stuur kraakt plotseling van mijn espace

Plaats reactie

Topic author
hevis
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Actief als: particulier

stuur kraakt plotseling van mijn espace

Bericht door hevis »

Zeer plotseling begon het stuur te kraken en zwaarder te draaien van mijn espace 2000 uit 1987. :cry: Nu is het bovenste lager vervangen in de stuurkolom maar het kraken blijft.
Het kraakt het meest bij lagere snelheden en het lijkt vlak onder het stuur vandaan te komen. Het sturen gaat minder soepel dan normaal.
Bij gasgeven(versnellen) lijkt het kraken minder dan bij inhouden(vertragen)

Vervangen van de stuurkolom is gezien de verdere staat van de auto een zware beslissing...
Is hier aan te komen, is het stuurkolom gelijk aan de R25? Is dit wel nodig?

....
....
....
Bedankt Antonio, maar ik ben al aan het schroeven gegaan:

Toch maar besloten niet zo op vakantie te gaan en aangezien het geluid van vlak onder het stuur lijkt te komen:

Dus dan maar een ochtendje schroeven:

- Stuurkappen bij het dashboard losgehaald, stuurbediening verwijderd.

Het geluid lijkt echt uit de stuurstang of stanglagering te komen, in het dashboardgedeelte. Dus toch op de goede weg :?:
Eerst even met een stok van plm 40 cm geprobeerd het geluid te lokaliseren:

:idea: plaats de stok op de plek waar het vandaan lijkt te komen en het andere eind op je oor ( beetje druk geven) Het geluid wordt nu goed hoorbaar en de plek is nu te lokaliseren. Op het stuurhuis zelf hoor ik het gekraak ook maar veel minder, hier is het lopen van de olie van de stuurbekrachtiging meer hoorbaar.
Het blijkt uit het onderste gedeelte van de stuurstang te komen vlak boven de kruiskoppeling. Er is hoop!
Verder schroeven dan maar.

- Stuur met stuurstang tot en met de
kruiskoppeling vlak boven de pedalen losgehaald. ( vier grotere schroeven sleutel 13) De bouten draaien mee, dus dat is eventjes prutsen, met wat hulp van mijn 8 jarige dochter die de andere sleutel vasthield ging het wel.
- Kruiskoppeling bovenste verbinding losgehaald.
Nu kon het stuur met stuurstang geheel worden uitgenomen.

Het euvel werd al snel duidelijk: de eerste naaldlagertjes werden zichtbaar en vielen al op de grond!.
Het bleek dat de onderste naaldlager geheel uitelkaar lag, de lagers zaten er dwars in en hebben de stuurstang al aardig bewerkt. Ik hoop dan een nieuw lager nog soepel zal kunnen gaan draaien.

Lager is van type: NADELLA Deltaflex DG11 PAT BTE op de andere kant: LIF 25 ( het bovenste lager heeft LIF 41)
Dit lager bestaat uit een ringetje van plm 25 mm doorsnee met daarin plm 20 naaldjes 1cm lang 1mm dik. Hieromheen zit een ring die de boel bijeen houdt. Dit geheel zit in een rubberen omhulsel van plm 4cm doorsnede en 3 cm dik. de stuurstang pakt direkt op de naaldlagertjes.. snappienog :shock: .

Afbeelding

Hier is het lager. Bij mij is de buitenste ring gebroken en al aardig versleten.

Aangezien ik wel snel wil rijden en ik op zondag geen lager kan krijgen de volgende TIJDELIJKE oplossing bedacht.
Het metalen gedeelte uit het rubberen omhulsel verwijderd, waardoor de stuurstang met ietwat speling weer soepel kan draaien. Zie foto. Dit alles met overtollig vet ingesmeerd om vastzitten te voorkomen.
Vervolgens alles gewoon gemonteerd.

Het kraken is nu geheel verdwenen :lol: . Ook het piepende geluid wat ik al een jaar of twee hoor bij het draaien van het stuur. Na wat testritjes besloten dat het zo wel moet lukken. :D
Nu snel op zoek naar een nieuw lager en liefst ook een stuurstang.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Rossy
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Laatste bezoek: 30 jul 2017 19:22

Bericht door Rossy »

Is het kraken snelheid afhankelijk of toerental afhankelijk?
Misschien dat er een probleem is met de stuurbekractiging ofzo.

Voor de Espace 1 zijn veel onderdelen gebruikt uit andere Renaults, vooral uit de 25.
Het zou kunnen dat de stuurkolom gelijk is, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

tondon
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00

Bericht door tondon »

Sorry als dit heel stom klinkt, maar ik ben ook in het bezit van een "ervaren" Espace en had hetzelfde probleem. Ik wist niet dat er olie bijgevuld moest worden van de stuurbekrachtiging, toen ik dat gedaan had probleem over.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut