Banden Renault Espace

Algemeenheden Espace, chit-chat, dingen die niet in andere forumdelen passen
Plaats reactie

Topic author
DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 8
Laatste bezoek: 28 okt 2020 12:33
Actief als: particulier

Banden Renault Espace

Bericht door DHL »

Ik verkocht deze week mijn winterset. Klinkt dom natuurlijk, maar ik rijd eigenlijk nooit wanneer het gesneeuwd is of heel erg koud is. In de zeldzame gevallen dat het toch gebeurt nemen we de wagen van mijn vrouw die wel winterbanden heeft.
Ik vond het te gek om steeds weer met die wielen te sleuren om uiteindelijk zo weinig te rijden...

Nu monteerde ik mijn zomerset maar moet dringend nieuwe banden kopen. Iig achteraan, dit zijn nog de eerste banden.
Heb steeds Michelin gehad. Nu moet ik zeggen dat die vooraan wel snel slijten, op 30.000 km zijn die volledig weg.
Heb beetje zitten googlen en kwam enkele alternatieven tegen. Kijken jullie eens wat best lijkt? Hou ook beetje rekening met de prijs.
Ik vernoem even wat ik tegenkwam als kanshebbers:)

-Pirelli Centurato P7 ong 200 Euro per band
-Vredestein Ultra Cento (krijgt goede kritieken vond ik en zouden ook slijtvast zijn) ong 175 per band
-Hankook Ventus Primez (tegen verwachting in blijkbaar ook niet slecht) ong 145 Eur per band
-Goodyear efficient grip 169 Euro
-Uniroyal Rainsport 2 157 Euro (geniet beetje mijn voorkeur, maar twifel nog ivm slijt en eventueel geluid)

Wat denken jullie? Ik dacht aan Uniroyal omdat het hier veel regent. Band doet het goed op nat wegdek en is ook vrij goed op droog wegdek. Maar denk dat die nog sneller slijten en vooral door hun tekening misschien wel wat herrie veroorzaken...
Michelin wil ik echt niet meer. Komt er in elke test maar middelmatig uit, en zit toch bij de duurste banden...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 06 mei 2025 18:51

Re: Banden Renault Espace

Bericht door mechanic »

Om wat voor motorisering gaat het hier, en welke bandenmaat.
Dat je michelin banden in 30.000km wegstookt ligt absoluut niet aan de band, maar aan je rijstijl. Bij veel mensen gaan die banden 90.000km mee. Een 245/45R18 band slijt wel harder natuurlijk omdat die voor een espace gewoon te breed zijn ook al is het een originele maat.
Michelin blijft mijn voorkeur.Belangrijk is te kijken naar het profiel van de band. Hebben ze alleen hoofdgroeven in het midden van het loopvlak, of zijn de buitenste profielen ook een hoofdgroef. Dan is een band veel sneller apk afkeur.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53

Bericht door WillemS »

Ja, slechts 30.000 met voorbanden lijkt heel erg op een "koeriertjes"rijstijl=nl met sturen remmen in de bocht, ipv afremmen voor de bocht.
Voorbanden en zeker die van Michelin gaan bij normaal gebruik zeker het 3dubbele aantal km's mee.
Mijn advies; laat de sporing controleren, verhoog de bandenspanning iets en koop gewoon standaard Michelin's.
SUC6
o,ja, en pas wellicht je rijstijl iets aan :shock:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door DHL »

De banden slijten perfekt gelijk. Is een 2.0 dci 150 pk met 225 55 17 101W Michelin banden.
Die banden slijten zo snel omdat we heel veel stad reden. Was toen meestal mijn vrouw die reed en ik voelde wel dat ze euhm... nogal op koppel doortrekt. Je weet wel, snel optrekken met vrij lage toeren. Maar niet te laag. En dan vreet je banden. Ik zag dat destijds in de garage ook dikwijls, banden versleten op 25 a 35.000km. Dat waren meestal leasingrijders die ook stevig reden.
We hadden hiervoor een Vel Satis 2.2 dci 150 en die waren ook versleten op 30.000km...

Maar als je testen leest lijkt Michelin van de kroon gestoten. Ook qua slijtvastheid niet goed meer....
Die Pirelli's die ik hierboven vernoemde worden op de ene site als heel goed op alle vlakken beschreven, op de andere zouden ze wel snel slijten en niet zo goed zijn in de regen.
Uniroyals idem....
Ik neig meer naar Uniroyal maar ben bang door de tekening dat ze veel geruis geven.
Wat me ook niet duidelijk is: zijn die Pirelli's nu run flat of niet?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

williams clio
Lid
Lid
Laatste bezoek: 08 feb 2014 13:33

Bericht door williams clio »

Kijk voor prijzen anders eens hier: www.novarota.nl

Voor bandentest zou ik eens googlen en dan vooral op Duitse sites, liggen de criteria toch wat hoger als hier.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Pleiades
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 27 mar 2025 07:46

Bericht door Pleiades »

Hier zijn ze nog een tikkie goedkoper volgens mij

http://www.topbanden.com/

en gratis verzenden. Al een paar sets vandaan geplukt :mrgreen:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door DHL »

we zijn nu een midweekje in verlof. Ben met mijn gsm bezig maar gaat niet erg vlot. Zal thuis eens snuffelen op die sites. Verwonderd me dat de bandencentrale waar ik altijd ga zoveel duurder is dan die sites. Bvb die uniroyals vind je voor 150 euro. Kost bij bandencentrale 180. Plaatsing zit daar wel in en verwerking van de oude banden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

doeke
Lid
Lid
Laatste bezoek: 30 dec 2015 21:18

Bericht door doeke »

Michelinbanden hebben een langere levensduur dan banden van andere merken. Ik raad je aan om de rijstijl aan te passen.
Zelf heb ik michelins alpine 205 maat. Auto heeft ruim 200000 gelopen. Voor liggen er net de derde paar banden op. Vorige banden waren steeds apk waardig, maar uit voorzorg om de vier jaar nieuwe banden of 60.000 km!!.
Dus mijn advies....pas rijstijl aan......scheelt enorm veel geld en bovenal ergenis. Mijn auto scenic 1.9 dci uit 2002 loopt werkelijk probleemloos.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

doeke
Lid
Lid

Bericht door doeke »

Nog een opmerking over banden. Bezuinig nimmer op de band. De banden zijn het enige contact tussen voertuig en weg. Overigens michelins staan wel eerder stil na een remmen test....niet geheel onbelangrijk als een noodstop oid gemaakt moet worden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Pleiades
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 27 mar 2025 07:46

Bericht door Pleiades »

Een Espace is toch even wat zwaarder dan een Scenic, dus dat is sowieso al niet te vergelijken. De banden onder een Veyron zijn ook van Michelin, en die gaan max 10.000 km mee.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

doeke
Lid
Lid

Bericht door doeke »

Dat een scenic en een espace qua gewicht niet te vergelijken is klopt. Daar gaat het hier dan ook niet over. Het gaat over banden en met name de buitensporige slijtage van michelins onder de espace. Ik geef alleen advies over een voorzichter rijstijl.
Overigens heb ik ook een volvo s70 R (265pk)...met michelins en raad eens....ruim 40.000 km met een set voorbanden. :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door WillemS »

De bandenslijtage is afgezien van de rijstijl vd bestuurder en de kwaliteit vd band ook afhankelijk van de kontruktie vd wagen. De Espace en Vel hebben een sterk onderstuurkarakter(rechtuit stabiliteit)meegekregen van de constructeur. Wil je die wagens de hoek omkrijgen dan kost dat rubber, dus eerst goed afremmen voor de bocht en dan pas sturen.
De Scenic is een ander verhaal, minder onderstuur maar daar heeft de achteras weer een heel sterk toespoor om de wagen in het gareel te houden.
Bij de Scenic slijten de achterbanden heel veel meer dan bij andere wagens. Het blijft altijd een compromis.
Mijn ervaring is echter dat Michelin's het toch langer uithouden, zeker als er bedachtzaam wordt gestuurd en met de juiste bandenspanning wordt gereden.
Ikzelf rijd in een Safrane'99 en de michelin's voor gaan zo'n 90/95.000 mee. De achterbanden hebben bij 100.000 km nog 4,5mm. profiel en worden alleen vervangen als er droogtescheurtjes zichtbaar zijn. En ik rijd toch behoorlijk door :lol:
SUC6.
p.s. aanpassen vd rijstijl levert ook nog brandstof besparing op(oud verhaal)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door DHL »

Ja de rijstijl zal wel helpen, maar om jullie een idee te geven... Mijn auto heeft iets meer dan 80k gereden en heb nog de eerste set remblokken vooraan. Verbruik zit op 8,5 l per 100 wat ik zeker niet gek vind. Wellicht zijn hier nog Espacerijders die niet veel verder geraken met de voorste banden?
Nu zoek ik de beste banden, maar als je de testen mag geloven wordt Michelin geklopt door de nieuwe Pirelli en Vredestein. Gaat hem mij om de globaal gezien beste band, dat hoeft daarom niet de meest slijtvaste te zijn. Ik twijfel tussen die drie merken eigenlijk. Of... de Uniroyal die zeer goed presteert op nat wegdek?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door WillemS »

Voor een betrouwbare bandentest kijk ik vaak op : www.adac.de
Wellicht zit jouw maat erbij.
SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door DHL »

Ben weer thuis met de laptop op de schoot:):)
Zal eens gaan snuffelen bij Adac.
Ik zat achteraf nog te denken, op de Vel Satis zaten ook Michelins. Die gingen zelfs enorm cuppen. Heler stukken rubber waren uit het loopvlak gevlogen. De enige reden die ik kan verzinnen is de snelheid op autosnelweg. Daar durf ik wel doorpezen. Misschien dat ze op hoge snelheid (rij regelmatig 180 en meer) inderdaad wel veels sneller slijten.
Ik heb het voordeel op de weg te komen wanneer het meestal kalm is.
Dat is dan ook de reden waarom ik zeker goede banden wil. Misschien zou zelfs een Y snelheidscode in mijn voordeel kunnen zijn? Ik vermoed dat die flanken sterker zijn. De Vredestein wordt geleverd in 225 55 17 101Y ipv de normale W.
Het verwondert me dat de Pirelli zo sterk uit de hoek komt. Ook qua slijtage zou die goed zijn, alhoewel die gekend staan als zeer zachte band.
Zal even gaan neuzen:)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door DHL »

Zonet gegoogled... Michelin kwam blijkbaar deze maand uit met een nieuwe band, de Prmacy 3.
Voor zover ik zie lijkt dit de beste band voor het ogenblik. De Vredestein en Pirelli waren jonger dan de Prmacy2, wellicht hierdoor dat ze beter scoorden. Maar Prmacy 3 zou nu weer de referentie zijn...
Morgen eens bellen naar de bandencentrale... vragen of ze deze al kunnen leveren. Zo ja, is mijn keuze gemaakt. (Prijs zal wellicht in de buurt van de andere liggen, ik gok op zo'n 220 per band)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door DHL »

Gisteren de banden laten opleggen. Beetje snel voor een oordeel. Maar hebben jullie ooit meegemaakt dat de banden perfekt gebalanceerd worden op de machine, je rijdt een klein stukje en voelt dat er trilling in het stuur zit vanaf 120. Terugkeren naar de garage en opnieuw balanceren. Voorwiel rechts gaf 30 gr aan. Andere wielen max 10 gr. Dus opnieuw gebalanceerd en lijkt ok nu. Heb wel maar kortstondig boven de 120 geweest. Wielen zijn recht en bij demontage zijn de drukmeters niet geraakt. Zou een band zich toch nog kunnen 'zetten' na montage? Is de eerste keer dat ik zoiets zie...tenzij je een krom wiel hebt. Dan verplaatst het gewicht zich ook steeds.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

RichTrip
Global Moderator
Global Moderator
Laatste bezoek: 22 apr 2025 18:19

Bericht door RichTrip »

Heb ik met mijn leaseauto ook gehad bij de KwikFlut.
Drama, twee keer terug geweest om opnieuw te balanceren, eerst 2x voor en daarna ook 2x achter. 4x verkeerd uitgebalanceerd. Fout gemonteerd op het apparaat + stagiaire of zoiets :cry2:
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door DHL »

Ja, blijkbaar is er bij mij ook iets verkeerd gegaan. Ik vermoed dat de eerste keer de velgbreedte niet goed stond, als dit een oorzaak kan zijn.
Maar iig, is opgelost, rijdt goed. Ben op het eerste zicht tevreden met de banden. De wagen stuurt rustiger, heeft minder de neiging om sporen te volgen. Geluid lijkt ook ok te zijn. Geen trillingen meer. Lijkt wel koersvaster te zijn dan Michelin. Kan natuurlijk ook een vertekend beeld geven vermits deze nieuw zijn en de andere bijna versleten.
En dan bedoel ik niet de bochten, maar vooral het rechtdoor rijden.
Denk dat het een goede keuze zal geweest zijn voor mij. Nu zien hoe ver deze me brengen:)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut