Brusselaar krijgt 150 euro boete voor te traag te rijden

Voorpagina / in het nieuws
Forumregels
- Nieuws hoeft niet over Renault alleen te gaan, alles wat interessant is, kan hier geplaatst worden
- Meningen kunnen ver uiteen lopen over sommige (actuele) onderwerpen, speel svp op de bal en niet op de man
- Slechts een linkje plaatsen is niet echt de bedoeling, copy-paste een stuk van de tekst met de bron-link eronder
- Je kan (stukken van) het bericht onder de tags zetten, dan zijn ze alleen voor ingelogde gebruikers leesbaar.
Plaats reactie

Topic author
Mathijs
Donateur
Donateur
Posts in topic: 8
Laatste bezoek: 12 jun 2025 15:25
Actief als: particulier
Contacteer:

Brusselaar krijgt 150 euro boete voor te traag te rijden

Bericht door Mathijs »

Eindelijk eens een keer.
Kom je daar netjes met 180 aanzetten, heb je zo'n trage die met 130 naar de linkerbaan gaat.... :shock:

Maar zonder gekheid, er zijn wel degelijk minimumsnelheden (i.t.t. de reacties bij betreffende artikel), en ik ben van mening dat mensen die zich zo door het verkeer voortbewegen, anderen nogal 'uitnodigen/dwingen/aanzetten' tot rare fratsen om er voorbij te komen, soms met minder fraaie gevolgen. :cry:

Hier in het grensgebied zie ik bijvoorbeeld veel Belgische auto's met een GPS snelheid van net boven de 60Km/h (op teller vast net onder de 70Km/h) rijden over wegen waar 80Km/h toegelaten is. Vaak is dat onwetendheid, in België mag je in principe 90Km/h, tenzij er borden staan met andere snelheid (70Km/h), en laten die er nu steevast altijd staan :doh:
Dus dat zal in NL ook wel zo zijn. Heb je er een paar achter elkaar, kun je je serieus gaan zitten opvreten aan het slakkengangetje, en uiteindelijk grijp je elke kans aan om er maar voorbij te komen. Tsja, heb je weer zo'n Hollander/dikke nek, zie je ze dan denken.

Anderzijds, in België ben je pas de sjaak met 6Km/h te snel, dus tot 76Km/h hebben ze niets te vrezen, en in NL zouden ze dan tot 86Km/h kunnen gaan, als je die gedachtegang doortrekt . (Echter in NL mag je een onvrijwillge bijdrage doen aan het loon van de beleidsmakers (welke planeet komen die, trouwens) als je net iets boven de 83Km/h rijdt.)
Een Brusselaar heeft een boete van 150 euro in de bus gekregen voor overdreven snelheid. Toen hij de details in het document begon te lezen, kon hij zijn ogen echter niet geloven, zo vertelt hij in Het Nieuwsblad. Hij reed namelijk 41 km/u op een plaats waar je tot 90 km/u mag rijden.

De 43-jarige Frank van Cauwenbergh nam meteen een advocaat in de arm. Die kon zijn lach niet bedwingen toen hij het verhaal hoorde. "Ik ben al gestopt met de fouten van de politie te tellen, maar deze is toch de mooiste van allemaal", aldus advocaat Redko. "Het is de parel van de eeuw."

Van Cauwenbergh zelf wist niet meteen wat hij nu moet doen: negeren of betalen? Geen van beide, zo blijkt. Volgens zijn advocaat mag hij de boete zeker niet wegwerpen. "Dan bestaat de kans dat hij voor de politierechter moet verschijnen." De gedupeerde man werd aangeraden om een formulier in te vullen waarmee hij de feiten kan ontkennen.
bron : http://www.hln.be/hln/nl/959/Bizar/arti ... jden.dhtml
¯\(ツ)/¯ Nothing great was ever achieved by being realistic!!
The only two negative things in live should be caster and camber

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 6
Laatste bezoek: 28 okt 2020 12:33

Re: Brusselaar krijgt 150 euro boete voor te traag te rijden

Bericht door DHL »

Hehe... aanval op de Belgen :dance: Wij hebben hier Ollanders die met een sleurhut op het tweede baanvak blijven rijden. Binnenkort begint het seizoen weer, eerste vak vrij en tweede vak een colonne met gele nrplaten erop die proberen zuinig te rijden.
En zo is't overal iets :lol: :lol: :lol: :lol:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Mathijs
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

Zie je het als een aanval op de Belgen ? Nou, zo is het niet bedoeld hoor. :lol:
Schrijf alleen wat ik hier in de omgeving dagelijks meemaak.
DHL schreef:tweede vak een colonne met gele nrplaten erop die proberen zuinig te rijden.
Nee, proberen uit de sporen van zwaar verkeer te blijven. Daarvoor hoef je overigens niet met een sleurhut te rijden, al merk je het vooral dan hoe versleten de wegen soms zijn. En als je eenmaal weer rechts zit, probeer dan maar weer eens links tussengelaten te worden als je een vrachtwagen wilt inhalen, velen (ongeacht kleur kentekenplaten) rijden dan rap het gat dicht, en accelereren is niet echt vanzelfsprekend met zo'n ding achter je wagen. :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53

Bericht door WillemS »

Veel automobilisten willen koste wat het kost de maximum toegelaten snelheid rijden, zelfs met de marge er bovenop die de wetgever toestaat. Ik vind dat gewoon dom.
Als ik de weg niet goed ken, pas ik m'n snelheid naar beneden aan. Iemand die bekend is met de betreffende weg zal wellicht veel sneller rijden. Voor snelwegen is de minimum snelheid geloof ik 60 km. Rijd ik met m'n caravan er achter, dan is de combi 3.200 kg zwaar en 12 meter lang en voeg ik mij naar de langzaamste op de weg, vrachtverkeer dus.
SUC6 met de haast!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 17 jun 2025 21:52

Bericht door mechanic »

Of je nu 110 of 120 km/h rijdt maakt maar een minimale tijdwinst uit.
Wil je echt sneller zijn dan zul je constant die hogere snelheid moeten rijden voor een lange tijd, een ritje naar het zuiden van europa bijvoorbeeld. Hier in NL maakt het bijzonder weinig uit, je staat gewoon weer achter elkaar bij het stoplicht.
Mijn eigen auto is bij 110 ook aanmerkelijk zuiniger dan bij 120 :thumb:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door DHL »

Beste gezegde vond ik "als ik op reis ben, ben ik niet op de vlucht". In feite is dat de juiste houding....
Zoals Willem zegt, als je de weg niet kent, ga je beter iets trager rijden. En met zo'n combi zou ik ook het vrachtverkeer volgen. Inderdaad, die 10 km per uur maken het verschil niet. Integendeel, is veel relaxer rijden.
Heey Matthijs, dat van die aanval op de Belgen was eerder grappend bedoeld hoor:)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Mathijs
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

mechanic schreef:Of je nu 110 of 120 km/h rijdt maakt maar een minimale tijdwinst uit.
Is wel zo, alleen het is behoorlijk irritant als degene die voor jou rijdt dat voor jou gaat bepalen :lol:
Zeker als dat rond de 60 gaat zijn, dan is het snelheidverschil met de gewenste 80 wel erg groot aan het worden. Het is ook pure onwetendheid, geen opzet ofzo. Er staat heel spaarzaam 1 bord met 80, en daarna kilometerslang, ook na nieuwe opriten, niet meer, terwijl in België de snelheid bij iedere nieuwe oprit even herhaald word.

Het gaat meer om het snelheidsverschil tussen de weggebruikers onderling, en 50 rijden waar de rest 90 gaat of wilt, geeft gewoon problemen.

Heb even lopen zoeken naar een filmpje van wegmisbruikers of blikopdeweg, waarin twee keuvelende mannen zo opgaan in het gesprek, dat ze de file achter hen (rijden 50 waar normaal 80) niet opmerken.
Sterker nog, ook de politiewagen die ze naar de kant probeert te loodsen, heeft meerdere pogingen nodig (o.a. weer terug op de baan zien te komen, alle autos weer inhalen en er weer voorgeraken en nogmaals stopbord tonen) om hun aandacht te krijgen.

Kon het filmpje niet vinden, wel een ander hilarische koefnoen parodie, met vanaf 2 minuut 46 in tegengestelde richting de echte politie met zwaailampen in de berm stopt, vermoedelijk niet geïnformeerd dat de vechtende agenten in de berm nep zijn :lol:
http://www.autojunk.nl/2010/09/blik-op- ... isbruikers

Kan nog eens zien of ik dat filmpje terug kan vinden, het duidde namelijk heel goed het ketting-effect aan wat er gebeurde als iemand 'extreem' langzaam rijdt waar dat niet verwacht wordt.
Maar weet niet of dat blikopdeweg of wegmisbruikers of opdebon ofzo was :think:

DHL schreef:Heey Matthijs, dat van die aanval op de Belgen was eerder grappend bedoeld hoor:)
ah, okay, dacht even dat ik op je tenen had gestaan, dat was zekers niet de bedoeling.
WillemS schreef:voeg ik mij naar de langzaamste op de weg, vrachtverkeer dus.
Maar rij je dan ook in de zelfde baan als die vrachtwagens, of heb je wel eens dat je een tijd lang de baan er naast pakt ivm spoorvorming, al kan dat laatste erg lokaal gebonden zijn natuurlijk.

Weet van iemand als die met een paardentrailer met de paarden er in rijdt, liefst de baan er naast pakt.
Reden: de vrachtwagens kruipen er vaak behoorlijk dicht achterop, alvorens (soms nogal bruusk overkomend) naar links te gaan en in te gaan halen. De paarden worden daar hypernerveus van, met allerlei vervelende neveneffecten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door DHL »

Je weet toch dat de andere weggebruikers hypernerveus worden van iemand die links blijft rijden? Blijkt dat dit de meest enerverende fout is die je kan maken.
Ben vandaag teruggekomen van zee. Heel de autosnelweg 110 op cruisecontrol gereden. Ben maar een paar keren van het eerste naar het tweede vak moeten gaan om trager verkeer voor te steken. Achter mij had niemand er last van dat ik maar 110 reed. En ik kwam ontspannen thuis:)
Was me onderweg nog eens aan het bedenken wat een heerlijke wagen het toch is die Espace. Als ik 150 tot 200 rijd, dan kan ik daar zelfs niet van genieten. Dan gaat al m'n aandacht naar het rijden zelf, tweedebaanvaksrijders in het oog houden opdat ze niet plots naar het derde komen, flitsers in het oog houden,... En dan heb ik misschien wel wat tijd gewonnen. Maar wat is leuker? 10 Minuten vroeger thuis om me dan te vervelen of 10 minuten langer genieten van het confort?
Ik word ouder zeker?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Mathijs
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

DHL schreef:Je weet toch dat de andere weggebruikers hypernerveus worden van iemand die links blijft rijden?
Zekers, linksplakkers zijn ergenis nummer 1, en vooral omdat anderen er dan niet voorbij kunnen.
Overigens, misschien handig te vermelden dat ik uitgegaan ben van 3baans snelwegen, niet van 2baans snelwegen, in mijn uitleg. Dat is niet gelijk duidelijk, zie ik nu.
DHL schreef:...heerlijke wagen het toch is die Espace. Als ik 150 tot 200 rijd dan kan ik daar zelfs niet van genieten...
Denk dat je daar een punt hebt; de ene auto rijdt lekker bij 110, de andere zoeft over de weg bij 125, bij wijze van spreken. Zit je dan vast achter iemand die netjes 110 rijdt terwijl 130 is toegestaan, en je dus 125 zou mogen rijden, wil je er wel graag voorbij.
DHL schreef:Ik word ouder zeker?
haha, ik ook dan. De tijden dat ik met ver over de 200 over de baan scheurde zijn (gelukkig) lang vervlogen. Tegenwoordig krijg ik het verwijt dat ik nog langzamer rijd als een bejaarde met een aanhanger. Dat was overigens op het moment dat ik ingehaald werd door een bejaarde met een aanhanger.... :doh: Maar die reed echt aso!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Mathijs
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

Nog één : http://www.ad.nl/ad/nl/1014/Bizar/artic ... gang.dhtml
Met een slakkengangetje over de snelweg gaan heeft een een 57-jarige automobilist uit Assendelft in de nacht van vrijdag op zaterdag een bekeuring opgeleverd. De man reed ongeveer 60 kilometer per uur op de A9 bij Heemskerk (Noord-Holland). Dat meldde de politie zaterdag.
Toen hij nog meer vaart minderde en ook nog eens over de weg slingerde, lieten agenten hem stoppen. Hij bleek niet te hebben gedronken, maar kreeg wel een bon voor onveilig rijden. Waarom hij zo langzaam reed, is niet bekend.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Mathijs
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

Nou ja zeg, heerst het ofzo ?
Saskia Mets, een 53-jarige vrouw uit Nijlen, heeft op 8 mei een dagvaarding van de politierechtbank in de brievenbus gekregen. "En dat omdat ik te traag gereden zou hebben", klinkt het bij de vrouw.
Saskia Mets werd op 4 april 2012 aan de kant gezet op de Kempenlaan in Wommelgem omdat ze het verkeer hinderde. Volgens het proces-verbaal reed de vrouw op dat ogenblik ongeveer 30 kilometer per uur op een baan waar een maximumsnelheid van 70 kilometer per uur van toepassing is.

"Ik rijd altijd extra voorzichtig om steeds op tijd te kunnen stoppen als er plots iets gebeurt, en dan krijg je dit", zegt Saskia Mets. "Ik wist wel dat er op de autosnelweg een minimumsnelheid geldt, maar op andere banen is dat bij mijn weten niet het geval." Dat bevestigt ook advocaat David De Groof. "Er bestaat geen minimumsnelheid op andere wegen dan autosnelwegen. Mevrouw Mets wordt verweten dat ze het verkeer gehinderd heeft."

Traagrijders

"Als iemand buitengewoon traag rijdt en daardoor het andere verkeer hindert of file veroorzaakt, dan kan die persoon daarvoor geverbaliseerd worden. De mensen die de vaststellingen doen op het terrein, moeten dit beoordelen, want er is uiteraard geen gerichte controle tegen traagrijders", klinkt het bij Tim De Boeck, woordvoerder van politiezone Minos, waartoe ook Wommelgem behoort.
Bron: http://www.gva.be/regio-antwerpen-zuid/ ... traag.aspx

edit: daar hoort een plaatje bij : http://album.gva.be/foto/Cartoons/id570 ... 2-jpg.aspx :lol:

Nu moet ik wel zeggen, zat gisteren ook achter zo'n extreem traagrijdster. Wist het niet, maar toen ik eindelijk aan de beurt was om een inhaalpoging te kunnen wagen nadat al mijn voorgangers al bijna als kamikaze piloten voorbij waren gegaan, zag ik dat het geen brommobiel was maar toch echt gewoon een auto (al lijken sommige auto's wel erg op brommobielen, en rijden ze er dan ook gelijk zo mee). Boven het stuur uitturende zich ogenschijnlijk van geen kwaad bewust, een wat oudere dame. Mensen gingen zowat op de rotonde rechtdoor om er maar voorbij te komen :lol: Heb er ook over een parkeervak zien stuiven om er voorbij te komen :fp:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Mathijs
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

Bovenstaande dame is vrijgesproken omdat er op gewestwegen geen minimum snelheid is.
Wel het verzoek van de rechter om geen 5km/h te gaan rijden waar 70 is toegelaten.
Wat is het probleem meneer de rechter, er is toch geen minimum snelheid vastgesteld ? :twisted:

- De reacties liegen er dan ook niet om, natuurlijk is er de anti-blik divisie, die het gelijk hebben over 'de ware aard' van de automobilist, wat dan vermoedelijk zou zijn dat deze alleen maar snel willen rijden.
- De 'ga maar op een circuit' opmerkingen van diegenen die nog nooit een half uur eerder dan nodig zijn vertrokken, en deze volledig kwijtraken aan lieden die tergend traag voor hen rijdende deze reserves op zit te maken waardoor later toch nog op het gas gestaan moet worden. Nee, dan had je maar 3 kwartier eerder moeten vertrekken...alsof er niet ook nog gewerkt moet worden :fp:
- En natuurlijk de (in mijn ogen) wat realistischer reacties, die het hebben over te extreme snelheidverschillen waar juist het gevaar in zit. 'Mevrouw heeft zelf nog geen ongeval gehad, maar hoeveel er door haar toedoen ontstaan zijn, is niet bekend' is dan ook in mijn ogen best mogelijk.

Nou ja, zelf lezen (sla ook de reacties niet over) doe je hier : Vrouw vrijgesproken voor te traag rijden

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Pleiades
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 30 mei 2025 13:48

Bericht door Pleiades »

In Nederland ontkom je dan niet aan een artikel 5.

"Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door DHL »

Ik vind dat je steeds meer van die extreem traag rijdende mensen tegen komt. Ook mensen met een bizar rijgedrag. Laatst reed ik 95 a 100 waar 90 mag, komt me een wagen voorbij gestoken die dus duidelijk veel sneller reed. Aan het eerste bord van 70 km per uur, hij was net voor me ingevoegd, ging die op de rem staan. Normaal laat je je snelheid geleidelijk minderen, maar door zo'n stuntmannen moet je zelf snel reageren. Zoiets verwacht je gewoon niet.
Of er zijn ook die chauffeurs die op een bochtig traject aarzelend vooruitgaan en na de bocht plankgas duwen. Dikwijls oudere mannen. Zo iemand voorbij steken geeft gevaarlijke omstandigheden. Je moet zelf het onderste uit je wagen halen om er voorbij te geraken. Wellicht zijn er nog mensen die zo'n rijgedrag herkennen...
In ieder geval, sinds het ongeval vorige week woensdag heb ik wel meer schrik gekregen. Zelfs van tractoren lol. Is toch stom dat je, door toedoen van anderen, niet echt op je gemak meer bent in de wagen. Twee zware ongevallen had ik al, telkens zaken waar ik totaal niets kon aan doen. Op de duur begin je andere chauffeurs te wantrouwen en spaar je voor een Hummer :fp:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Mathijs
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

Pleiades schreef:In Nederland ontkom je dan niet aan een artikel 5
Iets soortgelijks heb je ook in België, hinderen van verkeer.
Jammer dat ze nu haar 'gelijk' heeft. Nu past ze haar verkeersgedrag niet aan, m.a.w., meerijden met het overige verkeer, maar gaat ze juist met een 'rechterlijke uitspraak' andere mensen haar zienswijze door de strot rammen door zo te blijven rijden, vrees ik zo.
DHL schreef:Op de duur begin je andere chauffeurs te wantrouwen
Een leraar autotechniek verkondigde ooit eens voor de klas dat automobilisten ofwel het domste, ofwel het beste van vertrouwen waren. :discuss:

Waarom ?

Bedenk je dat een jou totaal onbekende persoon in een object van rond de 1000 kg met een snelheid van rond de 100 km/h vlak langs je zal gaan, als enige veiligheid heb je een op de grond geschilderd lijntje....
Blijf je staan ?
Nee, je gaat er zelf ook met een snelheid van 100 km/h op af.... :fp:

Bovenstaande dame zou helemaal niet moeten rijden. Blijkt dat ze geen 40~50 doet op 70km wegen, maar rond de 30 sukkelde toen ze staande gehouden werd.
Steek daar maar eens voorbij zonder je tegenligger een volle onderbroek te bezorgen
Afbeelding
En dan : De vrouw verklaarde dat ze altijd 40 à 50 kilometer per uur rijdt omdat ze dat veiliger vindt en ook beter voor het milieu.
Wat een kul, snelheid heeft daar niets van doen. Doet ze deze snelheid bijvoorbeeld in de 1ste of in de 5de versnelling ?
Leven is vervuilen, helaas, dat is niet anders, alleen de mate waarin en de noodzaak daarvan kan je je vragen stellen.

En waarom nou weer even aangehaald moet worden dat ze minder valide is :?
Sinds ik gehandicapte ooit eens las als verwendicapte ben ik wel wat kritischer gaan kijken naar de 'voorrechten' en de echte noodzaak daarvan. Dit lijkt er weer zo één die (de goeden te na) het probeert uit te melken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Pleiades
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 30 mei 2025 13:48

Bericht door Pleiades »

Nou, de eerste keer dat ik rijexamen deed was ik zo nerveus dat ik 30 reed waar je 50 mag. Toen ben ik gezakt omdat ik niet constant genoeg reed... hmmm

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door DHL »

Hee Matthijs, je hebt volledig gelijk ivm die lijn en 100km per uur. Nog nooit zo over nagedacht, maar inderdaad, in normale omstandigheden zou je moeten gaan lopen. Zo kan je het een beetje vergelijken met de boogschutter en de appel lol.
Ik ben ook invalide. Al 5 jaar. Nog jong, 43 jaar... Maar, tja het zijn mijn woorden, ik denk niet dat ik mensen hinder of zo. Integendeel soms. Jammer dat er zoveel misbruik gemaakt wordt van 'invalide'. Een oude mens wordt dikwijls invalide genoemd terwijl die (excuseer mijn uitspraak), gewoon versleten is. En die krijgen tegemoetkomingen van alle kanten. Ik.. ik moet het stellen met 950 Euro per maand. Min mijn dokters en apotheekkosten. Dat zal zo'n 400 Euro zijn. Blijft 500 over... Gelukkig heeft mijn vrouw een goede job en heb ik vroeger wel goed kunnen sparen. ik zou niet weten hoe ik het anders moet doen. Wellicht zou je je huis moeten verkopen en stilaan in de armoede terechtkomen. Is hatelijk soms aan wie er allemaal uitkeringen gegeven worden. Ik las dat er zelfs mensen zijn die veel kinderen hebben voor het kindergeld. Wat is nog eerlijk?
Wat betreft invaliden op de weg. hiervoor is een instantie die bekijkt of de invalide nog de weg op mag zonder een gevaar te zijn. Man, ik heb ene gekend, jammer genoeg een echte sukkelaar, maar die kon met moeite zijn bewegingen coordineren. En ja, die mocht rijden... Kan maar besluiten met te zeggen dat er van alles mis loopt in de wereld.. En dat men gelukkig moet zijn op het moment dat men gelukkig kan zijn. Het leven brengt immers van alles een beetje.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid