Renault Grand Scenic 2012 Bose - Multimedia console uitval

Zit er een stroomdraadje aan ? Dan is dit de juiste rubriek
Forumregels
-Vermeld het type/model(!!) Renault in de posting
-Vul svp de gevraagde gegevens aan
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
jonasteugels
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 3
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 jan 2013 19:51
Actief als: particulier

Renault Grand Scenic 2012 Bose - Multimedia console uitval

Bericht door jonasteugels »

Model/uitvoering :Grand Scenic Bose edition 110 DCi
Bouwjaar : 2012
Brandstof :Diesel

Het probleem dat we hebben sinds we de wagen kregen ongeveer half 2012 is dat de multimedia console tijdens het rijden plots zijn voeding verliest en opnieuw opstart. De radio, de GPS en de bluetooth verbinding vallen kort uit (reset) en de hele console reboot. Het komt voor dat de voorgeprogrammeerde FM zenders ook gewist worden zodat de radio posten terug leeg zijn. Renault weet niet wat het probleem is en wat het veroorzaakt maar ik heb schrik dat het om een ernstig probleem met de voeding gaat die de veiligheid van de wagen in het gedrang brengt. Alle hulp is welkom ... .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

plorie
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 173
Lid geworden op: 04 jul 2012 14:48
Actief als: particulier
Locatie: Papendrecht

Re: Renault Grand Scenic 2012 Bose - Multimedia console uitv

Bericht door plorie »

Als alleen dat deel uitvalt en de zenders weg zijn zit er naar mijn idee een probleem in de permanente voeding of de massa. Voedingsstekker en massapunt nakijken of de pennen goed in de stekker zitten en het massapunt goed vast zit.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
jonasteugels
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 3
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 jan 2013 19:51
Actief als: particulier

Re: Renault Grand Scenic 2012 Bose - Multimedia console uitv

Bericht door jonasteugels »

Hallo, dank voor je reactie. Het systeem is zelfs al helemaal vervangen door Renault dus het probleem zit hem hoogst waarschijnlijk in de voeding maar het is iets elektrisch en geen los contact of zo.

Nu, opzoekingen op het internet wijzen erop dat het niet allen met de Bose radio is maar ook met de Arkamys radio. Het uitvallen hangt niet zozeer af van de componenten van het multimedia systeem maar wel van de centrale voeding die -naar ik aanneem- voor alle versies van de console voor Scenic hetzelfde is.

Enig idee hoe het technisch mogelijk is dat de zenders gewist worden? Ik dacht dat de zenders in non-volatile memory zouden zitten (flash of zo)? Of worden zij in RAM gestoken met een permanente voeding (zelfs als contact af staat)?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

plorie
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 173
Lid geworden op: 04 jul 2012 14:48
Actief als: particulier
Locatie: Papendrecht

Re: Renault Grand Scenic 2012 Bose - Multimedia console uitv

Bericht door plorie »

Bij aftermarket radio's wordt het zendergeheugen gevoed door de permanente voeding, zodra die wegvalt is het geheugen ook leeg. Dat zal bij originele radio's niet anders zijn, al is dat bij sommige automerken anders gedaan.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
jonasteugels
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 3
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 jan 2013 19:51
Actief als: particulier

Re: Renault Grand Scenic 2012 Bose - Multimedia console uitv

Bericht door jonasteugels »

@plorie, ok dat dacht ik ook. Voor zover ik weet is de permanente voeding daar altijd. Nu de voeding heeft behalve permanente supply ook afschakelbare voedingsspanningen. Normaal mogen bepaalde spanningsdomeinen niet tegelijk afgeschakeld worden en moet dat gecontroleerd gebeuren door de firmware. Maar als de controller die het aan- en afschakelen controleert plots zelf onverwacht reboot of vastdraait+watchdog reset dan komt de aansturing terug in reset toestand waardoor misschien plots bepaalde domeinen tegelijk afschakelen (default zullen alle niet-permanente voedingen af staan). Door het plots afschakelen zou ook de permanente voeding plat gaan. Alleszins is de power chip een analoog-digitaal component wat betekent dat ze in hardware het tegelijk afschakelen van de niet-permanente voedingen zelf kunnen controleren maar waarschijnlijk zit dergelijke beveiliging niet in de HW en gaat het om een zo goedkoop mogelijke component met weinig ingebouwde intelligentie. Dat zou kunnen betekenen dat de controller van de voeding dus de oorzaak is (firmware). Want, Renault zegt dat er geen error flags uitgelezen konden worden toen ze de status van de module uitlazen. De firmware heeft niet gemerkt dat er een reset optrad en kon dat dus ook niet loggen in een error flag. Zover ben ik geraakt met mijn redenering. Diverse fora hebben het over een firmware update die alles zou oplossen. Dat wil zeggen dat Renault het probleem kent, onderzocht heeft en een oplossing heeft die zowiezo in de nieuwe wagens die nu uit de fabriek rollen, wordt geimplementeerd. Ik neem aan dat ze geen terugroep actie willen doen (te duur) en dus bij eerste binnenkomst in de garage stiekem een firmware update zullen doen. De enige vraag is welke soft-bug zit in het systeem dat ervoor zorgt dat het systeem reset zonder er zelf van bewust te zijn?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

plorie
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 173
Lid geworden op: 04 jul 2012 14:48
Actief als: particulier
Locatie: Papendrecht

Re: Renault Grand Scenic 2012 Bose - Multimedia console uitv

Bericht door plorie »

Dan moet je dus terugzoeken welke module/schakeling de voeding regelt. Klinkt wel aannemelijk, als ook het vervangen van de unit geen soelaas bood.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

jop
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 mar 2013 20:28
Actief als: particulier

Re: Renault Grand Scenic 2012 Bose - Multimedia console uitv

Bericht door jop »

Het is inderdaad een software probleem. Renault heeft mij eerst een andere telefoon proberen aan te smeren, maar uiteindelijk, na 2 onderzoeken was er eindelijk een nieuwe firmware die 90% van het probleem heeft verholpen. De laatste 10% vinden ze niet interessant genoeg om nog te verhelpen. Ik denk niet dat mijn volgende auto nog Renault wordt ...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht