Wat drinkt een Fuego nu het liefst?

Fuego specifieke technische vragen
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Vincent C.
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 jun 2007 20:41

Wat drinkt een Fuego nu het liefst?

Bericht door Vincent C. »

Misschien een beetje een rare vraag maar ik zou graag weten wat je nu het beste in de Fuego gooit: euro 95 of 98 en dan met of zonder loodvervanger? Zelf tank ik 95 met loodvervanger maar nu hoor ik van een medefuego-ist dat ie er 98 zonder loodvervanger in gooit? (Heb zelf overigens een 1.6 GTL uit '84) Bij mijn weten moet er in principe gewoon loodvervanger in... Maar ik wil het nog wel even van iemand anders horen.

groet,
Vincent

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mark en ivonne
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 781
Lid geworden op: 11 sep 2005 20:00
Actief als: particulier
Locatie: noord scharwoude

drinken

Bericht door mark en ivonne »

hoi vincent
in de tijd dat ik een fuego had een 2.0 gtx gaf ik hem 98 en lood vervanger soms eens een tank alleen 98 maar meestal met loodvervanger en daar liep hij heerlijk op
maar 95 met loodvervanger lijkt mij prima voor de fuego
groet mark
r19 cabrio 16v 1993 laguna 1.6 16v rte 1999 g3

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

renaultrenault
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 87
Lid geworden op: 03 jun 2006 06:52
Actief als: particulier
Locatie: 't Noorden

Lood?

Bericht door renaultrenault »

Hmm... De vorige eigenaar van mijn 2.2i zegt dat ik gewoon 95 kan tanken... Is 98 nodig dan?
Ooit eens gehoord dat lood alleen nodig is bij gietijzeren koppen. En ook gehoord dat die sinds jaren 70 niet meer gemaakt worden.
Mijn 2.2i heeft trouwens dacht ik een kat als ik me niet vergis... Dus dan kan lood sowieso niet.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Justus
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 1
Berichten: 117
Lid geworden op: 04 mei 2007 14:16
Actief als: particulier
Locatie: Zwolle

Wat drinkt een Fuego nu het liefst?

Bericht door Justus »

Ja, nu begin ik ook te twijfelen, ik kies 98 zonder lvv. Is er iemand die het met zekerheid kan zeggen? Het Fuego Forum wordt weer drukker bezocht. Misschien GS82 of Fuego Turbo? Die hebben veel Fuego-ervaring.
Welke benzine in een Fuego? (bv GTS/GTX 1981)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Jan fuego
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 81
Lid geworden op: 24 jan 2008 22:45
Actief als: particulier
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Benzine vraagstuk

Bericht door Jan fuego »

Mijn schoonzoon heeft een GTS en tankt gewoon al jaren 95 en rijdt zonder problemen dagelijks.
Zelf tank ik 98 met de turbo maar ik rijdt ook niet zoveel.

Gr Jan

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

gs82
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 137
Lid geworden op: 26 nov 2007 19:43

Bericht door gs82 »

Ik moet eerlijk bekennen dat ik er nog niet helemaal uit ben. Ik tank eigenlijk altijd 98 zonder loodvervanger. De motor loopt er prima op. Op 95 zal waarschijnlijk ook wel gaan, maar de motor loopt ook iets zuiniger op 98, dus dan is het prijsverschil wel weer geleveld.

Wat ik me overigens de laatste tijd afvraag: het minimale octaangetal van je brandstof is afhankelijk van de compressieverhouding van de motor, waarbij ik altijd begrepen heb dat hoe hoger de compressie, hoe hoger het octaangetal. Nu is dat van mijn oude BX 9.3 : 1, en die móet volgens Citroen op 98. Van mijn Xantia is dat 10:4 : 1 , en die kan volgens Citroen weer gewoon op 95! Dat vind ik verbazend.


Door het verband tussen octaangetal en compressieverhouding is het ook zo dat een motor die volgens specificaties van de fabrikant eigenlijk op 98 zou moeten lopen het na een hoop jaren (vanwege slijtage en dus compressieverlies) ook prima op 95 doet. Het kan echter ook weer zo zijn dat ie meteen begint te pingelen op 95. Dat merk je snel genoeg, en dan kan je altijd weer overschakelen op 98. Je kan ook 95 met loodvervanger doen, de loodvervanger heeft vaak (niet altijd, Wynns bijvoorbeeld niet) een octaangetalverhogende werking.

Wat betreft loodvervanger: hier nog een interessant verhaal.
Citroën GS 1220 Club Convertisseur | Citroën CX 2400 GTi | Peugeot 504 Break Diesel | Citroën Xantia 2.0 HDi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

s_k
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 mei 2008 13:30

Bericht door s_k »

Wij kregen een flesje loodvervanger bij de Fuego.
Hebben vervolgens (eigenwijs) 95 getankt en dat rijdt prima.
In het boekje (dat uit 1980 is, onze fuego is uit 1984. Boekje hoort er niet bij) staat dat er 98 in moet, maar dat was in 1980 toch sowieso nog met lood?
Geen idee dus...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Fuego Turbo
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 697
Lid geworden op: 23 aug 2005 21:47
Actief als: particulier
Locatie: Arnhem

Bericht door Fuego Turbo »

Het beste is volgens mij: 98 + loodvervanger
Waar vuur is, is een Fuego
Fuego Turbo (octobre 1984) 620 gris metal
Fuego GTS (novembre 1980) 694 noir electrique
Fuego GTS (janvier 1982) 477 bleu saphir
Fuego TX automatic decouvrable (avril 1982) 490 bleu baltique

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mark en ivonne
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 781
Lid geworden op: 11 sep 2005 20:00
Actief als: particulier
Locatie: noord scharwoude

98

Bericht door mark en ivonne »

in 1984 was volgens mij de standaard benzine nog gewoon met lood
en octaan 98 was toen ook vrij standaard en een auto uit die tijd is toch gemaakt voor dat soort brandstof
dus wat ik voorheen in mijn fuego gooide was zoveel mogelijk nagebootste brandstof van toen
98 met loodvervanger
r19 cabrio 16v 1993 laguna 1.6 16v rte 1999 g3

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Rossy
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 2825
Lid geworden op: 30 sep 2004 00:34
Actief als: particulier
Locatie: Emmeloord

Bericht door Rossy »

Ik weet van een Renault 5 1100 TL Le Car uit 1983 dat deze gewoon het beste liep met 98 met loodvervanger.
Zonder loodvervanger kon ook wel een keer maar het moest niet normaal gaan worden.
Met 95 had de auto merkbaar minder vermogen en liep de auto gewoon minder lekker.
Ik verwacht dat het met de Fuego niet veel anders zal zijn.

Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mark en ivonne
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 781
Lid geworden op: 11 sep 2005 20:00
Actief als: particulier
Locatie: noord scharwoude

lood

Bericht door mark en ivonne »

mijn renault 17 ts uit 1980 krijgt ook altijd 98 met loodvervanger te drinken en hij drinkt er minder van
van 95 heeft hij meer dorst en ook daar gooi ik loodvervanger bij
r19 cabrio 16v 1993 laguna 1.6 16v rte 1999 g3

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

FuegoTom
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 1
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 aug 2009 22:45

Bericht door FuegoTom »

Ik denk, dat het hoofdzakelijk daarvan afhangt, of de Fuego veel of weinig Km gereden heeft. De lvv moet de smering van het lood overnemen op de kleppen. Als nu een Motor veel km mat loodbenzine gereden heeft, dan zit er al een laagje lood op die kleppen en kan gerust de lvv opzij gelaten worden. Voor motors met weinig km is het aan te raden de lvv wel te gebruiken, omdat daar het beschermende laagje lood niet of weinig te vinden is.
98 vs 95: ik zou altijd 98 octaan benzine tanken, omdat de meeste Fuego geen tingel-sensor hebben voor 95, en ook meer gaan verbruiken met 95o. Ze trekken beter op (vorral de Turbos) een gaan ook minder verbruiken als het octaan gehalte hoger is.
Als voorbeeld: mijn GTX had een verbruik van 7,1L/100KM (14,08 km/L) met 99 octaan benzine, het beste wat ik tot nu gereden heb.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

woutosaurus
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 268
Lid geworden op: 09 jan 2013 20:05
Actief als: particulier

Re: Wat drinkt een Fuego nu het liefst?

Bericht door woutosaurus »

Ik rakel even dit oude draadje op. Ik had er nog nooit bij stil gestaan dat mijn Fuego van voor de loodvrije benzine is. Ik heb tot nu toe (= nog maar 1 keer) gewoon euro 95 getankt en de motor loopt daar goed op. Maar nu ik me heb ingelezen begrijp ik dat een loodvervanger belangrijk kan zijn voor bescherming van de (zachte) klepzittingen. Nu heb ik vragen: Heeft mijn Fuego zachte klepzittingen?
Is voortaan Euro 98 tanken voldoende? (minder kans op pingelen) of moet ik loodvervanger gaan toevoegen en zo ja hoeveel/hoe vaak. (soms een beetje, altijd een beetje, altijd volgens voorschriften van het goedje) Ik wil hier niet op gaan beknibbelen hoor maar ik ben gewoon erg benieuwd of er nog extra ervaringen en aanbevelingen zijn aanvullend naar wat hier al beschreven is. Ohja, en wat is goed spul?

Het gaat bij mij om een 2.0 uit 1982 met bijna 200.000km
Fuego GTX Automatic '82
Xantia 2.0i Hydractive II '93

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Wat drinkt een Fuego nu het liefst?

Bericht door WillemS »

De verplichte invoering van loodvrije benzine vond plaats in oktober 1989.
Wil je dus geen risico lopen tank dan met de 2.0 uit 1982; 98+loodvervanger.Zeker nu de wagen wat meer km's heeft gereden heeft deze motor (door veroudering, slijtage en vervuiling) behoefte aan brandstof met een wat hoger octaangetal.
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Fuego Turbo
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 697
Lid geworden op: 23 aug 2005 21:47
Actief als: particulier
Locatie: Arnhem

Re: Wat drinkt een Fuego nu het liefst?

Bericht door Fuego Turbo »

Alle Fuego's rijden het beste op super (98) met loodvervanger.
Tegenwoordig is 98 vrij zeldzaam te verkrijgen. Meestal is het 97.4. Voeg altijd loodvervanger toe.
Waar vuur is, is een Fuego
Fuego Turbo (octobre 1984) 620 gris metal
Fuego GTS (novembre 1980) 694 noir electrique
Fuego GTS (janvier 1982) 477 bleu saphir
Fuego TX automatic decouvrable (avril 1982) 490 bleu baltique

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

woutosaurus
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 268
Lid geworden op: 09 jan 2013 20:05
Actief als: particulier

Re: Wat drinkt een Fuego nu het liefst?

Bericht door woutosaurus »

Bedankt voor de antwoorden. Ik ga voortaan zoveel mogelijk 98 met loodvervanger in de tank gooien!
Fuego GTX Automatic '82
Xantia 2.0i Hydractive II '93

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Wat drinkt een Fuego nu het liefst?

Bericht door WillemS »

Mocht het zo zijn dat er een koprevisie noodzakelijk is laat er dan hardere klepzittingen in zetten
dan kan de wagen op loodvrij 98 rijden zonder problemen.
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

renaultrenault
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 87
Lid geworden op: 03 jun 2006 06:52
Actief als: particulier
Locatie: 't Noorden

Re: Wat drinkt een Fuego nu het liefst?

Bericht door renaultrenault »

"Alle Fuego's rijden het beste op super (98) met loodvervanger."
Heeft de Fuego 2.2i een gietijzeren kop en klopt 't dat je alleen met een gietijzeren kop loodvervanger nodig hebt?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

G12
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 221
Lid geworden op: 02 mar 2009 20:22
Actief als: particulier
Locatie: overijssel

Re: Wat drinkt een Fuego nu het liefst?

Bericht door G12 »

nee de Fuego heeft geen gietijzeren kop en loodvervanger is dus niet nodig. Sterker nog ik heb zeer slechte ervaring met loodvervangers, deze verkleven en maken de motor vuil waardoor ik al meegemaakt heb dat de kleppen open bleven staan met alle gevolgen van dien.
Motoren zoals de 2.0 en 2.2 (type J) die erg goed tegen gas konden/kunnen die hoeven geen loodvervanger, gas zat ook nooit lood in.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht