Wie kan me helpen?
Mijn Espace 3,5, 8 jaar oud, 246.000 km, heeft het volgende verschijnsel:
Bij verschillende snelheden (5 km/uur, 100 km/uur, 120 km/uur), maar wel bij warme motor, verschijnt 'Inspuitsysteem Defect', even later 'ESP defect' en dan valt alle elektriciteit uit en vervolgens slaat de motor af.
Tot nu toe kon ik altijd nog wel een paar honderd meter uitrijden, om 'm goed neer te zetten.
Het is nu vijf keer gebeurd.
Na 15 min, laatste keer na 5 min, verdwijnt de mededeling en alles werkt weer.
Het verschijnsel heb ik nog 1 of 2 keer gezien op dit forum, maar niet bij deze motor.
Garage heeft eerste keer wel iets gemeten en daarna een sensor op de nokkenas vervangen.
Maar dit lijkt het dus niet te zijn geweest.
Het herstel lijkt sneller te gaan, als het weer iets kouder is.
Twee maanden geleden grote beurt gehad (240.000 km): nw luchtfilter element, pollenfilter, bougies, rembl/schijven achter, schokbreker achter, new multiriem, remblokken voor, nwe brandstofpomp (!), nwe stuurkogel.
Verder rijdt ie als een zonnetje. Top wagen (mijn 4e, maar hiervoor waren het diesels).
Wie heeft een idee?
Garage De Jong in Leiden heeft al wel ge-escaleerd naar Renault NL in Amsterdam. Ze kregen 1 tip, maar dat was het dus niet.
Inspuitsysteem defect, alles valt uit
-
happyrider
Topic author - repeating visitor

- Actief als: particulier
-
franiek
- Lid - eerste logo binnen

Re: Inspuitsysteem defect, alles valt uit
Heb hetzelfde gehad 7 oktober op de snelweg. Bij Geleen gaf hij de melding inspuitsysteem defect; gevolgd door ESP defect; gevolgd door automatisch handrem defect; gevolgd door laadstroomcircuit defect.
Gelukkig kon ik meteen van de snelweg af en beneden bij de kruising merkte ik dat ik ook minder vemogen had. De auto aan de kant gezet en de ANWB gebeld. Na 3 kwartier kwam hij; toen ik de kaart in de gleuf stak kreeg ik geen meldingen meer. De ANWB heeft de auto uitgelezen; geen foutcode. De ANWB had dit wel vaker meegemaakt en heeft vervolgens het euvel verholpen.
Blijkbaar krijgt de boordcomputer te weinig spanning en komen er dan de raarste meldingen. Hij heeft de kabel die van de dynamo naar de accu gaat losgemaakt (zit bovenop) en heeft deze contacten met schuurpapier geschuurt; ook het stekkertje wat er boven zit los gehaald. Beide voorzien van contactspray. Daarna weer vastgezet en daarna auto gestart en heeft hij ook de accu doorgemeten (zelf met volle belasting; lampen verwarming) die voldeed nog en laadstoom was ook goed.
Probleem verholpen; met dank aan de ANWB (bleek veelvuldig voor te komen bij de Espace.)
succes.
Gelukkig kon ik meteen van de snelweg af en beneden bij de kruising merkte ik dat ik ook minder vemogen had. De auto aan de kant gezet en de ANWB gebeld. Na 3 kwartier kwam hij; toen ik de kaart in de gleuf stak kreeg ik geen meldingen meer. De ANWB heeft de auto uitgelezen; geen foutcode. De ANWB had dit wel vaker meegemaakt en heeft vervolgens het euvel verholpen.
Blijkbaar krijgt de boordcomputer te weinig spanning en komen er dan de raarste meldingen. Hij heeft de kabel die van de dynamo naar de accu gaat losgemaakt (zit bovenop) en heeft deze contacten met schuurpapier geschuurt; ook het stekkertje wat er boven zit los gehaald. Beide voorzien van contactspray. Daarna weer vastgezet en daarna auto gestart en heeft hij ook de accu doorgemeten (zelf met volle belasting; lampen verwarming) die voldeed nog en laadstoom was ook goed.
Probleem verholpen; met dank aan de ANWB (bleek veelvuldig voor te komen bij de Espace.)
succes.
| Link: | |
| BBcode: | |
| HTML: | |
| Hide post links |
-
happyrider
Topic author - repeating visitor

Re: Inspuitsysteem defect, alles valt uit
Dank, Franiek, voor je reactie!
hou me svp op de hoogte of het verschijnsel inderdaad niet meer voorkomt (ik bedoel: als het wel nog eens voorkomt).
B…login om de rest van dit onderwerp te kunnen lezen.
hou me svp op de hoogte of het verschijnsel inderdaad niet meer voorkomt (ik bedoel: als het wel nog eens voorkomt).
B…login om de rest van dit onderwerp te kunnen lezen.
| Link: | |
| BBcode: | |
| HTML: | |
| Hide post links |
Dit onderwerp heeft nog 17 niet getoonde antwoorden
Je moet ingelogd zijn om de reacties in dit onderwerp te kunnen bekijken. Inloggen kan met de naam --> gastlezer <-- , wachtwoord --> gast <--.Dit is om het dataverkeer veroorzaakt door robots te beperken,zo proberen we het forum gratis te houden.
Registreer Aanmelden
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Statistieken
- Laatste bericht
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 205 -
Laatste bericht door sdemaree
25 feb 2026 17:18
-
-
Reacties: 2
Weergaves: 884 -
Laatste bericht door timus75
11 mei 2025 18:37
-
-
Weergaves: 341 -
Laatste bericht door NicoVN
28 jan 2026 20:37
-
-
[Grand Scenic 3 1.2tce 115 - 2016] BCM Defect?
door Rubke8 » 12 mei 2025 10:29 » in Elektrische en elektronische systemen -
Weergaves: 785 -
Laatste bericht door Rubke8
12 mei 2025 10:29
-
-
-
Reacties: 1
Weergaves: 618 -
Laatste bericht door mechanic
20 jun 2025 13:50