Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Vanmorgen mijn zoontje naar school gebracht auto bij school geparkeerd,zoontje naar school gelopen.
Terug gekomen bij de auto wil hij niet meer starten en zit het rempedaal vast....heel soms start hij even en schiet het rempedaal los maar dan valt ie ook gelijk weer uit.
Dat je rempedaal strak/vast aanvoelt bij stilstaande motor kan, zeker als je er (nadat de motor is uitgezet of bij het opnieuw starten) nog op getrapt hebt. Maar zodra de motor draait moet het rempedaal weer normaal aanvoelen. Doet het dat niet, dan moet je zeker niet met de auto gaan rijden.
Qua starten: is het ritje voor het wegbrengen van je zoon erg kort? Dat vinden veel iets oudere auto's (zeker met vochtig en koud weer) niet zo leuk. Probeer ook af en toe een wat langere rit met je auto te maken, zodat alles lekker op temperatuur komt.
Verder kan het natuurlijk heel goed zo zijn dat je accu gewoon leeg of kapot is, dat komt erg veel voor in dit jaargetijde en dan wil de auto niet meer starten.
Qua starten: geen gas geven tijdens het starten, maar gewoon sleutel omdraaien. Koppeling intrappen tijdens het starten (minder weerstand, kan soms net een beetje helpen). Pas als ie (een beetje) loopt kun je voorzichtig wat gas geven om te kijken of je hem draaiend kunt houden. Als het na vijf keer starten nog niet lukt, de auto weer even laten rusten en het een kwartier of half uur later nog eens proberen, dan kan de accu even herstellen. Verder geen lampen, radio, blower en andere energieslurpers aan tijdens het starten, als je accu slecht is, dan kan dat nog net even schelen om de auto weer aan de praat te krijgen.
Verder even checken: als je het contact aanzet: branden dan je controlelampjes op het dashboard? Zo nee: waarschijnlijk lege accu.
Als je de auto probeert te starten: draait dan de startmotor dan lekker rond? Of hoor je alleen een droge tik en verder niets.
En heb je al eens geprobeerd: uitstappen, auto met de afstandsbediening op slot, weer openmaken en dan starten (er zit startblokkering op de auto (in de sleutel), als die niet lekker meer is doet de auto het ook niet. Probeer anders de reservesleutel eens, kijken of die het wel doet.
Aanduwen of aanslepen schijnt niet goed te zijn voor je katalysator, maar daar weet ik verder niet zoveel van.
Zo kun je een aantal oorzaken uitsluiten. En anders... de wegenwacht bellen (ben je lid?). Die kan de accu zo doormeten en zien of ie nog goed is. Of een andere oorzaak opsporen. Maar ik heb nog wel 'goede hoop' dat het gewoon je accu is.
Oh ja: bij de Renault dealers bieden ze een wintercheck aan voor weinig, daar komen accu etc ook aan bod, best de moeite waard om te doen voor je auto (maar dan moet ie natuurlijk wel eerst starten om daar te komen...)
Succes ermee! Groeten, Harm
Huidig: Renault Megane II Grandtour 1.6 16V Techline (2008), Renault Captur TCe 120 EDC Dynamique (2013)
Ex: Renault Megane I Break 1.6 16V RXi, Renault Clio S, Renault 5 GTS
Vroeger thuis: R4, R16TL, R16TS, R16TX, R20L, R20TL, R5GTL
Als eerst hartelijk dank voor je antwoord, helaas is het niet de accu alle lampjes branden hij gooit de start motor gewoon rond enz...
Start…login om de rest van dit onderwerp te kunnen lezen.
Dit onderwerp heeft nog 4 niet getoonde antwoorden
Je moet ingelogd zijn om de reacties in dit onderwerp te kunnen bekijken. Inloggen kan met de naam --> gastlezer <-- , wachtwoord --> gast <--.Dit is om het dataverkeer veroorzaakt door robots te beperken,zo proberen we het forum gratis te houden.
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Wie mijn posts van de laatste weken een beetje heeft gevolgd weet dat ik nog een Megane I had aangeschaft. Heb hiervan het interieur omgewisseld met die van mijn Berline.
Beetje getwijfeld maar de break mag weg. Forum vraagprijs 500 euro....
Zoe 22 kW 2019 geeft geen data update meer sinds 18 mei en preconditioning werkt niet meer.
Weet iemand of Renault die service voor oudere modellen heeft stopgezet?
goedendag allemaal ik ben nieuw op dit forum maar rij al een tijdje in een geweldige renault scenic 2 1.9 dci uit 2005 voorheen nooit echt grote problemen met de auto gehad tot vorige week toen de auto uitviel en niet meer wilde starten.
Van de...
Reacties: 3
Weergaves: 844
Laatste bericht door De_BeunHaas 29 mei 2025 19:12
Ik heb regelmatig bij de eerste start op de dag dat we ineens een zwavelachtige lucht de auto in komt en die is ook zo weer weg. Ben ik de enige of zeggen jullie nu ook van hé, dat herken ik?
Goedemorgen,
Eergisteren een clio3 dci 75pk gekocht uit 2011.
Weinig km,58000, rijdt geweldig goed.
Echter al 2 keer 'smorgens de koude start gedaan, niet goed!
Deze morgen gezien dat het voorgloeilampje op het dashboard niet brandt .
Particuliere...
Ik heb een Laguna 19dci bouwjaar 07/2003 de kaart lezer was kapot en is vervangen door een gebruikte werkende kaartlezer, ik steek de kaart in de lezer en er gebeurt niks op het dasbord ,ik druk op de kontakttoets en niets gebeurt,moet de kaartlezer...
Mijn Clio uit 2020 heeft een start stop systeem. Bij aanschaf eerder dit jaar kreeg ik regelmatig de melding 'accu optimalisatie' met daarbij ook het icoontje van het start stop systeem met een streep erdoor. Bij de dealer is er een nieuwe passende...