Wagen schudt bij vertrekken.

Versnellingsbakken, assen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, etcetera
Forumregels
-Vermeld het type/model(!!) Renault in de posting
-Vul svp de gevraagde gegevens aan
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Archie
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 mar 2012 13:14
Actief als: particulier

Wagen schudt bij vertrekken.

Bericht door Archie »

Berichtdoor Archie » 12 Mrt 2012 13:23
Model/uitvoering Dacia MCV 1.5 dci 85pk:
Bouwjaar :2009
Brandstof :diesel

Mijn wagen schudt soms bij het vertrekken net op het moment dat de koppeling bijna helemaal dicht is. Het rare is dat ik dit enkel heb kunnen reproduceren als mijn wagen minstens 8u stilstaat en als het buiten niet hard vriest.
Indien hij schudt, blijft hij dit zeker een hele tijd doen (ook als de motor meer dan 55°C is). Als ik in 2e versnelling of in achteruit vertrek heb ik hetzelfde probleem. Als ik meer gas geef schudt hij sneller. Ik heb reeds geprobeerd enkele keren weg te rijden, de koppeling enkele keren in neutraal te laten opkomen ("stampen op pedaal") maar dit helpt niet.

Ik heb dit slechts 1 maal in de garage kunnen demonstreren. Toen werd een motorsteun vervangen, de volgende keer was het -10°C buiten en kon de garagist het niet reproduceren, ook niet na 12u stilstand. Toen hebben ze mijn motor op een busje injector cleaner laten draaien maar dit heeft niet geholpen.

Ik heb er iemand laten meer rijden die nog in een garage gewerkt heeft en die zegt dat het zeker de koppeling is. Het enige gelijkaardige probleem dat ik op internet kon vinden bleek lekkende olie te zijn die op de koppeling terecht komt.

Iemand ervaring of ideeen? Ik heb slechts 60.000 km en rijdt meestel op de snelweg dus slijtage van de koppeling lijkt me miniem.

Het grote probleem is natuurlijk dat het moeilijk te reprocuderen is en dat je een koppeling niet kan controleren zonder veel werkuren om heel de boel te demonteren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

de mon
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 939
Lid geworden op: 17 mar 2010 23:09
Actief als: particulier

Re: Wagen schudt bij vertrekken.

Bericht door de mon »

Brandplekjes op vliegwiel kunnen dat veroorzaken.Stadsauto's hebben dat meer.Een paar keer laten slippen van de koppeling zou dat moeten wegdoen.Anders is er meer aan de hand.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: Wagen schudt bij vertrekken.

Bericht door DHL »

Mijn Espace doet dit ook zeer lichtjes. Ook zoals bij jou moet hij een tijd stilstaan. Ik probeerde in het verleden ook al eens met de koppeling te laten slippen bij opkomen. Maar hielp niet. Nu is het niet erg en niet voelbaar voor passagiers.
Ik was altijd van het idee dat dit nog een gevolg is van het feit dat men geen asbest meer mag verwerken in koppelingen en remmen. Maar dat is wellicht het idee van een oudere man lol.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Archie
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 mar 2012 13:14
Actief als: particulier

Re: Wagen schudt bij vertrekken.

Bericht door Archie »

Het laten slippen zal niet helpen vrees ik want ik heb het probleem al sinds december dus het zou al weg moeten zijn.
Morgen ga ik nog eens naar de garage hopelijk kan ik het reprocuderen.
Meestal is het niet zo erg maar soms is het echt heel duidelijk voor iedereen in de wagen. Volgens mij is dat niet echt gezond voor de aandrijflijn.

Mijn garagist wil gerust de koppeling vervangen en de oude opsturen naar Renault met een garantieaanvraag. Als het probleem opgelost is en Renault ziet dat er iets mis is met de koppeling dan betalen zij. Ziet Renault niks aan de koppeling dan moet ik betalen. Zolang ik garantie heb betaal ik niks dus afwachten of het erger wordt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

de mon
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 939
Lid geworden op: 17 mar 2010 23:09
Actief als: particulier

Re: Wagen schudt bij vertrekken.

Bericht door de mon »

Na 2 mnd was ik het beu en heb mijn egr eraf gehaald.Optisch zie je daar niks aan,door erop te blazen was die niet gasdicht.
Als je vermogen wilt(optrekken) ,schudt hij dan ook ?
Bij vertrekken schudde hij ook,bij rijden soms niet /wel.(vermogen vragen)
Bij een common rail kunnen de verstuivers dat ook veroorzaken.Niet te zien met maatbekertjes maar wel wel met de testbank.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Archie
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 mar 2012 13:14
Actief als: particulier

Re: Wagen schudt bij vertrekken.

Bericht door Archie »

Ik heb het probleem enkel bij het vertrekken. Als ik hem laat bollen op 800 toeren in 1e of 2e schokt hij niet. Als ik dan licht gas geef ook niet. Wat ik wel heb is dat hij soms schokt bij het file rijden als ik traag rijd in 1e tussen 1200 en 1800 toeren met constant licht ingedrukt gaspedaal maar dat is niet abnormaal denk ik en komt door de korte 1e. Als ik dan wat gas geef vb om langzaam van 1000 naar 2000 op te trekken dan gaat het heel mooi geleidelijk.

Als ik het probleem nog heb of als het verergert dan laat ik de injectors ergens testen net voor het einde van de garantie (3j +2j easy life of 120.000km)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in