Scenic: Aandrijfas
Forumregels
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 9
- Laatste bezoek: 27 jun 2012 16:44
- Actief als: particulier
Scenic: Aandrijfas
Bij mijn Scenic 16RT uit '98 hoor ik bij scherpe bochten een ratelend geluid. Ik weet vrijwel zeker dat ik een aandrijfas/homokineet hoor. Ik heb even gecontroleerd en de aandrijfas bij de stuurkant kan ik bewegen..er is redelijk wat speling op deze as aanwezig. Is dit mijn bevestiging?
Daar dit mijn 1e renault is hoop ik dat iemand een uit-en inbouw schema/stappenplan heeft voor me. Ik heb al het benodigde gereedschap wel of kan er vrij makkelijk aan komen.
Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Daar dit mijn 1e renault is hoop ik dat iemand een uit-en inbouw schema/stappenplan heeft voor me. Ik heb al het benodigde gereedschap wel of kan er vrij makkelijk aan komen.
Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 15 mei 2025 22:00
Re: Aandrijfas
Waarschijnlijk de linker as inderdaad kapot, deze zijn normaal spelingsvrij.
Tap de bakolie af voor je deze uitbouwt, loopt leeg anders. Verder geen bijzonderheden, naafmoer los, schokdemperbouten onderkant los, 3boutjes van de aandrijfas op de bak los en as kan eruit. Reinig het aanligvlak goed. Meteen nieuwe bakolie erin kan geen kwaad
Tap de bakolie af voor je deze uitbouwt, loopt leeg anders. Verder geen bijzonderheden, naafmoer los, schokdemperbouten onderkant los, 3boutjes van de aandrijfas op de bak los en as kan eruit. Reinig het aanligvlak goed. Meteen nieuwe bakolie erin kan geen kwaad

Hide post links |
-
as vervangen en bakolie gewisseld..............nu komt het...het geratel is niet weg 

Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 15 mei 2025 22:00
Hoe is de staat van de andere as? Een hoes kapot, of speling oid. Deze kan het geluid ook veroorzaken.
Andere mogelijkheid is speling op de aansluitingen op de bak, maar dat is zeldzaam.
Kan het geluid van hier niet horen, maar zoals je zelf al denkt dat je mogelijk een aandrijfas hoort zou ik de andere kant ook goed controleren.
Andere mogelijkheid is speling op de aansluitingen op de bak, maar dat is zeldzaam.
Kan het geluid van hier niet horen, maar zoals je zelf al denkt dat je mogelijk een aandrijfas hoort zou ik de andere kant ook goed controleren.
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 3
- Laatste bezoek: 02 mei 2025 11:20
Ik had ergens gelezen dat bij uitlijning de stuurarmen ongeveer dezelfde lengte moeten hebben.Mss draait het wiel iets te ver.Is het toevallig niet naar 1 bepaalde richting draaien en de andere richtng afdraaien geeft niets.Bussen draagarmen kan ook of torsiebar los aan draagarm.
Hide post links |
-
Het geratel komt voor als ik beide kanten op stuur.
Wat ik wel merkte toen de oude as eraf was dat er een soort bus in de bak zat met groeven voor de tripode van de aandrijfas. Deze bus kon ik een centimeter naar voor en achteren schuiven.
Wat ik wel merkte toen de oude as eraf was dat er een soort bus in de bak zat met groeven voor de tripode van de aandrijfas. Deze bus kon ik een centimeter naar voor en achteren schuiven.
Hide post links |
-
Ik zag in mijn garage een blik vet staan voor aandrijfassen en bedacht me.....................ik ben toch niet vergeten om...... 

Hide post links |
-
- lid
Het is te lang geleden dat ik de L aandrijfas los heb gemaakt.Als ik mij een beetje herinner;die kineet zit die niet verend in de versnellingsbak.Iemand moet dat toch weten.= mss het knikkeren.Je zei dat het los zat.
Hide post links |
-
Ik heb besloten de aandrijfas aan de passagierskant ook te vervangen aangezien het geluid blijft. Wat ook de kop op steekt is het triller van de auto bij het optrekken in de 1e versnelling.
- kan dit door de aandrijfas komen?
- of is dit een motorsteun? maar welke dan?
Help wanted.
- kan dit door de aandrijfas komen?
- of is dit een motorsteun? maar welke dan?
Help wanted.
Hide post links |
-
Aandrijfas rechts vervangen en het geratel is definitief weg
Wat blijft is dat ellendige schudden bij het optrekken in de 1e versnelling en de achteruit. Trek ik met 2500 toeren op dan is het er niet. Kan me niet voorstellen dat de koppeling of de drukgroep de oorzaak kan zijn. Denk zelf meer aan een motorsteun.
Iemand hier ervaring mee?

Wat blijft is dat ellendige schudden bij het optrekken in de 1e versnelling en de achteruit. Trek ik met 2500 toeren op dan is het er niet. Kan me niet voorstellen dat de koppeling of de drukgroep de oorzaak kan zijn. Denk zelf meer aan een motorsteun.
Iemand hier ervaring mee?
Hide post links |
-
- lid
Die onderste motorsteunen gaan dikwijls stuk.Zie je de pook veel bewegen?
Hide post links |
-
Oh daar heb ik helemaal niet op gelet. Als we het over de onderste motorsteun hebben.......welke is dat dan?
Heb je een plaatje voor me? dat is meestal verhelderend.
Heb je een plaatje voor me? dat is meestal verhelderend.
Hide post links |
-
- repeating visitor
- Laatste bezoek: 06 nov 2012 12:02
hoihoi. Ik heb sinds een maand een Renault Kangoo, en nu blijken beide aandrijfassen versleten te zijn en vervangen te moeten worden. Ik vroeg de garage wat dat dan ongeveer ging kosten, en hij schatte toch tenminste 800 euro. Het is een vrij oude Kangoo dus dat zal bijna de helft van z'n waarde zijn. Klopt deze prijs? Richard, jij hebt het zelf gedaan, hoe duur zijn de onderdelen en hoe lang heb je er over gedaan?
Hide post links |
-
EUhmm..zo'n 135 euro per aandrijfas en zo'n 6 werk voor beide kanten samen ....als ik me het goed herinner. Ik vind de prijs erg stevig hoor
Hide post links |
-
- repeating visitor
mm.. ik heb inmiddels een tweede controle laten doen bij de ANWB (complete controle), en zij lieten de ABS ringen zelf zien (die gekartelde dingen). Deze waren niet kapot, maar er schijnen een soort klemmetje/ringen overheen te moeten zitten. Het leek allemaal veel minder dan eerst, maar vervolgens belde ik een andere garage, en die wisten te melden dat die ringetjes, hoe klein en pietluttig ook, niet opnieuw erop gezet kunnen worden, en dat de beide voorassen vervangen moeten worden (want bij beide ABS ringen waren de klemmetjes losgeraakt).
Ik wilde vervolgens de ANWB garage bellen ter verificatie, want daarover hadden ze me niks gemeld, maar heb na 15 minuten in de wacht weer opgehangen.
Klopt mijn verhaal, of heb ik het niet goed begrepen bij de ANWB garage? Wat ik zag, was een gekartelde ring (ABS ring) en naast die ring een zilverkleurige andere ring, en begreep dat die erover heen moest.
(PS. Ik denk wel te begrijpen hoe de ABS werkt: doordat de ring kartelig is, geeft het met een bepaalde frequentie wel/geen/wel/geen spanning af aan de meter (die zal er wel naast zitten). Op het moment dat de banden in de slip komen, geeft het een continue spanning af. Daarop reageert de computer. Klopt dit verhaal?)
Ik wilde vervolgens de ANWB garage bellen ter verificatie, want daarover hadden ze me niks gemeld, maar heb na 15 minuten in de wacht weer opgehangen.
Klopt mijn verhaal, of heb ik het niet goed begrepen bij de ANWB garage? Wat ik zag, was een gekartelde ring (ABS ring) en naast die ring een zilverkleurige andere ring, en begreep dat die erover heen moest.
(PS. Ik denk wel te begrijpen hoe de ABS werkt: doordat de ring kartelig is, geeft het met een bepaalde frequentie wel/geen/wel/geen spanning af aan de meter (die zal er wel naast zitten). Op het moment dat de banden in de slip komen, geeft het een continue spanning af. Daarop reageert de computer. Klopt dit verhaal?)
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 30 jul 2017 19:22
Je hebt het idee erachter goed begrepen.
De ABS sensor is in de fusee geplaatst recht boven de tandenkrans.
Het klopt dat de tandenkrans niet los vervangen kan worden, dan moet gelijk de complete aandrijfas vervangen worden.
Ik denk dat het onderdeel wat bij de ANWB garage is aangewezen, de klem van de aandrijfashoes is.
Deze moet niet over de tandenkrans geplaatst worden, dan is het signaal helemaal weg en wordt ook de sensor gesloopt daar er niet al teveel ruimte tussen de sensor en de tandenkrans zit.
Wat is nu eigenlijk het hele probleem met de auto?
Geratel in bochten duidt meestal op een of twee kapotte aandrijfas(sen).
Antonio.
De ABS sensor is in de fusee geplaatst recht boven de tandenkrans.
Het klopt dat de tandenkrans niet los vervangen kan worden, dan moet gelijk de complete aandrijfas vervangen worden.
Ik denk dat het onderdeel wat bij de ANWB garage is aangewezen, de klem van de aandrijfashoes is.
Deze moet niet over de tandenkrans geplaatst worden, dan is het signaal helemaal weg en wordt ook de sensor gesloopt daar er niet al teveel ruimte tussen de sensor en de tandenkrans zit.
Wat is nu eigenlijk het hele probleem met de auto?
Geratel in bochten duidt meestal op een of twee kapotte aandrijfas(sen).
Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
Hide post links |
-
- repeating visitor
hallo allemaal,
ben teruggebeld door de Renault garage en was zelf ook inmiddels tot de conclusie gekomen dat die zilverkleurige ring niet bij de ABS hoorde, maar inderdaad de klem was voor de ashoes. Die was dus losgeschoten en er moet een nieuwe opgezet worden. De ashoes was nog in orde, dus het enige wat moet gebeuren is het schoonmaken van de ABS ring (kartelring), de ashoes vullen met vet, en weer vastzetten met nieuwe klemmen (aan beide kanten was het losgegaan).
Mogelijk is de ashoes zelf ook al verouderd en niet meer flexibel, waardoor het zo weer kan gebeuren. In dat geval moeten ook de ashoezen zelf vervangen worden.
Gelukkig maar geen nieuwe aandrijfassen!
Bedankt voor de reacties!
ben teruggebeld door de Renault garage en was zelf ook inmiddels tot de conclusie gekomen dat die zilverkleurige ring niet bij de ABS hoorde, maar inderdaad de klem was voor de ashoes. Die was dus losgeschoten en er moet een nieuwe opgezet worden. De ashoes was nog in orde, dus het enige wat moet gebeuren is het schoonmaken van de ABS ring (kartelring), de ashoes vullen met vet, en weer vastzetten met nieuwe klemmen (aan beide kanten was het losgegaan).
Mogelijk is de ashoes zelf ook al verouderd en niet meer flexibel, waardoor het zo weer kan gebeuren. In dat geval moeten ook de ashoezen zelf vervangen worden.
Gelukkig maar geen nieuwe aandrijfassen!
Bedankt voor de reacties!
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in