dynamo wel of niet aan het overlijden
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 5
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
- Actief als: particulier
dynamo wel of niet aan het overlijden
Ik wou laatst met de v6 turbo rijden, toen het lampje van de laadstroom en 'stop' op het dashboard oplichtte. De accu laadde niet bij aldus de renaultdealer. Een andere (van de sloop) 105A dynamo erin gezet. Starten, lampje meteen uit. Yippie jee. Dacht ik.
Na een aantal kilometer ging het lampje weer af en toe branden, en daarna meteen weer uit. Ik moest nog richting het westen, en nam de gok. Na 15 km begon james weer te emmeren over "battery not charging, check alternator, drive-belt" Ik dacht: @@#$%&%$@!!@#
Wat nu.....nieuwe dynamo? Maar waarom laadt de accu dan eerst wel bij, en vervolgens wordt het tijdens het rijden weer beroerd en blijft het lampje van de laadstroom steeds vaker aan. Om nou 200 euro voor een nieuwe dynamo uit te geven op de goede gok vind ik ook wat link. Mijn 1e dynamo is 10.000km geleden nog gereviseerd, die zou toch eigenlijk niet stuk mogen zijn.....
Na een aantal kilometer ging het lampje weer af en toe branden, en daarna meteen weer uit. Ik moest nog richting het westen, en nam de gok. Na 15 km begon james weer te emmeren over "battery not charging, check alternator, drive-belt" Ik dacht: @@#$%&%$@!!@#
Wat nu.....nieuwe dynamo? Maar waarom laadt de accu dan eerst wel bij, en vervolgens wordt het tijdens het rijden weer beroerd en blijft het lampje van de laadstroom steeds vaker aan. Om nou 200 euro voor een nieuwe dynamo uit te geven op de goede gok vind ik ook wat link. Mijn 1e dynamo is 10.000km geleden nog gereviseerd, die zou toch eigenlijk niet stuk mogen zijn.....
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
De massakabel van de min-pool van de accu losgehaald en bekeken, maar geen overdreven oxidatie. Nu kreeg ik een tip van de renaultdealer, om de minpool rechtstreeks te verbinden met het blok. Eens kijken of dat wat oplevert. Ik word er lichtelijk gek van. Het lijkt wel hoe verder je rijdt hoe meer ie gaat knipperen. Lampen aan of uit levert geen ander beeld op trouwens.
Hide post links |
Wat over het algemeen wel een goede indicatie is: je + van de accu loskoppelen terwijl je motor draait. Blijft je motor draaien, eventueel met verlichting e.d. is je dynamo goed, gaat je motor uit is je dynamo stuk.
Je kan ook eens kijken of de uitgangsspanning wel gelijk is met je type spannings-regelaar.
Je kan ook eens kijken of de uitgangsspanning wel gelijk is met je type spannings-regelaar.
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 3
- Laatste bezoek: 10 dec 2015 19:31
oke , en dat laatste is dus ten strengste verboden ,
haal nooit met draaiende motor de plus van de accu , of min .
niet doen.
haal nooit met draaiende motor de plus van de accu , of min .
niet doen.
Hide post links |
Moderne auto's kunnen daar idd niet zo goed tegen. Echter is het voor wat oudere auto's normaal geen probleem (zelfs met boordcomputer).
Ik heb deze tip van een oud-monteur, die het al vaak heeft toegepast zonder ooit problemen er aan overgehouden te hebben.
Maar als je het niet aandurft kan je ook de spanning over da accu meten terwijl de motor draait, deze zou ruim boven de 12 V moeten zijn.
Ik heb deze tip van een oud-monteur, die het al vaak heeft toegepast zonder ooit problemen er aan overgehouden te hebben.
Maar als je het niet aandurft kan je ook de spanning over da accu meten terwijl de motor draait, deze zou ruim boven de 12 V moeten zijn.
Hide post links |
-
Topic author - Lid
Als ik de accu laat meten terwijl de motor draait komt ie ruim boven de 12 volt uit. Maar dan knippert het laadstroomlampje dus niet. Dan zou ik net de mazzel moeten hebben als het lampje knippert om de spanning dan te kunnen meten.
Morgen eens een kabel van accu naar blok trekken en dan eens rijden. Vandaag knipperde ie af en toe wel, soms al 100 meter na de start en soms pas 5 km na de start. Wordt vervolgd!
Morgen eens een kabel van accu naar blok trekken en dan eens rijden. Vandaag knipperde ie af en toe wel, soms al 100 meter na de start en soms pas 5 km na de start. Wordt vervolgd!
Hide post links |
-
- lid
en als je de linker portierruit dichtdoet en houd het knopje ingedrukt , dan brand hij ook zeker ? met stationair draaiende motor
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 11 mei 2025 08:48
- Contacteer:
Ik heb begrepen dat dan je bobine stuk kan gaan, om nog maar te zwijgen over de diode-brug in de dynamo.Eelco schreef:Moderne auto's kunnen daar idd niet zo goed tegen. Echter is het voor wat oudere auto's normaal geen probleem (zelfs met boordcomputer).
---<knip>
Mischien is het voor Jan mogelijk tijdelijk 2 draadjes op de accu te zetten en een voltmeter in de auto daarop aan te sluiten ?
De spanning zou rond de 14.4Volt moeten liggen, afhankelijk van wat er allemaal ingeschakeld is.
¯\(ツ)/¯ Nothing great was ever achieved by being realistic!!
It's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring
It's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring
Hide post links |
-
Topic author - Lid
Nee, dan brandt ie niet.jasper11turbo schreef:en als je de linker portierruit dichtdoet en houd het knopje ingedrukt , dan brand hij ook zeker ? met stationair draaiende motor
Ik kan er nog geen lijn in ontdekken. Net gestart, toen brandde ie meteen, en ging weer uit aan uit. Meeste tijd is ie echter gewoon uit, misschien weer eens een langere rit gaan maken.
Een renault monteur hier vond een draad van minpool van accu naar het blok niet zinnig. Hij gaat een kabeltje van de dynamo leggen naar het contactslot, maar van te voren eerst dynamo bekijken/doormeten en stekkers controleren.
@Mathijs: ik heb hem toen een keer laten doormeten bij de renault garage op de accu, met achterruitverwarming aan, en groot licht etc, maar toen laadde de accu netjes bij zonder terugval
Hide post links |
-
Topic author - Lid
Volgens de monteur is de bedrading allemaal in orde De stekker op de dynamo was wel aardig geoxideerd. Nou lijkt het iets beter eruit te zien, als ik bv knipperlicht aanzetten bij stationairdraaien dan zag ik de boordcomputer op hetzelfde temp meeflikkeren (niet extreem maar wel waarneembaar).
Hij zei ook dat als accu lampje toch weer ging branden het de dynamo moest zijn. En inderdaad ik zag het lampje onderweg naar huis al eens aangaan. Dus nu maar op zoek naar een nieuwe(ruil)dynamo van 105A vrees ik....Geen splinternieuwe van meneer renault a 400 euro ex btw maar een ruildynamo denk ik. Tips?
Hij zei ook dat als accu lampje toch weer ging branden het de dynamo moest zijn. En inderdaad ik zag het lampje onderweg naar huis al eens aangaan. Dus nu maar op zoek naar een nieuwe(ruil)dynamo van 105A vrees ik....Geen splinternieuwe van meneer renault a 400 euro ex btw maar een ruildynamo denk ik. Tips?

Hide post links |
-
- lid
Jan ,
Ik heb het nu al bij 2 van mijn r 25 , s gezien .
Mijn ex-rode 25 TXE en de rode TXE waar ik nu mee rijd .
Ik heb wel 4 keer een andere dynamo op mijn eerste TXE geplaatst en trukjes uitgehaald , maar zomaar onder het rijden of stilstaand klapt de laadspanning onder de 12 volt met draaiende motor uiteraard waarbij het lampje gaat branden met soms maar niet altijd een waarschuwing van de spraaksynthese .
Ook heb ik een extra massa gemaakt van dynamo naar motorblok en van motorblok naar carros en vandaar een nieuwe naar de accu ... geen resultaat .. ten aller tijden als ik meet , kwam de dynamo ruim aan z,n spanning en laadstroom . maar ... soms met warme motor en met een multimeter aangesloten op de accu , en de draden verlengt naar binnen toe , zakt hij weg onder de 12 volt.
Ook een nieuwe plus naar de dynamo toe bracht geen uitkomst.
Kijk , het kan altijd toch je dynamo wezen , maar zet er dan geen nieuwe op , maar een van je grote Vriendje Jos.....
Het hoeft namelijk niet persee de dynamo te zijn .
Ook zit er op de dynamo de stekker met 2 draden , deze was bij de txe ook slecht .. dus een nieuwe erop ..
dit bracht enige verbetering , maar helaas ... eeen paar weken later weer raak ..
waarna ik zoiets had van ... de groeten .. er waren nog meer zaken twijvelachtig dus heb de auto gesloopt ... net als zijn 14 broertjes
In de loop van de tijd ben ik wel ergens anders achter gekomen en dat is vocht en het oxideren van de bekabeling zelf , sommige draden zijn zelfs groen weggeteerd .
Ik heb het flauwe vermoeden dat ook dat bij mijn ex TXE parten heeft gespeeld destijds.
Mijn txe nu loopt ook af , want ook ik kan het niet tegenhouden dat een auto ouder word en dingen gaat mankeren.
Maar ook deze heeft hetzelfde probleem .. af en toe een dynamo lampje en dan maandan niets .
1 keer een dynamo vervangen , haalde niets uit ..
dus had ik zoiets van .. hij moet het nog 2 maanden uitzingen ...
Die 2 maanden is nu 2 jaar en een maand geworden want de automaat is perfect ! , schakeld zonder ook maar 1 schok in alle versnellingen en fijn weer een apk erop en valt mij een ding op ... lampje brand minder in de zomer .
Ps , hebben ze je accu ook goed gecontroleerd of is deze gesulfateerd ?
Ik heb het nu al bij 2 van mijn r 25 , s gezien .
Mijn ex-rode 25 TXE en de rode TXE waar ik nu mee rijd .
Ik heb wel 4 keer een andere dynamo op mijn eerste TXE geplaatst en trukjes uitgehaald , maar zomaar onder het rijden of stilstaand klapt de laadspanning onder de 12 volt met draaiende motor uiteraard waarbij het lampje gaat branden met soms maar niet altijd een waarschuwing van de spraaksynthese .
Ook heb ik een extra massa gemaakt van dynamo naar motorblok en van motorblok naar carros en vandaar een nieuwe naar de accu ... geen resultaat .. ten aller tijden als ik meet , kwam de dynamo ruim aan z,n spanning en laadstroom . maar ... soms met warme motor en met een multimeter aangesloten op de accu , en de draden verlengt naar binnen toe , zakt hij weg onder de 12 volt.
Ook een nieuwe plus naar de dynamo toe bracht geen uitkomst.
Kijk , het kan altijd toch je dynamo wezen , maar zet er dan geen nieuwe op , maar een van je grote Vriendje Jos.....
Het hoeft namelijk niet persee de dynamo te zijn .
Ook zit er op de dynamo de stekker met 2 draden , deze was bij de txe ook slecht .. dus een nieuwe erop ..
dit bracht enige verbetering , maar helaas ... eeen paar weken later weer raak ..
waarna ik zoiets had van ... de groeten .. er waren nog meer zaken twijvelachtig dus heb de auto gesloopt ... net als zijn 14 broertjes
In de loop van de tijd ben ik wel ergens anders achter gekomen en dat is vocht en het oxideren van de bekabeling zelf , sommige draden zijn zelfs groen weggeteerd .
Ik heb het flauwe vermoeden dat ook dat bij mijn ex TXE parten heeft gespeeld destijds.
Mijn txe nu loopt ook af , want ook ik kan het niet tegenhouden dat een auto ouder word en dingen gaat mankeren.
Maar ook deze heeft hetzelfde probleem .. af en toe een dynamo lampje en dan maandan niets .
1 keer een dynamo vervangen , haalde niets uit ..
dus had ik zoiets van .. hij moet het nog 2 maanden uitzingen ...
Die 2 maanden is nu 2 jaar en een maand geworden want de automaat is perfect ! , schakeld zonder ook maar 1 schok in alle versnellingen en fijn weer een apk erop en valt mij een ding op ... lampje brand minder in de zomer .
Ps , hebben ze je accu ook goed gecontroleerd of is deze gesulfateerd ?
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-