winterbanden..

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
mau
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 6
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 nov 2011 13:30
Actief als: particulier

winterbanden..

Bericht door mau »

Goedemorgen,

De winter komt er aan en ik dacht laat ik vast zoeken voor een setje winterbanden voor mijn Scenic II 1.9 (2004). Dus eerst even bellen met wat bandencentra. Daar kwam ik ongeveer op een prijs voor 4 stuks van eur 500, naar ik meen zonder velgen, maar met montage en opslag.

Ik heb nu (volgens een factuur van de vorige eigenaar) de volgende set banden eronder zitten: "205/55-16 rainexpert TL 91 Uniroyal". De diverse banden centra gaven overigens aan dat dit niet de normale maat is voor een Scenic II uit 2004. Weet iemand of dat een probleem kan veroorzaken, of dat dit niet zoveel uitmaakt?

Daarnaast zag ik ook deze advertentie staan met velgen + Vredestein banden: http://auto-onderdelen.marktplaats.nl/b ... nd=31&fs=1

Dezelfde persoon heeft ook nog een set met ongeveer(?) dezelfde set (althans soort) velgen, maar dan met Michelin banden: http://auto-onderdelen.marktplaats.nl/b ... nd=11&fs=1

Zijn dit redelijke prijzen? Of weten jullie misschien een eerlijk bod? Hoe niet het onderste uit de kan, maar wil me ook niet laten n****. Na wat research leek het me handig om met velg te kopen omdat ik ze er dan zelf kan (de)monteren. Ik begreep uit diverse websites dat een nieuwe band 9 mm heeft. in de advertenties stond "+- 6 mm" (en die ander: +-7) rekening houdend met het optimisme van veel verkopers op marktplaats zal wel 5 mm (resp. 6mm...) zijn. Misschien is dat dus eigenlijk nog maar voor een seizoen? Dan lijkt me 600 tamelijk veel geld. Maar eventueel zijn ze dan nog een seizoen als zomerbanden gebruiken? Voor zover van belang: ik rij langere afstanden maar niet snel; mijn gemiddeld verbruik staat nu volgens de auto op 5,5/100. Dan weet u genoeg...;-)

Dank voor alle nuttige input & prettig WE!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

G12
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 221
Lid geworden op: 02 mar 2009 20:22
Actief als: particulier
Locatie: overijssel

Re: winterbanden..

Bericht door G12 »

winterbanden zijn bij 4-5 mm profieldiepte hun winterprestaties kwijt.

even rekenen 4x michelin 205/55 R16 91T ALPIN A4 kost om en nabij de 600 euro en een setje stalen velgen 250 euro

wellicht als er een aanbieding is of een setje 2dehand velgen dat het goedkoper kan.

of voor winterbanden overstappen naar 15 inch dit scheelt ook weer geld.

dus oordeel zelf....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
mau
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 6
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 nov 2011 13:30
Actief als: particulier

Re: winterbanden..

Bericht door mau »

Ok, dank. Dat heeft dan weinig nut dus. Ik zag op Markplaats ook nog deze advertentie:

http://auto-onderdelen.marktplaats.nl/r ... nd=22&fs=1

Misschien is dat wel een goede mogelijkheid? Dunlop was een tijdje geleden goed uit de diverse tests gekomen.

Dan nog even laten uitlijnen bij de Auto5/ Kwikf en dan is de bolide klaar voor de winter :)

Iemand een idee? Alle objectieve info wordt heel erg gewaardeerd.

Thx!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renier
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 2
Berichten: 3871
Lid geworden op: 23 feb 2007 13:45
Actief als: particulier
Locatie: Groningen

Re: winterbanden..

Bericht door Renier »

Winterbanden op een aparte set velgen (staal of LM) is absoluut aan te raden.
Je kan zelf wisselen (wel momentsleutel gebruiken voor juiste aanhaalmoment!! :!: ) en het is beter voor je banden.
Heb net heerlijk in 't zonnetje zowel de Twingo als Laguna weer op hun winterschoeisel gezet :thumb:

Dunlop is een A-merk, alle A-merken zijn in principe wel goed, de onderlinge verschillen zijn klein.
Als ze maar 3 maanden zijn gebruikt dan is de slijtage best veel (van nieuw 10 mm -> 8 mm) :think:
Maar goed, 8 mm is natuurlijk nog prima en gemonteerd op LM velgen is het een zeer strakke prijs, daar valt weinig meer op af te dingen :thumb:

Check wel goed de ET waarde met die van je huidige velgen, want er staat "ET 38/43" :think:
Het is of 38, of 43, beide kan natuurlijk niet
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
mau
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 6
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 nov 2011 13:30
Actief als: particulier

Re: winterbanden..

Bericht door mau »

Renier,

Dank voor je opmerking. (Natuurlijk...) had ik dat niet gezien. Ik stuur hem een mail om dat te checken. Staat die waarde op een velg? Anders is het lastig vergelijken natuurlijk... m'n auto staat een endje weg, vandaar... Op wiki vond ik dat 5 mm afwijking acceptabel is?

Nogmaals dank!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
mau
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 6
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 nov 2011 13:30
Actief als: particulier

Re: winterbanden..

Bericht door mau »

Oh ik zie nu even wat terug in de tijd dit berichtje staan:

viewtopic.php?t=4555

Quote:

"De maat velg voor winterbanden dienst voor de Scenic II en Grand Scenic II 6,5 J x 16 ET waarde 49 en naaf diameter 60,1 te zijn. Dit voor 2.0 16V uitvoeringen ! Steek 4 x100 ". Wel nog even checken of dit wel juist is natuurlijk...maar dat belooft niet veel goeds :-( aangezien hij 38/43 aangaf. Ik wacht even af wat ik van hem hoor... Ben nog wel benieuwd hoe ik er zelf achter kan komen.

Of heeft een 2.0 16v een andere waarde dan mijn 1.9 diesel?

Nogmaals dank voor de input, het bespaart me misschien een set verkeerde banden & velgen!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
mau
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 6
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 nov 2011 13:30
Actief als: particulier

Re: winterbanden..

Bericht door mau »

Krijg net binnen dat het 38 is. :(

Nog wat verder gezocht en kwam op de volgende site uit: http://www.winterbandenland.nl/joomla/i ... t&Itemid=4

--> 49 denk ik...

Jammer...maar wel weer wat geleerd!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



veryanonymous
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 213
Lid geworden op: 12 okt 2010 10:31
Actief als: particulier

Re: winterbanden..

Bericht door veryanonymous »

Ik heb mijn Scenic voorzien van een setje lichtmetaal met Michelin Alpin A4 (195/65 R15).
Bij Euromaster is nu een aanbieding met 25% korting (4e wiel gratis).

http://www.euromaster.nl/acties/band-met-velg-sets

Dat ziet er dan ongeveer zo uit:
viewtopic.php?f=230&t=7898&p=59245#p59245

Oh ja ... kost rond de 690 euro.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
mau
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 6
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 nov 2011 13:30
Actief als: particulier

Re: winterbanden..

Bericht door mau »

Kreeg nog een reactie van een garagehouder via marktplaat op mijn vragen mbt de ET waarde, zie benenden... Ik heb nu zoveel verschillende ET waardes gehoord van een Scenic II dat ik niet meer echt kan bepalen wat juist is...

Iemand een idee waar ik zekerheid kan verkrijgen? Dank!!


Quote:

Goedemorgen,

U hebt geluk.
Het set wat ik nog heb liggen is 2 maanden op gereden dus als nieuw.
En heeft een profiel van ruim 7mm.
Dan heb ik de verkeerde advertentie verwijderd.

De ET waarde mag afwijken.
Beide sets hebben op een Scenic gelegen.
En 9mm is geen enkel probleem.

Maar goed. U moet er een goed gevoel bij hebben.
Dat realiseren wij ons heel goed.


Met vriendelijke groeten,


Van:
Verzonden: maandag 21 november 2011 19:58


Aan: Onderwerp: Re: Antwoord op uw reactie op advertentie: 16"Lichtmetalen velgen voor Renault Scenic

Beste ,

Dank voor je mail. De andere set heeft nog maar 6 mm zag ik. Dat lijkt me wat weinig? Wat ik ook niet helemaal snap is dat ik dacht dat de Scenic ii een ET waarde hanteerde van 49. --> 9 mm verschil lijkt me wel erg veel?

Of is deze set veel goedkoper?

Mvgr,

unquote

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renier
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 2
Berichten: 3871
Lid geworden op: 23 feb 2007 13:45
Actief als: particulier
Locatie: Groningen

Re: winterbanden..

Bericht door Renier »

Gemiddeld genomen is een ET-afwijking van 5 mm acceptabel, ik vind 9 mm erg veel :think:

Zelf heb ik gewoon als regel dat ik alleen originele Renault velgen gebruik, die ook voor dat model zijn geleverd.
Staat het mooiste en zeker geen problemen met ET, steek, diameter naafgat, etc.

Winterbanden met nog maar 6 mm zou ik niet aanschaffen :snooty:
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht