Laguna 2.2 dci trilt en verbruikt koelvloeistof
-
Topic author - 4-posting-stubborn
- Posts in topic: 4
- Laatste bezoek: 16 mar 2012 12:46
- Actief als: particulier
Laguna 2.2 dci trilt en verbruikt koelvloeistof
Hallo allemaal,
ik ben sindskort eigenaar van een renault laguna 2.2 dci van 2004. Ik heb de auto via een veiling gekocht waardoor ik niet eerst kon kijken of de auto technisch wel in goede staat verkeerde. De auto rijdt goed alleen als de auto stilstaat en stationair draait trilt de auto binnen enhet dashbord ook. In de garage vertelde men dat de motorsteun niet goed zou zijn. Na het vervangen geen verbetering. Pas geleden kreeg ik een stopteken, en kwam ik erachter dat er bijna geen koelvloeistof in zat. na het in de gaten houden van de koelvloeistofpeil zag ik dat iet verbruikt. weer terug na garage hebben ze het koelsysteem onder druk gezet maar kwam nix uit, met een co2 snuffelaar ook de koppakking getest ook nix. Heeft iemand hier ervaring mee?
ik ben sindskort eigenaar van een renault laguna 2.2 dci van 2004. Ik heb de auto via een veiling gekocht waardoor ik niet eerst kon kijken of de auto technisch wel in goede staat verkeerde. De auto rijdt goed alleen als de auto stilstaat en stationair draait trilt de auto binnen enhet dashbord ook. In de garage vertelde men dat de motorsteun niet goed zou zijn. Na het vervangen geen verbetering. Pas geleden kreeg ik een stopteken, en kwam ik erachter dat er bijna geen koelvloeistof in zat. na het in de gaten houden van de koelvloeistofpeil zag ik dat iet verbruikt. weer terug na garage hebben ze het koelsysteem onder druk gezet maar kwam nix uit, met een co2 snuffelaar ook de koppakking getest ook nix. Heeft iemand hier ervaring mee?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 22 aug 2025 11:44
Re: Laguna 2.2 dci trilt en verbruikt koelvloeistof
Het stationair trillen komt meestal wel van de motorsteun, met een tikje gasgeven zal het verdwijnen? Alle steunen goed controleren, vooral de bovenste is bekend. Is een grote aluminium steun met een rubber erin.
Koelwater verbruiken is meestal motorschade, maw koppakking oid. Als er geen uitwendige lekkage te zien is, zal het inwendig zijn en dat is prijzig.
laat de garage dus een goede diagnose doen.
Koelwater verbruiken is meestal motorschade, maw koppakking oid. Als er geen uitwendige lekkage te zien is, zal het inwendig zijn en dat is prijzig.
laat de garage dus een goede diagnose doen.
Hide post links |
-
Allereerst bedankt voor je reactie.
De koppaking hebben ze gecotroleerd met een co2 snuffelaar, dus dat is het niet.
En die steunen, zien er goed uit.
De koppaking hebben ze gecotroleerd met een co2 snuffelaar, dus dat is het niet.
En die steunen, zien er goed uit.
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Er zijn een paar mogelijkheden met koelvloeistof verlies: Of er lekt ergens KV naar buiten, of inwendig verdwijnt er KV.
Als het systeem onder druk wordt gezet en de meter loopt terug, dan is er ergens zeker een lekkage.
Loopt de meter niet terug dan kan de dop van het expansievat defekt zijn.
SUC6
Als het systeem onder druk wordt gezet en de meter loopt terug, dan is er ergens zeker een lekkage.
Loopt de meter niet terug dan kan de dop van het expansievat defekt zijn.
SUC6
Hide post links |
-
Willem,
Bedankt voor je reactie. Het verlies is wel erg hoog. En kan ik bij het verliezen uit de deksel van het expansievat sporen terug zien?
Bedankt voor je reactie. Het verlies is wel erg hoog. En kan ik bij het verliezen uit de deksel van het expansievat sporen terug zien?
Hide post links |
-
- Lid
- Laatste bezoek: 27 mar 2012 19:39
Deze motor heeft een interne waterpomp, als deze lekt loopt het water in je carter waarna het verdampt. Omdat de pomp niet op de distributie zit heeft hij ook geen vervangingsinterval en kunnen deze dus nog weleens lekken. Soms als ze lekken kan je dit zien door op de rechter draagarm en aandrijfas te kijken, als deze een soort vet vlekken hebben is hij lek. Met een tweepotige poelietrekker en wat staandaard gereedschap kan je deze zelf vervangen.
Koppakkingen die stuk gaan schijnen bij dit blok bijna niet voor te komen.
Koppakkingen die stuk gaan schijnen bij dit blok bijna niet voor te komen.
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Laatste bezoek: 22 aug 2025 11:44
Als een dealer de auto na gekeken heeft mag je er vanuit gaan dat ze ook de waterpomp gezien hebben. Uitwendige lekkage via het compensatie gat is inderdaad een mogelijkheid. Sjah het moet ergens lekken, dus als alles droog is en geen lekkage te zien is het inwendige lekkage. Dat is meestal een koppakking of een scheur in de kop.
Hide post links |
-
- Lid
- Laatste bezoek: 27 mar 2012 19:39
Ja je zou denken dat iedere dealer dat weet, kan uit eigen ervaring zeggen dat er twee in nederland zijn die dit niet weten. Tevens heb ik het ook al op problemcar gelezen van garages die hier overheen keken.
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Als er vloeistof verdwijnt zonder dat je het ziet, kan het in het uitlaatcircuit verdwijnen, je ziet dan wat witte rook uit de uitlaat. Of het verdwijnt in je oliecarter en kan dan als je motor goed warm wordt ook verdampen en via de uitlaat verdwijnen of het drijft onderin het carter, je kunt het dan wellicht opsporen door een vlammetje bij het uiteinde van de peilstok te houden, als het knettert dan is dat vocht(KV).
Iedere monteur moet dit gemakkelijk kunnen vinden, anders moet die maar terug naar school.
mvg
WillemS
Iedere monteur moet dit gemakkelijk kunnen vinden, anders moet die maar terug naar school.

mvg
WillemS
Hide post links |
-
Dag mensen,
Aleereerst allemaal bedankt voor het medenken.
Inmiddels heb ik het eea aan de auto gedaan maar koelvloeistof verbruik blijft. De koppakking is vervangen. cilinderkop afgeperst is niet gescheurd. na het wederom demonteren van de cilinderkop, lag er een laagje KV op de vierde zuiger. Iemand enig idee?
PS het trillen kwam door een gat in het inlaatspruitstuk.
Aleereerst allemaal bedankt voor het medenken.
Inmiddels heb ik het eea aan de auto gedaan maar koelvloeistof verbruik blijft. De koppakking is vervangen. cilinderkop afgeperst is niet gescheurd. na het wederom demonteren van de cilinderkop, lag er een laagje KV op de vierde zuiger. Iemand enig idee?
PS het trillen kwam door een gat in het inlaatspruitstuk.
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-