Hallo Renault luitjes,
Hier een nieuwe eigenaar van een renault espace III uit 1998. Heb de auto dit weekend voor een prikkie opgepikt. Hij is al wat ouder, maar voor sommige bedragen mag niet niet te kieskeurig zijn.
Heb hem opgepikt uit Appeldoorn, was wel een goede 125 KM rijden, maar goed. Tijdens de rit naar huis geen problemen ondervonden. Eenmaal thuis wilde ik de twee laatste stoelen die we er met de vorige eigenaar in hadden gezet uit halen, maar de klep ging niet meer open. Vanwege dat probleem ben ik hier terecht gekomen. Schijnt vaker voor te komen. Een klein luikje in de bekleding maken deed wonderen. Echter .......
Vanmorgen, rijd ik weg en na nog geen kilometer gereden te hebben doet hij ineens raar. Het lijkt erop dat het eerste stuk van het gaspedaal niet meer reageert/happert. Als ik gas geef wil hij niet oppakken, als ik echter gas doorgeef, pikt hij dieper wel ineens op. Maar dan gaat hij er ook weer vandoor omdat hij die diepte dan ook wel interpreteert als veel gas geven. Ik ben dus genoodzaakt gas terug te nemen en dan verliest het pedaal weer zijn grip op de motor. (Zo lijkt het)
Het leek er ook op dat hij bij stilstand lager in touren wilde gaan, maar omdat ik niet stil wilde komen te staan in mijn ritje van nog geen 5 kilometer heb ik dat voorkomen door met het gaspedaal te blijven spelen om hoger in touren te blijven. (echter lastig gezien boven staande verhaal).
Ik ben geen auto monteur, maar best technisch aangelegd. Heeft een van jullie enig idee waar ik het straks in moet gaan zoeken?
Bedankt.
EDIT: Misschien niet onnodig om erbij te vermelden. Vandaag is het regenachtig druilerig weer (nat dus).
Motor houd in / Gas pedaal vertraagd
-
Topic author - 3-posting-rookie
- Posts in topic: 3
- Laatste bezoek: 02 jul 2012 23:58
- Actief als: particulier
Re: Motor houd in / Gas pedaal vertraagd
OK, even geen edit maar wel een additie op het probleem;
Net in de lunch pauze even een kort rondje gereden; Hezelfde probleem. Bij stilstand gaat de motor terug in toeren, schokkerig lopen en daardoor ook fysiek schokken. Binnen ook zichtbaar en voelbaar aan de pook
Nog eens een kort rondje gereden en nu was ineens het probleem tijdens het rijden bijna weg (heel soms, heel even terug).
Bij terug komst eens de motor gestart en goed geluisterd.
1) Motor start en loopt 5-10 seconden zeer netjes
2) Dan loopt hij terug, gaat schokkerig lopen, maar voordat hij uitvalt geeft hij zelf een dotje gas bij.
3) Loopt dan netjes voor 2 a 3 seconden om dan weer af te glijden.
Bovenstaande herhaald zich steeds
Net in de lunch pauze even een kort rondje gereden; Hezelfde probleem. Bij stilstand gaat de motor terug in toeren, schokkerig lopen en daardoor ook fysiek schokken. Binnen ook zichtbaar en voelbaar aan de pook
Nog eens een kort rondje gereden en nu was ineens het probleem tijdens het rijden bijna weg (heel soms, heel even terug).
Bij terug komst eens de motor gestart en goed geluisterd.
1) Motor start en loopt 5-10 seconden zeer netjes
2) Dan loopt hij terug, gaat schokkerig lopen, maar voordat hij uitvalt geeft hij zelf een dotje gas bij.
3) Loopt dan netjes voor 2 a 3 seconden om dan weer af te glijden.
Bovenstaande herhaald zich steeds
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - 3-posting-rookie
- Posts in topic: 3
- Laatste bezoek: 02 jul 2012 23:58
- Actief als: particulier
Re: Motor houd in / Gas pedaal vertraagd
OK, werkdag zat erop en dus weer naar huis gereden.
Al waar vanmiddag het probleem weg leek te zijn, was het nu op weg naar huis juist erger. Het meer gasgeven truukje bleek niet meer te werken. Was vrijwel niet meer vooruit te branden.
Eenmaal thuis (was maar ritje van ~5 Km), na het eten eens rons gekeken. Ik vermoede een vocht probleem. Heb de stekker op de MAP sensor eens met contact spray bewerkt. De bobines eens flink ingespoten ermee. De krukkenas sensor kon ik niet bij zonder de lucht filter te verwijderen, dus die heb ik gewoon een straaltje gegeven. Mocht er vocht zitten dan helpt het in ieder geval het te verdrijven.
Het lijkt erop dat hij stationair wat constanter loopt (nog geen zonnetje, maar goed). Even een kort rondje gereden en de pit was wel al terug. Geen inhouden gemerkt. Eenmaal terug en op de parkeer plek hoor ik nu echter een metaal achtig gerammel onder de auto. Kan het niet echt lekker plaatsen, maar vermoed dat het binnenwerk van de katalysator rammeld.
Is er al iemand die alles kan optellen?
Ik vermoed dat er al langer een onstekings probleem is die ik nu zelf pas opmerk, maar dat de katalysator al langer onverbrande shit te verduren heeft gekregen.
Heb even niet meer het geld om die te vervangen. Heb ik opties? Zit ik uberhaupt op de juiste weg?
Al waar vanmiddag het probleem weg leek te zijn, was het nu op weg naar huis juist erger. Het meer gasgeven truukje bleek niet meer te werken. Was vrijwel niet meer vooruit te branden.
Eenmaal thuis (was maar ritje van ~5 Km), na het eten eens rons gekeken. Ik vermoede een vocht probleem. Heb de stekker op de MAP sensor eens met contact spray bewerkt. De bobines eens flink ingespoten ermee. De krukkenas sensor kon ik niet bij zonder de lucht filter te verwijderen, dus die heb ik gewoon een straaltje gegeven. Mocht er vocht zitten dan helpt het in ieder geval het te verdrijven.
Het lijkt erop dat hij stationair wat constanter loopt (nog geen zonnetje, maar goed). Even een kort rondje gereden en de pit was wel al terug. Geen inhouden gemerkt. Eenmaal terug en op de parkeer plek hoor ik nu echter een metaal achtig gerammel onder de auto. Kan het niet echt lekker plaatsen, maar vermoed dat het binnenwerk van de katalysator rammeld.
Is er al iemand die alles kan optellen?
Ik vermoed dat er al langer een onstekings probleem is die ik nu zelf pas opmerk, maar dat de katalysator al langer onverbrande shit te verduren heeft gekregen.
Heb even niet meer het geld om die te vervangen. Heb ik opties? Zit ik uberhaupt op de juiste weg?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-