zelf inbouwen carkit met radio mute in scenic II

Plaats reactie

Topic author
frankl
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00

zelf inbouwen carkit met radio mute in scenic II

Bericht door frankl »

Na veel zoek werk op diverse fora, ben ik zelf maar even gaan zoeken hoe ik een carkit aansluit op de standaard “tuner-list” radio in mijn Scenic II. LET OP! dit werkt dus niet op een "Tuner update list" model!!!

Er zwerven diverse plaatjes her en der, maar die waren “net-niet” wat ik zocht en hoe mijn ISO-connectors er uit zien. Dus ik heb afgelopen twee dagen flink zitten meten en testen (en wat tips hier van willem), en het resultaat is een perfect werkende zelf ingebouwde carkit en een blije bestuurder

Om kennis te delen, heb ik wat foto’s gemaakt.
Allereerst een foto van de radio. Een gouden tip om je radio netjes uit je auto te halen..... Gebruik vier bamboe sate stokjes en je radio komt heel simpel uit de slede :lol:
Afbeelding
Dan de bedrading, het spreekt eigenlijk voor zich, alleen waar de mute draad moet komen zit geen draad. Dit is een leeg stukje naar de connector op de print van de radio. Hiervoor heb ik zelf wat zitten prutsen met een kleine connector om dit werkend te krijgen (het is geen schoonheidsprijs, maar het werkt).
Afbeelding

Wat er technisch gebeurd als je een telefoongesprek krijgt is dat de mute draad van je carkit een massa signaal zal afgeven, hierdoor gaat de radio in mute mode.

Bij mij komt dan netjes op het display het woord “speech” te staan. Zolang je belt blijft dit staan en de radio/cd blijft netjes stil. Als de verbinding verbroken is (einde gesprek) komt na een 2-3 seconde het volume weer retour en krijg je netjes weer je radio informatie op je display.
Afbeelding
Ik heb bovenstaande perfect werkend gekregen met de nokia ck-7w en een nokia E70 telefoon. Dit alles via een bluetooth verbinding.

Uiteraard is alles wat je zelf doet voor eigen rekening, de schrijver is niet verantwoordelijk als eea misgaat.

Suc6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

wfspider
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 1

Bericht door wfspider »

Hallo Frankl.
Ik had hetzelfde probleem met de mute ik ben naar halforts gegaan uitgelegd wat ik moest hebben kreeg ik de connector met een stukje draad gewoon mee voor nop, in de iso-connector drukken en klaar was Willem.
De mute werkt precies zo als jij vertelede alleen krijg ik in het display mute te staan maar ik heb dan ook een updatelist
radio cd speler, wat is eigenlijk het verschil tussen update en tuner-list??
Gr WillemF

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
frankl
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 2

Bericht door frankl »

Ik weet niet het echte verschil tussen deze twee modellen. Echter het zover ik heb kunnen lezen, is het de pin bezettng van de iso connector. Maar zeker weet ik dit ook niet.

Er zitten ook (luxe) nadelen aan de mute functie heb ik ontdekt.
Ik heb een smart-phone (nokia E70) en daar ontvang ik o.a. ook mijn e-mail mee (via umts/gprs). Ieder keer als er nu een e-mail binnenkomt of er b.v. een afspraak in mijn agenda wordt gezet op kantoor, moet de phone zonodig ff piepen als bevestiging. :?
Nadeel is dan wel dat de carkit dan "denkt" dat daarvoor de radio op mute moet en doet dit vervolgens dus ook netjes.

Erg irritant. Je zit lekker muziek te luisteren tijdens het rijden, plots gaat je radio op mute en je denkt "aha telefoon" je hoort een piepje en 3 seconden later gaat de muziek weer vrolijk verder.

Dan denk je natuurlijk: dan zet je dat piepje toch uit en het probleem is opgelost. Maar juist net dat piepje kun je niet uitzetten.................... :? Vandaag maar eens gebeld met de leverancier van de phone, deze wist me te vertellen dat het met de volgende firmware update het piepje wel uitgezet kan worden.
Tot die tijd is het knap lastig. Maar ik schaar het onder een luxe probleem :lol:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut