Kom dat tegen:)
-
Topic author - Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 4
- Laatste bezoek: 28 okt 2020 12:33
- Actief als: particulier
Kom dat tegen:)
Ik laat mijn auto steeds goed onderhouden. Paar weken geleden 4 nieuwe banden erop. Verleden week onderhoud en remblokken voor. Nazicht keuring. Enige opmerking van de technieker is dat er klein beetje speling op het rechtervoorwiel zit Zou een gekend prob zijn. Ik ken de naam niet (heb het per pm aan Mehanic uitgelegd, misschien kan hij de juiste naam hier zeggen:))
Is een driehoekje met kogel erop dat op de triangel zit. Soit, viel nog binnen tolerantie, maar toch al afspraak gemaakt. Wordt vervangen de 30ste.
Ik gisteren naar de keuring. Eerste test was het al raak, mistachterlichten werkten niet. Als ik me niet vergis heeft Espace 2 mistlichten achter. Geen van beide werkt. En goed weten dat ze in de garage vorige week werkten. Ik stond er zelf bij...
Dus zal zoektochtje worden. Heb een trekhaak met 7-polige stekker. Hier zit (volgens mij althans, of ik zie niet zo goed:)) geen klepje in voor het uitschakelen van de mistlichten.
Zekering is ook, lampjes zijn ok. Volgens mij is de schakelaar ook ok want symbool brandt op dashboard.
Iemand ideeen? Of zit er toch zo'n pinnetje in die fiche van de trekhaak?
Is een driehoekje met kogel erop dat op de triangel zit. Soit, viel nog binnen tolerantie, maar toch al afspraak gemaakt. Wordt vervangen de 30ste.
Ik gisteren naar de keuring. Eerste test was het al raak, mistachterlichten werkten niet. Als ik me niet vergis heeft Espace 2 mistlichten achter. Geen van beide werkt. En goed weten dat ze in de garage vorige week werkten. Ik stond er zelf bij...
Dus zal zoektochtje worden. Heb een trekhaak met 7-polige stekker. Hier zit (volgens mij althans, of ik zie niet zo goed:)) geen klepje in voor het uitschakelen van de mistlichten.
Zekering is ook, lampjes zijn ok. Volgens mij is de schakelaar ook ok want symbool brandt op dashboard.
Iemand ideeen? Of zit er toch zo'n pinnetje in die fiche van de trekhaak?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 26 feb 2025 20:06
Re: Kom dat tegen:)
7-polige aansluiting heeft zeker wel en mistlichtschakeling en die gaat blijft regelmatig door corrosie in het stopcontact hangen, dan werken je mistlichten op de auto dus niet meer.
Op de foto is het schakelingetje links te zien, de koperen strip
Stopcontact dus even openmaken om dit te controleren

Op de foto is het schakelingetje links te zien, de koperen strip
Stopcontact dus even openmaken om dit te controleren

Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000
Hide post links |
-
Ja 100 procent gelijk... Heb me gisteren rot gezocht naar dat pinnetje. Jammer genoeg hangen die fiches zo laag tegen de grond:)
Zojuist tot bij een vriend gereden, heeft eventjes met een schroevendraaier op het pinnetje geduwd en opgelost.
Moest zelfs niet open. Heb er nu goed wat WD40 ingespoten.
In ieder geval bedankt Renier
Nu ik de foto zie weet ik waar een volgende keer te zoeken. Als het nog gebeurt zal ik de fiche opendoen en daar eens olie in doen.
Zojuist tot bij een vriend gereden, heeft eventjes met een schroevendraaier op het pinnetje geduwd en opgelost.
Moest zelfs niet open. Heb er nu goed wat WD40 ingespoten.
In ieder geval bedankt Renier

Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Laatste bezoek: 13 jul 2025 23:06
De kogel op de draagarm ( triangel ) is de fusee kogel, het viel dus nog binnen de toleranties
Das mooi, dan is het toch minder dan 1mm speling geweest. Laten vernieuwen is toch de goeie keus, want ze slijten harder als er al wat speling op zit.
De stekkerdozen gaan met enige regelmaat toch kapot, vooral de schakelaartjes. Als het niet meer te repareren is met wat wd40 en een schroevendraaier zijn de dozen eenvoudig te vernieuwen. Wel even de aansluit nummers en draadkleuren noteren.

De stekkerdozen gaan met enige regelmaat toch kapot, vooral de schakelaartjes. Als het niet meer te repareren is met wat wd40 en een schroevendraaier zijn de dozen eenvoudig te vernieuwen. Wel even de aansluit nummers en draadkleuren noteren.
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Laatste bezoek: 26 feb 2025 20:06
Mooi dat 't zo simpel weer is opgelost 

Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Hide post links |
-
Ja, bedankt:)
Als het nog terugkomt zou ik het overbruggen. Ik weet wel niet of de zekering 3 mistlichten aankan, eventueel haal ik de lamp rechts eruit dan.
Heb afspraak gemaakt om die fusee te laten herstellen. Wel beide kanten, lijkt me beter, want levensduur zal niet zoveel verschil opzitten.. Zou iets van een 400 Euro kosten.
Heb het daarstraks nog eens nagekeken met die vriend van me. Hij is er wel niet van overtuigd dat het dat onderdeel is. Hij denkt eerder aan de kogel en de stuurstang...Als je de wagen opkrikt voel je beetje speling op die kogel bij het stuur links rechts bewegen. Is wel vrij veel speling dat erop zit eigenlijk. Raar dat ik door de keuring geraakte (maar die kennen me daar nog van vroeger...). Verticaal zit er geen speling op het wiel, horizontaal wel.
Zal iig vragen dat ik bij diagnose ben voor ze iets vervangen..
Als het nog terugkomt zou ik het overbruggen. Ik weet wel niet of de zekering 3 mistlichten aankan, eventueel haal ik de lamp rechts eruit dan.
Heb afspraak gemaakt om die fusee te laten herstellen. Wel beide kanten, lijkt me beter, want levensduur zal niet zoveel verschil opzitten.. Zou iets van een 400 Euro kosten.
Heb het daarstraks nog eens nagekeken met die vriend van me. Hij is er wel niet van overtuigd dat het dat onderdeel is. Hij denkt eerder aan de kogel en de stuurstang...Als je de wagen opkrikt voel je beetje speling op die kogel bij het stuur links rechts bewegen. Is wel vrij veel speling dat erop zit eigenlijk. Raar dat ik door de keuring geraakte (maar die kennen me daar nog van vroeger...). Verticaal zit er geen speling op het wiel, horizontaal wel.
Zal iig vragen dat ik bij diagnose ben voor ze iets vervangen..
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Laatste bezoek: 13 jul 2025 23:06
Dus de kogel onder aan de naaf heeft geen speling, maar de stuurkogel op de naaf wel? Die gaan ook heel vaak bij de espace / laguna. Inderdaad, eerst goede diagnose dan vervangen. Het is lastig via internet te beoordelen.
Hide post links |
-
Ja, ik weet het. En is niet makkelijk correct uit te leggen. Zulke zaken moet je zien he.
Maar ik weet dat men alles durft vervangen.. zo is het altijd goed natuurlijk. Is niet zo makkelijk hier om goede dealer te vinden. Zelf even bijblijven tijdens diagnose stellen is het veiligste lol.Zou wel een mooi prijsverschil zijn natuurlijk als het enkel stuurstang en kogel wordt. En die zou ik wel afzonderlijk durven laten vervangen. Links heb ik totaal geen speling.
Heb ooit eens in een put gereden. Velg was krom. Maar wet niet goed meer met welk wiel het was. Kan dit oorzaak zijn? Heb nu 82k km.
Maar ik weet dat men alles durft vervangen.. zo is het altijd goed natuurlijk. Is niet zo makkelijk hier om goede dealer te vinden. Zelf even bijblijven tijdens diagnose stellen is het veiligste lol.Zou wel een mooi prijsverschil zijn natuurlijk als het enkel stuurstang en kogel wordt. En die zou ik wel afzonderlijk durven laten vervangen. Links heb ik totaal geen speling.
Heb ooit eens in een put gereden. Velg was krom. Maar wet niet goed meer met welk wiel het was. Kan dit oorzaak zijn? Heb nu 82k km.
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut