voorstellen + vraagje koppeling megane 1.6 2003

Alles wat met de motor van de Megane maken heeft.
Forumregels
Let op: Kijk ook even bij de forum afdeling Scenic als u een Megane-Scenic rijder bent.
Plaats reactie

Topic author
richard1974
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 22 jul 2012 13:17
Actief als: particulier

voorstellen + vraagje koppeling megane 1.6 2003

Bericht door richard1974 »

Model/uitvoering : _megane 1.6
Bouwjaar : _2003
Brandstof : _benzine
Bij deze wil ik me even voorstellen en meteen een vraag stellen.
Ik ben Richard de Vries en heb sinds een paar weken een renault megane 1.6 16v uit 2003 in mijn bezit.
Ik moet zeggen dat het een heerlijke auto is met alle mogelijke luxe.

Er is slecht 1 ding waar ik bezorgd over ben en dat is de koppeling.
De auto heeft 115000 km gelopen.
De koppeling komt erg laat op en ook het aangrijpgebied is erg klein.....
ik heb allerlei testjes gedaan (handrem erop en optrekken) (flink op toeren in zijn tweede versnelling en dan schakelen naar 5 en kijken of hij slipt) (op een helling wegrijden) maar niets wijst erop dat de platen versleten zijn..(slipt nooit)

Heeft iemand een idee wat dan het probleem zou kunnen zijn???

groetjes Richard

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Laatste bezoek: 18 mei 2025 22:29

Re: voorstellen + vraagje koppeling megane 1.6 2003

Bericht door mechanic »

De koppeling is hydraulisch bedient, dus de mogelijkheid bestaat dat er lucht in het systeem zit. Echter is dit alleen maar mogelijk bij een lekkage van het systeem. Dit zal je dus even na moeten zien. Lekke leiding, lekke cilinders etc..
Is er geen lekkage, is het gezien je klachten en omschrijving toch heel goed mogelijk dat de koppelingsplaten versleten zijn. Immers als een koppeling niet slipt kan deze toch versleten zijn. Naarmate het gebruik worden de platen steeds dunner en het aangrijpingspunt automatisch hoger. Hoe hoger deze pakt hoe meer versleten de voering is.
Een slippende koppeling ligt ook meestal niet aan de platen zelf, maar aan een versleten drukgroep.
Laat een garage even een goede diagnose doen, aangezien het toch een grote uitgave is. Indien je tot vervanging over gaat is het zeer raadzaam de complete koppeling te vervangen: platen,drukgroep,hydraulisch druklager. Het lager zit niet in de set, maar zijn berucht om lekkage. Neem ook het t-stukje mee wat van het lager naar de leiding gaat. Zou het mijn auto betreffen zou ik ook gelijk de krukaskeerring vervangen achter het vliegwiel. Is een half uurtje extra werk, maar ook deze keerringen gaan vaak lek en bezorgen je weer een rekening van de/montage versnellingsbak.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
richard1974
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 22 jul 2012 13:17

Bericht door richard1974 »

er staat nu 113700 km op de teller...
Ik kan me gewoon bijna niet voorstellen dat met die km de platen versleten zijn...maar goed het zou natuurlijk kunnen.
Ik heb al heel wat auto's in mijn bezit gehad maar een koppeling gaat meestal tussen de 160000 en 220000 km mee is mijn ervaring.....
of heeft renault gewoon erg slechte koppelingen?

Ik ga idd eens bij de garage een diagnose laten stellen en als de koppeling vervangen moet worden maar eens op zoek naar een mannetje...de meeste garage's zijn mij te duur (Voor een auto van 9 jaar oud)

bedankt voor de reacie!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

Het is goed mogelijk hoor dat een koppeling bij die km-stand versleten is. Erg afhankelijk ook van de vorige bestuurder(ders). De meeste originele koppelingen, dus niet alleen renault, komen gewoon bij bekende fabrikanten vandaan zoals valeo dus merk afhankelijk is de kwaliteit meestal niet. Het is net zoals remblokken een slijtage product met voering die weg slijt.
Het is in een uurtje of 5-6 prima te doen om de koppeling te vernieuwen mits je alle benodigdheden bij de hand hebt.
Goed dat je eerst even een goede diagnose laat doen, kan je misschien een hoop geld besparen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Valkenet
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 10 mei 2025 13:49

Bericht door Valkenet »

Goedendag,

Om te controleren of er lekkage is kun je het remvloeistofniveau even bekijken of deze veel gezakt is.
Als je druklager lekt dan zou je druppels remvloeistof onder aan de bak moeten zien hangen op de bodemplaat moeten zien liggen.

Bij de Megane GT van mijn zoon ( 109.000 km) was het druklager compleet lek, dat zelfs het koppelingspedaal beneden bleef liggen.
Alles vervangen incl plaat en drukgroep omdat alles zoals Mechanic ook zegt toch los ligt.

De drukgroep was van het zelfstellende type en daar valt niets meer aan te stellen.
Toch wel een behoorlijke klus.

Gelijk het remsysteem doorgespoeld met nieuwe vloeistof en alles werkt nu weer top.

Groet Martin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

Een eerste teken van lekkage is inderdaad een laag remVL niveau in het reservoir. Echhter omdat de remmen vanuit dit reservoir ook worden voorzien van vloeistof kan de lage stand ook door versleten remmen komen. Loop dus vanaf het pedaal tot de bak het koppelings systeem goed na. Staar je niet blind op het reservoir :wink:
In het geval van de TS denk ik dat de koppelingsplaten gewoon versleten zijn.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut