Krakend dashboard Megane II
-
Topic author - lid
- Posts in topic: 8
- Laatste bezoek: 10 aug 2017 22:13
- Actief als: particulier
Krakend dashboard Megane II
Het dashboard van mijn Megane II Grandtour kraakt enorm bij het rijden over een klinkerweg. Het is echt een stevig krakend geluid en het lijkt te komen van de bovenkant van het dashboard, voornamelijk op de overgang van dashboard naar voorruit. Als ik flink op de bovenkant van het dashboard duw dan wordt het kraken minder.
Kan het dashboard los zitten? Het iemand dezelfde ervaringen? Of heeft iemand een oplossing?
Alvast bedankt. Groeten, Harm
Kan het dashboard los zitten? Het iemand dezelfde ervaringen? Of heeft iemand een oplossing?
Alvast bedankt. Groeten, Harm
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Huidig: Renault Megane II Grandtour 1.6 16V Techline (2008), Renault Captur TCe 120 EDC Dynamique (2013)
Ex: Renault Megane I Break 1.6 16V RXi, Renault Clio S, Renault 5 GTS
Vroeger thuis: R4, R16TL, R16TS, R16TX, R20L, R20TL, R5GTL
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 04 jun 2025 07:51
Re: Krakend dashboard Megane II
We proppen meestal stukjes foam tussen de ruit en het dashbord. Geeft zelfde effect als hele tijd erop duwen.
Hide post links |
-
Topic author - lid
Dat stuurt inderdaad wel lekkerder, als je niet de hele tijd hoeft te duwen...
Kan het ook nog zijn dat het dashboard wat los zit, of is dit heel normaal?

Kan het ook nog zijn dat het dashboard wat los zit, of is dit heel normaal?
Huidig: Renault Megane II Grandtour 1.6 16V Techline (2008), Renault Captur TCe 120 EDC Dynamique (2013)
Hide post links |
-
Topic author - lid
Morgen wordt het dashboard bij de garage voorzien van foam tussen voorruit en dashboard. Ik hou jullie op de hoogte of het helpt, ben benieuwd, ben dat gekraak nu wel zat, voor de rest is het juist en lekker stille auto. 

Hide post links |
Hallo,
Heb hetzelfde maar bij mij komt het vandaan van de kap vandaan boven de tellers als ik op de klinkerweg rij.
Heb verder nog een kraak/rammel vanaf een 70kmh, iemand daar ervaring mee (lijkt ook uit het dashboard te komen)
Gr. Rob
Heb hetzelfde maar bij mij komt het vandaan van de kap vandaan boven de tellers als ik op de klinkerweg rij.
Heb verder nog een kraak/rammel vanaf een 70kmh, iemand daar ervaring mee (lijkt ook uit het dashboard te komen)
Gr. Rob
Hide post links |
-
Topic author - lid
Hallo Rob,
Bij mij is het gekraak en gerammel in het dashboard inmiddels opgelost. Dit betekent niet dat de auto helemaal rammelvrij is, met name het panorama schuifdak laat zich wat horen bij deze kou, maar het dashboard is inmiddels verholpen.
Dealer 1, waar ik de auto gekocht had, wilde het hele dashboard uitbouwen en dan kijken, dat zou een kostbare grap zijn die veel werk zou kosten. Dat heb ik toen even niet gedaan. Wel heeft deze dealer een heel dun laagje kit aangebracht op het middendeel van het dashboard, dus het gladde stuk midden bovenop het dashboard (bij mij komt daar het navigatiescherm uit). Dit middendeel kraakte ten opzichte van de rest van het dashboard, met dit hele dunne laagje kit was dat verholpen.
Inmiddels had ik zelf ontdekt, door een sponsje tussen de ruit en het dashboard te duwen, dat dat hielp.
Dealer 2, hier in de buurt, heeft vervolgens een foamlaag aangebracht tussen de voorruit en het dashboard. Deze foamlaag is 2 cm dik en 2 cm breed en heeft aan 1 zijde een kleeflaag. De foamlaag is over de hele breedte van het dashboard aangebracht.
In eerste instantie heeft men het witte beschermvel op de kleeflaag laten zitten, zodat er eerst gekeken kon worden of de foamlaag inderdaad zou helpen en of hij op de juiste plek zat. Toen dat het geval bleek te zijn is de beschermlaag van het foam gehaald zodat het nu vastgeplakt zit aan het dashboard. Sindsdien is het gekraak bij mij weg. Voor het aanbrengen van de foamlaag, inclusief het foam zelf en het arbeidsloon rekende de dealer 7 of 8 tientjes.
Zie bijgaand nog wat foto's voor de beeldvorming.
Zelf duwen op je dashboard (bij rustig rijden op een klinkerweg) of hier en daar een spons tussen stoppen om te kijken of het helpt maakt de klus voor de dealer uiteindelijk minder werk en dus goedkoper.
Succes ermee.
Bij mij is het gekraak en gerammel in het dashboard inmiddels opgelost. Dit betekent niet dat de auto helemaal rammelvrij is, met name het panorama schuifdak laat zich wat horen bij deze kou, maar het dashboard is inmiddels verholpen.
Dealer 1, waar ik de auto gekocht had, wilde het hele dashboard uitbouwen en dan kijken, dat zou een kostbare grap zijn die veel werk zou kosten. Dat heb ik toen even niet gedaan. Wel heeft deze dealer een heel dun laagje kit aangebracht op het middendeel van het dashboard, dus het gladde stuk midden bovenop het dashboard (bij mij komt daar het navigatiescherm uit). Dit middendeel kraakte ten opzichte van de rest van het dashboard, met dit hele dunne laagje kit was dat verholpen.
Inmiddels had ik zelf ontdekt, door een sponsje tussen de ruit en het dashboard te duwen, dat dat hielp.
Dealer 2, hier in de buurt, heeft vervolgens een foamlaag aangebracht tussen de voorruit en het dashboard. Deze foamlaag is 2 cm dik en 2 cm breed en heeft aan 1 zijde een kleeflaag. De foamlaag is over de hele breedte van het dashboard aangebracht.
In eerste instantie heeft men het witte beschermvel op de kleeflaag laten zitten, zodat er eerst gekeken kon worden of de foamlaag inderdaad zou helpen en of hij op de juiste plek zat. Toen dat het geval bleek te zijn is de beschermlaag van het foam gehaald zodat het nu vastgeplakt zit aan het dashboard. Sindsdien is het gekraak bij mij weg. Voor het aanbrengen van de foamlaag, inclusief het foam zelf en het arbeidsloon rekende de dealer 7 of 8 tientjes.
Zie bijgaand nog wat foto's voor de beeldvorming.
Zelf duwen op je dashboard (bij rustig rijden op een klinkerweg) of hier en daar een spons tussen stoppen om te kijken of het helpt maakt de klus voor de dealer uiteindelijk minder werk en dus goedkoper.
Succes ermee.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hide post links |
Hoi Harm,
Bedankt voor je uitgebreide uitleg met foto's!
Ik ga eens kijken wat ik daarmee kan bereiken.
Nu alleen de rammel nog vanaf 70kmh, dat wordt een uitdaging
Verder nog tips voor dit type uitvoering?
Gr. Rob
Bedankt voor je uitgebreide uitleg met foto's!
Ik ga eens kijken wat ik daarmee kan bereiken.
Nu alleen de rammel nog vanaf 70kmh, dat wordt een uitdaging

Verder nog tips voor dit type uitvoering?
Gr. Rob
Hide post links |
-
Topic author - lid
Hoi Rob,
Verder is het en hele fijne auto, ik heb hem nu ruim en jaar en hij bevalt erg goed, zowel in Nederland als tijdens volbepakte vakantieritten met het hele gezin.
Ik heb nog wel last gehad van klotsend water bij de voorruit, dat komt vaker voor en is een verstopte afvoer (paravan). Daar vind je ook wel topics over op dit forum. En ook over eventuele andere problemen genoeg info op dit forum.
Wat voor uitvoering/auto heb jij? Veel plezier ermee.
Groeten,
Harm
Verder is het en hele fijne auto, ik heb hem nu ruim en jaar en hij bevalt erg goed, zowel in Nederland als tijdens volbepakte vakantieritten met het hele gezin.
Ik heb nog wel last gehad van klotsend water bij de voorruit, dat komt vaker voor en is een verstopte afvoer (paravan). Daar vind je ook wel topics over op dit forum. En ook over eventuele andere problemen genoeg info op dit forum.
Wat voor uitvoering/auto heb jij? Veel plezier ermee.
Groeten,
Harm
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 4
- Laatste bezoek: 20 aug 2013 16:21
Hoi Harm dat zit er bij mij ook tussen lijkt op tocht strip.
heb je bij de dealer ook gevraagd waar dat water in kofferbak van daan komt
heb je bij de dealer ook gevraagd waar dat water in kofferbak van daan komt
Hide post links |
Hoi Harm,
Ik heb zelf een megane phase 2 dus GT, techline met half lederen bekleding, carminat inbouw navigatie, xenon, pdc.
130pk dci motor. Volgens mij bijna zelfde als jij heb alleen dan zwart en niet vol leer.
Ik heb het schuim er al tussen zitten maar heb meer rammeltjes.
Bij de kap over de tellers en dan vanaf een km of 70.
Verder nog een verpulvert antenne rubber, dat probeer ik los te bestellen maar renault levert alleen een antenne compl à €120....
Mooie auto heb je, ziet er netjes uit. Ga binnenkort met koffer naar de wintersport dus ben benieuwd (eerste lange rit).
Groeten Rob
Ik heb zelf een megane phase 2 dus GT, techline met half lederen bekleding, carminat inbouw navigatie, xenon, pdc.
130pk dci motor. Volgens mij bijna zelfde als jij heb alleen dan zwart en niet vol leer.
Ik heb het schuim er al tussen zitten maar heb meer rammeltjes.
Bij de kap over de tellers en dan vanaf een km of 70.
Verder nog een verpulvert antenne rubber, dat probeer ik los te bestellen maar renault levert alleen een antenne compl à €120....

Mooie auto heb je, ziet er netjes uit. Ga binnenkort met koffer naar de wintersport dus ben benieuwd (eerste lange rit).
Groeten Rob
Hide post links |
-
Topic author - lid
Hoi Rob,
Dat klinkt goed, mooie uitvoering en een erg lekkere motor volgens mij. Ik heb inderdaad ook een Techline met alles erop en eraan. En dat verpulverde antennerubber heb ik ook sinds kort. Toen het begon te vriezen begon het rubber af te brokkelen. Dat wordt iets voor de volgende beurt.
Met dakkoffer gaat de Megane ook prima, let wel op dat je niet per ongeluk je dak open doet als de koffer erop zit
Veel plezier met je auto.
Groeten, Harm
Dat klinkt goed, mooie uitvoering en een erg lekkere motor volgens mij. Ik heb inderdaad ook een Techline met alles erop en eraan. En dat verpulverde antennerubber heb ik ook sinds kort. Toen het begon te vriezen begon het rubber af te brokkelen. Dat wordt iets voor de volgende beurt.
Met dakkoffer gaat de Megane ook prima, let wel op dat je niet per ongeluk je dak open doet als de koffer erop zit

Veel plezier met je auto.
Groeten, Harm
Hide post links |
-
Topic author - lid
Hoi legend66,
Nee, het is te koud. Eigenlijk zou de tuinslang er even op moeten om te ontdekken waar het water vandaan komt, maar dat lukt niet zo goed nu. Even geduld dus nog. Een voordeel: het water in de kofferbak is nu gewoon ijs...
Nee, het is te koud. Eigenlijk zou de tuinslang er even op moeten om te ontdekken waar het water vandaan komt, maar dat lukt niet zo goed nu. Even geduld dus nog. Een voordeel: het water in de kofferbak is nu gewoon ijs...

Hide post links |
-
- Lid
Hoi harm dat snap veel te koud maar ik heb het 2weken geleden gedaan komt uit steil naast achterlicht unit naast rubber afdichting voor achterklep.
Maar daar voor moet de hemel bekleding los dus even wachten dat het 20 graden is en dan proberen
Maar daar voor moet de hemel bekleding los dus even wachten dat het 20 graden is en dan proberen
Hide post links |
Wonderbaarlijk genoeg heeft de ene rammel het opgegeven en is er nieuwe achter me ontstaan. Zal er maar aan moeten wennen 
Iemand nog een goede oplossing voor een los antennerubber?
Gr. Rob

Iemand nog een goede oplossing voor een los antennerubber?
Gr. Rob
Hide post links |
-
- Lid
Hoi een universele antenne met foetje kan dat niet
Hide post links |
Hoi Legend,
Heb er een met gps unit, en enige oplossing die Renault mij kan bieden (heb dealer en Renault Nederland gevraagd) is een complete nieuwe.
Maar als er een goed alternatief is, ik sta er voor open!
Gr. Rob
Heb er een met gps unit, en enige oplossing die Renault mij kan bieden (heb dealer en Renault Nederland gevraagd) is een complete nieuwe.
Maar als er een goed alternatief is, ik sta er voor open!

Gr. Rob
Hide post links |
-
- Lid
-
- Lid
- Laatste bezoek: 13 mei 2016 20:20
- Contacteer:
Ik heb dan wel geen grantour maar wel een afbrokkelend antenne rubber onder het voetje ..
kan de voet onder de hemel los geschroefd worden ? dan ga ik proberen om de rubber" mat " te vervangen ?
Groeten
kan de voet onder de hemel los geschroefd worden ? dan ga ik proberen om de rubber" mat " te vervangen ?
Groeten
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Laatste bezoek: 02 jun 2025 13:24
De voet kan idd onder de hemel worden losgemaakt.
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)
Hide post links |
-
Topic author - lid
Moderators: dit onderwerp wordt nogal off topic. is het mogelijk om hier een apart onderwerp van te maken: rubber van antennevoet? Want anderen gaan dit nooit meer terugvinden bij 'krakend dashboard'.
Alvast bedankt.
Alvast bedankt.
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community