Hoe sluit ik een iPod op deze radio/cd speler aan?
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 5
- Laatste bezoek: 28 okt 2011 23:09
- Actief als: particulier
Hoe sluit ik een iPod op deze radio/cd speler aan?
1. http://www.renault.nl/services/diensten ... /index.jsp
2. http://mbcaraudio.nl/3833-mb-renault-us ... rface.html en
3. http://www.navinc.nl/webshop/renault-ip ... p-840.html
ad 1: niet compatibel met Cabasse
ad 2 & 3: wel compatibel met Cabasse
Vraag 1: Is deze radio/cd speler een Cabasse? (De merknaam staat er niet op, maar hij ziet er identiek uit (kijk maar hier: http://faimg1.forum-auto.com/mesimages/ ... C00959.JPG)
De opties 2 & 3 zijn volgens de beschrijving 'Alleen voor radio- navigatiesystemen met 8-pins wisselaar aansluiting voorbereiding.'
Vraag 2: Waar vind ik die aansluiting?
Vraag 3: Ik ben niet heel technisch: is het eenvoudig of moeilijk om een van de genoemde systemen zelf aan te sluiten?
Vraag 4: zijn er misschien nog betere, mooiere of goedkopere opties? (of misschien beter, mooier én goedkoper, hahaha)
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Frank
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 11 aug 2025 15:13
Re: Hoe sluit ik een iPod op deze radio/cd speler aan?
Jouw radio is geen Cabasse, al zou het voor de werking van de interface niet uitmaken of je een Cabasse zou hebben of niet. Voor jouw Laguna II zijn ze identiek qua aansluitingen en werking.
Optie 1 is voor nieuwere radio's en dus niet voor de jouwe.
Jij hebt een interface nodig welke je aansluit op de CD-wisselaar uitgang op de achterkant van de radio. Het is de enige vrije uitgang achterop (behalve als je een wisselaar hebt, dan moet je kiezen: of de wisselaar of de interface).
Optie 2 en 3 zouden beide geschikt moeten zijn voor je radio, al heb ik optie 3 nog nooit gezien. Je moet in ieder geval een aansluitkabel hebben met een blauwe vierkante 8-polige stekker.
Optie 1 is voor nieuwere radio's en dus niet voor de jouwe.
Jij hebt een interface nodig welke je aansluit op de CD-wisselaar uitgang op de achterkant van de radio. Het is de enige vrije uitgang achterop (behalve als je een wisselaar hebt, dan moet je kiezen: of de wisselaar of de interface).
Optie 2 en 3 zouden beide geschikt moeten zijn voor je radio, al heb ik optie 3 nog nooit gezien. Je moet in ieder geval een aansluitkabel hebben met een blauwe vierkante 8-polige stekker.
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)
Hide post links |
-
Okee, bedankt voor deze info. Ik heb geen cd wisselaar, dus dat maakt het al wat gemakkelijker. Maar dan heb ik nog een beetje rare vraag misschien (ik zei al; ik ben niet zo technisch aangelegd...). Als ik die optie 2 nou koop en aansluit zoals je zegt, waar laat ik dan het kastje en de kabel als ik de radio/cd speler weer in de sleuf terugstop?
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 3
- Laatste bezoek: 26 feb 2025 20:06
Kastje moet je in je dashboardkastje inbouwen, anders ergens eronder wegwerken.
Het is 1 lange kabel die van je radio naar het kastje loopt, die kan je van achter de radio dan naar het dashboardkastje laten lopen.
Persoonlijk zou ik zelf voor de originele Renault Audio Connection Box (ACB) gaan, staan er wel een paar op MP, deze of deze bijvoorbeeld.
Bij de ACB hoort een duidelijke inbouw instructie, is niet veel werk
Ze worden nieuw ook wel op eBay aangeboden, zie hier bijv
Bij de dealer is de ACB een veelvoud van wat je op MP/eBay voor betaald
Het is 1 lange kabel die van je radio naar het kastje loopt, die kan je van achter de radio dan naar het dashboardkastje laten lopen.
Persoonlijk zou ik zelf voor de originele Renault Audio Connection Box (ACB) gaan, staan er wel een paar op MP, deze of deze bijvoorbeeld.
Bij de ACB hoort een duidelijke inbouw instructie, is niet veel werk

Ze worden nieuw ook wel op eBay aangeboden, zie hier bijv
Bij de dealer is de ACB een veelvoud van wat je op MP/eBay voor betaald

Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000
Hide post links |
-
Dank je wel! Ik zie op de link naar ebay een prachtige handleiding met veel foto's over hoe je dit moet inbouwen. Top! Gaat nu zeker lukken. T.a.v. die originele Renault kit: RichTrip gaf hiervoor aan dat deze alleen voor nieuwe modellen geschikt is, ik heb een 2002 model. Ik heb inmiddels deze besteld: http://bit.ly/nOIhmC
Ik ga hem zodra hij binnen is inbouwen volgens de beschrijving die ik op ebay vond. Bedankt voor jullie input!
Groeten, Frank
Ik ga hem zodra hij binnen is inbouwen volgens de beschrijving die ik op ebay vond. Bedankt voor jullie input!
Groeten, Frank
Hide post links |
-
- Global Moderator
Nee hoor, de ACB is juist gemaakt voor de oudere Tunerlist radio (2001-2005) die jij hebt, hij is ook geschikt voor de nieuwere Updatelist
Hij is niet geschikt voor bepaalde systemen met wisselaar en/of navi
Succes ermee, we horen graag of het gelukt is

Hij is niet geschikt voor bepaalde systemen met wisselaar en/of navi
Succes ermee, we horen graag of het gelukt is

Hide post links |
-
Oh, nou ja, hier moet het ook mee lukken denk ik. Ik laat hier wel weten hoe het is gegaan. Groet, Frank
Hide post links |
-
- Global Moderator
Mooie van dat ding van jou is dat je er een Bluetooth carkit module op kan aansluiten las ik, al kon ik zo snel niet meer info daarover vinden
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 08 aug 2016 07:33
Ben benieuwd hoe je unit werkt.
Zie namelijk dat dit de zelfde unit is die door Xcarlink verkocht wordt.
Was van plan om deze te nemen omdat er een BT module aan gekoppeld kon worden.
Xcarlink kon ik alleen via Ebay.uk krijgen.Deze Nederlands leverancier komt beter uit.
Zie namelijk dat dit de zelfde unit is die door Xcarlink verkocht wordt.
Was van plan om deze te nemen omdat er een BT module aan gekoppeld kon worden.
Xcarlink kon ik alleen via Ebay.uk krijgen.Deze Nederlands leverancier komt beter uit.
Hide post links |
-
Het is weer even geleden, maar hier alsnog mijn bevindingen:
Ik heb uiteindelijk dus deze gekocht: http://bit.ly/nOIhmC
Installeren was niet zo'n probleem. Kwestie van uitzoeken hoe het moet - de link op ebay hierboven ergens gaf een hele fijne beschrijving met duidelijke foto's. Ik heb de radio er met satéprikkers uitgehaald (je moet toch wat) zodat ik bij de achterkant kon. Verder heb ik het dashbordkastje losgemaakt en achterin een gat ingeboord, waar ik de kabel door heb gehaald. Deze loopt vervolgens achter het bedieningspaneel langs naar de achterkant van de radio, waar ik hem volgens beschrijving heb aangesloten.
Radio weer teruggeplaatst, net als het dashbordkastje, iPod aangesloten op de kabel in het dashbordkastje en de volumeknop open zetten. Hij deed het
Dashbordkastje kun je vervolgens gewoon dichtdoen, je kunt de iPod via de bedieningsknoppen achter je stuur bedienen.
Ik vind het geen goedkoop systeem, maar de installatie is redelijk eenvoudig. Scrollen door de muziekcollectie vond ik niet echt heel eenvoudig met de knoppen achter het stuur, heb het een of twee keer geprobeerd. Verder heb ik met name grote playlists gebuikt onderweg naar Frankrijk; binnen zo' n lijst (of een album) is het wel eenvoudig scrollen of nummers overslaan. Maar hoe je dan naar een ander album of andere playlist navigeert is mij niet duidelijk. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik daar ook niet veel tijd aan heb besteed.
Ik vond het een in elk geval een verademing om de volledige muziekcollectie tijdens de lange vakantierit onder handbereik te hebben. Geen gedoe met CD' tjes meer. Kortom, niet goedkoop, werkt goed, navigatie niet helemaal duidelijk, wel tevreden met de aankoop.
Ik heb uiteindelijk dus deze gekocht: http://bit.ly/nOIhmC
Installeren was niet zo'n probleem. Kwestie van uitzoeken hoe het moet - de link op ebay hierboven ergens gaf een hele fijne beschrijving met duidelijke foto's. Ik heb de radio er met satéprikkers uitgehaald (je moet toch wat) zodat ik bij de achterkant kon. Verder heb ik het dashbordkastje losgemaakt en achterin een gat ingeboord, waar ik de kabel door heb gehaald. Deze loopt vervolgens achter het bedieningspaneel langs naar de achterkant van de radio, waar ik hem volgens beschrijving heb aangesloten.
Radio weer teruggeplaatst, net als het dashbordkastje, iPod aangesloten op de kabel in het dashbordkastje en de volumeknop open zetten. Hij deed het

Ik vind het geen goedkoop systeem, maar de installatie is redelijk eenvoudig. Scrollen door de muziekcollectie vond ik niet echt heel eenvoudig met de knoppen achter het stuur, heb het een of twee keer geprobeerd. Verder heb ik met name grote playlists gebuikt onderweg naar Frankrijk; binnen zo' n lijst (of een album) is het wel eenvoudig scrollen of nummers overslaan. Maar hoe je dan naar een ander album of andere playlist navigeert is mij niet duidelijk. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik daar ook niet veel tijd aan heb besteed.
Ik vond het een in elk geval een verademing om de volledige muziekcollectie tijdens de lange vakantierit onder handbereik te hebben. Geen gedoe met CD' tjes meer. Kortom, niet goedkoop, werkt goed, navigatie niet helemaal duidelijk, wel tevreden met de aankoop.
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-