Grand Scenic 2005: te korte auto antenne

Radio, elektrische ruiten & stoelverstelling, centrale vergrendeling, etc.
Gebruikersavatar

Topic author
paulvr
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 apr 2012 01:28
Actief als: particulier

Grand Scenic 2005: te korte auto antenne

Bericht door paulvr »

Model/uitvoering : Grand Scenic
Bouwjaar : 2005
Brandstof : diesel

Blij was ik toen ik erachter kwam dat zich achter de naam Carminat de autoradio fabriek Becker bleek te bevinden. Bekend voor het maken van geweldig goede lange-, midden- en kortegolf banden naast een superbe dual tuner FM ontvanger waardoor hij bliksemsnel naar de steeds sterkste FM zender overschakelt.

Maar.... helaas is er een trend ontstaan waarbij zowat elke auto antenne de lengte van 42 cm heeft waarbij een draad om het staafje gewikkeld en gesealed zit omdat ook voor FM die lengte eigenlijk te kort is. Voor lange- en middengolf is deze lengte helaas volstrekt onvoldoende. Ik luisterde op ons aude autoradiootje dagelijks naar Deutschlandfunk op 549 kHz en BBC Radio 4 op 198 kHz lange golf maar dat kan ik met dit kleine staafje wel vergeten.

Even dacht ik een oplossing te hebben gevonden: er zijn Renaults met een antenne van 80 cm maar helaas: waar het antennestaafje van mijn wagen een M5 schroefdraad heeft is die andere veel dikker dus niet zomaar te vervangen. Ook zit de antenne helemaal achterop de wagen zodat je ook niet zomaar een groot zwiepend ding buiten je auto kunt gaan monteren.

De meest geopperde suggestie, het monteren van een tweede antenne aan de voorkant van het dak is een optie maar geen gemakkelijke, ik boor liever niet in het dak als dat niet absoluut nodig is. Maar wat wel te doen? Misschien is het een gekl idee maar ik kan me voorstellen dat ik dat schoefdraad van de basis op een of andere manier gebruik om er iets anders aan vast te maken. En omdat we niet van plan zijn ooit een skirack of zoiets op het dak te monteren zouden we misschien een of twee van die steuntjes kunnen gebruiken om dan toch een of ander staafje of V-vorm antenne van dat centrale lunt achter horizontaal naar voren te brengen.

Rare gedachten voor velen wellicht, maar wie weet, is er nog iemand anders die geworsteld heeft met het niet meer kunnen beluisteren van buitenlandse lange- en middengolf zenders. Wat me trouwens wel ietwat zorgen baart is dat het niet gaat om een puur signaalgebrek alleen, maar dat er ook onwelkome fluittoontjes op allerlei middengolf frekwenties zitten die niets met de motor van de auto te maken hebben (geparkeerd met de motor uit zijn ze er ook) of met de locatie waar je je bevindt (dus geen storing door hoogspanningskabels o.i.d.).

Heeft hier iemand enige ervaring mee? Bij voorbaat hartelijk dank!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht