Refelende Multiriem remt distributieriem af? Megane coupe

Zit het onder de motorkap en is het niet elektrisch ? Dan is dit de juiste rubriek
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
trekkie1701
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 2
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 apr 2013 10:51
Actief als: particulier

Refelende Multiriem remt distributieriem af? Megane coupe

Bericht door trekkie1701 »

Model/uitvoering : _Renault Megane Coupe
Bouwjaar : _2001
Brandstof : _Diesel
3 weken geleden een Renault megane coupe uit 2001 gekocht met 192000 km op de teller. Bij de aanschaf zat een nieuwe apk. Ik heb zelf aangegeven dat er een nieuwe distributieriem opgezet moest worden en een kleine onderhoudsbeurt. Voor de riem en de beurt heb ik gewoon betaald.

1 week geleden ging de motor veel meer herrie maken en kwam boven de radio uit. Ik was bijna thuis (5minuten) en ben rustig naar huis gereden. Heb de auto op de parkeerplaats gezet en onder de motorkap gekeken. de motor schudde hevig in zijn ophanging. Heb direct de auto uitgezet en de ANWB gebeld om dit na te kijken aangezien ik geen verstand van auto's heb.

De ANWB gaf aan dat de distributieriem er niet goed op zat en dat de motor nu van tijd af is. De garage waar ik hem gekocht heb, heeft de auto opgehaald en is met de reparatie bezig. Dit word door een andere garage gedaan en iedere keer tussendoor dus dit duurt nu al 1 week.

Zij geven aan dat de multiriem is gaan rafelen en die via de conische lager bij de krukas? de distributieriem is gaan afremmen en hierdoor is de mortor van tijd gelopen. Maandag verwachten ze meer te weten of er eventueel ook kleppen beschadigd zijn.

Mijn vraag is: Is het bekend issue dat een multieriem die rafelt de distributieriem kan tegenwerken waardoor de motor van tijd af springt?
IK vraag mij af of dit niet via de apk gezien had moeten zijn dat de multiriem rafelt en eventueel al om de krukas was gedraaid. Indien er kleppen schade is ben ik bang dat de garage dan ineens niet kosteloos dit gaat repareren omdat zij dan zeggen dat het aan de multiriem lag en niet aan de distributieriem.

Ik hoor het graag van jullie.

Groet,

Rene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: Refelende Multiriem remt distributieriem af?

Bericht door DHL »

Normaal moest die multiriem vervangen worden toen ze de d riem deden... En ja, de d-riem kan zelfs afschieten wanneer brokstukken van de multiriem tussen de d-riem komen...
Kon allemaal voorzien worden. Hoop dat de reparatiekost meevalt. Waarom spreek je niet met de oorspronkelijke hersteller hierover?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
trekkie1701
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 2
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 apr 2013 10:51
Actief als: particulier

Re: Refelende Multiriem remt distributieriem af?

Bericht door trekkie1701 »

Bedankt voor de reactie, hij staat nu ook bij de garage die de d riem heeft vervangen, maar hij beroept zich op het feit dat het niet de driem was maar de multi en daar had hij geen opdracht voor gekregen om te vervangen.

ik vraag mij af of hij verantwoordelijk is als hij tijdens de apk de staat van de multi riem heeft gecontroleerd of hij dit had moeten melden, hij had toen al kunnen zien dat hij aan het raffelen was en dat de riem veel smaller was dan hij hoort te zijn.

ik zal maandag af moeten wachten welke schade het daadwerkelijk is en wat de garage voorstelt.

Bedankt,

Rene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Refelende Multiriem remt distributieriem af? Megane coup

Bericht door WillemS »

Renault schrijft dacht ik voor dat de multiriem na verwijdering niet meer herplaatst mag worden, net als een eenmaal gedemonteerde distributieriem.
En, ja, ik heb wel gezien dat die multiriem zich helemaal invreet tussen de Distributieriem en het krukas tandwiel, met ernstige motorschade (kromme kleppen) tot gevolg.
SUC6 mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: Refelende Multiriem remt distributieriem af? Megane coup

Bericht door DHL »

Of dit onder de apk controle valt weet ik niet. In Belgie kennen we die niet. Maar als goede technieker zou je de klant op z'n minst attent moeten maken wanneer je ziet dat de multiriem versleten is en zou je, als technieker, toch moeten weten dat dit dure schade kan veroorzaken. Dat is zo'n beetje als een wagen zonder koelvloeistof laten vertrekken omdat een oliewissel gevraagd werd...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

renoldie
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 333
Lid geworden op: 15 okt 2004 20:15
Actief als: particulier
Locatie: Witteveen

Re: Refelende Multiriem remt distributieriem af? Megane coup

Bericht door renoldie »

Staat van multiriem is geen apk controle punt, net zo min als oliepeil.
Apk en onderhoud zijn 2 verschillende dingen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Harm
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 632
Lid geworden op: 30 nov 2011 20:04
Actief als: particulier

Re: Refelende Multiriem remt distributieriem af? Megane coup

Bericht door Harm »

De multieriem en de distributieriem controleren ze niet bij de APK. De APK is een soort minimale veiligheidskeuring, maar zegt inderdaad helemaal niets over het (motor)onderhoud aan de auto, zoals Renoldie zegt klopt het.

Wel mag je van een garage verwachten dat ze het zaakje goed vervangen en dan naar het geheel kijken. 'Geen opdracht' vind ik een beetje een zwak excuus. Je had de auto nog maar net toen dit gebeurde, dus het zou netjes zijn als de garage waar je de auto gekocht hebt dit netjes oplost. Ik hoop het voor je.

Succes!
Huidig: Renault Megane II Grandtour 1.6 16V Techline (2008), Renault Captur TCe 120 EDC Dynamique (2013)
Ex: Renault Megane I Break 1.6 16V RXi, Renault Clio S, Renault 5 GTS
Vroeger thuis: R4, R16TL, R16TS, R16TX, R20L, R20TL, R5GTL

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Berichten: 16030
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Refelende Multiriem remt distributieriem af? Megane coup

Bericht door mechanic »

Je hebt goede en minder goede apk keurmeesters. Bij een fastfitter draait alles op snelheid en aantallen maken, dus minder gelet op kwaliteit.
Zelf neem ik, en wordt ons ook gegeven, ruim de tijd om een apk uit te voeren. Dan kijk je op je gemak naar de algehele staat van de auto, dus ook niet apk gerelateerde dingen. Een auto die apk goed is maar waarvan je weet / ziet dat een multiriem het binnenkort gaat begeven meld je dan natuurlijk gewoon goed maar je meld de klant de extra zaken natuurlijk wel. Ook al is de rekening uiteindelijk dan hoger, je hebt onderweg geen gesodemieter en dat willen de meeste klanten ook niet!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Harm
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 632
Lid geworden op: 30 nov 2011 20:04
Actief als: particulier

Re: Refelende Multiriem remt distributieriem af? Megane coup

Bericht door Harm »

Zo hoort het Mechanic! :clap: Daar word je als klant nou blij van.
Huidig: Renault Megane II Grandtour 1.6 16V Techline (2008), Renault Captur TCe 120 EDC Dynamique (2013)
Ex: Renault Megane I Break 1.6 16V RXi, Renault Clio S, Renault 5 GTS
Vroeger thuis: R4, R16TL, R16TS, R16TX, R20L, R20TL, R5GTL

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht