Renault Scenic II vibraties bij 120km/h

Voor alle informatie over verschillende type banden en (lichtmetalen) velgen.
Forumregels

- Postings worden, wanneer ze niet algemeen van toepassing zijn, ééns in de zoveel tijd verplaatst naar het model-specifieke forum gedeelte.
- Plaats gerust uw Banden/Velgen vraag hier, maar vermeld wel voor welke model Renault u deze vraag stelt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Tommy_S
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 sep 2013 16:20
Actief als: particulier

Renault Scenic II vibraties bij 120km/h

Bericht door Tommy_S »

Ik heb sinds vorige week een Renault Scenic II tweedehands gekocht bij een autohandelaar.
Het is een Grand Scenic 1.5 dCI bouwjaar 2008 met 130.000km
De wagen is in zeer goede staat en tijdens de testrit had ik niets abnormaals opgemerkt.
Na aankoop en op weg naar huis ontdekte ik dat de wagen hevig vibreerde tussen 110 en 130km/h. Ik moest de wagen toch binnen doen voor een onderhoud dus heb ik mijn plaatselijke Renault garage er eens naar laten kijken. Bleek dus dat de spoorstang en de achterremschijven en remblokken versleten waren.
Na dit allemaal te laten herstellen, de wagen te laten uitlijnen + de 4 banden te laten balanceren was het probleem met de vibraties niet verholpen, integendeel ze leken zelfs erger geworden.

Nadien heb ik dan de wagen zelf eens goed onderzocht en vastgesteld dat er 2 verschillende bandensoorten op staan. Vooraan Bridgestone winterbanden en achteraan Michelin All Season banden. Ik vermoed dat de de vorige eigenaar er maar wat restjes van banden heeft ondergezet net voor verkoop vermits het toen begin september was en zeker geen weer voor winterbanden!

Nu vraag ik mij af of dit de oorzaak kan zijn van de vibraties. De banden zijn misschien ook slecht gestockeerd waardoor ze wat vervormd zijn maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen.

Wat ik verder nog heb vastgesteld:
- De vibraties worden harder en zachter bij constante snelheid bv: 115 km/h
- Van rijvak wisselen op de snelweg heeft ook invloed op de vibraties, dus wanneer de rotatiesnelheid van de banden lichtjes wijzigt ten opzichte van elkaar.
- De auto is volledig uitgelijnd en de stuurstang is vervangen en er zijn ook geen andere gebreken vastgesteld door de Renault garage
- De auto heeft velgen met plastieken wieldeksels, ik heb nog niet geprobeerd om zonder de wieldeksels te rijden omdat men zegt dat dit normaal geen invloed zou mogen hebben.

Ik hoop dat ik genoeg details heb kunnen geven om het probleem te schetsen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Renault Scenic II vibraties bij 120km/h

Bericht door WillemS »

Probeer eens een set banden van een andere Scenic te lenen bij de garage, met gelijk profiel.
Is het probleem dan verdwenen, dan zijn het de banden.
Zo niet dan kan het nog in de aandrijfassen zitten.
Maar sommige wagens kunen niet zo goed tegen verschillende bandensoorten voor en achter.
Dus probeer dat eerst.
SUC6
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Tommy_S
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 sep 2013 16:20
Actief als: particulier

Re: Renault Scenic II vibraties bij 120km/h

Bericht door Tommy_S »

Bedankt voor de tip! Ik zal eens bij mijn garage langs gaan en hopen dat ze dat zien zitten. Ik ken nog wel mensen met het zelfde model van Scenic maar ik denk niet dat ze hun banden graag van hun wagen laten halen voor een test.
En gewoon de voor en achterbanden eens omwisselen zo dat de winterbanden achteraan staan zou dit het proberen waard zijn?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Renault Scenic II vibraties bij 120km/h

Bericht door WillemS »

Dat kan je proberen.
Zitten er links en rechts exact dezelfde banden(maat en profieldiepte?)
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: Renault Scenic II vibraties bij 120km/h

Bericht door DHL »

Is op hoge snelheid wat er meestal op wijst dat het probleem achteraan zit. Zijn de velgen recht? Anders toch die banden eens wisselen zoals gezegd. Veel kans dat het dan gedaan is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht