebber. Bij regelmatig onderhoud bij de Dealer wordt zeker de remwerking gecheckt, en jouw opmerkingen bij een eerdere beurt/klacht serieus genomen.
SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Meganieker
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 240
Lid geworden op: 19 mar 2009 21:44
Actief als: particulier

Re: Garantie op remmerij ?

Bericht door Meganieker »

WillemS schreef:Als het goed is staat op de rand van de originele schijf het onderdeelnummer en de min. toegestane dikte.
Verder ben ik het wel eens met Ebber. Bij regelmatig onderhoud bij de Dealer wordt zeker de remwerking gecheckt, en jouw opmerkingen bij een eerdere beurt/klacht serieus genomen.
SUC6
Wat betreft de eerdere melding met no-name onderdelen bedoel ik dat renault dus onderdelen verwerkt van no-name fabrikanten en zo dus de auto monteren met het aanbod wat hun word voorgelegd door de leverancier, echter het was dus geen merk artikel zoals : brembo, AVS, ABS enz....
Nummers waren niet te ontcijferen.

bij 28000 km heeft de auto de beurt gehad (bij het Bovag LPG inbouw bedrijf).
bij 34000 km is het probleem begonnen van het trillen.

Volgens mij niet, dus ik snap de verhouding beurt/onderhoud remmen niet.
Kon de dealer dit vooruit zien als ik bij 28000 km bij hun was geweest voor de beurt en nog geen problemen had terwijl de schijven egaal uitzagen zonder blauw aan te zijn gelopen e.d.?

Daarbij staat in de nederlandse wet dat vanaf 2010 de consument de vrije hand heeft waar hij/zij de auto laat onderhouden, mits voorzien van een bovag certificaat, met behoud van garantie.

Het is echter niet de eerste keer dat Renault kerres zo reageert. (idd van meerdere mensen vernomen)
Dus naar mijn mening is het puur innen, maar wanneer er iets mankeert dan ...........

wat betreft de LPG, renault kerres heeft bij verkoop aangegeven geen garantie te geven op de kleppen en de kop van de auto.
ik voel me dan idd niet echt aangetrokken tot deze firma om daar mijn beurt te laten uitvoeren.
omdat hun dit niet waarborgen bij deze auto, echter heb ik vtv ook met 1.0L auto's gereden op gas met 133.000 eigen km's zonder problemen.
naar mijn mening kan ik dan beter bij het bedrijf de beurt laten doen die verstand hebben van het gas systeem en de kleppen
afstelling.

Maar goed, het probleem is opgelost en kerres zoekt het maar uit verder, ik zal ze niet aanbevelen :think:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Ebber
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 143
Lid geworden op: 08 jan 2011 19:19
Actief als: particulier

Re: Garantie op remmerij ?

Bericht door Ebber »

Wat een verhaal zeg, vol nonsens. Geen garantie geven op de kop en of kleppen, die zijn nb hydraulisch en hebben geen invloed op de fabrieksgarantie van renault.

Verder gaat het ook niet om het bovag certificaat, dat heeft niets te maken met de garantie voorwaarden die de fabriek heeft. Denk jij echt dat als je bij een universeel bovag bedrijf een nieuwe auto koopt dat je dan wel garantie krijgt op de in dit geval schijven na 36000 km, natuurlijk niet!!!

En je hebt niets aan de schijven kunnen zien omdat de trilling die hij doorgeeft bij remmen op de schijven zeer minimaal is alleen het gevoel op het pedaal des te groter. Als je een schijf hebt waarbij je met het blote oog de kromming zou kunnen zien kan je er gewoonweg niet mee rijden.

En idd in dit geval heb je van meer mensen gehoord dat de dealer 'zo' reageert, dit is dan ook niet voor niets voor 75% de bekende borrelpraat. Vaak ontstaan die onterechte verhalen uit frustratie of onenigheid zoals deze.

En dat jij met een bepaald ander type auto wel 133000km probleemloos gereden hebt zal best kunnen, die praat hoor ik dagelijks. Je kunt nou eenmaal nooit verschillende merken en type's vergelijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Meganieker
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 240
Lid geworden op: 19 mar 2009 21:44
Actief als: particulier

Re: Garantie op remmerij ?

Bericht door Meganieker »

Kleppen zijn niet hydr. Jammer.

En vind persoonlijk je reactie wel erg.
Dat jij het eens bent met de dealer.

Doe gewoon mijn verhaal net als anderen.

@mod: topic mag dicht. Probleem verholpen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RichTrip
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Berichten: 3309
Lid geworden op: 11 dec 2009 10:35
Actief als: particulier
Locatie: Overijssel

Re: Garantie op remmerij ?

Bericht door RichTrip »

Om iedereen in zijn waarde te laten en om deze discussie niet verder te laten ontsporen heb ik dit topic gesloten.
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht