Gezien dit mijn eerste post is hier zal ik me even kort voorstellen, ik ben Bas, 24, en uit het Pittoreske Beilen in Drenthe.
Ervaring met eigen autos is nihil, gezien ik het tot nu met mijn niet-gemotoriseerde tweewieler af kon.
Hier ook de reden van deze post, ik ga van baan veranderen, en moet nu toch echt aan de auto.

Ik ga theoretisch 20-25k per jaar rijden, en dacht daarom aan een diesel.
Bij een plaatselijke autohandelaar stond een mooie Laguna Grand Tour 1.9 DCi uit januari 2004 met 227000 km op de teller.
Mooie bonus is dat hij bij 216k een grote beurt heeft gehad waarbij oa. de distributieriem is vervangen.
Ik heb een proefrit gemaakt, en de auto 'voelde' goed en reed prima.
Redelijk enthousiast weer huiswaarts gekeerd, en een beetje rondgevraagd bij kennissen omtrent dit model.
Wat hier niet niet echt versassend zal zijn, was de toonzetting niet echt positief en varieerde van 'grafbak, snel vergeten' tot 'slechtste auto ooit gebouwd'. Nu zijn het die-hard germanisten op autogebied en valt er ongetwijfeld wel wat op af te dingen, maar volgens mij is het veilig te zeggen dat ze niet echt een goede naam hebben.

Nu begrijp ik na wat zoeken hier dat de eerste productiejaren niet helemaal top notch waren, maar ik vraag me af of dit daarna is aangepakt en een exemplaar uit begin 2004 een relatief 'veilige' keuze zou zijn?
Nu snap ik natuurlijk dat een auto van deze leeftijd en deze kilometerstand wat dingetjes kan vertonen, maar ik zoek een auto waar ik hopelijk niet al te veel gelazer aan zal hebben.
Mijn vraag aan jullie experts is dan ook, zou deze auto een goede keus zijn, en wat zijn eventueel aandachtspunten waarop ik moet letten?