gigantisch verbruik na vervangen sonde
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 3
- Laatste bezoek: 02 jan 2014 21:44
- Actief als: particulier
gigantisch verbruik na vervangen sonde
Sinds ruim twee jaar hebben wij een Grand Espace 2.0T uit 2004 Expression en waren tot voor kort zeer tevreden.
NA de laatst grote beurt in december waarbij onder ander de Lamda Sonde NGK is vervangen verbruikt ze echter exceptioneel veel benzine.
Uiteraard hebben we er veel te lang mee gewacht, maar met een vluwelen voet kregen we het niet zuiniger dan 15 ltr op 100 km. Vandaag ben ik bij onze garage geweest en is de auto uitgelezen, er kwam een foutmelding van de sonde achter de kat (geloof ik). Echter na het resetten van de boortcomputer was alles opgelost en rijdt ze weer als een zonnetje met een, voor een Espace, normaal verbruik. Ik kreeg te horen dat dit rijke mengsel een oorzaak is van de 'veilge modus' die veroorzaakt is door waarschijnlijk een foutmelding.
Is dit een probleem die vaker is voorgekomen, want voor mij als leek op dit gebied kunnen ze me alles wijs maken.
NA de laatst grote beurt in december waarbij onder ander de Lamda Sonde NGK is vervangen verbruikt ze echter exceptioneel veel benzine.
Uiteraard hebben we er veel te lang mee gewacht, maar met een vluwelen voet kregen we het niet zuiniger dan 15 ltr op 100 km. Vandaag ben ik bij onze garage geweest en is de auto uitgelezen, er kwam een foutmelding van de sonde achter de kat (geloof ik). Echter na het resetten van de boortcomputer was alles opgelost en rijdt ze weer als een zonnetje met een, voor een Espace, normaal verbruik. Ik kreeg te horen dat dit rijke mengsel een oorzaak is van de 'veilge modus' die veroorzaakt is door waarschijnlijk een foutmelding.
Is dit een probleem die vaker is voorgekomen, want voor mij als leek op dit gebied kunnen ze me alles wijs maken.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 02 mei 2025 10:12
Re: gigantisch verbruik na vervangen sonde
Je hebt twee sondes, eentje voor de katalysator en eentje na de kat.
Waarschijnlijk is de sensor voor de kat recent vervangen, en nu de sensor na de kat. die problemen geeft.
De sensor na de kat meet de waardes ter controle die de eerste sonde regelt. Hierna past de ecu het mengsel aan.
Waarschijnlijk is de sensor voor de kat recent vervangen, en nu de sensor na de kat. die problemen geeft.
De sensor na de kat meet de waardes ter controle die de eerste sonde regelt. Hierna past de ecu het mengsel aan.
Hide post links |
-
Topic author - Lid
even een update, de garage (geen merkdealer) kwam er niet uit, de auto is compleet uitgelezen en er zijn geen foutmeldingen of verkeerde waarden.
Ik ben naar de merkdealer gegaan en afgesproken dat er één uur gemeten en getest mag worden. het zijn er drie geworden (na telefonisch overleg natuurlijk).
Resultaat: de turbo heeft te weinig druk of compressie, rede zijn drie opties en niet met zekerheid te zeggen welke het is en of dat het het is.
het goedkope klepje ca €85 incl montage,
het dure klepje ca €200 incl montage,
de turbo zelf ca erg duur.
Aanstaande vrijdag starten we met optie één dan maar.
Wordt vervolgt.
Ik ben naar de merkdealer gegaan en afgesproken dat er één uur gemeten en getest mag worden. het zijn er drie geworden (na telefonisch overleg natuurlijk).
Resultaat: de turbo heeft te weinig druk of compressie, rede zijn drie opties en niet met zekerheid te zeggen welke het is en of dat het het is.
het goedkope klepje ca €85 incl montage,
het dure klepje ca €200 incl montage,
de turbo zelf ca erg duur.
Aanstaande vrijdag starten we met optie één dan maar.
Wordt vervolgt.
Hide post links |
-
Topic author - Lid
haha bovenstaande behandeling heeft een klein beetje geholpen, naar Frankrijk met dakkoffer en mtb's achterop 11,5 ltr op 100 km. Het moet nog zuiniger kunnen vandaar dat ik afgelopen week weer de moed heb genomen om naar de dealer te gaan.
Na wederom een onderzoek (tegen een gereduceerd tarief) bleek de in december vervangen Lambdasonde het nooit gedaan te hebben, het was een universeel exemplaar, stekkers afgeknipt.
Vrijdag is een originele sonde geplaatst en een enkeltje Kaatsheuvel leverde me 7,1 ltr op 100 km op. Dit heb ik zo lang ik de auto heb nog nooit gehaald. Helemaal super.
Binnenkort even met mijn merkonafhankele garage praten over een mogelijke tegemoetkoming in de ongemakken.
Na wederom een onderzoek (tegen een gereduceerd tarief) bleek de in december vervangen Lambdasonde het nooit gedaan te hebben, het was een universeel exemplaar, stekkers afgeknipt.
Vrijdag is een originele sonde geplaatst en een enkeltje Kaatsheuvel leverde me 7,1 ltr op 100 km op. Dit heb ik zo lang ik de auto heb nog nooit gehaald. Helemaal super.
Binnenkort even met mijn merkonafhankele garage praten over een mogelijke tegemoetkoming in de ongemakken.
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 02 mei 2025 10:12
Zo zie je maar dat er toch nog een hoop prutsers zijn in garages 

Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Ik monteer altijd originele sonde's. Iedere sonde is specifiek, vandaar.
Maar fijn dat het is opgelost, hoop alleen dat de kat niet teveel heeft geleden van dit rijke mengsel.
mvg WillemS
Maar fijn dat het is opgelost, hoop alleen dat de kat niet teveel heeft geleden van dit rijke mengsel.
mvg WillemS
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 11 nov 2024 08:49
Een ritje Kaatsheuvel doet bij mij het vermoeden rijzen van een bezoekje aan de Efteling ,
je weet toch wel dat daar alleen maar sprookjes verteld worden,
net zoals en de sommige garages
je weet toch wel dat daar alleen maar sprookjes verteld worden,
net zoals en de sommige garages

Captur 1.0 Zen
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan