probleem met de automatische bak. Als hij koud is, dan klapt hij hard in de lagere versnellingen
-
Topic author - 4-posting-stubborn
- Posts in topic: 4
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 02 okt 2010
- Laatste bezoek: 13 jan 2012 13:10
- Actief als: particulier
- Locatie: Wolvega
- Contacteer:
probleem met de automatische bak. Als hij koud is, dan klapt hij hard in de lagere versnellingen
Mijn 1999 Espace 3.0 V6 24V heeft inmiddels 205000 gelopen, en is eigenlijk aan nieuwe distributieriem toe.
Maar ook heb ik een probleem met de automatische bak. Als hij koud is, dan klapt hij hard in de lagere versnellingen.
Als ik dan door een korte scherpe bocht ga, lijkt het wel alsof hij "even de koppeling in trapt".
Bij warme motor is dat eigenlijk helemaal over.
Moet dan de bak gereviseerd worden?
Iemand anders riep dat er nieuwe olie in moet, of dat ik het moet bijvullen.
Wie kan er wat over zeggen?
Maar ook heb ik een probleem met de automatische bak. Als hij koud is, dan klapt hij hard in de lagere versnellingen.
Als ik dan door een korte scherpe bocht ga, lijkt het wel alsof hij "even de koppeling in trapt".
Bij warme motor is dat eigenlijk helemaal over.
Moet dan de bak gereviseerd worden?
Iemand anders riep dat er nieuwe olie in moet, of dat ik het moet bijvullen.
Wie kan er wat over zeggen?
1999 Espace Initiale Paris (Duitse import) V6 24valves automaat.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 7
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: Distributieriem vervangen Espace III 3.0 V6 24V
Ik zou zeker de olie laten verversen en het oliefilter vervangen, voeg dan voor je gaat afvullen een tube Forté Automatic Transmission Treatment toe, vul dan af met de juiste olie en rijden, een wereld van verschil.
SUC6
p.s. en voorteen iedere 80.000 km verversen, doen
SUC6
p.s. en voorteen iedere 80.000 km verversen, doen

Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 7
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 10 jul 2011
- Laatste bezoek: 29 sep 2011 23:05
- Actief als: professional
- Locatie: Eindhoven
Re: Distributieriem vervangen Espace III 3.0 V6 24V
je kan 2 dingen proberen dat is Olie van de automaat vervangen bij een temperatuur van 70 C olie er uit en nieuwe olie er in ( dit is vrij pittig werkje )roadrash schreef:...
Wie kan er wat over zeggen?
dat klappen van zijn een heeft met de schakelklok te maken olie dus het zijn allemaal kleppen
als dat het niet is is mogelijk je bak niet goed en zou die voor inspectie uit elkaar moeten om een diagnose te stellen
Verder zou ik de auto moeten zien voor diagnose en eventueel moeten horen
MvG paul
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 7
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: Distributieriem vervangen Espace III 3.0 V6 24V
Even wat uitleg, achter de koppelomvormer zit een oliepomp die voor de druk in het systeem zorgt.
Een kleppenblok zorgt voor het schakelen en wordt aangestuurd door elektromagnetische zuigers, die worden getriggerd door de diverse sensoren. Door slijtage en vervuiling kunnen die zuigers gaan klemmen, ook de veroudering vd olie door temperatuur speelt een rol. Wordt de bak en olie warm dan kan de storing tijdelijk opgeheven worden(uitzetting).
Reinigen is DE manier om de boel weer gangbaar te maken. Doen dus.
SUC6
Een kleppenblok zorgt voor het schakelen en wordt aangestuurd door elektromagnetische zuigers, die worden getriggerd door de diverse sensoren. Door slijtage en vervuiling kunnen die zuigers gaan klemmen, ook de veroudering vd olie door temperatuur speelt een rol. Wordt de bak en olie warm dan kan de storing tijdelijk opgeheven worden(uitzetting).
Reinigen is DE manier om de boel weer gangbaar te maken. Doen dus.
SUC6
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 7
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 10 jul 2011
- Laatste bezoek: 29 sep 2011 23:05
- Actief als: professional
- Locatie: Eindhoven
Re: Distributieriem vervangen Espace III 3.0 V6 24V
Sorry voor me typfoute er liep een kat in de weg…:-)WillemS schreef:...
ik zal kijken of een tekening kan vinden voor je hoe het moet en welke olie er in moet,
ook zou ik er de originele olie in doen van het merk ZF 4HP20
als je hulp wenst stuur me een PM dan zal ik je helpen
maar als je het zelf wil doet. Zorg dat je hitte bestendige handschoenen aan hebt je moet namelijk vlak bij de uitlaat de olie af tappen en vullen waneer de auto op 50 / 70c is dus HEET
MvG Paul & Jourie < me kat
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - 4-posting-stubborn
- Posts in topic: 4
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 02 okt 2010
- Laatste bezoek: 13 jan 2012 13:10
- Actief als: particulier
- Locatie: Wolvega
- Contacteer:
Re: Distributieriem vervangen Espace III 3.0 V6 24V
Jongens, geweldig bedankt voor de informatie en adviezen.
Ik ben echt ongelooflijk tevreden met deze heerlijke auto en hij moet nog even mee.
Er werd mij steeds verteld (inmiddels door 2 garages) dat je de olie niet kan verversen en dat ik de bak moet vervangen..
Duh.
Dus als iemand informatie of handleiding heeft over hoe ik de olie kan vervangen, dan zou dat zeer welkom zijn.
Ik ben echt ongelooflijk tevreden met deze heerlijke auto en hij moet nog even mee.
Er werd mij steeds verteld (inmiddels door 2 garages) dat je de olie niet kan verversen en dat ik de bak moet vervangen..
Duh.
Dus als iemand informatie of handleiding heeft over hoe ik de olie kan vervangen, dan zou dat zeer welkom zijn.
1999 Espace Initiale Paris (Duitse import) V6 24valves automaat.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 7
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 10 jul 2011
- Laatste bezoek: 29 sep 2011 23:05
- Actief als: professional
- Locatie: Eindhoven
Re: Distributieriem vervangen Espace III 3.0 V6 24V
Naarteurlijk wille die oplichters dat krijgen ze meer geldroadrash schreef:...
als je voor me wilt kijken of de automaat een pel stok heeft zal ik je uitleggen hoe je de olie moet vervangen
MvG Paul
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 7
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: Distributieriem vervangen Espace III 3.0 V6 24V
Van de totale inhoud van zo'n 8 liter komt er maar ong.3 uit. Ik doe het altijd zo dat ik de uitlopende olie opvang want dan kan ik a)meten hoeveel het is en, b)zien of er gruis of metaaldeeltjes zijn meegekomen.Ik beschik over een pdf.-file (Citroen) van 250 pagina's met een beschrijving van de ZF4 ph20 bak. maar weet niet hoe die hier toe te voegen, wil je hem hebben stuur dan een mail of PB.
mvg
WillemS
mvg
WillemS
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 7
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 10 jul 2011
- Laatste bezoek: 29 sep 2011 23:05
- Actief als: professional
- Locatie: Eindhoven
Re: Distributieriem vervangen Espace III 3.0 V6 24V
uit welk jaar komt de auto ?roadrash schreef:Jongens, geweldig bedankt voor de informatie en adviezen.
Ik ben echt ongelooflijk tevreden met deze heerlijke auto en hij moet nog even mee.
Er werd mij steeds verteld (inmiddels door 2 garages) dat je de olie niet kan verversen en dat ik de bak moet vervangen..
Duh.
Dus als iemand informatie of handleiding heeft over hoe ik de olie kan vervangen, dan zou dat zeer welkom zijn.
1995- 1999 dan heeft hij een pelstok
2000 - 2002 dan heeft deze dat niet dan moet je hem achter bij vullen dat kun je doen met een trechter en een slang de slang maak je aan de trechter vast achter op de bak waarnormaal de snelheids meter zit dit nu een klepje dit klepje kun je met een dopje 10 en klein rateltje losmaaken aan de zij kant vindje een inbus boutje deze haalje er uit aan de onderkant van de bak zit een aftak plug zorg dat de auto warm is ongeveer 50 ~ 70 C dat maakt de olie dun daar na als er ongeveer een litter of 5 uit is 3 liter blijft in de kopelomvormer zitten dit is vrij normaal als dat gedaan is doe je de aftap plug er trug in zorg dat deze goed vast zit je zou niet willen dat er onderweg met rijden de plug er uit trilt als je dat gedaan hebt vul je de automaat bij met ZF olie (deze kan ik wel leveren aan je als je dat wil) begin iederekeer met een litter zo lang dat er olie uit de overloop komt (dat inbusje) als dat is dan draai je dat inbusje er weer in en doe je het vul klepje er op dan laat je de auto effe lopen zo ongeveer een minuut of vijf dan maak je het vul klepje open en dan doe je er weer een litter bij dan heb je zeker genoeg in zitten tot de eerst volgende grote beurt dat is ongeveer iedere 70.000 KM ik raat aan om dit iedere grote beurt te doen het is een minuut of 30 werk en scheeld een hoop geld en gedonder
(Bij de Dealer Zeggen dat de 4HP20 een onderhouds vrije bak is NOT zo lang ik auto's maak heb ik nog nooit een onderhouds vrij je bak gezien)
Als je wild kan ik je foto's laaten zien van een bak die te weinig olie heeft gehad omdat ze de bak nooit pelde
MvG Paul
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 7
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: Distributieriem vervangen Espace III 3.0 V6 24V
Let wel heel goed op, deze ZFbakken mogen nooit teveel olie hebben dus houd je exact aan de fabrieksvoorschriften.
Teveel olie is funest, deze olie zet enorm uit en bij teveel gaat dat ten koste van de keerringen n raakt de bak zo lek als een vergiet.
SUC6
p.s. ben je niet zeker van je zaak ? Ga dan naar een automatenspecialist en laat het doen.
Teveel olie is funest, deze olie zet enorm uit en bij teveel gaat dat ten koste van de keerringen n raakt de bak zo lek als een vergiet.
SUC6
p.s. ben je niet zeker van je zaak ? Ga dan naar een automatenspecialist en laat het doen.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 7
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 10 jul 2011
- Laatste bezoek: 29 sep 2011 23:05
- Actief als: professional
- Locatie: Eindhoven
Re: Distributieriem vervangen Espace III 3.0 V6 24V
deze automaat heeft een overloop dus wat teveel is gooit hij er uitWillemS schreef:...
mijn automaat had het zelfde de bak is een ZF 4HP20 daar moet 8.7 liter in bij een lege automaat en bij een afgetapte de hoeveel heid afgetapt plus een litter staat in de Service Manual van Renault zelf
ik heb de compleete Service Handboek voor me
dus wat piep je nou
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 7
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: Distributieriem vervangen Espace III 3.0 V6 24V
Nou zo doe ik het zeker niet.
Teveel olie zorgt voor te hoge temperaturen van de olie en grote kans op lekkage's.
Zie ook de Autobox ZF4 HP20 training van Citroen pag. 25 en 26.
SUC6
Teveel olie zorgt voor te hoge temperaturen van de olie en grote kans op lekkage's.
Zie ook de Autobox ZF4 HP20 training van Citroen pag. 25 en 26.
SUC6
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 7
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 10 jul 2011
- Laatste bezoek: 29 sep 2011 23:05
- Actief als: professional
- Locatie: Eindhoven
Re: Distributieriem vervangen Espace III 3.0 V6 24V
Ga bij een auto dealer werken als je het allemaal zo goed weetWillemS schreef:...
ik werk iedere dag met deze automaten en ik zal het niet weten ga toch met je grote teen spelen en laat mensen gewoon met rust met je onzin
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 2688
- Lid geworden op: 08 jun 2008
- Laatste bezoek: 27 mar 2025 07:46
- Actief als: particulier
Re: Distributieriem vervangen Espace III 3.0 V6 24V
Niet op de man spelen aub. Discussies zijn prima, maar probeer niet te provoceren. Hou het gezellig.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 7
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: Distributieriem vervangen Espace III 3.0 V6 24V
@ Paul Hugers,
Heb nog even nagezien hoe je de bak vult. Kijk ook in Service mededeling 3249A mbt tot de motor L7X met LM0 (ZF4 HP20) bak.
Instructie is : vul de bak met net zoveel olie als er afgetapt is, en de voorgeschreven olie! Wagen uiteraard horizontaal.
Laat motor stationair draaien, als temp vd olie 55graden is +/- 1gr., open dan de peilkontroleplug, plaats er een opvangbak onder om evt uitstromende olie op te vangen, wacht tot de olie uit de transmissie druppelt, de temp. mag niet boven de 60 graden komen. Komt er geen olie uit vul dan met 0,5 liter bij, laat de transmissie afkoelen en herhaal de procedure.
Deze procedure geldt voor wagens zonder peilstok. Met peilstok is het eenvoudiger.
Krijg de laatste tijd regelmatig klanten met schakelproblemen, vandaar dat ik voor mijn werk een workshop heb gedaan bij Autrans in Lunteren, maar ik ga je natuurlijk niet wijzer maken, vraag dat maar aan je baas.
Kan ik je aanbevelen, dan zie je meteen wat de schade's zijn bij onoordeelkundige behandeling van automaten, zij hebben er een dagtaak aan.
En in algemene zin, mensen vergeet die "lifetime" vulling van je automaat, want 1x te heet en je werkzame dope's in de olie zijn nagenoeg verdwenen, ik adviseer iedere 60/80.000 km. gewoon verversen bij een specialist, kost een paar centen maar is altijd voordeliger dan een bak revisie.
met vriendelijke groet,
WillemS
Heb nog even nagezien hoe je de bak vult. Kijk ook in Service mededeling 3249A mbt tot de motor L7X met LM0 (ZF4 HP20) bak.
Instructie is : vul de bak met net zoveel olie als er afgetapt is, en de voorgeschreven olie! Wagen uiteraard horizontaal.
Laat motor stationair draaien, als temp vd olie 55graden is +/- 1gr., open dan de peilkontroleplug, plaats er een opvangbak onder om evt uitstromende olie op te vangen, wacht tot de olie uit de transmissie druppelt, de temp. mag niet boven de 60 graden komen. Komt er geen olie uit vul dan met 0,5 liter bij, laat de transmissie afkoelen en herhaal de procedure.
Deze procedure geldt voor wagens zonder peilstok. Met peilstok is het eenvoudiger.
Krijg de laatste tijd regelmatig klanten met schakelproblemen, vandaar dat ik voor mijn werk een workshop heb gedaan bij Autrans in Lunteren, maar ik ga je natuurlijk niet wijzer maken, vraag dat maar aan je baas.
Kan ik je aanbevelen, dan zie je meteen wat de schade's zijn bij onoordeelkundige behandeling van automaten, zij hebben er een dagtaak aan.
En in algemene zin, mensen vergeet die "lifetime" vulling van je automaat, want 1x te heet en je werkzame dope's in de olie zijn nagenoeg verdwenen, ik adviseer iedere 60/80.000 km. gewoon verversen bij een specialist, kost een paar centen maar is altijd voordeliger dan een bak revisie.
met vriendelijke groet,
WillemS
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 7
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 10 jul 2011
- Laatste bezoek: 29 sep 2011 23:05
- Actief als: professional
- Locatie: Eindhoven
Re: Distributieriem vervangen Espace III 3.0 V6 24V
WillemS schreef:@ Paul Hugers,
...
met vriendelijke groet,
WillemS
Ja dat Klopt
Maar ik heb geen baas werk voor me zelf
2 de is als je olie bij vult als deze warm is zet hij uit dus vandaag die liter extra er kan ook nog lucht in de kopel omvormer zitten beetje extra kan geen enkele kwaad geloof me ik heb er dit jaar bijna 100 gedaan nieuwe olie en revisie
een LM0 gaat ongeveer 120.000 Mee dan is deze op zou je eigelijk de center support moeten vervangen en de poeder koppeling
de citroen en de renault Automaat verschillen van elkaar de renault is groter en de citroen is kleinen qua inhoud
maar de Fabriek olie is extreem belangrijk bij deze Bakken gaan snel kapot door verkeerde olie
ik wens je veel suc6 en als je hulp nodig hebt met de bak hoor ik het wel
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 7
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: Distributieriem vervangen Espace III 3.0 V6 24V
Ja, de enige olie die geschikt is voor de LMO/ZF4 HP20 = ESSO ATF LT 71141.
En na het vullen toch maar het teveel aflaten bij 55graden, voorkomt doorslaan van keerringen en overmatige schuimvorming(waardoor slechter schakelen).
Mijn motto is; overal waar "te" voorstaat is fout.
SUC6
En na het vullen toch maar het teveel aflaten bij 55graden, voorkomt doorslaan van keerringen en overmatige schuimvorming(waardoor slechter schakelen).
Mijn motto is; overal waar "te" voorstaat is fout.
SUC6
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - 4-posting-stubborn
- Posts in topic: 4
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 02 okt 2010
- Laatste bezoek: 13 jan 2012 13:10
- Actief als: particulier
- Locatie: Wolvega
- Contacteer:
Re: Distributieriem vervangen Espace III 3.0 V6 24V
Ik ben even een poosje uit de roulatie geweest....
Maar heb nu een afspraak gemaakt bij een garage in het dorp die vaker de olie van Espace's heeft ververst.
Eindelijk dus iemand met enige ervaring.
Ik hou jullie op de hoogte.
Maar heb nu een afspraak gemaakt bij een garage in het dorp die vaker de olie van Espace's heeft ververst.
Eindelijk dus iemand met enige ervaring.

Ik hou jullie op de hoogte.
1999 Espace Initiale Paris (Duitse import) V6 24valves automaat.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - 4-posting-stubborn
- Posts in topic: 4
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 02 okt 2010
- Laatste bezoek: 13 jan 2012 13:10
- Actief als: particulier
- Locatie: Wolvega
- Contacteer:
Re: Distributieriem vervangen Espace III 3.0 V6 24V
Nou, het was al te laat hoor.
Jullie tips kloppen perfect, maar de olie die uit mijn bak kwam.... Niet best.
Het was net metallic lak.
Verder had ik een massaprobleem met mijn achterlichten gerepareerd: wou hij niet meer starten !
Dus toen was ik er echt wel flauw van tijdens de feestdagen. Ik ga hem verkopen:
viewtopic.php?f=64&t=11233
Jullie tips kloppen perfect, maar de olie die uit mijn bak kwam.... Niet best.
Het was net metallic lak.
Verder had ik een massaprobleem met mijn achterlichten gerepareerd: wou hij niet meer starten !
Dus toen was ik er echt wel flauw van tijdens de feestdagen. Ik ga hem verkopen:
viewtopic.php?f=64&t=11233
1999 Espace Initiale Paris (Duitse import) V6 24valves automaat.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 2 Reacties
- 489 Weergaves
-
Laatste bericht door JesperV
-
- 5 Reacties
- 1205 Weergaves
-
Laatste bericht door Frobeltech
-
- 6 Reacties
- 2253 Weergaves
-
Laatste bericht door Luckyrunner77
-
- 18 Reacties
- 970 Weergaves
-
Laatste bericht door beachbiker
-
- 3 Reacties
- 280 Weergaves
-
Laatste bericht door Burg
-
- 2 Reacties
- 265 Weergaves
-
Laatste bericht door Mathijs
-
- 1 Reacties
- 434 Weergaves
-
Laatste bericht door Renault47