Koelvloeistof verdwijnt en motor trilt.

Stel hier de overige vragen die met Twingo techniek te maken hebben.
Plaats reactie

Topic author
Timotheo
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 5
Laatste bezoek: 23 nov 2011 14:32
Actief als: particulier

Koelvloeistof verdwijnt en motor trilt.

Bericht door Timotheo »

Beste forumleden,

Afgelopen week heb ik voor mijn vriendin een Twino 1.2 uit 95 gekocht. Op het eerste gezicht kon ik niks geks aan de auto ontdekken behalve dat hij direct na het starten wat trilt. Ik heb geen ervaring met kleine auto's en ik wist dus niet of dit normaal is. Ik ben alleen zo stom geweest om de olievuldop niet de controleren voor ik hem kocht, wel de peilstok, dat zag er normaal uit.
Na een paar korte ritjes en na het wassen met een hogedrukspuit was het koelwaterressevoir helemaal leeg. Ook zat er aan de olievuldop een flinke hoeveelheid witte sludge (mayonaise). Koelwater heb ik meteen bijgevuld en de sludge heb ik van de dop gehaald.
Twee dagen en twee korte ritjes van +/- 15 km verder is het koelwaterpeil 1 cm gedaalt. Ook zit er weer wat mayo aan de vuldop.
Na het starten zijn de slangen van het koelsysteem niet hard en ik zie ook geen bellen in het koelwaterresservoir. Bij het starten komt er wel wat witte rook uit maar dat lijkt me normaal met de huidige buitentemperatuur.
De vloeistof blijft wel mooi blauw.
Benzine verbruik lijkt wel vrij hoog maar ik heb nog geen volle tank leeg gereden nu staat de benzinemeter iet boven halfvol (+/- 20 liter) maar staat er pas 130 km op de dagteller.

Ik vraag me af of ik een lekke koppakking te pakken heb, kleine reparaties doe ik graag zelf maar een koppakking vervangen zie ik mezelf niet doen. Nu wil ik grag uitsluiten dat het de koppaking is voordat ik de auto verder onderhanden neem.

Heeft er iemand tips om er achter te komen of het de koppakking is of is er misschien iemand in de buurt van Eindhoven die er (eventueel tegen vergoeding) een keer naar wil kijken.