[INFO] Centrale Vergrendeling unit vervangen (Voordeur)

Plaats hier je technische instructies omtrent de R25
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Mathijs
Donateur
Donateur
Posts in topic: 1
Berichten: 3243
Lid geworden op: 27 aug 2004 00:16
Actief als: particulier
Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
Contacteer:

[INFO] Centrale Vergrendeling unit vervangen (Voordeur)

Bericht door Mathijs »

Zie ook [INFO] Centrale Vergrendeling unit vervangen (Achterdeur).

Zo'n centrale deurvergrendeling, leuk spul !

Jammer alleen dat na verloop van tijd de motortjes wat uitgeput lijken te raken, danwel het slot zo stroef gaat dat het motortje hem niet meer goed kan bedienen (...en kapot gaat).

Niet zo'n ramp, het motortje is in tal van andere wagens gemonteerd, en dus makkelijk uitwisselbaar.

Maar goed, sta je daar met dat motortje in je handen, en dan ..... ?

Inderdaad, inbouwen, maar hoe, want menig garage wil geen tweedehands materiaal inbouwen.
Dus zelf maar doen.
(overigens, het geheel van motortje etc. (de hele unit) heet een servo)

Hier komt het verhaal over het inbouwen.
Toegepast op de Linkervoordeur van een R25, doch natuurlijk ook werkzaam voor de Rechtervoordeur, waar in wagens met een links-stuur echter een klein motortje zit, zoals bij een achterdeur.


------Klik op de foto voor meer detail, origineel is 1792x1184 pixels------


De linkervoordeur, komt allemaal erg massief over, doch is relatief eenvoudig uit elkaar te puzzelen.
DCP_1179.JPG
In de rode cirkels bevinden zich de schroeven, doorgaans Torx schroeven.
De 2-cirkels linksbovenaan bevatten een Torx-30
De 2-cirkels onderaan bevatten een Torx-20
De circkel tussen speaker en armsteun is een korte schroef, Torx-20, begin met deze.
DCP_1180.JPG
Het deksel van de speaker komt los door hem een kwart slag tegen de richting van de klok in de draaien.
Nadat de korte Torx-20 verwijderd is, is met wat moeite het knoppenpaneel eruit te halen.
Daaronder treffen we een plastic moertje aan, dopmaatje nr.10, welke los moet.
DCP_1181.JPG
Achter de gele punten bevinden zich klik-bevestigingen. Begin met die links-onderaan, en werk naar rechts toe met voorzichtig lostrekken, daarna pas de zijkanten doen.
DCP_1182.JPG
Daarna is de bekleding (verwijder eerst de kabels door het gat) met een schuine beweging weg te halen
DCP_1183.JPG
Deze deur is duidelijk vaker opengeweest, echter, het plastic zit er nog achter.
Trek deze voorzichtig los, het scheurt makkelijk, maar het zit er niet voor niets.
DCP_1184.JPG
Helemaal los hoeft die niet, dit is ver genoeg.
DCP_1185.JPG
Hier treffen we de dienstweigeraar aan.
Het gele lipje moet je naar buiten toe scharnieren, zodat het ijzeren staafje niet meer omklemd is.
DCP_1186.JPG
Daarna is het ijzeren staafje los te halen.....
DCP_1187.JPG
....en te verwijderen.
DCP_1188.JPG
NIET DOEN!!!
Met een platbek schroevendraaier de rest proberen los te wrikken, grote kans op schade!
DCP_1189.JPG
Eerst netjes met een steeksleuteltje (nr.8 ) het zelftappend boutje los maken
DCP_1190.JPG
Daarna de stekker onder losmaken, en met een dergelijke draaiende beweging de servo verwijderen
DCP_1193.JPG
Hier hebben we de servo (ivm test zit stekker er weer even in)
De grijze stekker rechts kan na verwijderen van de servo en voor het plaatsen van de nieuwe servo het beste weer terug gezet worden
DCP_1191.JPG
DCP_1192.JPG
Met een zelfde draaiende beweging zetten we de vervangende servo terug, let op de gele pijl, dit nokje op de servo moet door het gaatje in het slot-mechaniek.
DCP_1194.JPG
DCP_1195.JPG

We schroeven de servo weer stevig vast, maar let op, vast is vast, kapot hoeft het immers niet!!!
Vergeet niet het ijzeren staafje terug te monteren, en zoals ik bijna deed, de stekker er terug op te zetten....
DCP_1196.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

hans
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 okt 2004 23:40
Actief als: particulier
Locatie: ter aar

Bericht door hans »

hulde ! makkelijker en duidelijker als dit kan bijna niet :!:
renault 25 gtx 522000 kilometers, bouwjaar 1988 kleur 608 [img]http://homepages.ipact.nl/~dberkhout/smilies/death.gif[/img]
renault 25 tx 231000 kilometers, bouwjaar 1991
kleur 777

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

jasper11turbo
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 769
Lid geworden op: 31 aug 2004 17:45
Actief als: particulier

Bericht door jasper11turbo »

Een zeer net en superduidelijke omschrijving !

Ik ben trots op je

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht