Het kraakt het meest bij lagere snelheden en het lijkt vlak onder het stuur vandaan te komen. Het sturen gaat minder soepel dan normaal.
Bij gasgeven(versnellen) lijkt het kraken minder dan bij inhouden(vertragen)
Vervangen van de stuurkolom is gezien de verdere staat van de auto een zware beslissing...
Is hier aan te komen, is het stuurkolom gelijk aan de R25? Is dit wel nodig?
....
....
....
Bedankt Antonio, maar ik ben al aan het schroeven gegaan:
Toch maar besloten niet zo op vakantie te gaan en aangezien het geluid van vlak onder het stuur lijkt te komen:
Dus dan maar een ochtendje schroeven:
- Stuurkappen bij het dashboard losgehaald, stuurbediening verwijderd.
Het geluid lijkt echt uit de stuurstang of stanglagering te komen, in het dashboardgedeelte. Dus toch op de goede weg

Eerst even met een stok van plm 40 cm geprobeerd het geluid te lokaliseren:

Het blijkt uit het onderste gedeelte van de stuurstang te komen vlak boven de kruiskoppeling. Er is hoop!
Verder schroeven dan maar.
- Stuur met stuurstang tot en met de
kruiskoppeling vlak boven de pedalen losgehaald. ( vier grotere schroeven sleutel 13) De bouten draaien mee, dus dat is eventjes prutsen, met wat hulp van mijn 8 jarige dochter die de andere sleutel vasthield ging het wel.
- Kruiskoppeling bovenste verbinding losgehaald.
Nu kon het stuur met stuurstang geheel worden uitgenomen.
Het euvel werd al snel duidelijk: de eerste naaldlagertjes werden zichtbaar en vielen al op de grond!.
Het bleek dat de onderste naaldlager geheel uitelkaar lag, de lagers zaten er dwars in en hebben de stuurstang al aardig bewerkt. Ik hoop dan een nieuw lager nog soepel zal kunnen gaan draaien.
Lager is van type: NADELLA Deltaflex DG11 PAT BTE op de andere kant: LIF 25 ( het bovenste lager heeft LIF 41)
Dit lager bestaat uit een ringetje van plm 25 mm doorsnee met daarin plm 20 naaldjes 1cm lang 1mm dik. Hieromheen zit een ring die de boel bijeen houdt. Dit geheel zit in een rubberen omhulsel van plm 4cm doorsnede en 3 cm dik. de stuurstang pakt direkt op de naaldlagertjes.. snappienog

Hier is het lager. Bij mij is de buitenste ring gebroken en al aardig versleten.
Aangezien ik wel snel wil rijden en ik op zondag geen lager kan krijgen de volgende TIJDELIJKE oplossing bedacht.
Het metalen gedeelte uit het rubberen omhulsel verwijderd, waardoor de stuurstang met ietwat speling weer soepel kan draaien. Zie foto. Dit alles met overtollig vet ingesmeerd om vastzitten te voorkomen.
Vervolgens alles gewoon gemonteerd.
Het kraken is nu geheel verdwenen

Nu snel op zoek naar een nieuw lager en liefst ook een stuurstang.