Koelvloeistof verdwijnt en motor trilt.

Stel hier de overige vragen die met Twingo techniek te maken hebben.
Plaats reactie

Topic author
Timotheo
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 5
Laatste bezoek: 23 nov 2011 14:32
Actief als: particulier

Koelvloeistof verdwijnt en motor trilt.

Bericht door Timotheo »

Beste forumleden,

Afgelopen week heb ik voor mijn vriendin een Twino 1.2 uit 95 gekocht. Op het eerste gezicht kon ik niks geks aan de auto ontdekken behalve dat hij direct na het starten wat trilt. Ik heb geen ervaring met kleine auto's en ik wist dus niet of dit normaal is. Ik ben alleen zo stom geweest om de olievuldop niet de controleren voor ik hem kocht, wel de peilstok, dat zag er normaal uit.
Na een paar korte ritjes en na het wassen met een hogedrukspuit was het koelwaterressevoir helemaal leeg. Ook zat er aan de olievuldop een flinke hoeveelheid witte sludge (mayonaise). Koelwater heb ik meteen bijgevuld en de sludge heb ik van de dop gehaald.
Twee dagen en twee korte ritjes van +/- 15 km verder is het koelwaterpeil 1 cm gedaalt. Ook zit er weer wat mayo aan de vuldop.
Na het starten zijn de slangen van het koelsysteem niet hard en ik zie ook geen bellen in het koelwaterresservoir. Bij het starten komt er wel wat witte rook uit maar dat lijkt me normaal met de huidige buitentemperatuur.
De vloeistof blijft wel mooi blauw.
Benzine verbruik lijkt wel vrij hoog maar ik heb nog geen volle tank leeg gereden nu staat de benzinemeter iet boven halfvol (+/- 20 liter) maar staat er pas 130 km op de dagteller.

Ik vraag me af of ik een lekke koppakking te pakken heb, kleine reparaties doe ik graag zelf maar een koppakking vervangen zie ik mezelf niet doen. Nu wil ik grag uitsluiten dat het de koppaking is voordat ik de auto verder onderhanden neem.

Heeft er iemand tips om er achter te komen of het de koppakking is of is er misschien iemand in de buurt van Eindhoven die er (eventueel tegen vergoeding) een keer naar wil kijken.

Alle hulp is welkom!

Alvast bedankt,

Tim

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

demi
lid
lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 16 apr 2023 14:31

Re: Koelvloeistof verdwijnt en motor trilt.

Bericht door demi »

Ik ben toch bang dat de koppakking naar z'n grootje is :shock:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 02 mei 2025 10:12

Bericht door mechanic »

Draai eens de bougie's eruit, en start de auto dan. ( slaat niet aan natuurlijk ), meestal zie je dan al koelvloeistof in de cilinders lopen. Dan heb je dus een lekke koppakking. Een garage kan ook met de snuffelaar even meten.
Een koppakking is niet veel werk bij deze twingo, als het tenminste een c-motor is. Die heeft onderliggende nokkenassen en kan je dus zo demonteren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Timotheo
repeating visitor
repeating visitor

Bericht door Timotheo »

demi schreef:Ik ben toch bang dat de koppakking naar z'n grootje is :shock:
Bedankt voor je reactie!

Dat zou jammer zijn, de verkoper verzekerde me ervan dat het blok en goed was, en als dat niet zo zou zijn kon ik met de auto terugkomen.
Inmiddels heb ik hem gesproken en hij kon het niet voorstellen dat de kopakking niet goed zou zijn. Hij heeft aangeboden een test te doen dus morgen maar even bij hem langs.

De auto was niet duur (750) maar voor een auto met een lekke koppakking (of nog meer motorschade) vindt ik het toch wat veel geld. Lijkt me dat als je zo'n auto zoekt om zelf op te knappen hij niet meer dan 300 of 400 mag kosten.
Of ben ik nu wel heel goedkoop aan het denken?

Ik ben gisteren nog even een flink stuk (70km) met de auto gaan rijden om te kijken of de sludge verdwijnt zodra de motor een keer goed warm wordt. Maar er blijft nieuwe sludge aan de olievuldop komen.
Het viel wel op dat er wat koelvloeistof uit het ontluchtingsventiel kwam (boven op slang naar waterpomp)
De slangen van het koelsysteem blijven ook slap bij een warme motor.
Verder viel het ook op dat een bougiekabel een beetje vettig is.

Kortom, ik begin er steeds meer op te vertrouwen dat dit simpel op te lossen is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Timotheo
repeating visitor
repeating visitor

Bericht door Timotheo »

mechanic schreef:Draai eens de bougie's eruit, en start de auto dan. ( slaat niet aan natuurlijk ), meestal zie je dan al koelvloeistof in de cilinders lopen. Dan heb je dus een lekke koppakking. Een garage kan ook met de snuffelaar even meten.
Een koppakking is niet veel werk bij deze twingo, als het tenminste een c-motor is. Die heeft onderliggende nokkenassen en kan je dus zo demonteren.
Bedankt voor je reactie, ik ga morgenochtend de bougies er eens uitdraaien en de test uitvoeren.

Het is inderdaad een C-motor (C3G-700) ik zou het best zelf willen proberen maar dat is voor mij dan de eerste keer dat ik een blok opendraai. De verkoper wist zeker dat het blok goed was en als dat niet zo was mocht ik er mee terugkomen. Aangezien ik 750 euro voor heb betaald ga ik er wel even mee terug, als het voor de hobby was geweest had ik ook wel een auto van 300 of 400 euro kunnen kopen volgens mij.

Op internet heb ik wel heel wat informatie gevonden maar eigenlijk wil ik er een boek bij hebben omdat ik een beetje bang ben dat ik beginnersfouten maak en het blok verpruts.

Kun je me toevallig een boek aanraden en weet je toevallig een goede doehetzelf garage in de buurt van Eindhoven?

Alvast bedankt!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Lagunadriver2
Lid
Lid
Laatste bezoek: 22 feb 2013 16:42

Bericht door Lagunadriver2 »

Ik denk ook de koppaking, laat je ons de uitkomst weten!?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Timotheo
repeating visitor
repeating visitor

Bericht door Timotheo »

Lagunadriver2 schreef:Ik denk ook de koppaking, laat je ons de uitkomst weten!?
Bedankt voor je reacite, zaterdag weet ik waarschijnlijk meer, en dan horen jullie het ook!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Timotheo
repeating visitor
repeating visitor

Bericht door Timotheo »

Timotheo schreef:
mechanic schreef:Draai eens de bougie's eruit, en start de auto dan. ( slaat niet aan natuurlijk ), meestal zie je dan al koelvloeistof in de cilinders lopen. Dan heb je dus een lekke koppakking. Een garage kan ook met de snuffelaar even meten.
Zaterdag heb ik de test zoals hierboven gedaan, maar ik kan geen koelvloeistof in de cilinders ontdekken.
De bougies zagen er ook goed uit, heb ze wel vervangen maar er waren geen sporen van koelvloeistof.

Daarna ben ik terug gegaan naar de verkoper en die heeft de snuffelaar boven het resservoir gehangen, ook niks aan te zien.

Toch telkens weer wat vloeistof weg na een km of 10 rijden. Maandag was het wel minder verlies en gisteren was er helemaal geen verlies???

Als hij nu op pijl blijft ga ik dit weekend de olie maar eens verversen want daar zit toch echt een hoop vocht in, de kleur is zoals koffie met melk.

groeten,

Tim

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 02 mei 2025 10:12

Bericht door mechanic »

Er kan lucht in het systeem zitten, maar dat heeft een oorzaak. Koelsysteem afpersen, er mag geen drukverlies zijn. Is er dat wel is er lekkage.
Dan zou ik adviseren nu het systeem goed te ontluchten, olie te vernieuwen incl filter, en het even aan te kijken. Kan niet zo zijn dat er vloeistof verdwijnt en dan ineens niet meer.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

gerjans
Net ingestapt
Net ingestapt
Laatste bezoek: 21 jan 2012 16:22

Bericht door gerjans »

hoi tim

ik zou eens naar de waterpomp kijken als hij daar niet lekt ik had het zelfde probleem hier,
had ook een twingo gekocht voor mijn vrouw en die had de pakking lek en daar is een nieuwe water pomp op gekomen.

gr gerjan

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53

Bericht door WillemS »

Wat wel vaker voorkomt is dat de behuizing van het thermostaathuis gaat scheuren(heel klein scheurtje). Je kunt dit goed checken door het systeem oder druk te zetten en dan met een lampje en spiegeltje onder het kunststof huis te kijken en te voelen met je vinger. Het thermostaathuis zit aan het motorblok boven het vliegwielhuis.
SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen