Vervangen Waterpomp (Scenic 2.0, '97)
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 8
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 27 nov 2011
- Laatste bezoek: 06 aug 2012 19:29
- Actief als: particulier
- Locatie: Zaandam
Vervangen Waterpomp (Scenic 2.0, '97)
Model/uitvoering : Scenic 2.0
Bouwjaar : 97
Brandstof : Benzine
RENAULT MEGANE SCENIC (JA0/1_) 2.0 I (JA0G) (114PK)
Mijn waterpomp is overleden. Van de week op de snelweg ging mijn lampje van de accu branden en liep de temperatuur ineens hoog op.
Na het openen van de motorkap zag ik dat de v-snaar eraf lag en er koelvloeistof langs de poelie naar buiten kwam spuiten.
Heb inmiddels die nieuwe waterpomp binnen maar zou graag de werk volgorde willen weten en welke gereedschappen hiervoor nodig zijn.
Er is erg weinig werkruimte op die plek en wil geen onnodige boutjes los moeten maken.
Zoals ik het nu kan inschatten moet de dynamo er af om meer ruimte te krijgen of überhaupt goed bij de waterpomp te komen.
Welke boutjes zijn gebruikt bij montage van de waterpomp.
Alvast bedankt voor jullie antwoorden !
Bouwjaar : 97
Brandstof : Benzine
RENAULT MEGANE SCENIC (JA0/1_) 2.0 I (JA0G) (114PK)
Mijn waterpomp is overleden. Van de week op de snelweg ging mijn lampje van de accu branden en liep de temperatuur ineens hoog op.
Na het openen van de motorkap zag ik dat de v-snaar eraf lag en er koelvloeistof langs de poelie naar buiten kwam spuiten.
Heb inmiddels die nieuwe waterpomp binnen maar zou graag de werk volgorde willen weten en welke gereedschappen hiervoor nodig zijn.
Er is erg weinig werkruimte op die plek en wil geen onnodige boutjes los moeten maken.
Zoals ik het nu kan inschatten moet de dynamo er af om meer ruimte te krijgen of überhaupt goed bij de waterpomp te komen.
Welke boutjes zijn gebruikt bij montage van de waterpomp.
Alvast bedankt voor jullie antwoorden !
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 7
- Berichten: 16347
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 31 okt 2024 21:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Vervangen Waterpomp (Scenic 2.0, '97)
Bij jou motor zit zoals je zelf al aangeeft de waterpomp buiten de distributieriem en wordt deze aangedreven door de multiriem. Voor het vervangen van de waterpomp hoeft de dynamo er niet af en ga ik als volgt te werk:
-rechts voor wiel demonteren
-rechts voor wielkuip demonteren
-multiriem demonteren, in jou geval niet nodig. Leg er wel even een nieuwe om als je klaar bent.
-poulie van de waterpomp loshalen, 3 boutjes. evt poulie tegenhouden met door de multiriem erover te leggen of met de luchthamer de boutjes los rammelen
-boutjes waterpomp loshalen. als je pech hebt zijn het torx boutjes die eenvoudig dol draaien. in de loop van de jaren zijn ze vaak al vervangen voor normale boutjes.
-mogelijk moet de krukaspoulie los, heb je wel meer ruimte door. luchthamer sleutel is hiervoor een must.
-schuur alle oude pakking goed weg met een pakkingschraper, schuurpapier oid.. Moet echt helemaal glad zijn anders heb je gegarandeerd lekkage. neem extra tijd voor het schuren want afraffelen is een no no..
-doe op de waterpomp over het aanligvlak tegen de motor een laagje vloeibare pakking, dan de papieren bijgeleverde pakking daarop, en daarp nog een laagje vloeibare pakking. lijkt overdreven maar dan ben je zeker van een goede afdichting. alleen de papieren pakking werkt vaak niet.
-omgekeerde volgorde alles terug monteren
-ontluchten kan verschillen. meestal een nippel thv je thermostaat, en in de kachelslang naar het schutbord, en soms nog eentje in de radiateur.
-rechts voor wiel demonteren
-rechts voor wielkuip demonteren
-multiriem demonteren, in jou geval niet nodig. Leg er wel even een nieuwe om als je klaar bent.
-poulie van de waterpomp loshalen, 3 boutjes. evt poulie tegenhouden met door de multiriem erover te leggen of met de luchthamer de boutjes los rammelen
-boutjes waterpomp loshalen. als je pech hebt zijn het torx boutjes die eenvoudig dol draaien. in de loop van de jaren zijn ze vaak al vervangen voor normale boutjes.
-mogelijk moet de krukaspoulie los, heb je wel meer ruimte door. luchthamer sleutel is hiervoor een must.
-schuur alle oude pakking goed weg met een pakkingschraper, schuurpapier oid.. Moet echt helemaal glad zijn anders heb je gegarandeerd lekkage. neem extra tijd voor het schuren want afraffelen is een no no..
-doe op de waterpomp over het aanligvlak tegen de motor een laagje vloeibare pakking, dan de papieren bijgeleverde pakking daarop, en daarp nog een laagje vloeibare pakking. lijkt overdreven maar dan ben je zeker van een goede afdichting. alleen de papieren pakking werkt vaak niet.
-omgekeerde volgorde alles terug monteren
-ontluchten kan verschillen. meestal een nippel thv je thermostaat, en in de kachelslang naar het schutbord, en soms nog eentje in de radiateur.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 8
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 27 nov 2011
- Laatste bezoek: 06 aug 2012 19:29
- Actief als: particulier
- Locatie: Zaandam
Re: Vervangen Waterpomp (Scenic 2.0, '97)
Bedankt voor je duidelijke antwoord.
Ik had gedacht van bovenaf meer ruimte te hebben, maar zoals jij beschrijft klinkt dat wel logischer.
Er zitten inderdaad torx buitjes op gemonteerd.
Kan ik deze vervangen voor normale boutjes (welke maat?) of dien ik weer torx boutjes terug te plaatsen?
Met ontluchten heb ik wel ervaring en dat komt wel goed.
Ik ga van het weekend aan de gang.
Ik laat wel even weten hoe dit afgelopen is allemaal.
Nogmaals mijn dank.
Ik had gedacht van bovenaf meer ruimte te hebben, maar zoals jij beschrijft klinkt dat wel logischer.
Er zitten inderdaad torx buitjes op gemonteerd.
Kan ik deze vervangen voor normale boutjes (welke maat?) of dien ik weer torx boutjes terug te plaatsen?
Met ontluchten heb ik wel ervaring en dat komt wel goed.
Ik ga van het weekend aan de gang.
Ik laat wel even weten hoe dit afgelopen is allemaal.
Nogmaals mijn dank.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 4
- Berichten: 2027
- Lid geworden op: 13 nov 2010
- Laatste bezoek: 28 sep 2024 07:46
- Actief als: particulier
Re: Vervangen Waterpomp (Scenic 2.0, '97)
Zanesie, heb zelf mijn waterpomp half jaartje terug vervangen aan zelfde auto/motortype. Zoals mechanic het omschrijft zal het makkelijkst gaan. Heb destijds alles van boven gedaan. Torx schroeven draaiden er een paar dol inderdaad, dat was ff lastig. Gelijk de multiriem gedaan. Was voor iets van 6 tientjes klaar.
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 7
- Berichten: 16347
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 31 okt 2024 21:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Vervangen Waterpomp (Scenic 2.0, '97)
Succes, ben benieuwd of het allemaal goed lukt
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 4
- Berichten: 2027
- Lid geworden op: 13 nov 2010
- Laatste bezoek: 28 sep 2024 07:46
- Actief als: particulier
Re: Vervangen Waterpomp (Scenic 2.0, '97)
Zanesie,
Hieronder stuk tekst uit mijn verslag van het vervangen. Was ik bijna vergeten, de schroeven zijn M7. Mogelijk moeilijk aan te komen mocht je ze nodig hebben.
"De boutjes waarmee de pomp vastzitten hebben een lastige kop om een sleutel op te zetten. Twee van de negen de kop van rondgedraaid. Hierna de kop er met een schuurbandluchttol vanaf geslepen. Was gelukig bij een garagebedrijf de klus aan het uitvoeren waar goed greeedschap voorradig is.
Pomp verwijder en resterend draadeindjes er uit gedraaid. Had toen dus in ieder geval twee nieuwe boutjes nodig die M7 bleken te zijn! Dit soort bouten worden mi alleen toegepast ter ontmoediging der hobbyisten. Dat doet het ook maar gelukkig zat er een boutenboer om de hoek die nog wat M7 had liggen.
Voor een ieder die zelf aan het vervangen van de pomp wil beginnen, hou dit even in het achterhoofd en zorg dat je M7 bouten bechikbaar heb."
Hieronder stuk tekst uit mijn verslag van het vervangen. Was ik bijna vergeten, de schroeven zijn M7. Mogelijk moeilijk aan te komen mocht je ze nodig hebben.
"De boutjes waarmee de pomp vastzitten hebben een lastige kop om een sleutel op te zetten. Twee van de negen de kop van rondgedraaid. Hierna de kop er met een schuurbandluchttol vanaf geslepen. Was gelukig bij een garagebedrijf de klus aan het uitvoeren waar goed greeedschap voorradig is.
Pomp verwijder en resterend draadeindjes er uit gedraaid. Had toen dus in ieder geval twee nieuwe boutjes nodig die M7 bleken te zijn! Dit soort bouten worden mi alleen toegepast ter ontmoediging der hobbyisten. Dat doet het ook maar gelukkig zat er een boutenboer om de hoek die nog wat M7 had liggen.
Voor een ieder die zelf aan het vervangen van de pomp wil beginnen, hou dit even in het achterhoofd en zorg dat je M7 bouten bechikbaar heb."
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 8
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 27 nov 2011
- Laatste bezoek: 06 aug 2012 19:29
- Actief als: particulier
- Locatie: Zaandam
Re: Vervangen Waterpomp (Scenic 2.0, '97)
Beste allemaal,
Ben op dit moment bezig. De oude waterpomp is er inmiddels af en er is maar 1 boutje dol gedraaid. Dit waren in mijn geval M6 bouten. De makkelijkst bereikbare bout was het lastigste te verwijderen.
Heb de oude resten van de pakking nu helemaal verwijderd met een verfkrabber en dat ging makkelijker dan verwacht.
Even een nieuw boutje halen nu en dan de nieuwe pomp er weer op.
Wordt vervolgd........
Ben op dit moment bezig. De oude waterpomp is er inmiddels af en er is maar 1 boutje dol gedraaid. Dit waren in mijn geval M6 bouten. De makkelijkst bereikbare bout was het lastigste te verwijderen.
Heb de oude resten van de pakking nu helemaal verwijderd met een verfkrabber en dat ging makkelijker dan verwacht.
Even een nieuw boutje halen nu en dan de nieuwe pomp er weer op.
Wordt vervolgd........
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 4
- Berichten: 2027
- Lid geworden op: 13 nov 2010
- Laatste bezoek: 28 sep 2024 07:46
- Actief als: particulier
Re: Vervangen Waterpomp (Scenic 2.0, '97)
Zou je nu ongeveer klaar kunnen zijn..?
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 8
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 27 nov 2011
- Laatste bezoek: 06 aug 2012 19:29
- Actief als: particulier
- Locatie: Zaandam
Re: Vervangen Waterpomp (Scenic 2.0, '97)
De klus is geklaard !
De pomp draait weer en de temperatuur blijft weer netjes in het midden staan. Heb een stukje gereden en het klinkt weer heerlijk rustig allemaal.
Echter wat ik nog wil weten is het volgende:
Ik heb het reservoir gevuld met koelvloeistof en even gewacht totdat het weer gezakt was. Zo ben ik door gegaan totdat er 4 liter in zat en heb toen me motor aangezet. Alle leidingen weren netjes warm en de vin sloeg na een paar minuten aan, maar de kachel zelf werd niet warm. Hij bleef koude lucht bazen.
Zou de thermostaat toch een opdonder hebben gehad nadat vorige week de temperatuur enorm op liep of zou er ergens een verstopping zijn.
Tevens heb ik ergens gelezen dat er drie ontluchting nippels moeten (kunnen) zijn. Ik heb er 1 gevonden. Dit is een bout welke ik los moet draaien tot er kvs uit komt. Ik weet niet hoe ver die moer eruit moet, maar ik zie geen kvs langs de bout lopen.
Ben bang dat als ik hem er te ver uit draai ik onder de warme kvs zit en de bout kwijt ben.
Wat is het probleem van het niet warm worden van de kachel en klopt dat er maar 1 ontluchtingsnippel zit?
Ik dank jullie wederom voor jullie goede tips en steun. Ik heb er veel aan gehad.
Op naar de volgende klus... bougie's samen met de kabels vervangen en de remschijven en blokken vervangen. Geen grote klus, maar heb echt nog nooit met een auto geklust.
De pomp draait weer en de temperatuur blijft weer netjes in het midden staan. Heb een stukje gereden en het klinkt weer heerlijk rustig allemaal.
Echter wat ik nog wil weten is het volgende:
Ik heb het reservoir gevuld met koelvloeistof en even gewacht totdat het weer gezakt was. Zo ben ik door gegaan totdat er 4 liter in zat en heb toen me motor aangezet. Alle leidingen weren netjes warm en de vin sloeg na een paar minuten aan, maar de kachel zelf werd niet warm. Hij bleef koude lucht bazen.
Zou de thermostaat toch een opdonder hebben gehad nadat vorige week de temperatuur enorm op liep of zou er ergens een verstopping zijn.
Tevens heb ik ergens gelezen dat er drie ontluchting nippels moeten (kunnen) zijn. Ik heb er 1 gevonden. Dit is een bout welke ik los moet draaien tot er kvs uit komt. Ik weet niet hoe ver die moer eruit moet, maar ik zie geen kvs langs de bout lopen.
Ben bang dat als ik hem er te ver uit draai ik onder de warme kvs zit en de bout kwijt ben.
Wat is het probleem van het niet warm worden van de kachel en klopt dat er maar 1 ontluchtingsnippel zit?
Ik dank jullie wederom voor jullie goede tips en steun. Ik heb er veel aan gehad.
Op naar de volgende klus... bougie's samen met de kabels vervangen en de remschijven en blokken vervangen. Geen grote klus, maar heb echt nog nooit met een auto geklust.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 7
- Berichten: 16347
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 31 okt 2024 21:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Vervangen Waterpomp (Scenic 2.0, '97)
Kijk, voor iemand zonder auto klus ervaring heb je toch een leuke klus geklaard
Je procedure voor het ontluchten is niet helemaal juist gegaan. Zoals ik al had beschreven zijn er meerdere ontluchtingsnippels naar gelang uitvoering. Ontluchten met die nippels is voorschrift. Echter kan je ook op een andere manier ontluchten. Het systeem vullen tot deze rond max. staat en dan de motor laten draaien zonder dop op het expansievat tot de vin in slaat en de kachel warm wordt. Zoals ik het begrijp heb je gewoon gevuld en ben je gaan rijden.
Laat de motor eens lekker draaien zonder dop erop? Nu komt de grote maar: Worden beide kachelslangen warm? Dus de toevoer en afvoer van je kachelradiateur ( 2 slangen naar het schutbord ? ) Wordt er eentje niet warm dan heb je een verstopping in de radiateur voor je kachel. Even terugkomend op je thermostaat, als de koelslang vanaf je radiateur heet wordt is deze open.
Ik denk toch dat je manier van ontluchten de boosdoener is in dit hele verhaal. Immers als er geen kvs uit de bout opening komt zit er nog lucht in. Je ontlucht de motor ook als deze koud is en niet draait!! Dus in jou geval nu met stilstaande koude motor het reservoir vullen tot deze bijna overloopt. Het expansie vat is het hoogste punt. Draai de ontluchtingsbout helemaal uit en wacht tot er kvs uit loopt. Indien nodig het reservoir bijvullen. Doe dit ook met de nippel die in je kachelslang zit en mogelijk in je radiateur. Komt er overal kvs uit de nippels is het goed ontlucht en kan je de motor warm laten worden.
Je procedure voor het ontluchten is niet helemaal juist gegaan. Zoals ik al had beschreven zijn er meerdere ontluchtingsnippels naar gelang uitvoering. Ontluchten met die nippels is voorschrift. Echter kan je ook op een andere manier ontluchten. Het systeem vullen tot deze rond max. staat en dan de motor laten draaien zonder dop op het expansievat tot de vin in slaat en de kachel warm wordt. Zoals ik het begrijp heb je gewoon gevuld en ben je gaan rijden.
Laat de motor eens lekker draaien zonder dop erop? Nu komt de grote maar: Worden beide kachelslangen warm? Dus de toevoer en afvoer van je kachelradiateur ( 2 slangen naar het schutbord ? ) Wordt er eentje niet warm dan heb je een verstopping in de radiateur voor je kachel. Even terugkomend op je thermostaat, als de koelslang vanaf je radiateur heet wordt is deze open.
Ik denk toch dat je manier van ontluchten de boosdoener is in dit hele verhaal. Immers als er geen kvs uit de bout opening komt zit er nog lucht in. Je ontlucht de motor ook als deze koud is en niet draait!! Dus in jou geval nu met stilstaande koude motor het reservoir vullen tot deze bijna overloopt. Het expansie vat is het hoogste punt. Draai de ontluchtingsbout helemaal uit en wacht tot er kvs uit loopt. Indien nodig het reservoir bijvullen. Doe dit ook met de nippel die in je kachelslang zit en mogelijk in je radiateur. Komt er overal kvs uit de nippels is het goed ontlucht en kan je de motor warm laten worden.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 4
- Berichten: 2027
- Lid geworden op: 13 nov 2010
- Laatste bezoek: 28 sep 2024 07:46
- Actief als: particulier
Re: Vervangen Waterpomp (Scenic 2.0, '97)
Goed gedaan!
Als je kachel voor het vervangen van de waterpomp wel warme lucht blies zal het wel ontluchten zijn. Thermostaat lijkt me ook in orde als ie netjes in het midden blijft tijdens rijden. Je kunt em altijd testen in een pannetje water op het vuur. Heeft mechanic ook nog wel tips over.
Als je kachel voor het vervangen van de waterpomp wel warme lucht blies zal het wel ontluchten zijn. Thermostaat lijkt me ook in orde als ie netjes in het midden blijft tijdens rijden. Je kunt em altijd testen in een pannetje water op het vuur. Heeft mechanic ook nog wel tips over.
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 7
- Berichten: 16347
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 31 okt 2024 21:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Vervangen Waterpomp (Scenic 2.0, '97)
Thermostaat is eenvoudig te controleren inderdaad in een pannetje op het vuur en een thermometer in het water zodat je ziet bij welke temperatuur deze open gaat. Echter voor het geld wat een nieuwe thermostaat incl. pakking kost zou ik zoiezo de oude nooit terug monteren.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 8
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 27 nov 2011
- Laatste bezoek: 06 aug 2012 19:29
- Actief als: particulier
- Locatie: Zaandam
Re: Vervangen Waterpomp (Scenic 2.0, '97)
Ik had het niet geheel duidelijk omschreven denk ik.
Ik heb eerst kvs bijgevuld tot het max punt. (met koude motor) Even gewacht totdat het niveau weer iets gedaald was, dus het kvs de leidingen in gelopen was en toen weer wat bijgevuld totdat er geen kvs meer bij kon en de slangen dus vol waren gelopen.
Heb toen de motor laten draaien en de dop eraf gelaten. Vlak voor het aanslaan van de vin kwam het water omhoog en heb ik de dop er maar op gedraaid. Nadat de vin aansloeg zakte het niveau weer iets en heb ik weer bijgevuld. Zo ben ik door gegaan totdat het niveau niet meer zakte.
Toen heb ik de ontluchtingsnippel op mijn thermostaat open gedraaid. Deze kwam er een heel stuk uit, maar geen kvs gezien.
Dit is ook de enigste nippel die ik kan vinden. Die andere nippels kan ik echt niet vinden of zal ik er maar echt 1 hebben?. (iemand een foto?)
Beide slangen naar de kachelradiateur worden gloeiend heet dus er is geen verstopping. Ik hoor ook de klep open en dicht gaan.
Ik zal zo nog eens wat gaan proberen als hier die plensbuien overgetrokken zijn.
Ik had zoiets vorig jaar ook al eens. In de winter niet warm te krijgen en in de zomer wel gewoon warme lucht. Dit was ineens weer zonder dat ik er iets aan had gedaan.
Ik heb eerst kvs bijgevuld tot het max punt. (met koude motor) Even gewacht totdat het niveau weer iets gedaald was, dus het kvs de leidingen in gelopen was en toen weer wat bijgevuld totdat er geen kvs meer bij kon en de slangen dus vol waren gelopen.
Heb toen de motor laten draaien en de dop eraf gelaten. Vlak voor het aanslaan van de vin kwam het water omhoog en heb ik de dop er maar op gedraaid. Nadat de vin aansloeg zakte het niveau weer iets en heb ik weer bijgevuld. Zo ben ik door gegaan totdat het niveau niet meer zakte.
Toen heb ik de ontluchtingsnippel op mijn thermostaat open gedraaid. Deze kwam er een heel stuk uit, maar geen kvs gezien.
Dit is ook de enigste nippel die ik kan vinden. Die andere nippels kan ik echt niet vinden of zal ik er maar echt 1 hebben?. (iemand een foto?)
Beide slangen naar de kachelradiateur worden gloeiend heet dus er is geen verstopping. Ik hoor ook de klep open en dicht gaan.
Ik zal zo nog eens wat gaan proberen als hier die plensbuien overgetrokken zijn.
Ik had zoiets vorig jaar ook al eens. In de winter niet warm te krijgen en in de zomer wel gewoon warme lucht. Dit was ineens weer zonder dat ik er iets aan had gedaan.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 7
- Berichten: 16347
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 31 okt 2024 21:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Vervangen Waterpomp (Scenic 2.0, '97)
Plensbuien?? Het is hier strak blauwe lucht en volle zon
Toch is je manier van ontluchten niet helemaal juist. Heb je een foto van je motorruimte, kachelslangen etc? Dan kan ik je wellicht beter helpen.
Bij een koude stilstaande motor zou het systeem dusdanig moeten zijn dat er alleen kvs en geen lucht in zit dus moet er bij het losnemen van de nippel meteen kvs uit komen. Wellicht zit er nog een vliesje achter die bout, en moet je die even doorprikken. Heb pas bij een 2.0 8v hetzelfde gedaan en daar zat in de kachelslang naar het schutbord echt een nippel van plastic die weliswaar afbrak.. Mogelijkheid bestaat zeker dat jij maar 1 nippel hebt, die fransen maken alles altijd anders bij hetzelfde model.
Toch is je manier van ontluchten niet helemaal juist. Heb je een foto van je motorruimte, kachelslangen etc? Dan kan ik je wellicht beter helpen.
Bij een koude stilstaande motor zou het systeem dusdanig moeten zijn dat er alleen kvs en geen lucht in zit dus moet er bij het losnemen van de nippel meteen kvs uit komen. Wellicht zit er nog een vliesje achter die bout, en moet je die even doorprikken. Heb pas bij een 2.0 8v hetzelfde gedaan en daar zat in de kachelslang naar het schutbord echt een nippel van plastic die weliswaar afbrak.. Mogelijkheid bestaat zeker dat jij maar 1 nippel hebt, die fransen maken alles altijd anders bij hetzelfde model.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 8
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 27 nov 2011
- Laatste bezoek: 06 aug 2012 19:29
- Actief als: particulier
- Locatie: Zaandam
Re: Vervangen Waterpomp (Scenic 2.0, '97)
Zo, ook hier in Zaanstad zijn de buien geklaard en geeft het zonnetje een lekker warm straaltje af.
Wat ook een warm straaltje afgeeft nu is mijn kacheltje.
Ik heb zojuist even de tijd genomen om een en ander na te kijken op internet. Ik schijn dus echt maar 1 ontluchtingsnippel te hebben in de vorm van een boutje op het thermostaathuis. Deze had ik natuurlijk al gevonden en heb vervolgens in de juiste volgorde ontlucht.
Daarna de kachel aan gezet en deze blies warme lucht. Vond het alleen niet echt heel warm, maar dat kan het gevoel zijn omdat het nu buiten ook warm is. Hoe harde ik de blower zetten hoe minder koud de lucht werd, maar hij werd niet geheel koud iig.
Wat ik wel zag is dat bij de ontluchtingsnippel lucht naar buiten bleef komen en de nippel niet strak meer in het huis ging.
Ik zal deze binnenkort maar even vervangen want zo verlies ik alsnog kleine beetjes vloeistof en heb ik valse lucht. Zag dat het schroefdraad versleten was want er zaten resten hiervan op de nippel.
Maar ben blij dat de klus nu voor 99% geklaard is dankzij jullie uitstekende werkomschrijvingen en tips.
Ik wil jullie hiervoor ook hartelijk danken.
Mocht ik weer gaan klussen (ja ik heb de smaak wel een beetje te pakken nu) weet ik jullie te vinden.
Wat ook een warm straaltje afgeeft nu is mijn kacheltje.
Ik heb zojuist even de tijd genomen om een en ander na te kijken op internet. Ik schijn dus echt maar 1 ontluchtingsnippel te hebben in de vorm van een boutje op het thermostaathuis. Deze had ik natuurlijk al gevonden en heb vervolgens in de juiste volgorde ontlucht.
Daarna de kachel aan gezet en deze blies warme lucht. Vond het alleen niet echt heel warm, maar dat kan het gevoel zijn omdat het nu buiten ook warm is. Hoe harde ik de blower zetten hoe minder koud de lucht werd, maar hij werd niet geheel koud iig.
Wat ik wel zag is dat bij de ontluchtingsnippel lucht naar buiten bleef komen en de nippel niet strak meer in het huis ging.
Ik zal deze binnenkort maar even vervangen want zo verlies ik alsnog kleine beetjes vloeistof en heb ik valse lucht. Zag dat het schroefdraad versleten was want er zaten resten hiervan op de nippel.
Maar ben blij dat de klus nu voor 99% geklaard is dankzij jullie uitstekende werkomschrijvingen en tips.
Ik wil jullie hiervoor ook hartelijk danken.
Mocht ik weer gaan klussen (ja ik heb de smaak wel een beetje te pakken nu) weet ik jullie te vinden.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 7
- Berichten: 16347
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 31 okt 2024 21:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Vervangen Waterpomp (Scenic 2.0, '97)
Even het defecte onderdeel vervangen en je hebt weer een prima werkend koesysteem en een werkende kachel. Voor een prijs die bij de garage 3-4x zo hoog ligt, en je hebt er weer wat bijgeleerd.
Wat heb je voor de waterpomp betaald als ik vragen mag? Oude volvo's hebben deze pompen ook, en ze gaan minstens 3x over de kop kwa prijs. Had voor mijn volvo de pomp uit duitsland laten komen voor 18euro
Wat heb je voor de waterpomp betaald als ik vragen mag? Oude volvo's hebben deze pompen ook, en ze gaan minstens 3x over de kop kwa prijs. Had voor mijn volvo de pomp uit duitsland laten komen voor 18euro
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 8
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 27 nov 2011
- Laatste bezoek: 06 aug 2012 19:29
- Actief als: particulier
- Locatie: Zaandam
Re: Vervangen Waterpomp (Scenic 2.0, '97)
Bij de garage zou ik €45 euro kwijt zijn geweest. Ben toen gaan zoeken op internet en kwam uit bij http://www.mister-auto.nl.
Hier heb ik een waterpomp besteld voor nog geen €16,-.
Onderdelen komen uit Frankrijk vandaan en worden binnen 48 uur geleverd.
Ik bestel een nieuwe thermostaathuis daar nu voor €25,-. Ga tevens de onderdelen voor mijn remmen, nieuwe bougie's en bougiekabels daar bestellen. (zag dat daar wat luchtbellen onder vandaan kwamen)
Vind het een prima site en zeer scherp geprijsde onderdelen als ik dit vergelijk met Nederlandse site's. (Brezan, Autoparts, Winparts)
Zou trouwens bij de garage voor het vervangen van de waterpomp €260,- kwijt zijn geweest. Vind ik persoonlijk wat aan de hoge kant. Hij zou er minstens 3,5 uur mee bezig zijn zei hij. Ik als leek ben er 5 uur mee bezig geweest en hier zat nog een tegenslagje van een dol gedraaide bout in ook en twee keer moeten schuilen voor een hoosbui. Volgens mij zou een garage binnen 2 uur wel klaar moeten zijn.
Hier heb ik een waterpomp besteld voor nog geen €16,-.
Onderdelen komen uit Frankrijk vandaan en worden binnen 48 uur geleverd.
Ik bestel een nieuwe thermostaathuis daar nu voor €25,-. Ga tevens de onderdelen voor mijn remmen, nieuwe bougie's en bougiekabels daar bestellen. (zag dat daar wat luchtbellen onder vandaan kwamen)
Vind het een prima site en zeer scherp geprijsde onderdelen als ik dit vergelijk met Nederlandse site's. (Brezan, Autoparts, Winparts)
Zou trouwens bij de garage voor het vervangen van de waterpomp €260,- kwijt zijn geweest. Vind ik persoonlijk wat aan de hoge kant. Hij zou er minstens 3,5 uur mee bezig zijn zei hij. Ik als leek ben er 5 uur mee bezig geweest en hier zat nog een tegenslagje van een dol gedraaide bout in ook en twee keer moeten schuilen voor een hoosbui. Volgens mij zou een garage binnen 2 uur wel klaar moeten zijn.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 7
- Berichten: 16347
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 31 okt 2024 21:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Vervangen Waterpomp (Scenic 2.0, '97)
Hoor de laatste tijd veel goede ervaringen over die site inderdaad. Dan ben je elk geval niet getilt met de pomp want de prijzen verschillen enorm
Een garage die 3.5uur doet over deze waterpomp is belachelijk. In een 1.5uur zit de pomp er echt wel op.
Zorg ervoor dat je de bouten van je remsysteem goed aandraait
Succes,
Een garage die 3.5uur doet over deze waterpomp is belachelijk. In een 1.5uur zit de pomp er echt wel op.
Zorg ervoor dat je de bouten van je remsysteem goed aandraait
Succes,
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 8
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 27 nov 2011
- Laatste bezoek: 06 aug 2012 19:29
- Actief als: particulier
- Locatie: Zaandam
Re: Vervangen Waterpomp (Scenic 2.0, '97)
Ik ga me best weer doen. Kom ik er niet uit dan weet ik je te vinden
Nogmaals erg bedankt voor je hulp. Ik ben weer helemaal blij met me Scenic-je !
Nogmaals erg bedankt voor je hulp. Ik ben weer helemaal blij met me Scenic-je !
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 0 Reacties
- 168 Weergaves
-
Laatste bericht door Lantaarnpaal
-
- 0 Reacties
- 186 Weergaves
-
Laatste bericht door Sanderrrr
-
- 3 Reacties
- 280 Weergaves
-
Laatste bericht door Mathijs
-
- 6 Reacties
- 751 Weergaves
-
Laatste bericht door Pepone
-
- 4 Reacties
- 681 Weergaves
-
Laatste bericht door stadium III
-
- 8 Reacties
- 689 Weergaves
-
Laatste bericht door t_bellens
-
- 4 Reacties
- 361 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic