Waar zit het knipperlicht relais?

Plaats reactie

Topic author
ArjanS
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 49
Lid geworden op: 05 apr 2010 13:00
Actief als: particulier

Waar zit het knipperlicht relais?

Bericht door ArjanS »

Ik heb een Clio 1.2 16v Expression uit 2003. Al een tijdje heb ik last dat de richtingaanwijzer naar rechts spontaan knippert.

Inmiddels is de RAW-pook vervangen, zonder resultaat, de UCH is gereset op aangeven van de dealer. Het probleem is daarmee niet verholpen. Nu geeft de database van Renault aan dat dit in 99% van de gevallen het knipperlichtrelais is die het probleem veroorzaakt. Bij de dealer heb ik (ze hebben op kenteken het onderdeel opgezocht) een nieuw relais gehaald.
Vandaag op zoek gegaan waar het relais zit. Op het geluid afgaand (getik bij richting aangeven) het dashbord ontmanteld op zoek naar het relais. Nu blijkt het tikken in het meterpaneel te gebeuren en niet in het relais. Meterpaneel ligt er nu ( met het dashbord) uit, echter geen spoor van het relais.

Wie weet waar het knipperlichtrelais zich bevind? Het moet ergens met een boutje vast zitten want er zit een bevestigingsbeugeltje op gemonteerd.

Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RichTrip
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 3
Berichten: 3309
Lid geworden op: 11 dec 2009 10:35
Actief als: particulier
Locatie: Overijssel

Re: Waar zit het knipperlicht relais?

Bericht door RichTrip »

Arjan,

Ik heb het vermoeden dat de dealer fout zit met de diagnose. Het genoemde relais is een algemeen relais wat gebruikt kan worden in diverse andere Renault types, maar dan vooral de wat oudere, zoals R5, R19, R25, R21 en Clio I.

Jouw Clio II heeft de al genoemde UCH, het zogenoemde 'Huis met hulporganen interieur'. Dit is een electronische unit welke o.a. alle verlichting in de auto aanstuurt. Via de stengel aan het stuur ontvangt deze UCH bijvoorbeeld het signaal knipperlicht links, knipperlicht rechts of alarmlichten. Al naar gelang de input stuurt de UCH de betreffende knipperlichten links of rechts rechtstreeks aan of allebei in het geval van de alarmlichten. Het "relais" zit dus in de UCH.
Het knippergeluid wat je hoort is geen relais maar dat is een gesimuleerd geluid via een zoemertje in het instrumentenpaneel.

Dus volgens mij zit het probleem in de UCH, er vanuitgaande dat de stengel (RAW pook?) al is vervangen. Misschien is een reset niet voldoende, maar helpt een grondige herprogrammering van de UCH wel.

Suc6!
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Wim de Vries
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 421
Lid geworden op: 28 okt 2006 19:08
Actief als: particulier
Locatie: Zuidlaren

Re: Waar zit het knipperlicht relais?

Bericht door Wim de Vries »

Hoi Arjan,
De relais zitten boven het koppelingspedaal tegen het schutboord aan. Je ziet er een stuk of 8 relais zitten, daaraan gekoppeld zit de UCH kast., maar deze zit meer naar voren. Vervangen van zo' n relais kan helpen.
Suuces Wim
Avantime V6 Privilége 2002, Avantime 2.2 DCI Privilége 2003, Renault Avantime V6 Privilége LPG, Renault Avantime V6 automaat Privilége 2002, Renault 5 GTX EBS 1989.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RichTrip
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 3
Berichten: 3309
Lid geworden op: 11 dec 2009 10:35
Actief als: particulier
Locatie: Overijssel

Re: Waar zit het knipperlicht relais?

Bericht door RichTrip »

Wim de Vries schreef:Hoi Arjan,
De relais zitten boven het koppelingspedaal tegen het schutboord aan. Je ziet er een stuk of 8 relais zitten, daaraan gekoppeld zit de UCH kast., maar deze zit meer naar voren. Vervangen van zo' n relais kan helpen.
Suuces Wim
Hoi Wim,

Ik ben geen automonteur, dus ik kan het mis hebben, maar volgens mij zit daar geen knipperrelais. Ik heb hieronder een afbeelding van de betreffende relaishouder van een Clio. Deze zit dus op het huis met hulporganen interieur (UCH).

Afbeelding

Ik zie daar alleen een relais voor de rijverlichting algemeen, relais voor dimlicht, relais voor stadslicht en relais voor mistlampen.
Ook in de input/output beschrijving van de UCH kom ik het relais niet tegen, wat er dus op lijkt dat deze dus intern in de UCH zit.

En mocht het knipperrelais er dan toch zitten, dan heeft het niet de vorm van het relais wat ArjanS heeft.

Hieronder trouwens nog het voorbeeld dat er geen relais zit tussen de UCH en de knipperlichten, voorbeeld is overigens van een Scenic:

Afbeelding
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

timovd
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 mar 2011 09:05
Actief als: particulier
Locatie: Utrecht

Re: Waar zit het knipperlicht relais?

Bericht door timovd »

Arjan,
Ben je er al achter waar het relais zich bevindt? Op een ander forum waarbij ik had aangegeven dat mijn lichten te snel knipperen na het plaatsen van LED's, werd de tip gegeven om een weerstand te plaatsen of een andere relais er in te doen. Dat laatste lijkt mij het veiligst.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
ArjanS
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 49
Lid geworden op: 05 apr 2010 13:00
Actief als: particulier

Re: Waar zit het knipperlicht relais?

Bericht door ArjanS »

Door alle drukte die bovenop dit probleem kwam helemaal vergeten dat ik deze vraag ook hier had gesteld :?

Mijn Clio blijkt een er één uit de "overgang"te zijn. Er zit inderdaad geen knipperrelais in maar een UCH (regeleenheid ofwel huis met hulporganen). Ben daar achter gekomen nadat ik mijn complete dashboard eruit had liggen op het geluid van het relais afgaande. Dat tik-tak geluid komt inderdaad uit het tellerpaneel. :D

Deze is uiteindelijk door de dealer vervangen. Zelf een nieuwe (of gebruikte - wat al helemaal niet kan) er in zitten zal nooit werken. Alle insteelingen van de auto moeten in de nieuwe UCH worden ingeleerd. Is een UCH eenmaal ingeleerd zit die data vast en kan niet meer veranderd worden voor een andere auto. Wegwerpartikel dus met een prijskaartje van 9x een knipperrelais :doh:

En Timo, wat je vraag over LED en weerstand betreft klopt inderdaad. LED's hebben een lagere weerstand dan een gloeilamp. Het relais (of dus de UCH) herkend de LED als (zeg maar) defect gloeilampje. Er een weerstandje bij solderen verhelpt dat.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RichTrip
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 3
Berichten: 3309
Lid geworden op: 11 dec 2009 10:35
Actief als: particulier
Locatie: Overijssel

Re: Waar zit het knipperlicht relais?

Bericht door RichTrip »

Opeens weet ik het, ik had automonteur moeten worden....... ;)
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht