Megane: gerammel
Forumregels
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 3
- Laatste bezoek: 24 jul 2014 10:21
- Actief als: particulier
Megane: gerammel
Model/uitvoering :[Megane 1.6 16V/b]
Bouwjaar :[2002/b]
Brandstof :[benzine/b]
Ik rij al 6 jaar met deze auto en ben er tevreden over. KM stand 135000. Afgezien van wat storingen in het verleden met bobines en een sensor rijdt hij prima.
Er is 1 mankement wat nog steeds niet is gevonden. Zodra de buitentemperatuur boven de 15 graden komt begint het ergens in de voortrein te rammelen tijdens het rijden, voornamelijk op bv klinkerwegen en kleine oneffenheden. Na een rit, als de motor warm is, lijkt dit het euvel te versterken. Ook als hij een tijd in de hete zon heeft gestaan en je rijdt weg dan lijkt het wel of de hele voortrein er onder vandaan valt. Na een stukje rijden wordt het dan wat minder. Hoe hoger de buitentemperatuur, hoe erger het gerammel. De hele ophanging is al diverse malen nagezien en er wordt nooit een afwijking gevonden. Voor de goede orde, in de winter treedt het verschijnsel dus niet op. Iemand enig idee waar we dit moeten zoeken?
Nico
Bouwjaar :[2002/b]
Brandstof :[benzine/b]
Ik rij al 6 jaar met deze auto en ben er tevreden over. KM stand 135000. Afgezien van wat storingen in het verleden met bobines en een sensor rijdt hij prima.
Er is 1 mankement wat nog steeds niet is gevonden. Zodra de buitentemperatuur boven de 15 graden komt begint het ergens in de voortrein te rammelen tijdens het rijden, voornamelijk op bv klinkerwegen en kleine oneffenheden. Na een rit, als de motor warm is, lijkt dit het euvel te versterken. Ook als hij een tijd in de hete zon heeft gestaan en je rijdt weg dan lijkt het wel of de hele voortrein er onder vandaan valt. Na een stukje rijden wordt het dan wat minder. Hoe hoger de buitentemperatuur, hoe erger het gerammel. De hele ophanging is al diverse malen nagezien en er wordt nooit een afwijking gevonden. Voor de goede orde, in de winter treedt het verschijnsel dus niet op. Iemand enig idee waar we dit moeten zoeken?
Nico
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 10 aug 2017 22:13
Re: gerammel
Geklapper of gebonk uit de voorwielophanging is niet ongewoon bij deze Megane, mijn Megane Break uit 2001 had het ook, daar ben ik ook meerdere keren voor bij de garage geweest en ook daar werd steeds niets gevonden. Nog een keer gereden met een monteur om het te laten horen en die zei 'hoort erbij, daar kunnen ze heel oud mee worden'.
Wel had ik op een zeker moment een gebroken motorsteun, die vind je o.a. (als je voor de auto staat met de kap open en je neus de motrruimte in) links vooraan, ongeveer schuin boven de distributieriem, zit bovenop, een soort U-vormige steun. Verder kan een gebroken veer of kapotte schokdemper ook voor geklapper zorgen. Dat soort zaken vindt de garage als het goed is wel tijdens een beurt of APK.
Maar wellicht toch een idee om nog een keer een monteur mee laten rijden om het geluid te laten horen? En als er dan nog steeds niets gevonden wordt maar lekker verder rijden en genieten van de auto. Die van mij is er oud mee geworden met dat geklapper/gebonk.
Wel had ik op een zeker moment een gebroken motorsteun, die vind je o.a. (als je voor de auto staat met de kap open en je neus de motrruimte in) links vooraan, ongeveer schuin boven de distributieriem, zit bovenop, een soort U-vormige steun. Verder kan een gebroken veer of kapotte schokdemper ook voor geklapper zorgen. Dat soort zaken vindt de garage als het goed is wel tijdens een beurt of APK.
Maar wellicht toch een idee om nog een keer een monteur mee laten rijden om het geluid te laten horen? En als er dan nog steeds niets gevonden wordt maar lekker verder rijden en genieten van de auto. Die van mij is er oud mee geworden met dat geklapper/gebonk.
Huidig: Renault Megane II Grandtour 1.6 16V Techline (2008), Renault Captur TCe 120 EDC Dynamique (2013)
Ex: Renault Megane I Break 1.6 16V RXi, Renault Clio S, Renault 5 GTS
Vroeger thuis: R4, R16TL, R16TS, R16TX, R20L, R20TL, R5GTL
Hide post links |
-
Dank voor je reactie. De veiligheid kijkt zeker niet in het geding, hij is er al 4 APK's en een grote beurt mee doorgekomen.
Vorige maand nog APK gekeurd en een motorrubber vervangen omdat ik de versnellingspook nogal veel beweging vond maken bij het gas geven en loslaten. Heeft geen enkele invloed op het rammelen gehad. Ben ook niet iemand die lukraak onderdelen (laat) vervangen in de hoop dat het eens wordt opgelost. Ik blijf het echter vreemd vinden dat het verschijnsel alleen in de zomermaanden optreedt. Is dus blijkbaar iets wat door de temperatuur wordt beiinvloedt. Speling lijkt het niet te zijn, dat was er wel uitgekomen bij de keuring. Ik begin te denken aan de flexibele ophanging van de schokbreker(s) Volgens mij zit daar iets van rubber tussen en dat kan natuurlijk wel wat versleten zijn of hard geworden. Maar zolang ik dat niet zeker weet ga ik niet dingen los halen waarvan niet zeker is dat er iets mee is en rij ik lekker door, ook met gerammel.
Nico
Vorige maand nog APK gekeurd en een motorrubber vervangen omdat ik de versnellingspook nogal veel beweging vond maken bij het gas geven en loslaten. Heeft geen enkele invloed op het rammelen gehad. Ben ook niet iemand die lukraak onderdelen (laat) vervangen in de hoop dat het eens wordt opgelost. Ik blijf het echter vreemd vinden dat het verschijnsel alleen in de zomermaanden optreedt. Is dus blijkbaar iets wat door de temperatuur wordt beiinvloedt. Speling lijkt het niet te zijn, dat was er wel uitgekomen bij de keuring. Ik begin te denken aan de flexibele ophanging van de schokbreker(s) Volgens mij zit daar iets van rubber tussen en dat kan natuurlijk wel wat versleten zijn of hard geworden. Maar zolang ik dat niet zeker weet ga ik niet dingen los halen waarvan niet zeker is dat er iets mee is en rij ik lekker door, ook met gerammel.
Nico
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Laatste bezoek: 28 okt 2020 12:33
Ik heb dat ook gehad met de vorige wagen van m'n vrouw... 1.6 16V cabriolet. Heel lang naar gezocht, uiteindelijk gevonden. Inderdaad nergens speling, bij koude hoor je quasi niets, hoe warmer hoe meer geklapper. Om gek van te worden. Na vervanging van het stuurstangetje rechts was dit gedaan...Het kogeltje was verroest en stond droog. Dit zag je pas na demontage natuurlijk...Kost niet veel, dacht 100 Euro werk inbegrepen. Zeker weten dat jij hetzelfde geluid beschrijft... In de winter bij koude moet je heel goed horen, nu het zomer is en de motor wordt warm...
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Laatste bezoek: 28 okt 2020 12:33
Ah ja, kan bij jou ook links zijn natuurlijk he. Ik weet dat dit dikwijls voorkomt, zelfs op lage kilometerstand. En in de garage kennen ze dit niet en vinden ze het niet omdat nergens speling zit... Nu ik eraan terugdenk, uren heb ik gewiebeld en geprobeerd:)
Hide post links |
-
Goede tip, zal er binnenkort naar laten kijken. Als dit indedaad het probleem is dan is het relatief simpel op te lossen.
Nico
Nico
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 10 aug 2017 22:13
Mooie uitvoering heb je trouwens. Is dat een RXi/Dynamique (met die fijne sportstoelen)? Of een Fairway?
Groet, Harm
Groet, Harm
Huidig: Renault Megane II Grandtour 1.6 16V Techline (2008), Renault Captur TCe 120 EDC Dynamique (2013)
Hide post links |
-
- Net ingestapt
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 23 aug 2012 07:10
Re: Megane: gerammel
Hoi allemaal ik ben nieuw op het forum en
Dit draadje is alweer een tijdje geleden, maar is het probleem opgelost?
ik zit namelijk met hetzelfde probleem.
Graag hoor ik de oplossing
mvg
John
Dit draadje is alweer een tijdje geleden, maar is het probleem opgelost?
ik zit namelijk met hetzelfde probleem.
Graag hoor ik de oplossing
mvg
John
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community