Trafic: Actieradius stopt op 160 km van 1300 km

Radio, elektrische ruiten & stoelverstelling, centrale vergrendeling, verlichting, etc.
Gebruikersavatar

Topic starter
VAN BELLE Jean Marc
Lid
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 23 feb 2012 22:48
Actief als: professional
Locatie: Bellegoed, Bellegem, Belgium
Contacteer:

Re: LEEGRIJDEN Trafic: Actieradius stopt op 160 km van 1300

Berichtdoor VAN BELLE Jean Marc » 17 apr 2012 11:43

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Zit bijna a 10.000 km, dus kan nu al heel wat meer vertellen.

Eerst hoop ik dat ik een paar mensen hier niet kwaad maak, want ik las op 'k weet niet hoeveel fora ook de discussies over dure kapotte filters en zware schade bij het leegrijden van de tank.

Sorry, maar ik ga me eerder moeten aansluiten bij de categorie NONSENS op dat vlak. Als je me wil aanvallen, zou ik graag hebben, dat je jezelf afvraagt waarom je dan zo gevoelig bent aan dit topic en of je ook 'experimenteel' zelf te werk ging.

Ik ging als volgt te werk: Ik heb een omnium het eerste jaar, de auto is binnen garantie en ik sprak liefst 5 garagisten hierover. Vervolgens bekeek ik de handleiding zeer grondig en zocht ik ook in de technische gedeeltes. Ik vat even samen:

1. Handleiding vermeldt achteraan EXPLICIET dat de wagen al voorzien is op een automatisch systeem zodat leegrijden GEEN probleem vormt in het algemeen. Als je een beetje terugkeert, verwijst men echter wel naar het pompje.
2. Ik vroeg specifiek naar de herstellingen met CDI-injectoren, en NIEMAND had een geval met iemand die de tank leegreed. Ik heb het hier over VERSCHILLENDE soorten CDI-camionetten. WEL waren er zeer ernstige problemen die bijna altijd een vermoeden verwezen naar een slechte tankbeurt, inclusief benzine per vergissing en dan leegpompen, maar dat viel meer mee bij een diesel met wat benzine dan omgekeerd (dramatisch). Dus er waren zeer veel veronderstellingen, maar mijn wetenschappelijke cijfermatige houding om geval per geval te bekijken, bracht aan het licht dat er meer geroddeld wordt door onwetenden dan naar gevolg-oorzaaak te zoeken. Dus heel duidelijk: bij alle garagisten GEEN ENKEL GEVAL dat leeggereden tank vuiligheid meenam, zelfs niet bij hoge kilometerstanden. WEL EEN GEVAL van een auto die al een jaar stilstond, en dat is NIET goed voor de filter, maar een auto die stilstaat is altijd zoals een revaliderende kankerpatiënt te behandelen, vernam ik van de mechaniekers/mechaniciens.
3. Dus reed ik meermaals m'n tank leeg. Je krijgt dan de foutmelding 'DEFECTE INSPUITING' (heb ik foto's van), eerste maal op 1330 km, niet slecht hé. De eerste maal kreeg ik na het vullen van 10 liter diesel terug even die melding, en gebruikte ik het pompje vooraan, maar de keren erna, gebruikte ik het pompje NIET en gaat de melding mooi terug weg. Wel raad ik af, direct daarna 'volle petrol' te geven, want je injectoren kunnen wel warm krijgen en als ze leeg spuiten, weet je dat je die grote turbodruk niet moet laten botvieren op je mechaniek, maar eigenlijk is het principe niet zo heel slecht.
4. Nu rij ik terug normaal en tank ik, maar intussen weet ik dat als je super zuinig rijdt (in mijn geval met stukken waarbij m'n verbruik op 5,5 liter lag zelfs, warme wind, met camions mee of secundaire lange banen zonder verkeer) de motor nu het zuinigst werkt boven de 1800 toeren in overdrive of zesde met juiste bandenspanning en onder airco noch ramen open met gewaxte auto voor de luchtweerstand. Omdat de actieradius dus niet meer werkt vanaf je reserve, besefte ik plots dat je echter gewoon kunt kijken naar de stand 'verbruik' omdat je weet dat er ruim 90 liter in de tank gaat, maar dat loopt fout als je zeeer zuinig rijdt. Toen ik stil viel de eerste maal à 1330 km, stond die teller immers op minder dan 88 liter. Toen ik in een andere test een vlotte rijstijl combineerde aan een volle tank, kwam ik nog boven de 1100 km uit, en kreeg ik de foutmelding van 'DEFECTE INSPUITING' net in Izegem voor mijn Lukoil station (is op factuur, vandaar altijd Lukoil, plus is meestal de goedkoopste van West-Vlaanderen) zodat ik nog 500 meter kon rijden met de melding 'defecte inspuiting' om te tanken, en gaf het aantal verbruikte liter een indicatie boven de 91 liter en leek die indicatie dus wel betrouwbaar. Misschien had ik zelfs bij mijn eerste test ergens nog opnieuw op de nulteller geduwd, want ik wist niet dat je zowel de boordcomputer op nul kunt zetten als de dagteller op de hoofddisplay en dat twee aparte tellers zijn (ik plaats bij al mijn voertuigen de dagteller normaal altijd op nul bij elke tankbeurt, op mijn moto gebruik ik dagtripteller B voor afgelegde kilometers tussen onderhoud of voor een specifieke langere test; maar gebruik ik ook speciale gps-loggertjes die mijn route en mijn snelheid overal ook opslaan zodat ik op PC nog dieper kan onderzoeken, of kijken hoe rap mijn zoon of iemand anders die leert rijden met mijn wagen gereden heeft buiten mijn bijzijn; ik zwijg over mijn eigen snelheid af en toe op mijn moto op een rustige Waalse autostrade, évidemment).

Dus, ik hoop dat elkeen hier eens even in zijn originele handleiding duikt om te kijken of hij het ook doet, maar ik eindig met een advies voor allen:

1. Ben je van het emotionele type met veel angsten, dan doe je dit soort experimenten zeker NIET, maar wees je dan bewust van je stelling dat je minder te weten komt dan anderen en misschien dus ook wat je emoties meer moet beheersen.
2. Ben je van het experimentele type met emoties, doe gerust de test, maar laat je verstand voor extra veiligheid zorgen. Stilvallen op de autostrade is iets waar elke chauffeur vroeger op voorzien was, maar nu niet meer geleerd wordt op de rijschool. Voorbeeld: een leerlingen van mij droeg plots extra veilige winterhandschoenen op de moto, en zat zo op het derde vak plots tegen de start-stop-schakelaar van haar moto. Ze panikeerde bijna, maar ik reed achter haar en via de intercom zei ik haar dat ik plaats vrij maakte per baanvak en liet ik ze naar de kant uitrollen. Het duurde voor mij ook een heel eind voor ik besefte dat extra veiligheid van handschoenen dit concrete extra gevaar opleverde en maakte mij tot een betere leraar dankzij dit euvel.
3. Ben je van het wetenschappelijke-nieuwsgierige-(over?)beheerste type als ik, dan beleef je dol plezier hieraan, maar kom dan niet reclameren nadien dat je iets over het hoofd zag of toch schade oploopt, want het interpreteren van dingen blijft een kwestie van ons verstand versus een natuurlijke vooringenomenheid waarin we vooral datgene zien dat we WILLEN zien.

Vandaar ook dit forum en echt waar, dank aan elk die hier zijn topic plaatste in welke vorm en met welk oordeel dan ook.

Dit forum en de communicatie (in taal) is immers een diepmenselijke eigenschap die ik in overeenstemming zie met aposte Johannes die de naastenliefde met de openheid daarbij en het vertrouwen in elkaar daarin bovenaan zet.

De inhoud is wellicht echter een stuk dierlijker dan we denken, want elk hebben we angsten, en reageren we emotioneel dikwijls direct door oude gevoelens op oude gebeurtenissen. Maar een keer we dat weten, zijn we een hele stap verder, soms wel meer dan 1330 km (volgens mij is 1500 km haalbaar in extremis), maar vallen we wel stil eenmaal de diesel even op is, en we moeten 'herladen'.

That's life. And Life's Good (zou ik sponsorgeld kunnen krijgen van dat merk?)

Rebels Van Belletje uit Bellegoed, Bellegem met ook emoties over zijn nieuwe tuutuut-Trafic...

+JMVB
1. Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.
2. Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.
3. Als je niet tevreden bent over je vrouw, hoeft zij met jou ook geen vrede te nemen.

Gebruikersavatar

mechanic
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Berichten: 12635
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Eindhoven

Re: Trafic: Actieradius stopt op 160 km van 1300 km

Berichtdoor mechanic » 19 apr 2012 21:37

Met de 24H service van renault maak ik wel eens een gevalletje tank leeg gereden mee. Ook mensen die met een op enkele druppels na lege tank gaan tanken, wil de auto vaak niet meer starten. Diesel motoren. Dan kun je pompen met het handpompje wat je wilt, maar je zuigt alleen maar lucht aan. Hierdoor gaat ook het handpompje vrij snel defect.
Deze gevallen spuit ik wat startpiloot in de inlaat om de motor op gang te laten komen, en hopen dat deze dan weer automatisch de diesel aanzuigt. Zei het de eerste tellen met flink wat lucht, en dus slecht lopen van de motor.

Wil niet zeuren of commentaar leveren, alleen maar goed dat je jezelf er zo in verdiept. Maar alleen waarschuwen dat je als je de tank leeg rijdt niet altijd op het handpompje kunt vertrouwen.

Gebruikersavatar

Topic starter
VAN BELLE Jean Marc
Lid
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 23 feb 2012 22:48
Actief als: professional
Locatie: Bellegoed, Bellegem, Belgium
Contacteer:

Re: Trafic: Actieradius stopt op 160 km van 1300 km

Berichtdoor VAN BELLE Jean Marc » 20 apr 2012 09:58

@mechanic:
Een goed mechanicus (Vlaams: mechanicien of mechanieker) moet maniakaal zijn en mag zeuren en moet commentaar leveren. Een journalist die zich geliefd maakt, is ook pas goed fout bezig denk ik dan. En een wetenschapper die mensen naar de mond praat, moet ook dringend zijn geschiktheid voor zijn 'roeping' nazien. Na bovenstaande testen, ga ik trouwens niet meer systematisch m'n tank leegrijden. Zo maniakaal ben ik nu ook weer niet, en ik heb bovenal respect voor materiaal: dood materiaal en levend materiaal (ik geloof eigenljk niet in dood materiaal, zelfs een Renault heeft/ontwikkelt een bioritme door haar complexiteit). Net 84 liter getankt = 112 EUR en boordcomputer gaf 82,9 liter verbruik met een gemiddelde van 6,4 liter/100 km op 1295,4 km afstand. Reservelampje sprong aan op zo'n 1220 km. In totaal heb ik al 10 X volgetankt à 10.400 km (meestal na 1100 km, in Frankrijk tussenin omdat ik een tankstation vond onder de 1,40 eur per liter diesel; maar daar zaten ze bij Lukoil Izegem vandaag ook weer onder).

PS: Voelde mechanisch-intuïtief aan dat de foutmelding 'DEFECTE INSPUITING' niet zo gezond is, dus dat je die best vermijdt, tenzij in expliciete omstandigheden (ik train mezelf met de moto af en toe voor veiligheidsnoodstops in de hoop dit NOOIT echt te moeten toepassen).
PS2: Hoop dat mijn 'remblokjes' zoals bij mijn Vivaro ook meer dan 100.000 km meegaan dankzij mijne "informatiezoekende kijkrijstijl" (sorry, i love to play with words).
PS3: Ander verschil met Vivaro: als je tank op reserve staat, 'tuut' het signaal altijd bij het starten, en je hoort je richtingaanwijzers NIET als je gordel niet aan staat en dat verklikkertje gaat dus via de console-sturing. Bij een Vito heb je een enorm luide richtingaanwijzers zoals bij oude camions, en als ik belde, dan hoorden de mensen dat altijd. M'n zoon zegt dat hij de Trafic ook nooit meer thuis hoort aankomen, zodat hij dan meer betrapt kan worden op niet studeren en zo... Elk voordeel 'heb' zijn nadeel, maar ik zie het eerder omgekeerd.
+JMVB
1. Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.
2. Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.
3. Als je niet tevreden bent over je vrouw, hoeft zij met jou ook geen vrede te nemen.

Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Berichten: 3183
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: Trafic: Actieradius stopt op 160 km van 1300 km

Berichtdoor DHL » 20 apr 2012 12:18

JMVB, ik twijfel er niet aan dat je een goed mens bent, maar vind men je soms niet een beetje vermoeiend in je omgeving? :doh:

Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Berichten: 6637
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Trafic: Actieradius stopt op 160 km van 1300 km

Berichtdoor WillemS » 20 apr 2012 16:48

Lukoil onder de 1,40 !?

Een journalist zou al moeten weten dat die Russen de Eurpese markt gaan veroveren middels prijsdumping, te beginnen met Belgie en nu ook in Nederland.
Ze hebben onlangs een groot aantal tankstations bij ons gekocht (In het zuiden van het land).

Kan dit topic nu op slot?
mvg
WillemS

Gebruikersavatar

Topic starter
VAN BELLE Jean Marc
Lid
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 23 feb 2012 22:48
Actief als: professional
Locatie: Bellegoed, Bellegem, Belgium
Contacteer:

Re: Trafic: Actieradius stopt op 160 km van 1300 km

Berichtdoor VAN BELLE Jean Marc » 22 apr 2012 12:59

Topic mag op slot. Bedankt aan elkeen hier voor de frisse bijdragen. Google zal de rest van het werk doen, hoop ik.
PS: Hoop dat de Russen de dieselprijzen helpen doen dalen. Concurrentie komt ons allen ten goede, en ook de nieuwe energiebronnen die we altijd zullen nodig hebben (elke energiebron is eindig, al hoop ik dat iemand ooit bewijst dat ik het fout heb). Nogmaals mijn dank aan de toffe leden hier! +JMVB
1. Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.
2. Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.
3. Als je niet tevreden bent over je vrouw, hoeft zij met jou ook geen vrede te nemen.


Pleiades
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Berichten: 2577
Lid geworden op: 08 jun 2008 19:05
Actief als: particulier

Re: Trafic: Actieradius stopt op 160 km van 1300 km

Berichtdoor Pleiades » 24 apr 2012 13:24

VAN BELLE Jean Marc schreef:Topic mag op slot.


bij deze
2018 Renault Clio Limited TCe90
2012 Renault Twingo Dynamique 1.2 16V


  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Electronica”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten