Ventilatorstand 4 werkt niet
-
Topic author - Donateur
- Posts in topic: 3
- Berichten: 3495
- Lid geworden op: 27 aug 2004
- Laatste bezoek: 11 mei 2025 08:48
- Actief als: particulier
- Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
- Contacteer:
Ventilatorstand 4 werkt niet
Heb destijds een originele R25 airco ingebouwd in mijn R25. (...mis alleen nog een slang naar het filter toe...)
Voordat ik dit deed, werkte kachel-ventilator-stand 4 niet goed.
Nadat ik de inbouw gedaan had, (dus ook de venitilator motor, alsmede de bedieningsknoppen vervangen had) werkte de stand nog niet.
Heb op een bepaald moment zowel (onder de motorkap) de kachelweerstand vervangen door een spik-splinternieuw exemplaar, alsmede het relais wat daar zit vervangen.
-- geen effect.
Heb ook het bedieningspaneel van de airco vervangen door deze even om te wissellen met de wel werkende TXI bedienigspaneel van de airco.
-- geen effect.
Alle zekeringen zijn heel, de gehele kachelmotor is door het inbouwen van een andere unit vervangen, er zit een nieuwe (peperdure overigens) weerstand in, een nieuw relais, en nog werkt het niet.
Er is door deze [censuur]zomer weer een boel last met condens op de ramen, en in standje 3 krijg ik dit amper van de ramen.
Zet ik hem in stand 4, dan blaast die net zo hard als in stand 3.
De TXI geeft echter een dusdanige luchtstroom dat je er bijna je haren mee kunt föhnen....
Iemand suggestie's ? (niet dat ik mijn haren geföhnt wil hebben, maar het lijkt mij wel prettig om te zien waar ik tegenaan ga botsen door die condens-ruiten....)
---
(p.s. het is mij niet bekend of geheel in de donor auto (waar dus die airco uitgeschroefd is) wel goed werkte)
Voordat ik dit deed, werkte kachel-ventilator-stand 4 niet goed.
Nadat ik de inbouw gedaan had, (dus ook de venitilator motor, alsmede de bedieningsknoppen vervangen had) werkte de stand nog niet.
Heb op een bepaald moment zowel (onder de motorkap) de kachelweerstand vervangen door een spik-splinternieuw exemplaar, alsmede het relais wat daar zit vervangen.
-- geen effect.
Heb ook het bedieningspaneel van de airco vervangen door deze even om te wissellen met de wel werkende TXI bedienigspaneel van de airco.
-- geen effect.
Alle zekeringen zijn heel, de gehele kachelmotor is door het inbouwen van een andere unit vervangen, er zit een nieuwe (peperdure overigens) weerstand in, een nieuw relais, en nog werkt het niet.
Er is door deze [censuur]zomer weer een boel last met condens op de ramen, en in standje 3 krijg ik dit amper van de ramen.
Zet ik hem in stand 4, dan blaast die net zo hard als in stand 3.
De TXI geeft echter een dusdanige luchtstroom dat je er bijna je haren mee kunt föhnen....
Iemand suggestie's ? (niet dat ik mijn haren geföhnt wil hebben, maar het lijkt mij wel prettig om te zien waar ik tegenaan ga botsen door die condens-ruiten....)
---
(p.s. het is mij niet bekend of geheel in de donor auto (waar dus die airco uitgeschroefd is) wel goed werkte)
¯\(ツ)/¯ Nothing great was ever achieved by being realistic!!
It's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring
It's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 309
- Lid geworden op: 31 aug 2004
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
- Actief als: particulier
- Locatie: KAN
Hetzelfde euvel dus als dit als ik het goed lees op de vroege ochtend?:
http://www.renault25forum.nl/forum/topi ... OPIC_ID=17
of dit:
http://www.renault25forum.nl/forum/topi ... PIC_ID=915
http://www.renault25forum.nl/forum/topi ... OPIC_ID=17
of dit:
http://www.renault25forum.nl/forum/topi ... PIC_ID=915
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Donateur
- Posts in topic: 3
- Berichten: 3495
- Lid geworden op: 27 aug 2004
- Laatste bezoek: 11 mei 2025 08:48
- Actief als: particulier
- Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
- Contacteer:
Het is inderdaad hetzelfde probleem.
Alleen door het inbouwen van de airco, is ook de kachelbediening vervangen.
Dus best kans dat de oude bediening stuk was, maar dan zou deze dus toevalligerwijze ook stuk moeten zijn ?
(niets is onmogelijk)
Het relais onder de paravan slaat niet om, het relais geprobeerd in de TXI, en daar slaat die dus wel netjes om.
Relais zou dus heel moeten zijn.
Maar ik bedenk mij ineens wat:
- De auto had geen airco (dus ook geen relais onder de paravan)
- Nu heeft de auto wel airco, maar ik heb nergens een relais gevonden van de oude verwarmingseenheid.
=> Kan het zijn dat er in mijn zekeringkastje een relais teveel zit nu ?
Alleen door het inbouwen van de airco, is ook de kachelbediening vervangen.
Dus best kans dat de oude bediening stuk was, maar dan zou deze dus toevalligerwijze ook stuk moeten zijn ?
(niets is onmogelijk)
Het relais onder de paravan slaat niet om, het relais geprobeerd in de TXI, en daar slaat die dus wel netjes om.
Relais zou dus heel moeten zijn.
Maar ik bedenk mij ineens wat:
- De auto had geen airco (dus ook geen relais onder de paravan)
- Nu heeft de auto wel airco, maar ik heb nergens een relais gevonden van de oude verwarmingseenheid.
=> Kan het zijn dat er in mijn zekeringkastje een relais teveel zit nu ?
¯\(ツ)/¯ Nothing great was ever achieved by being realistic!!
It's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring
It's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- repeating visitor
- Posts in topic: 3
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 21 mei 2005
- Laatste bezoek: 18 okt 2011 10:22
- Actief als: particulier
- Locatie: Hedel, 5321TA Gelderland
Beste Mathijs,
Dit lijkt me een vrij standaard probleem. In de stand 1tm3 wordt een voorschakelweerstand gebruikt om de aanjager langzamer te laten draaien. In stand vier worden die voorschakelweerstanden overbrugd en krijgt de aanjager gewoon de volle accuspanning. Als 3 en 4 exact hetzelfde doen lijkt me de bedieningsunit binnen in de auto niet goed. Ik heb dit bij mijn 25 ook gehad. Nu heeft mijn auto géén airco, maar de aansturing van de voeding van die aanjagermotor zal niet wezelijk verschillen.
In die bedieningsunit zitten kleine vingercontacten die vrij snel oxideren. Wanneer je aan de bedieningsschuif draait kun je mooi zien hoe ze bediend worden. Met een glasfiberpen kun je die contacten schoonpolijsten. NOOIT met schuurpapier. Je krijgt dan een grof oppervlak, met als gevolg een kleiner contactoppervlak, dan is het middel erger dan de kwaal...
Veel succes,
Groet,
Nico den Haak.
Dit lijkt me een vrij standaard probleem. In de stand 1tm3 wordt een voorschakelweerstand gebruikt om de aanjager langzamer te laten draaien. In stand vier worden die voorschakelweerstanden overbrugd en krijgt de aanjager gewoon de volle accuspanning. Als 3 en 4 exact hetzelfde doen lijkt me de bedieningsunit binnen in de auto niet goed. Ik heb dit bij mijn 25 ook gehad. Nu heeft mijn auto géén airco, maar de aansturing van de voeding van die aanjagermotor zal niet wezelijk verschillen.
In die bedieningsunit zitten kleine vingercontacten die vrij snel oxideren. Wanneer je aan de bedieningsschuif draait kun je mooi zien hoe ze bediend worden. Met een glasfiberpen kun je die contacten schoonpolijsten. NOOIT met schuurpapier. Je krijgt dan een grof oppervlak, met als gevolg een kleiner contactoppervlak, dan is het middel erger dan de kwaal...
Veel succes,
Groet,
Nico den Haak.
Wanneer iets echt goed gedaan moet worden, doe het dan maar liever zelf...
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Donateur
- Posts in topic: 3
- Berichten: 3495
- Lid geworden op: 27 aug 2004
- Laatste bezoek: 11 mei 2025 08:48
- Actief als: particulier
- Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
- Contacteer:
Hallo Nico,
Heb de voorschakelweerstand in zijn geheel vervangen, maar inderdaad zat daar het probleem niet.
(overigens, de voorschakelweerstand van de NIET airco uitvoering was behoorlijk anders dan de WEL airco uitvoering, zie foto van de airco uitvoering.)
Heb ook verscheidene relais geprobeerd voor stand 4, maar geen van allen sloegen aan, hoewel ze allen perfect in orde waren.
Weet jij toevallig hoe dat zit met een niet-airco wagen ?
De mijne was niet airco, en tijdens het overbouwen alsmede in de sloop TX geen relais onder de paravan tegengekomen die voor de volle vermogensstand zou moeten zorgen voor de ventilator motor.
Mijn vermoeden is dus dat deze achter het zekeringkastje zou kunnen zitten, maar wordt daar geen wijs uit.
Denk dat de vingercontacten wel in orde zijn, maar zal ze eens proberen door te meten.
(voor een airco model schijn zo'n bedieningsunit al gauw rond de 500 euro te liggen...pfff)
foto airco voorschakelweerstand
Heb de voorschakelweerstand in zijn geheel vervangen, maar inderdaad zat daar het probleem niet.
(overigens, de voorschakelweerstand van de NIET airco uitvoering was behoorlijk anders dan de WEL airco uitvoering, zie foto van de airco uitvoering.)
Heb ook verscheidene relais geprobeerd voor stand 4, maar geen van allen sloegen aan, hoewel ze allen perfect in orde waren.
Weet jij toevallig hoe dat zit met een niet-airco wagen ?
De mijne was niet airco, en tijdens het overbouwen alsmede in de sloop TX geen relais onder de paravan tegengekomen die voor de volle vermogensstand zou moeten zorgen voor de ventilator motor.
Mijn vermoeden is dus dat deze achter het zekeringkastje zou kunnen zitten, maar wordt daar geen wijs uit.
Denk dat de vingercontacten wel in orde zijn, maar zal ze eens proberen door te meten.
(voor een airco model schijn zo'n bedieningsunit al gauw rond de 500 euro te liggen...pfff)
foto airco voorschakelweerstand
¯\(ツ)/¯ Nothing great was ever achieved by being realistic!!
It's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring
It's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- repeating visitor
- Posts in topic: 3
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 21 mei 2005
- Laatste bezoek: 18 okt 2011 10:22
- Actief als: particulier
- Locatie: Hedel, 5321TA Gelderland
Beste Mark,
Ik geloof ook zeker niet dat het probleem in het relais zou zitten. Ik zou zelfs dat relais eerst moeten gaan zoeken. Bij mijn niet airco wagen, heb ik domweg de multimeter op de aanjagermotor gezet. In stand 1t.m3 liep de spanning mooi stapsgewijs op, in stand vier bleef die gelijk aan drie. Kijk, er zal best spanning op de contacten van het relais staan, zoiets kan je meten. Maar de spoel ervan moet ook aangestuurd worden, anders gaan de contacten van het relais nooit dicht, en kan die spanning nooit doorgegeven worden! Die spoel moet natuurlijk wel bekrachtigd worden. De kontakten blijven anders keurig open staan. Ik zal morgen of zo wel eens in het schema duiken.
Ik vermoed echt dat het gewoon in de bedieningsschakelaars zit. Gewoon die contacten oppoetsen met een glasfiberpen. Daarna een beetje zuurvrije vaseline erop tegen de corrosie. Doe het nou maar. Kwaad kan het nooit, het is een standaard kwaal. Niet met contactsray gaan spuiten, werkt niet.
Succes,
Nico den Haak.
P.S. Niet de bedieningsunit gaan uitwisselen met een andere gebruikte die al jaren in een doos ligt. De vingercontacten daarvan zijn natuurlijk nét zo vuil als van het exemplaar in je wagen...
Ik geloof ook zeker niet dat het probleem in het relais zou zitten. Ik zou zelfs dat relais eerst moeten gaan zoeken. Bij mijn niet airco wagen, heb ik domweg de multimeter op de aanjagermotor gezet. In stand 1t.m3 liep de spanning mooi stapsgewijs op, in stand vier bleef die gelijk aan drie. Kijk, er zal best spanning op de contacten van het relais staan, zoiets kan je meten. Maar de spoel ervan moet ook aangestuurd worden, anders gaan de contacten van het relais nooit dicht, en kan die spanning nooit doorgegeven worden! Die spoel moet natuurlijk wel bekrachtigd worden. De kontakten blijven anders keurig open staan. Ik zal morgen of zo wel eens in het schema duiken.
Ik vermoed echt dat het gewoon in de bedieningsschakelaars zit. Gewoon die contacten oppoetsen met een glasfiberpen. Daarna een beetje zuurvrije vaseline erop tegen de corrosie. Doe het nou maar. Kwaad kan het nooit, het is een standaard kwaal. Niet met contactsray gaan spuiten, werkt niet.
Succes,
Nico den Haak.
P.S. Niet de bedieningsunit gaan uitwisselen met een andere gebruikte die al jaren in een doos ligt. De vingercontacten daarvan zijn natuurlijk nét zo vuil als van het exemplaar in je wagen...
Wanneer iets echt goed gedaan moet worden, doe het dan maar liever zelf...
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- repeating visitor
- Posts in topic: 3
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 21 mei 2005
- Laatste bezoek: 18 okt 2011 10:22
- Actief als: particulier
- Locatie: Hedel, 5321TA Gelderland
Nog even een aanvulling:
Volgens mij zit er geen apart relais voor stand vier. Zoe me kunnen vergissen, maar er staat me gewoon niets van bij. De motor van de aanjager krijgt in stand 4 gewoon rechtsreeks de volle 12V accuspanning voor zijn kiezen, zonder voorschakelweerstand. Het doormeten van de vingercontacten heeft niet zoveel zin. Omdat je multimeter maar een geringe stroom leverd, kunnen ze best in orde lijken. Maar wanneer er vijf a zes amperé door moet, kun je zomaar met overgangsweerstanden te maken krijgen. Ik was daar ook bijna ingetuind.
Gewoon grondig zuiver maken de boel,
Groet,
Nico den Haak.
Volgens mij zit er geen apart relais voor stand vier. Zoe me kunnen vergissen, maar er staat me gewoon niets van bij. De motor van de aanjager krijgt in stand 4 gewoon rechtsreeks de volle 12V accuspanning voor zijn kiezen, zonder voorschakelweerstand. Het doormeten van de vingercontacten heeft niet zoveel zin. Omdat je multimeter maar een geringe stroom leverd, kunnen ze best in orde lijken. Maar wanneer er vijf a zes amperé door moet, kun je zomaar met overgangsweerstanden te maken krijgen. Ik was daar ook bijna ingetuind.
Gewoon grondig zuiver maken de boel,
Groet,
Nico den Haak.
Wanneer iets echt goed gedaan moet worden, doe het dan maar liever zelf...
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 0 Reacties
- 441 Weergaves
-
Laatste bericht door Caspar69
-
- 0 Reacties
- 81 Weergaves
-
Laatste bericht door Iolaire
-
- 9 Reacties
- 863 Weergaves
-
Laatste bericht door haelewyn
-
- 8 Reacties
- 274 Weergaves
-
Laatste bericht door RichTrip
-
- 1 Reacties
- 236 Weergaves
-
Laatste bericht door IanMoone
-
- 2 Reacties
- 374 Weergaves
-
Laatste bericht door Pepone
-
- 4 Reacties
- 475 Weergaves
-
Laatste bericht door johan R5