Leugentje om bestwil?

Plaats reactie

Topic author
Raymond71
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 18 jul 2012 14:51
Actief als: particulier

Leugentje om bestwil?

Bericht door Raymond71 »

Hallo. Ik ben nieuw op dit forum, dus even kort voorstellen; via allerlei omwegen door gezinsuitbreiding weer bij Renault terechtgekomen. Ondanks wat minder prettige eerdere ervaringen toch weer de stap naar Renault gezet. Die minder prettige ervaringen waren met de Laguna (2??) 1.9 dci Dynamique van 2001. Gelukkig werkte mijn neef destijds bij Renault en die was vrijwel alle storingen voor of kon ze snel oplossen. Behalve die ontplofte turbo bij km stand 70.000. Maar goed, met drie jonge koters heb je aan een Grand Scenic nu eenmaal meer dan mijn laatste wagen een Saab 9-3. De GS is een erg fijne auto. Bouwjaar 2008/08 met een 1.5 Dci motor en Tech Line trim. Je komt niets tekort, behalve een beetje vermogen. Dat laatste doet je kijken naar wat die motor inhoudt. Mijn vraag gaat dan ook daarover. In het boekje van de auto is over motorvermogen e.d. niets te vinden. Op verschillende sites zoals Autoweek kun je wel de types en specs bekijken. Mijn Renault zou dan over een 78kw, oftewel 105 pk motor beschikken. Dat klinkt bekend. Echter, op mijn kenteken, en zodanig ook bij het RDW vermeld, staat 76kw, oftewel 102pk. Ik vind dat raar, want andere type motoren zie je niet. Jokt Renault een beetje? Iemand die daar antwoord op heeft? Overigens overweeg ik nog om de motor te laten tunen, met name voor het verhogen van het (nu lage) koppel.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

RichTrip
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 22 apr 2025 18:19

Re: Leugentje om bestwil?

Bericht door RichTrip »

Welkom op dit forum en veel veilige kilometers gewenst! Heb ook een Scenic II Phase II Tech Line, bevalt goed :dance:

Het is geen leugentje van Renault, het is het milieu.

Jij hebt een 1.5 dCi 76kW/103PK dieselmotor met roetfilter (FAP, Filtre a Particule).
Een 1.5 dCi 78kW/106PK dieselmotor heeft geen roetfilter, al zie je in 2e-hands advertenties hier ook nog wel vaak FAP bij staan, zal wel luxer staan of zo :wink: .

Kijk maar eens bij de RDW op jouw kenteken. Hier zal als het goed zit 0% roetuitstoot staan en milieuclassificatie R (Af Fabriek Roetfilter)
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Raymond71
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 18 jul 2012 14:51

Re: Leugentje om bestwil?

Bericht door Raymond71 »

Oké, bedankt voor je snelle reactie :clap: Dat met die 0% klopt inderdaad. Dan is het roetfilter dus de 'oorzaak' van de mindere pk's. Weer wat geleerd!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut