Renault vel satis banden grote

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
dann26
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 2
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 okt 2011 09:32
Actief als: particulier

Renault vel satis banden grote

Bericht door dann26 »

Hallo,
ik heb nu op mijn vel satis zomerbanden 245/45 zr 18 liggen, en wil winterbanden op mijn dezelfde felgen leggen, weet iemand mischien welke de beste keus is. Ik kan ook een paar goede winterbanden krijgen, maar dan zijn 2 x 245/45/18 en 2x 225/45/18, weet iemand of dit mogelijk is en welke je dan voor en welke het best achter kan leggen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Renault vel satis banden grote

Bericht door WillemS »

De 245/45/18 banden hebben een omloop van 212,91 cm en een hoogte van 67,77 cm.
De 225/45/18 resp. 207,25 cm en 65,97 cm.
Ze hebben een verschil van 2,66% tov elkaar.
Ik zou je adviseren voor in ieder geval de originele voorgeschreven bandenmaat te monteren, voor optimale rijprestaties en een correcte snelheids aanwijzing.
SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
dann26
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 2
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 okt 2011 09:32
Actief als: particulier

Re: Renault vel satis banden grote

Bericht door dann26 »

ok, bedankt voor deze goede en duidelijke uitleg!!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: Renault vel satis banden grote

Bericht door DHL »

Zijn die banden niet erg duur? En in sneeuw ben je beter af met 225-banden. Als je alles samenrekent ben je volgens mij beter af door een setje 17 duim bij te kopen voor de winter. Ik was laatst bij Profile Tyrecenter en daar heb je een set alu velgen voor 400 Euro. De 17-duim banden zullen wellicht stuk goedkoper uitkomen en je hoeft dan ook jaarlijks niet te betalen voor het opzetten en terug afhalen van de banden en uitbalanceren. De bandenspanningscontrole kan uitgezet worden als je tweede set wielen bijkoopt en weer aangezet als je je originele velgen (zomer) er weer opzet.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Harm
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 632
Lid geworden op: 30 nov 2011 20:04
Actief als: particulier

Re: Renault vel satis banden grote

Bericht door Harm »

Ik zou sowieso geen verschillende bandenmaten monteren voor en achter, lekker allemaal hetzelfde is veiliger voor het weggedrag.

En inderdaad: DHL heeft gelijk: leg iets smallere en dus goedkopere en in de sneeuw betere (breder is minder fijn in de sneeuw) banden om andere velgen. Het elk jaar overzetten van zomer dan wel winterbanden op dezelfde velg is duur (wisselen van velg + band is veel goedkoper of kun je zelf doen) en niet heel erg goed voor de band op termijn.

Succes. Groeten, Harm
Huidig: Renault Megane II Grandtour 1.6 16V Techline (2008), Renault Captur TCe 120 EDC Dynamique (2013)
Ex: Renault Megane I Break 1.6 16V RXi, Renault Clio S, Renault 5 GTS
Vroeger thuis: R4, R16TL, R16TS, R16TX, R20L, R20TL, R5GTL

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Renault vel satis banden grote

Bericht door WillemS »

Het monteren van banden met verschillende diameters vor en achter levert je geheid een storing op in het ABS-remsystemm.
En, ja dit kan leiden tot gevaarlijks situaties. NOOIT doen.
mvg
WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: Renault vel satis banden grote

Bericht door DHL »

Ik denk vooral dat het esp-systeem hierdoor in de war geraakt. Dat berekent continu de snelheid waarmee de wielen ronddraaien. Als er een afwijking is treed het esp in werking. Er zit hier wel een marge op. Hoeveel je mag afwijken weet ik niet. Als je nu bvb met versleten winterbanden vooraan rijdt en nieuwe achteraan zit je ook al met een afwijking.
Maar hetgeen volgens mij het meest gevaarlijke hieraan is, is dat de wegligging van de wagen kan veranderen. Zal wel niet enorm zijn maar in sneeuw kan een kleine afwijking tussen voor en achteras sneller tot een slip leiden.
Ik zou het niet doen. In Belgie is dit afkeur op de jaarlijkse keuring. Bij ongeval loop je ook een risico met niet conforme zaken op je wagen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Renault vel satis banden grote

Bericht door WillemS »

ESP regelt de tractie, die kan dan wegvallen, is niet zo erg.
Maar remmen vind ik toch wel belangrijker en ABS maakt van dezelfde gegevens gebruik.
mvg
WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: Renault vel satis banden grote

Bericht door DHL »

ABS en ESP werken een beetje samen. Je kan zonder ABS evengoed rijden als zonder ESP.
ESP doet veel meer dan tractie regelen. Het zorgt er inderdaad voor dat je wielen niet doorslippen op gladde ondergrond. Op dat ogenblik zal geen vermogen meer naar de voorwielen gaan.

Maar ESP is eigenlijk Electronic Stabllity Program. Dit wil zeggen dat het ook ingrijpt wanneer een wagen in de slip gaat. Het kan bvb 1 wiel afremmen om een gierbeweging te creeeren. Beide systemen dragen enorm bij voor de veiligheid.
ESP is (in Belgie althans) verplicht voor alle nieuwe modellen die nu op de markt komen.

Ik deed ooit de test bij Promove met een Vel Satis met uitgeschakeld en daarna met ingeschakelde ESP. ABS bleef steeds aktief. Bedoeling was op gladde ondergrond een uitwijkmaneuver al remmend uit te voeren. Zonder ESP ging de wagen steevast tollen. Totaal oncontroleerbaar. Met ESP ging dit perfect.

Of een relatief klein verschil van omtrek deze systemen doet uitvallen weet ik niet zeker. Ik vermoed dat het ABS hier zich weinig zal van aantrekken.
Het is vooral af te raden om verschillende maten te monteren omdat de wegligging van de auto veranderd wordt.Je kan meer onder of overstuur krijgen.

Uit ervaring weet ik dat je een wagen niet zo makkelijk kan verbeteren. Sommige mensen willen bredere banden omdat dit zogezegd de wegligging zou verbeteren. Echter, wanneer je breed gaat zal je wagen veel sneller gevoelig zijn voor aquaplanning. Ook zijn er die (vooral bij wagens als Espace) gaan bezuinigen op de laadindex. Gelukkig werd hier in Belgie een eind gemaakt aan deze praktijken. Niet conforme banden zijn steeds afkeur hier.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Berichten: 16026
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Renault vel satis banden grote

Bericht door mechanic »

Bij de espace en velsatis kun je naar mijn weten de banden maat invoeren in de computer, welke dus automatisch de correcte snelheidsaangave weergeeft.
Uiteraard geen verschillende maten monteren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht