positie kachelslangen op thermostaathuis.

Fuego specifieke technische vragen
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
eddie76
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 3
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 aug 2012 01:11
Actief als: particulier

positie kachelslangen op thermostaathuis.

Bericht door eddie76 »

goeidag,

ik heb de volgende vraag, maar zal eerst even een korte geschiedenis vertellen over de auto.
eind november heb ik samen met een vriend een fuego gekocht met de gedachte er in de zomer een mooie rondrit door Europa mee te doen, de route zou gaan: eerste dag Dresden, 2de dag krakow, 3de dag Boedapest, 4de dag Rijeka, en 5de dag salzburg, en dan weer naar huis. maar helaas, 200km voor krakow kregen we pech, koppakking lek, en waarschijnlijk de waterpomp stuk.

nadat we de auto weer thuis gebracht hebben heb ik de kop er afgehaald, A2M blok, deze schoongemaakt en gekeken op een vlaktafel of ie nog vlak was, wat het geval gelukkig was, dus nieuwe koppakking er tussen, nieuwe waterpomp gekocht en het spul weer in elkaar gezet. alleen de nieuwe waterpomp die ik had gekocht van de firma graf is er een met een poelie die er tegen aan geschroefd wordt, dus opzoek naar een nieuwe poelie, maar helaas niet kunnen vinden, ook niet in drenthe, heeft iemand er toevallig nog eentje liggen? dus dit ging niet werken, toen kwam ik nog ergens op een sloop een fuego tegen en hier heb ik de waterpomp maar van afgehaald, nu heb ik de volgende vraag, doordat er aardig wat tijd tussen demontage en montage heeft gezeten twijfel ik over hoe de kachelslangen aangesloten horen te worden, ik heb nu de slang die naar de kachelklep gaat op de bovenste van de 2 aansluitingen geplaatst, klopt dit??? en waar hoort de temperatuurwijzer op te staan tijdens bedrijfstemperatuur?,er zit een nieuwe thermostaat in van 89 gr. , mijn meter geeft ongeveer 3kwart aan klopt dit?, lijkt mij aan de hoge kant. of er moet nog lucht in het systeem liggen, zijn er nog aparte ontluchtings-methodes, b.v. een bepaalde toerental aanhouden of zo,de ontluchtings-ventielen heb ik open gehad enz. ik hoor graag van jullie

m.v.g.

edwin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Janbert
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 88
Lid geworden op: 12 jul 2007 12:49
Actief als: particulier
Locatie: Groningen

Re: positie kachelslangen op thermostaathuis.

Bericht door Janbert »

Hoi Edwin,

Top idee om per Fuego een rondje Europa te gaan doen :clap: , jammer dat de rit al op de 2e dag afgelopen was ... :cry2:

Het probleem met de verschillende type's waterpompen heb ik ook al eens ondervonden. Er zijn inderdaad 2 uitvoeringen van deze waterpomp gemonteerd geweest op de 1.6 motoren, het verschil zit enkel in de poelies.
De oudere modellen hebben een geschroefde poelie met 3 of 4 boutjes, de modellen vanaf 1984 hebben een poelie die op de as van de waterpomp is geperst.
Ik heb in mijn 1.6 GTS geen A2M-motor maar een 843. Maar omdat de waterpomp dezelfde is, zullen ook de aansluitingen van en naar de kachel gelijk moeten zijn aan die van jou A2M.
Bij een 843 gaat de slang op de bovenste aansluiting van de waterpomp naar de kachelkraan, de onderste aansluiting van de pomp gaat naar het ontluchtingskraantje (dit is dus de retourslang van de kachel).

Dat je temperatuur-meter op 3/4 staat lijkt mij idd ook erg hoog. Normaal zou hij op 1/4 of 1/3 horen te staan, maar het is natuurlijk geen precisie-meter. Staat de meter tijdens het rijden constant op 3/4 of varieert de temperatuur steeds? En weet je zeker dat de meter en de temperatuur-zender in orde zijn? Je zou eens kunnen testen bij welke temperatuur de thermostaat opent. Zodra te thermostaat water doorlaat (en de radiateur dus warm wordt) mag de temperatuurmeter niet meer oplopen, hij zou zelfs iets mogen terugzakken. Pas als de motor langere tijd stationair loopt gaat de temperatuurmeter oplopen en moet uiteindelijk de koelfan aanslaan.

Bij het vullen en ontluchten van het koelsysteem hang ik altijd het expansietankje met een touwtje aan de haak van de motorkap zodat dat het hoogste punt is. Dit kan omdat er een lange slang aan het expansievat zit. Op deze manier ontstaat er druk op het koelsysteem en komt de lucht vanzelf uit de ontluchtingsnippels.

Gr. Janbert.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
eddie76
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 3
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 aug 2012 01:11
Actief als: particulier

Re: positie kachelslangen op thermostaathuis.

Bericht door eddie76 »

hee janbert bedankt voor je reactie,

zoals jij beschrijft hoe jou kachelslangen aangesloten zitten zitten ze bij mij volgens mij dus ook, onderste slang van radiateur, de aansluiting daarboven de van de kachelretour, met ontluchtings nippel en daar boven de slang die naar de kachelklep gaat.
nu zag ik een paar dagen geleden dat het metalen buisje die langs het blok loopt lekkage heeft, misschien dat deze lekkage de hoge temperatuur veroorzaakt, nog maar even fixen als ik weer thuis ben.

nog een vraagje over het ontluchten, jij hangt dus het reservoir op, maar draai je de dop hiervan ook wat los?

ik hoor het wel

gr edwin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Janbert
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 88
Lid geworden op: 12 jul 2007 12:49
Actief als: particulier
Locatie: Groningen

Re: positie kachelslangen op thermostaathuis.

Bericht door Janbert »

Hoi Edwin,

De aansluitingen van de slangen van en naar de kachel zitten bij jou dus zoals het hoort.
Voor de temperatuur van het koelwater zou het ook niets uit mogen maken hoe de kachel aangesloten is, het koelwater van de kachel is een op zichzelf staand circuit en heeft geen invloed op de watertemperatuur in het motorblok.

De dop van het expansievat moet inderdaad los gedraaid worden, anders zakt de koelvloeistof niet omlaag en ontstaat er geen druk op het koelwatercircuit. Ik draai de dop er altijd helemaal af, om tijdens het ontluchten bij te kunnen vullen. Wat er aan lucht uit de ontluchtings-nippels komt, moet er aan vloeistof bijgevuld worden om het vloeistofniveau op "max" te kunnen houden. Het expansievat hang ik dan aan de haak van de motorkap met een stuk stug VD-draad (van dat bruine, blauwe of groen/gele elektriciteitsdraad) om de hals van het expansievat.

Gr., Janbert.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
eddie76
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 3
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 aug 2012 01:11
Actief als: particulier

Re: positie kachelslangen op thermostaathuis.

Bericht door eddie76 »

temperatuur problemen lijken opgelost, het probleem was: een nieuwe thermostaat die ik er ingezet had bleek de verkeerde, een van 89 gr, moet voor een a2m motor een van 75 gr zijn! en deze thermostaat bleek ook nog eens kapot te zijn, hij bleef dicht staan, dit heeft waarschijnlijk ook de koppakking gekost,

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
  • Zij spiegels gaan steeds in een andere positie
    door rteske » » in Austral
    2 Reacties
    113 Weergaves
    Laatste bericht door rteske