Bokkende 1.6e 8V motor.

Plaats reactie

Topic author
JHV
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 6
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00

Bokkende 1.6e 8V motor.

Bericht door JHV »

We hebben een drie maanden geleden een Scenic 1.6e 8 klepper gekocht uit 1996.
Met slechts 50000km op de teller. Omdat we toch veel rijden hebben we besloten er een LPI instalatie in te bouwen. dat is gebeurd de afgelopen week. Ik heb echter een probleem nu met de auto. Morgen ga ik naar de garage, uiteraard garantie etc.
Maar willen jullie eens meedenken; toen ik vrijdag na het halen van de auto een 20 a 25 km had gereden ging de auto licht bokken. Ging snel weer over en veder geen probleem. Vandaag van Assen naar het westen gaan rijden. Na een 20 a 25 km begon het bokken weer, nu niet lichtjes maar heftig. Oranje lampje voor motor storing ging branden. Bij stil gaan staan op de vluchtstrook sloeg de motor af. Overgeschakeld naar benzine. Leek goed te gaan doch na een paar kilometer ook op benzine heftig bokken. En uitvallen of om en nabij de 1000 toeren blijven draaien. Zo nog een stukje doorgereden.
Was echter niet te doen dat steeds stoppen. Na het stoppen, motor en contact uit en dan ging het weer even.
Kortom, met de auto terug gereden. Daarbij iets opvallends; op benzine en LPG was het probleem van het bokken er.
Doch alleen wanneer ik de constante snelheid boven de 90 had. Van Hoogeveen naar Assen een 85 a 90 kilometer gereden en slechts een paar keer een licht bokken. Met bokken bedoel ik alsof de motor uitvalt. Dit gebeurd in eerste instantie wanneer ik iets gas los liet maar ook wat gas extra gaf. Na een korte periode gaat het over in veel meer bokken.
Het gekke is dus dat het over lijkt bij beneden de 90 rijden. Ook het stationair toerental zakt dan meestal keurig naar een 750 a 800 toeren. De motor is geen enkele keer afgeslagen, ook niet voor stoplicht of bij wegrijden.
Wie heeft op grond van deze informatie een idee. Ik ben benieuwd naar het verhaal van de LPG inbouwer morgen.
Is overigens een goed bekend staand bedrijf met vaklui. Aan hun vakmanschap zal het niet liggen.
Gewoon benieuwd om jullie ervaringen te horen zodat ik wat beter geinformeerd ben.
Het gaat om een LPI instalatie van Vialle.
johan

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
JHV
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Bericht door JHV »

De 1e keer op dit forum en gelijk al dubbel posten. Sorry er ging iets mis met het posten de 1e keer, dacht ik dus.
Ik hoop dat iemand deze post kan verwijderen.
johan

Dat is leuk, ik kon zelf de dubbele post weghalen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Remko de W
lid
lid
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 09 aug 2011 23:30
Actief als: particulier

Bericht door Remko de W »

Bekijk het slangetje vd mapsensor eens...

wat waren de kosten vd inbouw, als ik zo vrij mag zijn...?
eens een Renault, altijd een Renault ...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
JHV
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Bericht door JHV »

De kosten waren 1995 euro.
Dat is hetzelfde bedrag als wanneer je via de GasFx methode inbouwd.
Alleen geven die aan dat in een 1.6e 8 klepper dat niet kan.
Maar custom made kan het dus wel. En dan gaat het gek genoeg om precies dezelfde onderdelen en merken.
En ook nog eens bij dezelfde LP(I)G inbouwers!
Dank voor je reactie, ik zal de mapsensor bekijken en zeggen tegen Boertien.
Johan

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
JHV
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Bericht door JHV »

Bij Boertien hebben ze alles nagelopen en bekeken. Daarna de storingen uitgelezen.
Er waren twee foutmeldingen; mapsensor en weerstand gasklepweerstand.
Daarmee ga ik naar de renault dealer.

Toen ik de auto kocht was er een afleveringsbeurt, distributieriem vervangen etc bij.
Ik ging er dus vanuit dat dat ook gebeurd zou zijn. Even de bougies eruit gehad.
Daar zaten oude bougies in met een elektrode afstand tussen 2.0 en 2.2 mm!!!!
In plaats van de 0.9 mm. Bougies vervangen. Ook stonden twee bougies in een "oliebadje".
Bij het olie verversen zal er wel wat over de vuldop zijn gelopen. De bougies waren op de randen van de isolatoren zwart gebrand.
Deze ochtend weer een flink stuk moeten rijden. Alles ging goed, wanneer ik de 1e lichte hapering in de motor merk trap ik het gaspedaal tot op de bodem in. Ik rij dan 85 of 120. Vervolgen is het hele probleem gelijk over. Dus geen schokken meer of verhoogd stationair draaien.
Ik vermoed dat de gasklepweerstand wel eens de boosdoener kan zijn.
Ik hou jullie verder op de hoogte.
Johan

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
JHV
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Bericht door JHV »

Vanochtend naar de dealer geweest met de auto. Na diagnose gasklephuis schoongemaakt en stappen motor gereinigd. Zat erg veel troep op. Motor draaide duidelijk al beter. Doch de gasklepweerstand geeft ook nog problemen en een nieuwe besteld.
Moet me even van het hart dat de dealer me 1000 % is meegevallen. Ik had een jaar of 8 geleden wat minder prettige ervaringen daar. Maar nu was dat totaal anders. Vriendelijke en vakkundige mensen die veel uitleggen.
Kon rustig meekijken in de werkplaats. Heb zelf ook wel wat autotechnische kennis en sleutelvaardigheden.
De elektronica en regelcomputers gaan me "boven de pet", maar de basis niet. Ze legden gewoon even uit wat er aan de hand was en wat ze gingen doen. Blij met zo'n bedrijf op 1 km afstand!
Johan

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
JHV
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Bericht door JHV »

Vandaag 450 km met de auto gereden nadat de gasklepweerstand is vervangen.
Geen enkel probleem meer. Een heerlijk rijden auto. Met een tandem-asser en de terugreis een zwaar motorblok voor onze old-timer op de tandem-asser, reed hij 1 op 10.
Zo mag hij dus wel blijven rijden.
Johan

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Remko de W
lid
lid
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 09 aug 2011 23:30
Actief als: particulier

Bericht door Remko de W »

Zo hoort het he, veel plezier er mee... :D
eens een Renault, altijd een Renault ...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut