Trafic 2.5 dci : spoorstang

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
joker510
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 38
Lid geworden op: 09 mar 2011 18:12
Actief als: particulier

Trafic 2.5 dci : spoorstang

Bericht door joker510 »

net terug van de controle, blijk er iets defect te zijn aan de "stuur-inrichting" :? , meerbepaald zou de spoorstang of de axiaal-kogel helemaal versleten zijn. ik heb m'n wiel er nog niet af gehad (te laat en te donker), dus ik weet ook niet waar het nu juist over gaat.
ik heb er tot nu toe niets van gemerkt.
vervang ik nu best beide stukken, spoorstang en de kogel of wordt dat wel duidelijk als ik het uit elkaar haal?
En moet ik dan beide kanten vernieuwen of mag ik enkel de kant die defect zou zijn vernieuwen??

bedankt voor info en hulp

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
joker510
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 38
Lid geworden op: 09 mar 2011 18:12
Actief als: particulier

Re: Trafic 2.5 dci : spoorstang

Bericht door joker510 »

even ter info :

probleem was zeer duidelijk na demonteren.
heb maar ineens de beide kanten vervangen, dan moet ik ook maar één keer laten uitlijnen :lol: (scheelt ook weer €50)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

VAN BELLE Jean Marc
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 3
Berichten: 114
Lid geworden op: 23 feb 2012 22:48
Actief als: professional
Locatie: Bellegoed, Bellegem, Belgium
Contacteer:

Re: Trafic 2.5 dci : spoorstang

Bericht door VAN BELLE Jean Marc »

Niet vergeten dat Trafic/Vivaro/Sunny op voorwielen trekt net zoals m'n oudste Mercedes Vito en dan heb je om de XXX.XXX km wel wat te vervangen m.b.t. het sturen ervan. Hoofdreden waarom Mercedes Vito nu trouwens weer op achterwielen aandrijft standaard (en korter draait ook dus). Ik vond deze kosten meevallen om de Vivaro, en verwacht dat dit ook zo zal zijn op de Trafic.

Let wel: Rijden op voetpaden en duwen met wielen tegen trottoirs, is altijd dodelijk op termijn voor dit soort mechaniek, en je moet dan ook regelmatig je spoor laten heruitlijnen (+ camber/caster indien nodig).

Hoop ook dat zowel mijn banden als 'remblokjes' met Trafic opnieuw 100.000 km meegaan voor en achter, maar dat ligt ook deels aan mijn preventievere rijstijl, leerde ik in vergelijking met klanten met gelijkaardige auto's.

Groetjes en geniet van het (v)rijen!

+JMVB
1. Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.
2. Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.
3. Als je niet tevreden bent over je vrouw, hoeft zij met jou ook geen vrede te nemen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Trafic 2.5 dci : spoorstang

Bericht door mechanic »

Uitlijnen bij de trafic is alleen het stuur recht zetten en de sporing afstellen, meer is niet mogelijk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

VAN BELLE Jean Marc
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 3
Berichten: 114
Lid geworden op: 23 feb 2012 22:48
Actief als: professional
Locatie: Bellegoed, Bellegem, Belgium
Contacteer:

Re: Trafic 2.5 dci : spoorstang

Bericht door VAN BELLE Jean Marc »

@mechanic: Dus bij de Trafic kun je eigenlijk enkel langs twee zijden de stuurstang lichtjes bijregelen qua uitspoor (standaard bij voorwielaandrijving), als ik het goed begrijp? En als de banden die niet gelijk naar buiten toe afgeregeld staan, staat het stuur dan NIET MEER perfect rechtop tijdens het rijden, of heb ik het verkeerd voor?

Kun je concreet zeggen wat er dan misloopt als bijv. mijn zoon (leert rijden met L) zou het stuur naar rechts draaien terwijl de rechterband tegen het trottoir staat en hoe dat dan moet gecorrigeerd worden bij de uitlijning? Dat is toch veel voorkomend (het stuur begint dan te trillen a bijv. 130 km/h)?

Heb je geen Trafics dan waar de banden fout beginnen afslijten (bijv. meer aan de binnenzijde)? Dat lijkt me straf, maar ik heb het nog niet bekeken. Toen mijn schokdemper achteraan bij m'n Opel Vivaro boven de 180.000 km ging, kreeg ik daar toch ongelijke slijtage op de band, maar het kan kloppen dat vervanging van de schokdemper alleen misschien voldoende was geweest om dat euvel terug recht te zetten. Thx voor de mechanische uitleg, mag je me ALTIJD bezorgen (ik wilde garagist worden, maar moest boekhouder worden van mijn vader, en deed/doe die job ook graag, maar ik wil nog steeds o.a. garagist worden) +JMVB
1. Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.
2. Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.
3. Als je niet tevreden bent over je vrouw, hoeft zij met jou ook geen vrede te nemen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Trafic 2.5 dci : spoorstang

Bericht door mechanic »

Inderdaad, bij veel gangbare renault modellen kun je alleen de sporing af stellen, en verder niks. Achteras is een starre as met vaste montage punten. Hier zit standaard een minimale afwijking in, maar valt binnen de toleranties. De vooras kun je alleen met de stuurstangen draaien om zo toe/uit spoor te creëren. Heb je dus rare slijtage op de banden heb je wellicht een krom onderdeel of een verkeerde sporing. Meer kun je niet afstellen. Slechte schokdempers vertonen ook rare plekken, maar meestal geen compleet schuin gesleten banden. Rare banden slijtage komt bij ons in de werkplaats niet veel voor. Veel kan worden verklaard door de persoon achter het stuur!
Dus rijd je zoon tegen de stoeprand, zal je waarschijnlijk een kromme stuurstang hebben welke vernieuwd moet worden.
Echt "uitlijnen" is er dus niet bij. Je zet het stuur in de rechtdoor stand en je draait de stuurstangen wat tot deze in de tolerantie vallen. Een schokdemper hoeft na 180.000 geen eens echt kapot te zijn. Rijden voldoende auto's die 3ton doen met een setje en dan nog steeds niet kapot zijn.
We zijn een grote werkplaats, maar uitlijnen doen we misschien 1x per maand. Officieel moet het na elke kogel wissel, maar als je weet wat je kunt afstellen en wat niet is het eigenlijk zonde van de tijd.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

VAN BELLE Jean Marc
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 3
Berichten: 114
Lid geworden op: 23 feb 2012 22:48
Actief als: professional
Locatie: Bellegoed, Bellegem, Belgium
Contacteer:

Re: Trafic 2.5 dci : spoorstang

Bericht door VAN BELLE Jean Marc »

@mechanic: Dank je voor je echt nuttige informatie en jij bent een duidelijk levende reclame voor de Renault Trafic. Iedere lezer weet zo inderdaad meteen dat je zelf verantwoordelijk bent voor een lange levensduur. Ik ga dus meteen voor 250.000 km met dezelfde schokdempers en zal met deze info extra aandachtig zijn bij het dagelijks parkeren in de steden. Heb intussen toch een trekhaak besteld in Waregem, en nieuwe achteruitrijsensoren geplaatst ipv m'n oude uit de Vivaro overgebouwd. Ik geniet trouwens elke kilometer die ik rij, met elk voertuig, maar beleef toch echt uitzonderlijk veel plezier (morgen heb ik de wagen twee weken, en ik zit al boven de 2600 km met een derde volgetankte tank, gemiddelde 6,3 liter en 7,2 liter eerste en tweede tank met opzettelijk resp. eerst een extra zuinige en daarna een extra vlotte rijstijl met hogere autostradesnelheid en variabel toerental na rodage).
1. Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.
2. Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.
3. Als je niet tevreden bent over je vrouw, hoeft zij met jou ook geen vrede te nemen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht