Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Overweeg om ons te ondersteunen door uw ad-blocker uit te schakelen op onze website.
Ik ben bezig met het vervangen van de distributieriem van mijn Fuego 2.0 Automaat uit 1982. Nu vraag ik mij af hoe ik de krukaspoelie kan vastzetten (om de moer los te maken). Bij een "normale" auto zet ik deze in de versnelling en biedt dat genoeg weerstand om de moer los te krijgen. Bij mijn automaat werkt dat dus niet zo. Ik zie ook geen gaten waar ik een pin in kan zetten om de boel op zijn plek te houden. Is er een goede manier om dit zonder speciaal gereedschap voor elkaar te krijgen?
Fuego GTX Automatic '82
Xantia 2.0i Hydractive II '93
Lijkt me dat je voor zo'n oude motor geen speciaal gereedschap nodig hebt om de motor te blokkeren. Met een luchtsleutel de krukaspoulie los/vast zetten is dan de oplossing.
Bedankt voor de reacties. Een luchtsleutel heb ik niet maar blijkt bijna een must. Ik heb voor elkaar gekregen uiteindelijk door lomp te doen met de oude riem, een houtblokje, een grote kruissleutel en een goede hamer. Je kunt je ongeveer bedenken hoe het gegaan is.
Trouwens nadat de moeren los waren was het nog een werkje om de pulley's eraf te schuiven zonder poellietrekker. Wat zaten ze toch vast! Maar ook dat is gelukt. Mooi want dan kan ik eindelijk de oliekeerringen vervangen. Dat is wel nodig zoals hier is te zien:
Fuego GTX Automatic '82
De riemen en spanner worden ook gelijk gedaan. De waterpomp laat ik nog even want die is wat makkelijker later nog te doen mocht het nodig zijn. (het Fuego potje raakt leeg )
Hoe draai ik de moer weer vast? Ja, dat is een goede. Ik denk zo goed mogelijk als ik kan zonder de nieuwe riem te beschadigen en borgen met locktight of zo? (ook al haat ik dat spul eigenlijk)
Fuego GTX Automatic '82
hallo ik gisteren je vraag gelezen volgens mij moet je de startmotor er uit halen en daar dan het vliewiel tegenhouden aan de starterkrans .
dat is de enige wijze die ik vond in mijn reparatiehandleidingen groeten en succes
ps weet je het aantrekkoppel?
ik kan je dat ook bezorgen maar moet dan wel het motornr hebben om na te checken hoeveel Nm
want dat kan wel een beetje schillen van model tot model
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Het gaat om een Scenic II met 2.0 liter, 16V motor
Krukaspoelie, spanner en multiriem laten vervangen door KwikFit.
Hierna ging de auto inhouden bij gas geven (ong boven de 2500 toeren). Motor maakt dan raar geluid. Als er niet teveel gas wordt...