scenic 1.6RT 16V 2005 motor ratelt bij koude start

Alles wat met de motor van de Scenic te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Dark
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 sep 2010 19:32
Actief als: particulier

scenic 1.6RT 16V 2005 motor ratelt bij koude start

Bericht door Dark »

Model/uitvoering :Renault Scenic phase II 1.6RT 16V
Bouwjaar : 2005
Brandstof : benzine
Juni 2012 werd de distributieriem vervangen nadien had ik problemen telkens bij koude start ratelen/gekletter van de motor gedurende enkele seconden , frequentie soms en dan weken niks meer!Nu pas heeft het probleem zich dagelijks voorgedaan ideaal om de wagen naar de garage te doen zodoende ze het euvel kunnen verhelpen.Bleek toch nog moeilijk te zijn daar dit fenomeen maar enkele seconde duurt nadien draait de motor mooi rond en ondervind je niks tijdens het rijden.
Na anderhalve week hebben ze toch gevonden wat het was , blijkt de nokkenaspolie te zijn die ook deel uitmaakt van het distributiecircuit.GEVOLG : polie op zich kost 182eu met werkuren MAAR distributieriem moet er opnieuw af en volledig hernieuwt worden deze werken werden amper één jaar geleden uitgevoerd (kostprijs ±550eu) maw opnieuw een factuur van 730eu daar wordt je niet blij van.Waarom wordt de polie niet preventief vernieuwd wanneer de distributieriem moet worden vervangen , zelfs de waterpomp wordt niet vervangen.Het risco is groot dat deze stukken het begeven door spanning van de nieuwe distribtie riem , kostprijs zal wel duurder zijn maar dan kom je geen situaties tegen zoals ik heb voorgehad en dubbele kosten !!Scenic phase II bj 2005 is een zorgenkind tal van problemen gekend en ernstige onveilige toestanden zoals het falen van ruitenwissermechanisme tijdens hevige stortregen en het voorbij steken van een vrachtwagen , kan gewoonweg niet !!!

Om de kostprijs te drukken hebben ze de amper één jaar oude riem terug opgelegt MAAR geven uiteraard géén garantie!!
Hoefde ook niet want het idee was om de wagen zo snel mogelijk de deur uit krijgen!!
Intussen is de Scenic al verkocht daar m'n vertrouwen in dit merk volledig weg is , alles aan die wagen verslijt abnormaal snel en electronisch deugd het ook al niet.M'n pa rijdt met het zelfde exemplaar idem dito veel problemen , al drie ramen moeten vernieuwen aan 350eu/st , kan zowel even doorgaan...................
Intss rijd ik met een nieuwe Duitse wagen , gekozen voor degelijke kwaliteit en opties die ik écht van doen heb.

Mvg
Dark

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Berichten: 16030
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: scenic 1.6RT 16V 2005 motor ratelt bij koude start

Bericht door mechanic »

Lees dit forum eens door, dan zie je dat hier wel wordt geadviseerd de poulie mee te nemen.
Jammer dat je zoveel problemen gehad hebt, je zou zeggen dat nu alles vervangen is de auto weer klaar is voor veel jaren plezier :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Dark
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 sep 2010 19:32
Actief als: particulier

Re: scenic 1.6RT 16V 2005 motor ratelt bij koude start

Bericht door Dark »

Hoi Mechanic

Dacht het ook wel dat dit behoord tot preventief onderhoud tijdens vervanging distributieriem , is dit dé manier van werken om onderhoudskosten te drukken heb je het jaar daarop problemen dan mag je deze herhalen.Ook waterpomp vernieuwen ze niet wordt bekeken ,zijn er geen sporen van lekkages dan wordt ze niet gedemonteerd ,heb ik ook zo m'n bedenkingen bij.Zoals eerder al vermeld is m'n vertrouwen volledig weg , op basis van collega's die met zelfde model hebben gereden en problemen gekend hebben met dashboard die uitvalt , elektrische ruitenhefsystemen die breken enz ronduit onveilig !!.Als ik de onderhoudshistoriek bekijk van de Scenic ph II heeft deze me flink wat duiten gekost!De wagen is hersteld geweest en dezelfde week al verkocht.

Mvg
Dark

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht