Zo, ik rijd weer Renault

Zag afgelopen maandagavond tijdens mijn rondje autowebsites een exemplaar staan wat zo'n beetje aan alle eisen voldeed. De volgende dag met gezin en Pa (monteur) de auto gaan bekijken. Het zou me minimaal een proefrit in een Megane Grand Tour 1.6 16v op LPG opleveren
Eenmaal aangekomen bleek de auto aan de binnenkant aardig verwaarloosd (vies, hier en daar krassen en een beschadiging in de bekleding van de bestuurdersstoel). De buitenkant bleek daarentegen wel behoorlijk gaaf. Alle boekjes waren aanwezig maar er zijn 2 beurten overgeslagen (90.000 en 150.000km beurt), of in het gunstigste geval niet gedocumenteerd.
Hmmm... toch maar eens een proefrit maken. Tja, dan rijd zo'n Megane toch wel erg lekker vergeleken met een 12 jaar oude Baleno sedan. Vermogen en ruimte zat ook. De auto stuurt en remt netjes rechtuit, geen rammels, kraakjes oid uit het interieur of onderstel. Motortje loopt stil en zonder bijgeluiden, start meteen, de bak schakelt wat hakerig maar verder niks mis mee.
Samen met pa op een lege parkeerplaats de auto eens goed onder de loep genomen;
- Oliepeil ondanks de 'vergeten' beurt tegen maximum, dus olieverbruik waarschijnlijk in orde (vuldop en peilstok vies genoeg om aan te nemen dat niemand recent bijgevuld heeft)
- Remschijven v+a aardig versleten
- Banden tussen de 2,3 en 3,3mm profiel
- Onder de banken en laadvloer nog meer viezigheid, zand, takjes, hondeharen en los gruis
- Alles (electrisch) in het interieur werkt naar behoren
- Airco blaast niet erg koud
- Geen antenne in het voetje en een paar missende dopjes in de dakrails
- Geen tekenen van eerdere (blik) schades
- Geen meldingen vanuit de ODBII poort
De prijs was behoorlijk laag voor een '07 Megane GT op LPG met het één en ander aan opties. Dus 100% gaaf en zonder schoonheidsfoutjes had ik 'em ook niet verwacht.
Na wat overleg besloten voor deze Megane te gaan, aangezien dit de eerste Megane was die aan alle wensen voldeed en (op €250,- na) binnen het budget paste. Ik heb de auto zonder garantie en verlopen APK meegenomen. Wel nog iets van de prijs afgekregen en de airco afgevuld voor vertrek.
Woensdag meteen APK gekeurd bij een locale Kwik-Fit. Op 1 defect lampje na alles in orde bevonden, alleen advies meegekregen de remvloeistof op korte termijn te vervangen (is volgens het OH-boekje nog nooit gebeurt). Kosten €25,-
Gisteren samen met Pa olie ververst en nieuwe olie plus luchtfilter gemonteerd. MEteen goed onder de auto gekropen en wielen verwijderd om één en ander goed na te lopen. Remmen, wiellagers, bougies, etc nagekeken. Kosten €38,12
Meteen wat poetsmiddelen voor het interieur gehaald en een nieuw sprietje in de antennevoet geschroefd. Radio doet het ook als een tierelier

Kosten €17,39
Ik ben inmiddels begonnen het interieur goed onder handen te nemen. Zal er nog wel een paar uurtjes in moeten steken voordat dat weer lekker fris is
Wat moet er op korte termijn gebeuren; de remvloeistof wordt vervangen. In de loop van het jaar ook de remschijven en blokken v+a. (zitten een paar tiende mm onder de slijtagegrens). Banden komen er in de loop van het jaar ook nieuwe op. Verder achter een nieuwe ruitenwisser, paar dopjes in de dakrails scoren. Er zit een gaatje in de bekleding van de bestuurdersstoel. Hiervoor ben ik vanmorgen bij een gespecialiseerd bedrijf bij mij in Uden. Dit wordt voor €85,- weer netjes hersteld met correcte bekleding. Met zo'n €350,- voor onderdelen en de stoel reparatie moet het onderhoud van de Megane weer helemaal up to date zijn.
Over onderhoud gesproken, weet iemand van jullie waar ik ergens een (digitale) versie van een werkplaatshandboek kan bemachtingen? Voor m'n Baleno heb ik er ook eentje in PDF vorm, en da's eigenlijk toch wel onmisbaar.
En voordat ik het vergeet nog een foto van de auto (eentje is wel zat tot ie gepoetst is

) :
Het is een business-line model met Eurogas LPG installatie, trekhaak en zo'n panorama dak en 165.000km op de teller.