Trafic: Actieradius stopt op 160 km van 1300 km

Radio, elektrische ruiten & stoelverstelling, centrale vergrendeling, verlichting, etc.
Gesloten
Gebruikersavatar

Topic author
VAN BELLE Jean Marc
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 7
Berichten: 114
Lid geworden op: 23 feb 2012 22:48
Actief als: professional
Locatie: Bellegoed, Bellegem, Belgium
Contacteer:

Trafic: Actieradius stopt op 160 km van 1300 km

Bericht door VAN BELLE Jean Marc »

Model/uitvoering : Trafic Grand Comfort camionette 2012
Bouwjaar : 2011
Brandstof : Diesel

Ik ben een nieuwe gebruiker, maar heb al zo'n 1.300.000 km met allerlei voertuigen en kom nu na een Mercedes Vito (zeeer tevreden maar door echtscheiding te duur) en een Opel Vivaro H1L2 met dubbele bank naar een (2012) terecht in een nagelnieuwe Trafic H1L1 met enkel laadruimte [ter info: ben ook vermoed motard, zowel moto als Trafic worden ook gebruikt in hoedanigheid van journalist/press).

Voor het eerst heb ik een erg uitgebreide boordcomputer dus, en het lukte mij bij het inrijden nu probleemloos om effectief 1200 km te rijden met de eerste tank daarmee (ook cruisecontrol en begrenzing zijn nuttig hierbij), maar net als bij mijn moto valt de optie 'actieradius' UIT als je op reserve komt. Dit in tegenstelling tot bijv. een Honda FRV die zelfs doorgaat en je nog tot de bodem van je tank bijna zegt dat je bijv. nog 8 km te rijden hebt voor je in problemen komt.

Zeg ook eerlijk: Reikwijdte heeft geen nut en is enkel leuk om lezen met een volle tank als er 1255 km op staat, of halverwege dat er nog staat 700 km, maar je hebt die toch pas echt nodig om een volledige verbruikstest te doen als je die nagenoeg leeg rijdt (met diesel moet je pompen).

Ik wou immers het forumrecord dat ik voor Kawasaki deed (zie http://logocom.be/moto/1400gtr en dan links onder "meer dan 600 km met één tank van 22 liter) ook hier proberen om dan als reclame voor Renault te plaatsen, maar helaas heb je de laatste vermoedelijke 10 liter de melding dat je... in onzekerheid moet verder rijden.

Zou dit te omzeilen zijn?

PS: Merk dat het zelfde tank is als bij Opel Vivaro, mijn record met die wagen H1L2 was toen 1255 km (Euro 3 motor), en het is wel de bedoeling dat ik met deze Euro 5 norm ECO2-motor toch minstens met 1000 km verbeter.

Zijn er al die het probeerden met beetje diesel in de koffer en dan weten hoe je het doorpompt na stilvallen (diesel is geen beznine, met Kawa kon ik probleemloos leegrijden en 5 liter bijvullen en terug wegrijden)?

Rebels Van Belletje uit Bellegoed Bellegem
info@logocom.be
1. Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.
2. Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.
3. Als je niet tevreden bent over je vrouw, hoeft zij met jou ook geen vrede te nemen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 9
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: Trafic: Actieradius stopt op 160 km van 1300 km

Bericht door DHL »

Hallo Beltegoed, zit een peertje op de barndstofleiding waar je diesel kan oppompen. Of het echt goed is voor je wagen is beetje de vraag...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Estate2008
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 97
Lid geworden op: 24 apr 2011 17:28
Actief als: particulier

Re: Trafic: Actieradius stopt op 160 km van 1300 km

Bericht door Estate2008 »

Dit heeft renault express gedaan. Hierdoor rijdt je dus niet meer door tot die laatste 8 km om vervolgens erachter te komen dat er net iets meer verbruikt is dan opgegeven en je dus met een lege tank met nog 8km actieradius op de teller langs de weg stilstaat.

Alle renaults hebben dit, en dit is een bescherming tegen de mensheid zelf. Je bent echt niet de eerste met een lege tank met nog kilometers op de actieradius. Als het goed is gaat de actieradius op streepjes staan als je in de laatste 5 liter zit. En je gemiddelde verbruik bepaald dus mede wanneer het op streepjes gaat.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
VAN BELLE Jean Marc
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 7
Berichten: 114
Lid geworden op: 23 feb 2012 22:48
Actief als: professional
Locatie: Bellegoed, Bellegem, Belgium
Contacteer:

Re: Trafic: Actieradius stopt op 160 km van 1300 km

Bericht door VAN BELLE Jean Marc »

@Estate2008:
Niet helemaal akkoord. Bij de Honda zit er een druksensor en zie je de Japanse toptechnologie van deze wagens. De actieradius past zich werkelijk aan aan je verbruik, en met die 8 km zit er nog ietsje extra reserve in.

Jij hebt het hier over 5 liter, maar hier gaat het over ruim 10 liter ofwel op de actieradius meer dan 140 km. De actieradius past zich trouwens al van het begin aan aan de rijstijl, en de Trafic (meer nog dan m'n Vivaro) halen vlot 1000 tot 1200 km per tankbeurt. In het begin gaat die actieradius meest verspringen (staat ook in de handleiding zo), omdat de formule naar 90 liter tankinhoud vanuit het verbruik inderdaad enorm schommelt naargelang je rijstijl tussen 5,5 liter/100 km en 7,5 liter/100 km (of meer als je de 115 pk echt gebruikt bij accelereren). Idem voor mijn Kawasaki 1400GTR (die ook Japanse technologie is).

Nee, dit komt omdat er slechts een beperkt aantal sensoren in de tank van alle Renaults (en andere Europeanen) zitten, dat men dit niet kan. Op een helling merk je ook dat je tankniveau ook aanzienlijk kan verspringen, maar dat keert dan meestal correcter terug. Elektronisch zou je met een druksensor kunnen werken en bijv. een matrix-formule die de niet symmetrische en erg ruwe tankvorm dan wel zou kunnen volgen, maar hier wordt niet aan gewerkt door de ingenieurs. Renault doet dit NIET om zich in te dekken, maar omdat hier gewoon nog geen aandacht wordt aan besteed, en het zuinig rijden eigenlijk zelfs iets heel recents is. Bij elektrische auto's is de actieradius al heel wat diepgaander, maar het gaat ook over veel kortere afstanden.

Ik denk dat iedere Renault-gebruiker nog een paar jaren geduld moet hebben en dat ook dit wel in orde komt. Momenteel is dit een serieuze pluim op de hoed van Honda gebruikers met hun boordcomputertje, dat veel minder gegevens toont als dat van Renault, maar wel een zeer precieze tankmeting heeft.

Dit maakt Renault trouwens niet slecht, als je het prijsverschil bekijkt tussen bijv. zo'n FRV die zelfs in occasie duurder blijft dan een nieuwe Trafic camionette.

Zoals Einstein altijd zei: alles blijft relatief. +JMVB

+JMVB
1. Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.
2. Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.
3. Als je niet tevreden bent over je vrouw, hoeft zij met jou ook geen vrede te nemen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 9
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: Trafic: Actieradius stopt op 160 km van 1300 km

Bericht door DHL »

Tja, maar over Honda kan je dan wel heel andere verhaaltjes vertellen hoor. Zetels die onvoldoende confort geven aan de doorsnee Europeaan (verschil in grootte tussen de mensen uit twee verschillende werelddelen), gebruik van harde plastics in het interieur, veel meer rijgeluiden op hoge snelheid, weinig innovatie, veel minder goede rijkwaliteiten zoals weggedrag en algemeen confortgevoel... Kan nog even doorgaan. Voor elk merk zijn pro en contra's. Het feit dat die FRV weel te duur is, heeft eerder te maken met een verkeerde prijsstelling. Nee, die Honda moet jammer genoeg sterk onderdoen voor de inmiddels meer dan 10 jaar op de markt zijnde Espace.

Ik stel mijn bewoording beetje cru. Enkel omdat je laatste zinnetje nogal minachtend overkomt tov het forummerk. Elk hedendaags merk heeft bestaansrecht. Voor elk merk zijn pro en contra. Heel simpel. Wil je een auto kraken kan dat. Wil je dezelfde auto ophemelen.. dan kan dit even makkelijk.

Normaliter wordt een brandstofmeter gebruikt om na te gaan hoeveel brandstof ongeveer in de tank zit. Een rijbereik is een benadering van de afstand die men met dit volume nog kan rijden.
Nu mogen er 136 sensoren in een tank zitten. Wanneer ik 500 kilometer lamlendig ga rijden zal deze, bij wijze van voorbeeld, een radius aangeven van 200 km. Stel dat ik op dat moment alle vermogen aanspreek en rijd alsof de duivel achter me zit. Kom ik nog 140 kilometer ver... Geen enkele sensor kan de intentie van een bestuurder voorspellen. Tenzij men het rijden volledig gaat automatiseren. Maar dan ook volledig.

Nu ben ik wellicht een doorsnee-bestuurder. Wanneer mijn brandstofaanduiding nog op 1 blokje staat weet ik dat er binnenkort getankt moet worden. Als de tank vol aanduidt weet ik dat er og heel ver gereden kan worden.
Als het laatste blokje uitgaat, de aktieradius streepjes toont, dewaarschuwingspiep weerklinkt en het reserveblokje begint te pinken... dan weet ik dat ik niet te gek ver meer hoef te rijden. Ik neem beetje marge en tank binnen de 50 kilometer.
Heb in m'n leven 1 keer zonder brandstof gestaan en voelde me echt een ezel. Dat was nog de tijd van het metertje, zonder piep, zonder knipperend lampje... En toch kon ik mezelf hard slaan...:):)

Wat ik me ook afvraag terwijl ik dit allemaal schrijf... als je gemiddeld aan 5.5liter rijdt met een Trafic, hinder je de mensen dan niet al te zeer?

Lees de tekst met de nodige humor en relativeer....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
VAN BELLE Jean Marc
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 7
Berichten: 114
Lid geworden op: 23 feb 2012 22:48
Actief als: professional
Locatie: Bellegoed, Bellegem, Belgium
Contacteer:

Re: Trafic: Actieradius stopt op 160 km van 1300 km

Bericht door VAN BELLE Jean Marc »

Heb inderdaad geglimlacht bij je reply. Ik vind Honda qua motorisatie perfect, ik vind Renault zeer goed, Opel goed, Mercedes qua rijgedrag nog iets beter maar ook te duur. Ik denk dat ik na zoveel wagens de subjectiviteit echter al wat meer voorbij ben dan de gemiddelde forumbezoeker (ik zit ook op gigantisch veel fora en kan dus al redelijk wat vergelijken). Als ik minachtend overkwam over de Renault, is dat wel erg eigenaardig, daar ik naar een Trafic overschakelde, deels omwille van het lage verbruik m.b.v. de boordcomputer. Ik denk hier aan de vele replieken dat de nieuwe dieselmotoren wat zouden haperen rond de 2000 RPM, maar het is de gebruiker die zuinige motoren vraagt (dit komt niet vrijwillig van de fabrikanten zelf) terwijl dezelfde gebruiker heel sterke PK's wil tegelijk. Renault slaagt er volgens mij op dit moment als een van de besten in, vermogen met zuinig verbruik te koppelen.

Die 5,5 liter komt vooral van zeer veel autostradekilometers en een camionette kan gerust 90 km/h meerijden op cruise control met de camions op lange afstanden (bijv. een paar uren van Kortrijk naar Luik of omgekeerd) 's avonds laat terwijl je geniet van het sound systeem met vier boxen met de ipod. Als je de kinderen naar school moet voeren, zul je er inderdaad niet raken met 7 liter. Mijn zuinigheidsrecord van zo'n achttal uren met een 155 PK sterke moto, was WEL levensgevaarlijk en ik werd daarover ook terecht aangesproken op de motofora. Maar je leest tegelijk dat ik de motor dan ook opentrok toen ik van Brugge terug naar huis reed na deze test (die niet voor iedereen mogelijk is).

Een zuinige rijstijl waarbij je continu het verkeer achter je moet in het oog houden versus een rijstijl waarbij je snelheden van boven de 250 km per uur op circuit haalt (of in Duitsland) met een moto, vergt dan alleen dat je uiterst scherp staat en je gezichtsveld is dan nog slechts een paar graden voor je, dus ook die verschillen ken ik als huisvader die er graag nog meer dan 30 jaar voor zijn kids wil zijn op veilige wijze. Elk onderdeel is voor een andere onderwerp en soms ook andere fora.

Ik ga technisch nog iets verder: Er is een refresh op minder dan 10 seconden bij Renault en op 5 seconden bij Kawasaki waarbij volgende formule wordt gebruikt: Restant van aantal liter = Laatste meting via sensoren in benzinetank minus cumulatief gemeten verbruik, wordt gedeeld door huidig verbruik over de laatste 60 seconden gespreid en dat geeft vrij precies de actieradius. Naargelang de chauffeur dus verandert van rijstijl, verandert de actieradius vrij getrouw, en echt waar, Renault doet dat zeer goed binnen het bereik van het tweede en laatste streepje (er kan trouwens meer dan 90 liter in de tank, weet ik van beide Renault garages Bossuyt + Denoyel en de Opel garages). Maar ze doen zoals de meeste andere constructeurs bij het intreden van de reserve van de laatste 10 à 12 liter.

Dus kunnen we eeuwig discussiëren en ik bedoel het nog negatief noch positief, maar vaststellend. Als je het anders meent te kunnen lezen, denk ik dat het gevoel meer aan jouw kant ligt.

Ik bedoel het hier wetenschappelijk positief en goed. Hopelijk ontdek ik misschien zelf nog een methode om de meting aan te passen en zelf de actieradius aan te passen... Eventueel een firmware update zou eigenlijk volstaan, maar kan inderdaad hier geen accuraatheid garanderen en geen 'rechten'.

LIefs +JMVB
1. Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.
2. Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.
3. Als je niet tevreden bent over je vrouw, hoeft zij met jou ook geen vrede te nemen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 9
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: Trafic: Actieradius stopt op 160 km van 1300 km

Bericht door DHL »

Is leuk dat je het met de nodige humor opvat. Getuigt van mooie sportiviteit....en daar heb ik echt wel respect voor.

Ik wil niet zozeer een merk verdedigen. Maar toen ik gisteren m'n antwoord schreef kwam ik net van een ander autoforum (Duits merk) waar zeer denegrerend over Renault en Dacia geschreven werd.

En dan kwam ik hier lol. Ik persoonlijk vind dat elk automerk respect verdient. Zelfs merken als Rover en Saab die toch ook een historie met zich meedroegen.

Vandaar mijn lange antwoord...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
VAN BELLE Jean Marc
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 7
Berichten: 114
Lid geworden op: 23 feb 2012 22:48
Actief als: professional
Locatie: Bellegoed, Bellegem, Belgium
Contacteer:

Re: Trafic: Actieradius stopt op 160 km van 1300 km

Bericht door VAN BELLE Jean Marc »

Ook dank voor je volwassen repliek. Ik ken de journalisten die laatste de auto's op betrouwbaarheid testten, en zoals je weet kregen we plots als journalisten veel vijanden omdat we openlijk durfden schrijven dat liefst Dacia omwille van de mindere elektronica zelfs beter scoorde dan het eigenlijke moederbedrijf Renault zelf, maar dus ook veel beter dan bijv. Alfa Romeo die erg laag scoort op dit vlak, maar ook een heel apart (heet?) publiek heeft. Ik denk dat dit soort discussies hier een toonbeeld mogen zijn voor dialoog en emotie op een stabiele wetenschappelijke laag (voor zover mogelijk, noch emotie op korte termijn noch verstand op lange termijn kun je uitschakelen).

Vind op dit forum ook een paar techneuten die ik echt goed vind en straffer: het goed kunnen uitleggen! (mechanic o.a. in item spoorstang over eenvoudige uitspoorregeling Trafic). Maar laat ons ook elkaar ook af en toe onze minder goede momenten en replieken vergeven zoals 'JC' ons het net 2000 jaren geleden voordeed, en ook Aristoteles nog vroeger (en beiden bekochten het overigens met de dood, Plato ontwikkelde net daarom zijn 'schaduwtheorie' die ik later nog wel eens vertel als het eerder on topic is, of zie Wiki).

Ik wens elke lezer een groot actieradius, maar ook een kleinere actieradius als je plots VEEL ENERGIE moet leveren om een levenshelling te overklimmen of op een mooi panorama te raken (bij voorkeur met een levenspartner en vrienden, die mensen zijn belangrijker als route dan het doel en zij geven je ook een betere actieradius aan dan je uit je eigen reserve meent te schatten). +JMVB
1. Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.
2. Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.
3. Als je niet tevreden bent over je vrouw, hoeft zij met jou ook geen vrede te nemen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 9
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: Trafic: Actieradius stopt op 160 km van 1300 km

Bericht door DHL »

Weet je, dat van het Dacia-publiek ben ik het in feite niet echt mee eens. De mensen die Dacia kopen zijn doorgaans gewone gezinnen die eigenlijk weinig belang stellen aan een wagen. Hij moet betrouwbaar zijn en goedkoop in gebruik. Die mensen kopen veel rationeler dan iemand die een Renault koopt. Bij Renaultklanten zie je dat ook 'het gevoel' meespeelt.
Ook zullen Daciaklanten minder snel geld lenen voor hun wagen. Hoe tegenstrijdig dit ook moge klinken.
Je ziet dat hoe meer emotie een rol gaat spelen mensen zichzelf soms 'pijn' doen om een bepaalde wagen te kunnen kopen. Hoe hoger je klimt op de automobielstatusladder, hoe meer het voorkomt.
Daar wordt het soms heel erg, mensen die gaan lenen om een bepaald merk of model tweedehands te kopen. En zich echt in de problemen brengen.
Een merk zoals Seat, daar vindt je enorm veel mensen die hun wagen door dik en dun ophemelen. Een groot aantal van die mensen vindt hun wagen even kwaliteitsvol als een VW of Audi en vechten dan voor hun gelijk. Ook zijn ze neerbuigend naar andere merken toe. Is echt een groot verschil qua mentaliteit.
Ik blijf zeggen dat je voor elk merk onmiddellijk 10 positieve punten kan aanhalen, maar even snel 10 negatieve punten kan vinden. Het blijft aan de consument om deze punten te vergelijken van merk tot merk, aan de verkoper om de goede punten in de ver te zetten en de slechte van de andere merken te ontdekken.
Wanneer een nieuw model uitkwam moesten we ons bijscholen. En na de bijscholing stonden er steeds een 10-tal wagens van de concurrentie ter beschikking om proefritten te doen. Een enorm voordeel voor de verkopers... je kan heel adequaat de mindere punten van concurrerende merken vinden en gebruiken...
Haha, verkoop is toch zo'n mooie bezigheid. Weet je, voor mij was het produkt een beetje bijzaak. Ook mijn produktkennis was maar gemiddeld. De klant, die was vele interessanter. Dat maakt de verkoop leuk. En als je het goed speelt, succesvol.
Man, ik zou veel geld geven om terug te keren....Nu, na 4 jaar ziek thuiszitten, heb ik nog steeds niets gevonden wat kan tippen aan mijn vroegere werkplezier. Ik word er depri door. Dus mensen, als jullie soms eens vloeken dat het weer werkdag is, denk dan eens aan mijn woorden en wees blij dat je kan werken. En geniet van de vakanties.. Eens je altijd vakantie hebt is vakantie geen vakantie meer.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Estate2008
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 97
Lid geworden op: 24 apr 2011 17:28
Actief als: particulier

Re: Trafic: Actieradius stopt op 160 km van 1300 km

Bericht door Estate2008 »

Maar allemaal heel leuk, maar waar wil de ts nou heen. Ik geef je aan waarom de actieradius wegvalt en je komt gelijk met dat het niet zo is. Waarom stel je de vraag dan? En waarom wil je doorrijden? Je hebt schijnbaar zoveel verstand van auto's danwel motoren. Dan weet je ook dat de brandstof pomp gesmeerd wordt door de brandstof, en de tank leeg rijden dus schadelijk is voor de pomp.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Trafic: Actieradius stopt op 160 km van 1300 km

Bericht door WillemS »

Even los van het feit of de teller nu wel of niet de laatste km's of liters aangeeft.
Bij een moderne dieselmotor hebben de brandstofpompen een zeer kleine tolerantie, zodra deze of benzine ipv diesel of drooglopen heb je zeer grote kans op blijvende schade aan de pomp.
Mijn advies is om hier niet mee te "spelen" aangezien de prijs van zo'n pomp toch wel een flink maandsalaris of meer kost om te vervangen.
Dus gewoon, zodra de teller stopt, tanken, en wel de juiste brandstof.
SUC6
p.s. wil je toch ermee "spelen" de Dealer ziet je graag komen voor een nieuwe pomp, is zijn dag weer goed.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 9
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: Trafic: Actieradius stopt op 160 km van 1300 km

Bericht door DHL »

Ja da's zeker juist! Toen men de eerste keer het brandstoffilter verving van mijn Espace kwam er lucht op de leiding waardoor de wagen langer moest starten. Ik belde na 2 dagen naar de garage en zei hem dat de brandstof terugliep. Onmiddellijk mee komen zei hij, net om dezelfde reden.
Ook hoorde ik steeds dat het niet zo goed is het laatste beetje brandstof op te rijden omdat daar dikwijls vuildeeltjes in zitten.

Zelf snap ik het nut er niet van om de brandstof volledig op te rijden. Met een simpele berekening het gemiddelde verbruik uitrekenen en daarna uitrekenen hoever je komt met een volle tank lijkt correcter. De hoeveelheid brandstof die in een 'volle' tank gaat, hangt grotendeels af van het geduld bij het tanken. Als iedereen de opgegeven inhoud door de fabrikant zou nemen bij de berekening komt men pas tot een correct resultaat.
Zuinigheidswedstrijden doet men ook niet door een tank leeg te rijden...

(Nu we over brandstof spreken, is niet volledig on topic, maar is het nog zo dat Renault brandstof van een bepaald merk afraadt? Ik dacht, maar ben niet zeker dat dit V-power van Shell was destijds.)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Trafic: Actieradius stopt op 160 km van 1300 km

Bericht door WillemS »

De milieu-eisen die tegenwoordig worden gesteld aan automotoren maken dat de fabrikanten steeds geavanceerder technieken gebruiken om hieraan te voldoen.
Gevolg is dat onderdelen die met de verbranding en inspuiting te maken hebben vaak een preciesie hebben van een horloge.
De minste of geringste vervuiling kan grote gevolgen hebben.
Het zou kunnen dat o.a. Renault heeft gekozen voor een manier om bestuurders eerder te laten tanken om problemen te voorkomen, nl. leegrijden vd tank met lucht in de gevoelige apparatuur tot gevolg.
Ik ben zelf tijdens een workshop bij Diesel-Buchli meer overtuigd geraakt van de precisie waar tegenwoordeig mee wordt gewerkt, als je ziet wat een waterdruppel een schade kan veroorzaken aan een dieselpomp of verstuiver, dan laat je het wel uit je hoofd om onzorgvuldig te "spelen". En zorg je dat je wagen goed wordt onderhouden(filters op tijd vervangen bv)
Overigens een ANWB-man vertelde mij dat er jaarlijks meer dan 1.000.000 liter benzine uit de tanks van diesel wagens wordt getapt !!!
Met de huidige direct ingespoten diesels betekend dat een ramp voor de eigenaren van die wagens op termijn, benzine smeert niet nl.
mvg
WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 9
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: Trafic: Actieradius stopt op 160 km van 1300 km

Bericht door DHL »

Ja en dat niet alleen. In de garage kwamen we heel dikwijls wagens tegen die niet meer reden enkel doordat ze diesel tankten van slechte kwaliteit. Zo was er eens water in de dieselvoorraad van één van de grootste tankstations in de buurt hier gekomen. Ongeloofelijk wat een gevolgen dit had. Onze werkplaats stond overvol. Pompen waren niet stuk denk ik, maar waren eerder de injecterus die hierdoor stuk waren (voor zover ik hoorde van de mechaniekers toen).
Zelf zorg ik ervoor steeds te tanken bij een gekend merk. Die paar Eurocenten die sommige niet-gekende verdelers aanbieden boeien me niet. En heb nooit last gehad.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Estate2008
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 97
Lid geworden op: 24 apr 2011 17:28
Actief als: particulier

Re: Trafic: Actieradius stopt op 160 km van 1300 km

Bericht door Estate2008 »

Bij water in de diesel gaan idd de injectoren stuk. Dit heeft ermee te maken dat de moleculen anders zijn. Onder de hoge druk snijden de watermoleculen door het metaal heen waardoor deze niet meer juist verstuift. Diesel snijd er niet doorheen.

Daarom gooi in een dci nooit zomaar een brandstof reiniger, maar eentje die specifiek voor de commonrail geschikt is, dit staat er dan ook op.
Dit omdat alcohol water bindt aan diesel. Hierdoor kan het bij je injectoren komen. En in die speciale reiniger zit geen alcohol.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Trafic: Actieradius stopt op 160 km van 1300 km

Bericht door WillemS »

En door water onstaat er roest en dat verwoest onderdelen van de pomp :mrgreen:
mvg
WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 9
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: Trafic: Actieradius stopt op 160 km van 1300 km

Bericht door DHL »

Misschien door de aanwezigheid van additieven dan dat Renault het afraadde V-power te tanken? (ik denk toch dat het V-power was.. maar Renault raadde iig een bepaalde brandstof af. Als ik me niet vergis waren het destijds vooral de 1.5 dCi motoren die er gevoelig aan waren).

Interessant Estate je uitleg van het water. Weet je ook waardoor die watermoleculen snijdend zijn onder hoge druk? Komt dit door de aanwezigheid van zuurstof?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Estate2008
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 97
Lid geworden op: 24 apr 2011 17:28
Actief als: particulier

Re: Trafic: Actieradius stopt op 160 km van 1300 km

Bericht door Estate2008 »

Nee dat verschil weet ik dus niet precies, maar ben wel benieuwd.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 9
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: Trafic: Actieradius stopt op 160 km van 1300 km

Bericht door DHL »

Misschien omdat watermoleculen zuiver zijn zonder enige smerende eigenschap omdat olie (diesel) en water geen verbinding kunnen maken en wanneer je zuiver diesel hebt er meerdere moleculen verbonden zijn (oliederivaat)? En iets dat niet smeert wat je onder hoge druk door een smalle doorgang dwingt 'snijdt'.
Of omdat watermoleculen groter zijn en hierdoor schade aanbrengen? Ik gok maar hoor...
Wel interessant eigenlijk. (chemie heeft me altijd bezig gehouden, jammer genoeg stopte ik te vroeg met studeren...)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
VAN BELLE Jean Marc
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 7
Berichten: 114
Lid geworden op: 23 feb 2012 22:48
Actief als: professional
Locatie: Bellegoed, Bellegem, Belgium
Contacteer:

Re: LEEGRIJDEN Trafic: Actieradius stopt op 160 km van 1300

Bericht door VAN BELLE Jean Marc »

Zit bijna a 10.000 km, dus kan nu al heel wat meer vertellen.

Eerst hoop ik dat ik een paar mensen hier niet kwaad maak, want ik las op 'k weet niet hoeveel fora ook de discussies over dure kapotte filters en zware schade bij het leegrijden van de tank.

Sorry, maar ik ga me eerder moeten aansluiten bij de categorie NONSENS op dat vlak. Als je me wil aanvallen, zou ik graag hebben, dat je jezelf afvraagt waarom je dan zo gevoelig bent aan dit topic en of je ook 'experimenteel' zelf te werk ging.

Ik ging als volgt te werk: Ik heb een omnium het eerste jaar, de auto is binnen garantie en ik sprak liefst 5 garagisten hierover. Vervolgens bekeek ik de handleiding zeer grondig en zocht ik ook in de technische gedeeltes. Ik vat even samen:

1. Handleiding vermeldt achteraan EXPLICIET dat de wagen al voorzien is op een automatisch systeem zodat leegrijden GEEN probleem vormt in het algemeen. Als je een beetje terugkeert, verwijst men echter wel naar het pompje.
2. Ik vroeg specifiek naar de herstellingen met CDI-injectoren, en NIEMAND had een geval met iemand die de tank leegreed. Ik heb het hier over VERSCHILLENDE soorten CDI-camionetten. WEL waren er zeer ernstige problemen die bijna altijd een vermoeden verwezen naar een slechte tankbeurt, inclusief benzine per vergissing en dan leegpompen, maar dat viel meer mee bij een diesel met wat benzine dan omgekeerd (dramatisch). Dus er waren zeer veel veronderstellingen, maar mijn wetenschappelijke cijfermatige houding om geval per geval te bekijken, bracht aan het licht dat er meer geroddeld wordt door onwetenden dan naar gevolg-oorzaaak te zoeken. Dus heel duidelijk: bij alle garagisten GEEN ENKEL GEVAL dat leeggereden tank vuiligheid meenam, zelfs niet bij hoge kilometerstanden. WEL EEN GEVAL van een auto die al een jaar stilstond, en dat is NIET goed voor de filter, maar een auto die stilstaat is altijd zoals een revaliderende kankerpatiënt te behandelen, vernam ik van de mechaniekers/mechaniciens.
3. Dus reed ik meermaals m'n tank leeg. Je krijgt dan de foutmelding 'DEFECTE INSPUITING' (heb ik foto's van), eerste maal op 1330 km, niet slecht hé. De eerste maal kreeg ik na het vullen van 10 liter diesel terug even die melding, en gebruikte ik het pompje vooraan, maar de keren erna, gebruikte ik het pompje NIET en gaat de melding mooi terug weg. Wel raad ik af, direct daarna 'volle petrol' te geven, want je injectoren kunnen wel warm krijgen en als ze leeg spuiten, weet je dat je die grote turbodruk niet moet laten botvieren op je mechaniek, maar eigenlijk is het principe niet zo heel slecht.
4. Nu rij ik terug normaal en tank ik, maar intussen weet ik dat als je super zuinig rijdt (in mijn geval met stukken waarbij m'n verbruik op 5,5 liter lag zelfs, warme wind, met camions mee of secundaire lange banen zonder verkeer) de motor nu het zuinigst werkt boven de 1800 toeren in overdrive of zesde met juiste bandenspanning en onder airco noch ramen open met gewaxte auto voor de luchtweerstand. Omdat de actieradius dus niet meer werkt vanaf je reserve, besefte ik plots dat je echter gewoon kunt kijken naar de stand 'verbruik' omdat je weet dat er ruim 90 liter in de tank gaat, maar dat loopt fout als je zeeer zuinig rijdt. Toen ik stil viel de eerste maal à 1330 km, stond die teller immers op minder dan 88 liter. Toen ik in een andere test een vlotte rijstijl combineerde aan een volle tank, kwam ik nog boven de 1100 km uit, en kreeg ik de foutmelding van 'DEFECTE INSPUITING' net in Izegem voor mijn Lukoil station (is op factuur, vandaar altijd Lukoil, plus is meestal de goedkoopste van West-Vlaanderen) zodat ik nog 500 meter kon rijden met de melding 'defecte inspuiting' om te tanken, en gaf het aantal verbruikte liter een indicatie boven de 91 liter en leek die indicatie dus wel betrouwbaar. Misschien had ik zelfs bij mijn eerste test ergens nog opnieuw op de nulteller geduwd, want ik wist niet dat je zowel de boordcomputer op nul kunt zetten als de dagteller op de hoofddisplay en dat twee aparte tellers zijn (ik plaats bij al mijn voertuigen de dagteller normaal altijd op nul bij elke tankbeurt, op mijn moto gebruik ik dagtripteller B voor afgelegde kilometers tussen onderhoud of voor een specifieke langere test; maar gebruik ik ook speciale gps-loggertjes die mijn route en mijn snelheid overal ook opslaan zodat ik op PC nog dieper kan onderzoeken, of kijken hoe rap mijn zoon of iemand anders die leert rijden met mijn wagen gereden heeft buiten mijn bijzijn; ik zwijg over mijn eigen snelheid af en toe op mijn moto op een rustige Waalse autostrade, évidemment).

Dus, ik hoop dat elkeen hier eens even in zijn originele handleiding duikt om te kijken of hij het ook doet, maar ik eindig met een advies voor allen:

1. Ben je van het emotionele type met veel angsten, dan doe je dit soort experimenten zeker NIET, maar wees je dan bewust van je stelling dat je minder te weten komt dan anderen en misschien dus ook wat je emoties meer moet beheersen.
2. Ben je van het experimentele type met emoties, doe gerust de test, maar laat je verstand voor extra veiligheid zorgen. Stilvallen op de autostrade is iets waar elke chauffeur vroeger op voorzien was, maar nu niet meer geleerd wordt op de rijschool. Voorbeeld: een leerlingen van mij droeg plots extra veilige winterhandschoenen op de moto, en zat zo op het derde vak plots tegen de start-stop-schakelaar van haar moto. Ze panikeerde bijna, maar ik reed achter haar en via de intercom zei ik haar dat ik plaats vrij maakte per baanvak en liet ik ze naar de kant uitrollen. Het duurde voor mij ook een heel eind voor ik besefte dat extra veiligheid van handschoenen dit concrete extra gevaar opleverde en maakte mij tot een betere leraar dankzij dit euvel.
3. Ben je van het wetenschappelijke-nieuwsgierige-(over?)beheerste type als ik, dan beleef je dol plezier hieraan, maar kom dan niet reclameren nadien dat je iets over het hoofd zag of toch schade oploopt, want het interpreteren van dingen blijft een kwestie van ons verstand versus een natuurlijke vooringenomenheid waarin we vooral datgene zien dat we WILLEN zien.

Vandaar ook dit forum en echt waar, dank aan elk die hier zijn topic plaatste in welke vorm en met welk oordeel dan ook.

Dit forum en de communicatie (in taal) is immers een diepmenselijke eigenschap die ik in overeenstemming zie met aposte Johannes die de naastenliefde met de openheid daarbij en het vertrouwen in elkaar daarin bovenaan zet.

De inhoud is wellicht echter een stuk dierlijker dan we denken, want elk hebben we angsten, en reageren we emotioneel dikwijls direct door oude gevoelens op oude gebeurtenissen. Maar een keer we dat weten, zijn we een hele stap verder, soms wel meer dan 1330 km (volgens mij is 1500 km haalbaar in extremis), maar vallen we wel stil eenmaal de diesel even op is, en we moeten 'herladen'.

That's life. And Life's Good (zou ik sponsorgeld kunnen krijgen van dat merk?)

Rebels Van Belletje uit Bellegoed, Bellegem met ook emoties over zijn nieuwe tuutuut-Trafic...

+JMVB
1. Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.
2. Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.
3. Als je niet tevreden bent over je vrouw, hoeft zij met jou ook geen vrede te nemen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Trafic: Actieradius stopt op 160 km van 1300 km

Bericht door mechanic »

Met de 24H service van renault maak ik wel eens een gevalletje tank leeg gereden mee. Ook mensen die met een op enkele druppels na lege tank gaan tanken, wil de auto vaak niet meer starten. Diesel motoren. Dan kun je pompen met het handpompje wat je wilt, maar je zuigt alleen maar lucht aan. Hierdoor gaat ook het handpompje vrij snel defect.
Deze gevallen spuit ik wat startpiloot in de inlaat om de motor op gang te laten komen, en hopen dat deze dan weer automatisch de diesel aanzuigt. Zei het de eerste tellen met flink wat lucht, en dus slecht lopen van de motor.

Wil niet zeuren of commentaar leveren, alleen maar goed dat je jezelf er zo in verdiept. Maar alleen waarschuwen dat je als je de tank leeg rijdt niet altijd op het handpompje kunt vertrouwen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
VAN BELLE Jean Marc
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 7
Berichten: 114
Lid geworden op: 23 feb 2012 22:48
Actief als: professional
Locatie: Bellegoed, Bellegem, Belgium
Contacteer:

Re: Trafic: Actieradius stopt op 160 km van 1300 km

Bericht door VAN BELLE Jean Marc »

@mechanic:
Een goed mechanicus (Vlaams: mechanicien of mechanieker) moet maniakaal zijn en mag zeuren en moet commentaar leveren. Een journalist die zich geliefd maakt, is ook pas goed fout bezig denk ik dan. En een wetenschapper die mensen naar de mond praat, moet ook dringend zijn geschiktheid voor zijn 'roeping' nazien. Na bovenstaande testen, ga ik trouwens niet meer systematisch m'n tank leegrijden. Zo maniakaal ben ik nu ook weer niet, en ik heb bovenal respect voor materiaal: dood materiaal en levend materiaal (ik geloof eigenljk niet in dood materiaal, zelfs een Renault heeft/ontwikkelt een bioritme door haar complexiteit). Net 84 liter getankt = 112 EUR en boordcomputer gaf 82,9 liter verbruik met een gemiddelde van 6,4 liter/100 km op 1295,4 km afstand. Reservelampje sprong aan op zo'n 1220 km. In totaal heb ik al 10 X volgetankt à 10.400 km (meestal na 1100 km, in Frankrijk tussenin omdat ik een tankstation vond onder de 1,40 eur per liter diesel; maar daar zaten ze bij Lukoil Izegem vandaag ook weer onder).

PS: Voelde mechanisch-intuïtief aan dat de foutmelding 'DEFECTE INSPUITING' niet zo gezond is, dus dat je die best vermijdt, tenzij in expliciete omstandigheden (ik train mezelf met de moto af en toe voor veiligheidsnoodstops in de hoop dit NOOIT echt te moeten toepassen).
PS2: Hoop dat mijn 'remblokjes' zoals bij mijn Vivaro ook meer dan 100.000 km meegaan dankzij mijne "informatiezoekende kijkrijstijl" (sorry, i love to play with words).
PS3: Ander verschil met Vivaro: als je tank op reserve staat, 'tuut' het signaal altijd bij het starten, en je hoort je richtingaanwijzers NIET als je gordel niet aan staat en dat verklikkertje gaat dus via de console-sturing. Bij een Vito heb je een enorm luide richtingaanwijzers zoals bij oude camions, en als ik belde, dan hoorden de mensen dat altijd. M'n zoon zegt dat hij de Trafic ook nooit meer thuis hoort aankomen, zodat hij dan meer betrapt kan worden op niet studeren en zo... Elk voordeel 'heb' zijn nadeel, maar ik zie het eerder omgekeerd.
+JMVB
1. Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.
2. Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.
3. Als je niet tevreden bent over je vrouw, hoeft zij met jou ook geen vrede te nemen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 9
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: Trafic: Actieradius stopt op 160 km van 1300 km

Bericht door DHL »

JMVB, ik twijfel er niet aan dat je een goed mens bent, maar vind men je soms niet een beetje vermoeiend in je omgeving? :doh:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Trafic: Actieradius stopt op 160 km van 1300 km

Bericht door WillemS »

Lukoil onder de 1,40 !?

Een journalist zou al moeten weten dat die Russen de Eurpese markt gaan veroveren middels prijsdumping, te beginnen met Belgie en nu ook in Nederland.
Ze hebben onlangs een groot aantal tankstations bij ons gekocht (In het zuiden van het land).

Kan dit topic nu op slot?
mvg
WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
VAN BELLE Jean Marc
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 7
Berichten: 114
Lid geworden op: 23 feb 2012 22:48
Actief als: professional
Locatie: Bellegoed, Bellegem, Belgium
Contacteer:

Re: Trafic: Actieradius stopt op 160 km van 1300 km

Bericht door VAN BELLE Jean Marc »

Topic mag op slot. Bedankt aan elkeen hier voor de frisse bijdragen. Google zal de rest van het werk doen, hoop ik.
PS: Hoop dat de Russen de dieselprijzen helpen doen dalen. Concurrentie komt ons allen ten goede, en ook de nieuwe energiebronnen die we altijd zullen nodig hebben (elke energiebron is eindig, al hoop ik dat iemand ooit bewijst dat ik het fout heb). Nogmaals mijn dank aan de toffe leden hier! +JMVB
1. Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.
2. Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.
3. Als je niet tevreden bent over je vrouw, hoeft zij met jou ook geen vrede te nemen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pleiades
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 2666
Lid geworden op: 08 jun 2008 19:05
Actief als: particulier

Re: Trafic: Actieradius stopt op 160 km van 1300 km

Bericht door Pleiades »

VAN BELLE Jean Marc schreef:Topic mag op slot.
bij deze
2000 Renault Laguna 1.6 16v RXI ~ 2010-2012 ~
2006 Renault Mégane RS 225 ~ 2012-2014 ~
2006 Renault Mégane CC 2.0 Exception ~ 2014-2015 ~
2018 Renault Clio Limited TCe90 ~ 2018-2021 ~
2021 Renault Arkana Hybrid R.S. Line ~ 2021-Heden ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
  • ESP Melding, auto stopt
    door Yvesy » » in Techniek algemeen
    0 Reacties
    241 Weergaves
    Laatste bericht door Yvesy
  • renault megane 3 airco stopt met werken
    door uniq073 » » in Megane
    0 Reacties
    322 Weergaves
    Laatste bericht door uniq073
  • trekhaak trafic 2017
    door Paulcm » » in Trafic
    0 Reacties
    141 Weergaves
    Laatste bericht door Paulcm
  • Trafic 2023 schuifraampje
    door Airport24 » » in Techniek algemeen
    1 Reacties
    133 Weergaves
    Laatste bericht door mission
  • Nieuwe radio in trafic
    door MarioHex » » in Elektrische en elektronische systemen
    1 Reacties
    130 Weergaves
    Laatste bericht door Pepone
  • Trafic 3 2016 verwarming achter
    door Dirkvd » » in Trafic
    0 Reacties
    116 Weergaves
    Laatste bericht door Dirkvd