Aantal vragen Scenic 2.0 '97 o.a. Distr.riem datum?

Plaats reactie

Topic author
Scenic2.0-1997
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 3
Laatste bezoek: 28 dec 2011 13:55
Actief als: particulier

Aantal vragen Scenic 2.0 '97 o.a. Distr.riem datum?

Bericht door Scenic2.0-1997 »

Model/uitvoering : _ Megane Scenic 2.0
Bouwjaar : _ 01-1997
Brandstof : _ benzine
Hallo, ik heb pas deze megane scenic gekocht met 260.000 km op de teller.
Deze lag in onze prijsklasse met APK tot dec 2012 dus we dachten goede koop.
Bij de verkoop nog geinformeert naar de distributieriem, waarna deze verkoper dat niet kon vinden.
Op goed geluk en vertrouwen en een aardige prijs de koop door laten gaan.

Wij hebben thuis nog geprobeert ergens een datum te vinden van wanneer de distributieriem is vervangen maar kunnen deze nergens vinden.

*Dus mijn eerste vraag is: Waar kan ik de datum vinden, en kan het ook zijn dat de datum niet ergens is genoteerd onder de motorkap bij vervanging?

We hebben alles zo'n beetje getest in de testrit (voor iemand die weinig verstand heeft van auto's) De versnellingen, alle elektrische dingen in de wagen omdat deze kapot waren in onze oude auto. Hij rijd lekker.

Tot we op de terugweg naar huis waren maakte de motor wel erg hard geluid op de snelweg 110/120 km/u 3500 toeren in z'n 5. Het gevoel hebben dat je moet doorschakelen. Ik ben moeder van volgend jaar 3 meiden en gebruik de auto meer voor de binnenwegen, maar ben bang dat er iets niet goed is aan de auto. En zullen er toch ook wel de snelweg mee op willen al is het niet vaak.

*Vraag 2: Herkent iemand dit ? En iemand enig idee wat het kan zijn. We hebben de filter al nagekeken (via de instructieboekjes) Deze zag er prima uit! We willen namelijk zo veel mogelijk zelf nakijken voordat we de auto naar de garage brengen.

Sowieso laten we binnenkort een kennis naar de auto kijken, die er wel verstand van heeft, maar mochten er dingen zijn die we zelf nog kunnen nakijken, zou het fijn zijn als jullie me kunnen helpen...?

Iemand tips of ideeen over de dingen die ik hierboven heb genoemt.

Alvast bedankt!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

renaulthenk
lid
lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 13 aug 2021 17:15

Re: Aantal vragen Scenic 2.0 '97 o.a. Distr.riem datum?

Bericht door renaulthenk »

Hallo,

Weet je bij welke garage hij in onderhoud geweest is dan kun je vragen tegen een (vergoeding) of ze daar het onderhoudsverleden voor jou kunnen opzoeken dan geef je het kenteken door en krijg je een hele print uitdraai mee wat er allemaal aan de auto gedaan is en bij welke km. stand en welke maand en jaar.
Je kunt ook gewoon naar een willekeurige Renault dealer gaan als ze het willen kunnen ze dat zo voor jou opzoeken.
Hebt jij ook geen onderhoudsboekje bij daar staat ook in wat voor een beurten hij gehad heeft.
Mijn scenic wist ik het ook niet en ben gewoon naar een renault dealer bij mij in de buurt gegaan en hebt ook gevraagd naar de onderhoudsgegevens en heb mooi een uitdraai gekregen met alles er op en er aan.

Groetjes Henk
ex total loss Renault Grand Scenic 2.0 16V 2004 benzine in afwachting van een Renault Captur HH 1,2 EDC met extra Toeters en Bellen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

ericon
lid
lid
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 10 nov 2017 11:45
Contacteer:

Bericht door ericon »

Meestal zit er een sticker op een zichtbare plaats onder de motorkap, het wil ook wel eens gebeuren dat de sticker in de bestuurders deuropening zit.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53

Bericht door WillemS »

Bij een wagen met een onduidelijke historie neem ik geen risico en vervang alle vloeistoffen en de riemen.
Vaak zal het onderhoud bij een wat oudere wagen er op het laatst bij inschieten, er zijn echter ook uitzonderingen, dat zie je dan o.a. aan een goed en duidelijk ingevuld onderhouds-boekje.
SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Harm
lid
lid
Posts in topic: 4
Laatste bezoek: 10 aug 2017 22:13

Bericht door Harm »

Gefeliciteerd met je 'nieuwe' Scenic. Ik zou inderdaad in het boekje of anders bij een dealer informeren of ze de onderhoudshistorie kunnen achterhalen, dan weet je al een hoop meer. Of vraag de verkopende partij of ze weten waar hij de laatste jaren in onderhoud is geweest.

Verder zou ik in ieder geval olie, koelvloeistof en eventueel remvloeistof vervangen als niet duidelijk is of de auto de laatste jaren nog een beurt heeft gehad. Van oude olie en vloeistoffen wordt je auto niet blij.

Verder kun je zelf regelmatig (1x per maand) zelf je vloeistoffen bekijken: dus even olie peilen, kijken of koelvloeistof en remvloeistof tussen min en max staan (doorzichtige tankjes). Verder kun je maandelijks je banden oppompen, zelf om je auto heenlopen en kijken of alle lampjes het doen (ook leuk om samen met de kinderen te doen) en af en toe eens onder je auto kijken of er onder de motor nattigheid hangt (= mogelijke lekkage), dat soort dingen.

Je wilt het waarschijnlijk betaalbaar houden, rij dan in ieder geval langs een Renault dealer voor de wintercheck, die kost volgens mij maar 9,95 of 19,95 of zoiets en dan checken ze in ieder geval een aantal vitale onderdelen, waaronder de accu, die heb je hard nodig in de winter, zeker als je kinderen weg moet brengen is het niet fijn als de accu het begeeft en de auto niet start.

Veel plezier met je Scenic!
Huidig: Renault Megane II Grandtour 1.6 16V Techline (2008), Renault Captur TCe 120 EDC Dynamique (2013)
Ex: Renault Megane I Break 1.6 16V RXi, Renault Clio S, Renault 5 GTS
Vroeger thuis: R4, R16TL, R16TS, R16TX, R20L, R20TL, R5GTL

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Scenic2.0-1997
3-posting-rookie
3-posting-rookie

Bedankt voor de tips...

Op het keuringsrapport zat een stempel van een bedrijf die ook onderhoud verricht.
Dus ik heb dit bedrijf een mail verstuurd in de hoop dat deze ook het onderhoud daadwerkelijk heeft verricht en of deze het onderhouds verleden zou kunnen nakijken, mochten hun het onderhoud ook hebben gedaan.

Ik zal één dezer dagen ook nog eens langs de renaultdealer gaan voor de wintercheck en kijken of hun iets van gegevens kunnen vinden over de auto.

Over de accu, dit lampje knippert soms door een bocht, dus niet continu. Maar allicht goed om na te laten kijken.
Ook de km/stand doet het soms wel soms niet, maar wie weet ligt dat aan een bepaalde manier starten of de startonderbreking uitkrijgen?

Het blijft altijd eng de eerste weken in een nieuwe tweedehandse auto rijden, maar als de auto dan zo'n hoge toeren maakt op de snelweg is het helemaal spannend en verontrustend. Het uiterlijk en interieur ziet er erg netjes uit, en alle electrische snufjes op de auto werken na behoren en de verlichting, dan krijg je al snel een goed gevoel bij een auto. Dan zou je haast zeggen dat de vorige eigenaar zuinig is geweest op z'n auto, dus vast ook goed onderhoud heeft laten verrichten.
Maar toch wil het niks zeggen.

Ik ben benieuwd wat er uit zal komen, als de auto is nagekeken kan ik pas echt enthousiast zijn (zoals vriendlief nu al is)...

Bedankt voor de reacties!

Groetjes Suzanne

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Scenic2.0-1997
3-posting-rookie
3-posting-rookie

Kun je zelf de vloeistoffen vervangen? Of moet dat in een garage gebeuren?
Bijvullen lukt me wel, maar vervangen klinkt meer als het oude eruit en nieuwe erin toch?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Harm
lid
lid

Bericht door Harm »

Als je heel handig bent of daar ervaring mee hebt en de beschikking hebt over een brug oid kun je het zelf doen, maar ik laat het altijd door de garage doen. Kost je overigens niet de hoofdprijs hoor, maar zorgt er wel voor dat je auto op dat vlak goed blijft functioneren.
Huidig: Renault Megane II Grandtour 1.6 16V Techline (2008), Renault Captur TCe 120 EDC Dynamique (2013)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Harm
lid
lid

Bericht door Harm »

Over de hoge toeren: dat is natuurlijk van een afstand moeilijk te beoordelen, maar 3500 toeren bij 110/120 is niet abnormaal, Renault motoren draaien wel graag toeren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53

Bericht door WillemS »

Nog even iets over de vloeistoffen in een auto.

1) remvloeistof, is een chemisch produkt dat vocht aantrekt en meestal iedere 2-4 jaar geheel ververst dient te worden.
Doe je dit niet dan kan dit bij sterk en langdurig remmen(vakantie/bergen) leiden tot damp(stoom) in de remleiding en dan doen je remmen het niet meer, want stoom kan je samendrukken. Verder kunnen je remklauwen inwendig gaan roesten en daardoor vast gaan zitten.
2) motorolie, heeft verschillende toevoegingen(dope's) die verzadigd raken met o.a. vervuiling ik adviseer jaarlijks te verversen. Bij weinig km's per jaar komt verzuring aan de orde, waardoor onderdelen "aangevreten" worden.
3) koelvloeistof, bevat een heel pakket toevoegingen die aan veroudering(uitwerking) onderhevig zijn. Je merkt vaak niets aan de kleur maar het vriespunt verandert waardoor je na verloop van tijd niet geheel zeker bent of de boel bij strenge vorst niet bevriest, verder kunnen de uitgewerkte toevoegingen zich gaan afzetten in het koelsysteem en dat vind meestal plaats in de kachelradiateur(die heeft dunnere kanaaltjes) met het gevolg dat die verstopt raakt. Verversen iedere 4 jaar.
Nou dit is het wel zo'n beetje.
SUC6
p.s. Het zal duidelijk zijn dat het simpelweg kontroleren van het niveau en bijvullen maar een lapmiddel is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

ericon
lid
lid
Laatste bezoek: 10 nov 2017 11:45
Contacteer:

Bericht door ericon »

Harm schreef:Je wilt het waarschijnlijk betaalbaar houden, rij dan in ieder geval langs een Renault dealer voor de wintercheck, die kost volgens mij maar 9,95 of 19,95 of zoiets en dan checken ze in ieder geval een aantal vitale onderdelen, waaronder de accu, die heb je hard nodig in de winter, zeker als je kinderen weg moet brengen is het niet fijn als de accu het begeeft en de auto niet start.
Een wintercheck kan ook heel goed door een normale Bovag uitgevoerd worden. Een auto van dit bouwjaar en budget zou ik (persoonlijk) niet mee langs de dealer gaan/durven..... sorry.
Wat betreft de distributieriem, mocht je deze willen vervangen ben je bij onze forumsponsor aan het goede/goedkope adres!.

Veel plezier met je auto :thumb:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Harm
lid
lid

Bericht door Harm »

Een goede Bovag garage is natuurlijk ook prima. Bij mijn (kleine) Renault garage kun je overigens ook prima met een oudere auto langs en houden ze daar ook goed rekening mee, bijvoorbeeld met (goedkopere) Motrio-onderdelen, etc. Het zal wel een beetje verschillen per dealer wellicht. Ik zou vooral kiezen voor een garage waar je een goed gevoel bij hebt of goede ervaringen mee hebt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community