Distributie Trafic 2.5dci140 2006

Alles wat met de motor van de Trafic te maken heeft
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
lennertc
1-hit-wonder
1-hit-wonder
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 nov 2011 21:05
Actief als: particulier

Distributie Trafic 2.5dci140 2006

Bericht door lennertc »

Dag allen,

Ik heb net een Renault Trafic van 2006 gekocht met een 2.5 DCI 140pk motor met quickshift.
graag zou ik weten of de motor een distributieketting of riem heeft?
Zijn er ook bepaalde onderdelen die ik in het oog moet houden van motor/versnellingsbak?

Alvast bedankt!
Lennert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 16032
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Distributie Trafic 2.5dci140 2006

Bericht door mechanic »

De auto heeft een g9u/g9t motor welke gedeeltelijk een tandwieloverbrenging heeft, en een stuk met een distributieriem. Het is maar een klein riempje, maar deze moet elke 120.000km of 5jaar vernieuwd worden. Er zijn enkele uitzonderingen, sommige 6jaar of 160.000. Ook dient bij bepaalde motoren met specifiek indice nummer de krukaspoulie worden vernieuwd. Multiriemset bij elke distributie wissel vernieuwen. Check dit even bij de lokale dealer, die hebben het zo voor je uitgezocht. Waterpomp is tandwiel aangedreven en kan altijd bij geen lekkage op een later tijdstip vrij eenvoudig worden vernieuwd. Hierbij moet dan ook meteen de olie en het filter worden vernieuwd. De quikshift schakelt niet meer als er een gloeispiraal defect is, en de hydraulische unit zorgt wel eens voor problemen. Verder kun je als berijder niet veel in de gaten houden als de auto normaal functioneert.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hema
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 427
Lid geworden op: 20 nov 2006 23:56
Actief als: particulier
Locatie: Gelderland

Distributie Trafic 2.5dci140 2006

Bericht door Hema »

Is er bekend waarom de quickshift niet meer schakelt als er een gloeistift kapot is?
Scénic III dCi 130 Privilege, Brun Moka

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 16032
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Distributie Trafic 2.5dci140 2006

Bericht door mechanic »

Bij mij is alleen bekend dat deze niet meer schakelt als er eentje defect is, waarom weet ik niet. Wel dat het regelmatig voorkomt.
Het zal heus iets zijn dat de inspuitcomputer met de automaat in verbinding staat en dat de defecte spiraal de boel ontregeld, maar hoe de vork precies in de keel steekt is voor de monteur niet belangrijk. Daar zijn co-techers voor. :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hema
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 427
Lid geworden op: 20 nov 2006 23:56
Actief als: particulier
Locatie: Gelderland

Distributie Trafic 2.5dci140 2006

Bericht door Hema »

In de tijd dat ik nog op school zat wilde ik gewoon alles weten. Nu bijna 40 jaar later sta ik voor de regelmatig voor de klas en wil ik alles uit kunnen leggen. In mijn andere baan draaf ik vaak op als wegenwacht als een auto b.v. niet meer schakelt. De relatie met de kapotte gloeistift en motormanagement/ versnellingsbakmanagement is wel te leggen, maar om dan de hele versnellingsbak buiten berdijf te stellen is wat drastisch.
Het moest niet mijn auto zijn die me op een verlaten zondagavond niet meer thuis zou brengen omdat er een gloeistift defect is, want dat is buiten alle proporties.
Scénic III dCi 130 Privilege, Brun Moka

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 16032
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Distributie Trafic 2.5dci140 2006

Bericht door mechanic »

Alles wat ik begrijpen kan wil ik ook weten, maar electronica is niet mijn ding helaas. Wellicht komt het ooit nog. Ben nog jong, en kan nog veel leren :)
De versnellingsbak zit dan in de noodloop, er is dus nog wel mee te rijden, maar echt functioneren naar behoren doet die dan niet. Een lange snelweg rit is dan niet prettig. Wellicht mijn 1e reactie van niet meer schakelen iets te overdreven...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht