6-bak mogelijk in een Kangoo 1.9 DTI ?

Versnellingsbakken, assen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, etcetera
Forumregels
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
Plaats reactie

Topic author
BramvT
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Laatste bezoek: 25 feb 2025 12:13
Actief als: particulier

6-bak mogelijk in een Kangoo 1.9 DTI ?

Bericht door BramvT »

Omdat ik mogelijk de komende week i.p.v. 80 pk na het chippen 110 pk ter beschikking heb....zou ik weleens willen weten of er op dat blok ook een 6 versnellingsbak past en zo ja, van welk type Renault zou die dan moeten zijn ?
Mij is namelijk geen Kangoo bekend met een 6 bak.
(Om uiteraard het toerental op de snelweg omlaag te brengen)

Nu maakt hij bij 120 km p.u zo'n 2800 rpm...het zou mooi zijn als dat met een 6 bak 2500 of nog minder zou worden...weet iemand dit ?
Kangoo 1.6 - 16V Automaat bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, na diverse Kangoo's DCI-82 pk...nu laatste 2 jaar een Benzine Kangoo type 1B

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

de mon
lid
lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 29 mei 2025 12:01

Re: 6-bak mogelijk in een Kangoo 1.9 DTI ?

Bericht door de mon »

In Be vervalt de verzekering als men iets verandert aan de auto:chippen,andere bandenmaat,andere tandwielen of differentieel,remmen.Een ander differentieel zou baten.In mijn oud jetta dieseltje heb ik al eens een ander versnellingsbak geplaatst.Result:de pistons worden te warm zodat de motor lui wordt van de slijtage.Naar Spanje heen en terug.in het begin goed.Achteraf was het een tractor geworden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

wesley015
lid
lid
Laatste bezoek: 10 sep 2013 20:10

Bericht door wesley015 »

Wanneer je in Belgie de auto laat keuren met een ander type motor oid.
Dan is de verzekering wel rechtsgeldig neem ik aan?
Gebruik eerst de zoekfunctie om naar een onderwerp te zoeken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
BramvT
Lid
Lid

Bericht door BramvT »

de mon schreef:In Be vervalt de verzekering als men iets verandert aan de auto:chippen,andere bandenmaat,andere tandwielen of differentieel,remmen.Een ander differentieel zou baten.In mijn oud jetta dieseltje heb ik al eens een ander versnellingsbak geplaatst.Result:de pistons worden te warm zodat de motor lui wordt van de slijtage.Naar Spanje heen en terug.in het begin goed.Achteraf was het een tractor geworden.
Dat vraag ik niet en ik heb het hier niet over een oud jetta dieseltje. :think:

Ik vraag OF er een 6 bak bestaat die op het 1.9 DTI blok past ....ik gaf alleen maar aan dat ALS ik hem heb laten chippen dat ik dan beschik over een beduidend krachtiger motor, waar evt een 6 bak kan zorgen voor minder toeren.

Of iemand moet een andere oplossing weten om het toerental te verminderen en zodoende (hopelijk) een nog lager verbruik.
Overigens gebruikt hij op dit moment al rond de 1 op 17 a 18, wat ik al netjes vind.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, na diverse Kangoo's DCI-82 pk...nu laatste 2 jaar een Benzine Kangoo type 1B

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Rossy
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Laatste bezoek: 30 jul 2017 19:22

Bericht door Rossy »

Zover ik weet is de JB-serie versnellingsbakken alleen met 4 of 5 versnellingen geleverd.
Om een 6-bak te monteren zou je een JC-bak uit een Megane 1 of Scenic 1 1.9 dCI (typecode xA05) kunnen monteren.
Misschien dat je ook de schakelstang nodig hebt, dat weet ik niet zeker.
Of het gaat passen en of je met de aandrijfassen uitkomt weet ik niet, heb dit eigenlijk nog nooit geprobeerd.

Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Pleiades
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Laatste bezoek: 30 mei 2025 13:48

Bericht door Pleiades »

Is het niet mogelijk er een overdrive op te zetten?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
BramvT
Lid
Lid

Bericht door BramvT »

Rossy schreef:Om een 6-bak te monteren zou je een JC-bak uit een Megane 1 of Scenic 1 1.9 dCI (typecode xA05) kunnen monteren.
Dat zal ik eens gaan vragen bij de dealer, of die erop past......ik laat het hier weten of dat wel of niet kan :wink:

@Pleiades : Overdrive zou het eigenlijk moeten zijn ja....maar dat is denk ik de 6e versnelling ook ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Rossy
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door Rossy »

Het onderblok is hetzelfde en het boutpatroon van de versnellingsbak ook.
In een andere versie, met minder vermogen, van de Megane en Scenic met 1.9 dCI motor is de JB5-bak gebruikt, dezelfde als nu in je Kangoo gemonteerd is.
Aan je motor zal de bak dus wel passen.
Alleen weet ik niet hoe je met de aandrijfassen uit gaat komen.

Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
BramvT
Lid
Lid

Bericht door BramvT »

Rossy schreef:Het onderblok is hetzelfde en het boutpatroon van de versnellingsbak ook.
In een andere versie, met minder vermogen, van de Megane en Scenic met 1.9 dCI motor is de JB5-bak gebruikt, dezelfde als nu in je Kangoo gemonteerd is.
Aan je motor zal de bak dus wel passen.
Alleen weet ik niet hoe je met de aandrijfassen uit gaat komen.Antonio.
Dat v.w.b. de maten van die aandrijfassen zou ik dus met elkaar kunnen vergelijken qua lengte e.d. :think:

Bedankt voor de tips :thumb: ...ik ga dat wel eens aan een bevriende Renault monteur vragen...eerst maar eens de kogel door de kerk en hem laten chippen, ik open dan wel een nieuw draadje met mijn bevindingen met de (dan) 110 pk 1.9 DTI :P
Kan ook misschien interessant zijn voor de andere modellen van Renault met deze 1.9 DTI, zoals de Clio e.d.)

De huidige koppeling heeft ook niet het eeuwige leven ...dus dat zou dan in 1x meteen kunnen, als die 6 bak zonder problemen eronder kan..wel nog eerst eentje 2e hands zien te scoren uiteraard.
(en teweten zien te komen of het toerental dan ook echt aanzienlijk minder is met 14'' wielen en zo)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Rossy
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door Rossy »

Het toerental kan je uitzoeken aan de hand van de overbrengverhoudingen.
Ik heb een bestand waarin alle JB- en JC- bakken vermeld staan met de verhoudingen.
Mail of pb me maar hierover.

Antonio.
Renault, a way of life!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut